Gå til innhold

sterilisering

Fremhevede innlegg

Skrevet

har alltid lært at man kunne velge selv om man ville sterilisere seg fra man var 25 år.. vel, jeg har aldri hatt lyst på barn og har gledet meg til å bli 25 og få en bekymring mindre..

men var og snakket med legen idag og han nektet å bestille time for meg! er dette virkelig en sak det er opp til legens skjønn å avgjøre?

(har forøvrig hatt en annen lege for noen år siden som nektet meg spiral også.. )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, men om jeg husker rett så skal du bli sendt til en rutineprat hos psykolog (informasjon og "er du sikker på dette da?" prat) før du får det gjort.

Gå til en annen lege, så ordner dette seg nok :)

Skrevet

Det spørs, for legen din skal jo bedømme om du er klar for det. Derfor må elgen stille deg mange spørsmål, og er det ikke godt nok gjennomtenkt kan de nekte deg det. De vil jo helst ikke at man skal angre seg etterpå, og er derfor veldig nøye med å finne ut om personen er helt sikker.

Du kan ikke bare være 99% sikker, for ås i det sånn. Så ja, legen din kan nekte deg, for det koster å eventuelt måtte gjøre det om igjen.

Det var vanlig å nekte damer uten barn spiral, for de mente det ikek var så bra for de. Så du er nok ikke den eneste som har blitt nektet spiral

Gjest gjest 0
Skrevet

Jeg synes iallefall det er bra de kan nekte å gjøre slikt jeg..

Min søster var som deg skråsikker på at hun aldri skulle ha barn, nå er hun 35 og ønsker seg barn mer enn noe annet...

Og jeg får en følelse av at du kun ønsker sterilisering slik at du kan ha sex uten å bekymre deg for å bli gravid. Og hvis legen oppfattet det på samme måte forstår jeg hvorfor han nekter.

Skrevet

så man må ha en sterk politisk mening for å få sterilisert seg? det holder ikke at man ikke vil ha barn noengang? :overrasket:

skjønner jo at de ikke skal ta altfor lett på det, men det er jo merkelig at det bare skal være tillatt for de som er flinke til å formulere seg..

Gjest Gjest_Bare innom_*
Skrevet

Før jeg steriliserte meg (var 30 år da) ble både mannen min og jeg innkalt til samtale hos legen min.

Der måtte mannen min svare på spørsmål om han var enig at jeg skulle foreta inngrepet, om han forstod at inngrepet ikke var reversibelt osv...

Det var altså ikke bare jeg som måtte igjennom rutinen!

Jeg mener denne rutinen er en grei ting, for når man tar en slik avgjørelse så må både en selv og legen være sikker på at dette er en veloverveid og gjennomtenkt avgjørelse.

Det er jo ofte slik at det en bestemmer seg for som 20 åring ikke lenger er valid når man er 30.... ;)

Og ja, det er opp til den enkelte lege å bestemme dette, det er jo han/hun som anbefaler inngrepet, og vil ikke risikere at du kommer tilbake om 10 år (når du har møtt "den rette") og klandrer han/hun for at du ikke kan få barn!

Skrevet

"den rette" har jeg allerede møtt, vi har vært sammen i 11 år nå og han har akkurat samme syn på saken.. :)

Skrevet

(men dere kan jo vurdere at HAN steriliserer seg, mindre inngrep, og det er mulig å fryse ned sæd i utlandet, i tilfelle han skulle ombestemme seg)

Lykke til :)

Skrevet
(men dere kan jo vurdere at HAN steriliserer seg, mindre inngrep, og det er mulig å fryse ned sæd i utlandet, i tilfelle han skulle ombestemme seg)

Lykke til :)

hehe, lykke til til deg også om du noengang skal overtale en gutt til det.. har prøvd å noen år (han er eldre enn meg) og det går han absolutt ikke med på. han har fremdeles mareritt etter å ha blitt testet for kjønnssykdommer i ungdommen og nekter å slippe en lege i nærheten av utstyret igjen.. pysete...

Skrevet
hehe, lykke til til deg også om du noengang skal overtale en gutt til det.. har prøvd å noen år (han er eldre enn meg) og det går han absolutt ikke med på. han har fremdeles mareritt etter å ha blitt testet for kjønnssykdommer i ungdommen og nekter å slippe en lege i nærheten av utstyret igjen.. pysete...

Jeg har ikke overtalt min, han tilbød seg det selv ;)

Det er to kjappe snitt, i en lett narkose, og litt sårhet i en kort periode. For han er det helt greit, selv om jeg ble litt overrasket over at han tilbød seg uten at det var annet på tale enn at jeg tenkte på sterilisering etter vi (forhåpentligvis) har fått de barna vi vil ha :)

De jeg har spurt som har gjort begge deler sier at den testen (om det er den med vattpinne opp i urinrøret?) er MYE verre enn sterilisering. Antar menn reagerer ulikt :)

Lykke til, og håper det hjelper deg videre med en utskrift fra lovdata neste gang du skal til legen, er ikke holdbart at de skal stoppe deg slik.

Skrevet

:overrasket:

Det finnes jo ikke noe prevensjonsmiddel som er 100% sikkert. Eneste som er 100% sikekrt er jo enten å leve i sølibat eller å sterilisere seg.

Så man vil altså nekte de som tar ansvar og vil sterilisere seg, så de i steden må utføre aborter hvis de blir gravide. og jeg gjentar: det finnes ikke noe prevensjonsmiddel som er 100% sikkert.

Jeg har gledet meg til jeg snart blir 25, for da kan jeg endelig sterilisere meg. Har ikke noe ønske om barn, grundig gjennomtenkt de siste 5 åra. Vil uansett ikke produsere mine egne barn.

man snakket om kvinnefrigjøring på 70-tallet, endelig kunne kvinner bestemme over egen kropp ved å bruke p-piller for å forhindre greviditet. Vel, ser ut som man ikke har noen annen frihet enn å knaske disse pillene som gir utallige bivirkninger. Jeg vil ha friheten til å slippe å bruke p-piller, jeg vil også slippe å noen gang føre mine gener videre.

Leger er jo også enormt ivrige på å skrive ut p-piller. Hver gang jeg er hos legen spør han meg om hvorfor jeg ikke går på p-piller :overrasket:

Jeg synes det burde være nok å undertegne papirene på at man vet konsekvensen av inngrepet etter man har hatt en samtale med kyndig person. Når man er 25 er man etter loven voksen nok til å stilles til ansvar i enhver annen sammenheng. hvorfor skulle man ikke være voksen nok til å ta konsekvensen av sin egen handling også?

Jeg kommer sannsynligvis ikke å få innvilget en søknad om sterilisering. Andre kommer nok til å mene hva som er best for meg. Jeg mener selv jeg er reflektert rundt problemstillingen og vet hva den innebærer. Synes dere andre her det virker som noe annet, når jeg har tenkt grundig på dette i mer enn 5 år, og vet hva konsekvensen er? Ja, man kan endre mening de neste 15 åra, men det gjelder jo så mange andre valg man tar her i livet også.

Skrevet

Det finnes jo ikke noe prevensjonsmiddel som er 100% sikkert. Eneste som er 100% sikekrt er jo enten å leve i sølibat eller å sterilisere seg.

Så man vil altså nekte de som tar ansvar og vil sterilisere seg, så de i steden må utføre aborter hvis de blir gravide. og jeg gjentar: det finnes ikke noe prevensjonsmiddel som er 100% sikkert.

Jeg har gledet meg til jeg snart blir 25, for da kan jeg endelig sterilisere meg. Har ikke noe ønske om barn, grundig gjennomtenkt de siste 5 åra. Vil uansett ikke produsere mine egne barn.

man snakket om kvinnefrigjøring på 70-tallet, endelig kunne kvinner bestemme over egen kropp ved å bruke p-piller for å forhindre greviditet. Vel, ser ut som man ikke har noen annen frihet enn å knaske disse pillene som gir utallige bivirkninger. Jeg vil ha friheten til å slippe å bruke p-piller, jeg vil også slippe å noen gang føre mine gener videre.

Leger er jo også enormt ivrige på å skrive ut p-piller. Hver gang jeg er hos legen spør han meg om hvorfor jeg ikke går på p-piller :overrasket:

Jeg synes det burde være nok å undertegne papirene på at man vet konsekvensen av inngrepet etter man har hatt en samtale med kyndig person. Når man er 25 er man etter loven voksen nok til å stilles til ansvar i enhver annen sammenheng. hvorfor skulle man ikke være voksen nok til å ta konsekvensen av sin egen handling også?

Jeg kommer sannsynligvis ikke å få innvilget en søknad om sterilisering. Andre kommer nok til å mene hva som er best for meg. Jeg mener selv jeg er reflektert rundt problemstillingen og vet hva den innebærer. Synes dere andre her det virker som noe annet, når jeg har tenkt grundig på dette i mer enn 5 år, og vet hva konsekvensen er? Ja, man kan endre mening de neste 15 åra, men det gjelder jo så mange andre valg man tar her i livet også.

:klappe:

Men som sagt, du skal ikke være nødt til å søke, les lovdata, og eventuelt gå til en annen lege med en mistemål av vett. (Kunne vært interessant å sett om noen gikk til media med dette, det kunne kanskje fått litt fokus på problemet?)

Skrevet

Sterilisering er heller ikke 100% sikker prevensjon.

Bytt lege så får du innvilget din søknad.

Gjest Gjest_Bare innom_*
Skrevet

Det finnes jo ikke noe prevensjonsmiddel som er 100% sikkert. Eneste som er 100% sikkert er jo enten å leve i sølibat eller å sterilisere seg.

Du har helt rett, bortsett fra en ting! Sterilisering er heller ikke 100% sikkert, det eneste som garanterer deg 100% å ikke bli gravid er faktisk sølibat!

Da jeg ble sterilisert ble jeg "advart" om at det var ca 1% sjanse for å bli gravid i løpet av de første 5 år, etter 5 år var sjansen minimal.

Sjansen for å bli gravid i lpet av de første 5 år etter sterilisering, er da tilsvarende (eller faktisk større) enn sjansen for å bli gravid ved korrekt bruk av p-pillen, hvor man regner en feilprosent på ca 0.5%.

Når jeg understreker korrekt, så er det for å poengtere at sikkerheten ved p-pillebruk går ned med ca 2 % hvis en regner med at man kan glemme å ta pillen, en kan ha hatt oppkast eller diaré, eller andre faktorer som spiller inn.

Skrevet

Du kan jo prøve å bytte lege ?

Jeg mener jeg har lest at det er 2 års ventetid på sterilisering og at det koster 6000,- ?

Skrevet
Du kan jo prøve å bytte lege ?

Jeg mener jeg har lest at det er 2 års ventetid på sterilisering og at det koster 6000,- ?

ventetiden er ikke så lang lengre, for nå betaler jo pasienten for det. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...