Gå til innhold

Sønnen min har en bror. Skal jeg fortelle det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sønnen min er 15 år. Han har ikke hatt kontakt med sin far siden han var 2 år og han ble adoptert av «stefar» for noen år siden. Nå har jeg funnet ut at han har en biologisk halvbror på 4 år. 

På en måte føler jeg jo det er viktig min sønn vet det. På den andre siden er han i den verste ungdomstiden med usikkerhet og prøver å finne sin plass her i verden. Jeg er redd det vil kunne føre til vanskelige følelser som hvorfor biologisk far har skaffet seg nytt barn når han ikke ville ha han osv. Synes det er så vanskelig… hva tenker dere? Si det eller ikke? Evt vente noen år? Tenker jo også at om min sønn har lyst til å møte broren er det umulig nå uansett som broren er så liten. Det blir jo ikke aktuelt før broren er så stor at han kan ta en egen avgjørelse på det… 

Anonymkode: b91d5...2c1

• Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om det ikke var aktuelt å møtes, hadde jeg ventet noen år. Han er som du sier i en intens alder.

Anonymkode: c91b9...17a

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha sagt det. Vil tenke at han kan føle deg lurt om du sier det om noen år, og han får vite at du har visst. Skjønner det er sårt og vondt, men bedre å vite sannheten. 

Anonymkode: 93ada...f66

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har selvsagt rett til å vite om sin biologiske familie. Dess lengre du venter, dess verre blir det. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du forteller noe om den broren så bør du du undersøkte om det er realistisk og mulig for dem å få kontakt og bli kjent som søsken . 
Hvis ikke så havner sønnen din i den situasjonen at han har både en far og nå en bror som han ikke kjenner pga et eller annet mellom deg og barnefar .
Hva tenker du er rettferdig og riktig oppe i alt dette? 
Hvorfor har ikke gutten kontakt med faren ? 

Anonymkode: 79572...cae

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Sønnen min er 15 år. Han har ikke hatt kontakt med sin far siden han var 2 år og han ble adoptert av «stefar» for noen år siden. Nå har jeg funnet ut at han har en biologisk halvbror på 4 år. 

På en måte føler jeg jo det er viktig min sønn vet det. På den andre siden er han i den verste ungdomstiden med usikkerhet og prøver å finne sin plass her i verden. Jeg er redd det vil kunne føre til vanskelige følelser som hvorfor biologisk far har skaffet seg nytt barn når han ikke ville ha han osv. Synes det er så vanskelig… hva tenker dere? Si det eller ikke? Evt vente noen år? Tenker jo også at om min sønn har lyst til å møte broren er det umulig nå uansett som broren er så liten. Det blir jo ikke aktuelt før broren er så stor at han kan ta en egen avgjørelse på det… 

Litt på siden av spørsmålet, men er far død? Trodde ikke det var mulig å bli adoptert av steforeldre når biologisk forelder lever.

Jeg synes du skal fortelle.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forteller ikke alt om far til min ungdom for å skåne han, men akkurat dette tror jeg at jeg ville fortalt da alternativet ville være å skjule en bror. Det kan slå tilbake negativt senere.

Anonymkode: 07010...2f7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hensatt skrev (3 timer siden):

Han har selvsagt rett til å vite om sin biologiske familie. Dess lengre du venter, dess verre blir det. 

Nei, ikke nødvendigvis.

Om hun venter til han er 18, så vil han kunne forstå alt bedre, og de vil kunne legge en rasjonell plan for hvordan de skal håndtere dette videre. Sønnen til TS er bare 15 nå, og har kanskje opplevd ting som har satt sitt preg på ham med tanke på faren (biologisk far). Det kan være veldig greit å ta alt dette når han er blitt mer voksen.

Anonymkode: af647...250

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ville jeg latt barnet gjøre seg ferdig med verste pubertale fasen og funnet et tidspunkt når han er rundt 18 før jeg fortalte det. Da er halvbroren rundt 7 år. Fra disse alderene er det lettere for brødrene å evt forholde seg til,hverandre om det skulle bli aktuelt noen gang.

Samboren min har vokst opp med mor og stefar. Han fikk vite han hadde 2 søsken (med forskjellige mødre) først da han var 22 år. Disse tre halvsøsknene er mellom 25-35 år nå og møtes jevnlig ett par ganger i året på kafe, konserter o.l.

Min samboer har aldri kjent på et savn eller svik for at han ikke fikk mulighet til å bli bedre kjent med dem tidligere. Det ville antagelig bare gjort tilværelsen enda mer kaotisk som han så fint sier selv.

Anonymkode: e930f...9ff

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt at du ikke har visst om det fra barnet ble født. Det ville nok vært bedre å fortelle det da. Jeg og stefar har selv måttet ta noen slike samtaler med sønnen min, men han er 10, og jeg er glad han har oversikt før hormonene tar helt av. 

Du kjenner din sønn best, og om du tenker han ikke vil takle det særlig bra i den fasen han er i nå, så bør du nok vente, men si det så fort han lander litt. Du bør likevel fortelle det nå dersom det er en risiko for at han finner ut av det selv. 

Endret av MariaIsabel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville ventet, med mindre det er en mulighet at han kan finne det ut via andre. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil absolutt anbefale deg å vente på grunn av sårbar alder. Fikk selv vite ting om min far da jeg var 14, og der satt i gang mye vansker knyttet til egen identitet. Om du ikke har en god plan for hva dette skal ende i (god kontakt mellom far, bror, sønn) ville jeg ventet. Hva skal han med å vite det, dersom han uansett ikke kan ha kontakt med far/halvbror? Da blir det bare bekymrede, såre tanker for han. Vent til han blir eldre, og så kan du fortelle hvorfor du har valgt å skjerme han. 

Anonymkode: ec2f2...0c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ser hva du skriver, men det er dumt å ikke fortelle det/ holde tilbake. Han har en 11 år yngre halvbror, og de fleste ville vel fått vite om familie. Hvis du skriver det ulemper med å fortelle, må du huske fordelene også. Fortell han sannheten!

Endret av Sefanja
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor denne halvbroren / har halvbroren samvær med far?

Dette tenker jeg er et viktig moment i avgjørelsen om å fortelle eller ikke, sammen med sannsynligheten for at han får vite om broren fra noen andre.

Anonymkode: b2773...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Min halvbror fikk vite noe av samme kaliber da han var i den alderen. Han oppsøkte faren sin og de sloss, etter det sklei han totalt ut. Først nå, nesten 20 år gammel har han endelig roet seg. 

Så du bør vente om du kan. 

Anonymkode: 4ab65...dd9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om det ikke er aktuelt med kontakt hadde jeg venta til han er ute av denne alderen. 

Anonymkode: d5ade...206

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Før du forteller noe om den broren så bør du du undersøkte om det er realistisk og mulig for dem å få kontakt og bli kjent som søsken . 
Hvis ikke så havner sønnen din i den situasjonen at han har både en far og nå en bror som han ikke kjenner pga et eller annet mellom deg og barnefar .
Hva tenker du er rettferdig og riktig oppe i alt dette? 
Hvorfor har ikke gutten kontakt med faren ? 

Anonymkode: 79572...cae

Enig i dette. Er det noen mulighet for at sønnen din og denne nye broren kan få kontakt? Om ikke ville jeg ventet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (12 timer siden):

Litt på siden av spørsmålet, men er far død? Trodde ikke det var mulig å bli adoptert av steforeldre når biologisk forelder lever.

Jeg synes du skal fortelle.

Stebarnsadopsjon er fullt mulig selv om foreldrene lever, men da må den gjeldene forelderen samtykke. Det er en av de "vanligste" adopsjoene som skjer i Norge. 

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg tenker at dersom det er utelukket at de kan møtes, så kan det vente. Men jeg ville prøvd å undersøke hva som er realistisk mulig og ikke, før jeg tok en avgjørelse. 

Jeg vet jeg har søsken jeg aldri har fått møte eller hatt kontakt med. Hadde helt ærlig klart meg helt utmerket uten å vite om det. 

Anonymkode: b541f...bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...