Gå til innhold

Hull i CV


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som har hull i cv, hva skriver dere på cv da? 
 

jeg har utdannelse , men har vært arbeidsløs i noen år nå. Søker jobber men hullet i cv er kanskje det som gjør at jeg sliter med å få jobb. Noen som har tips?

Anonymkode: 6ecc8...d8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har kun hatt hull i cv'n fordi jeg har vært enten skadet eller syk (men til gjengjeld langvarig, over år, borte fra yrkeslivet). Jeg har vært åpen om det, men heller enn å fokusere på det negative i det, så har jeg fokusert på hva det å måtte kjempe meg tilbake til fysisk funksjon har lært meg og hvilke egenskaper jeg har som har greid det  og hvordan disse egenskapene og erfaringene kan overføres til arbeidslivet, og spesifikt den jobben jeg søker, sammen med den utdanningen og yrkeserfaringen jeg har fra før, selvfølgelig. Noen vil selvfølelig avfeie søknaden umiddelbart pga. hullet i cv'n, men jeg har fått gode tilbakemeldinger på at jeg har vinklet "hullene" både realistisk og positivt og så knyttet til aktuell jobb.

Nå er jeg atter en gang ute av arbeidslivet, er blitt uføretrygdet pga. sykdom, men håper fremdeles å komme meg tilbake i jobb. Enda et hull i cv'n tenker jeg er en større utfordring, så jeg har engasjert meg i frivillig arbeid. Der får jeg vist mange sider ved meg selv som person, kunnskap jeg har, at jeg er til å stole på osv., og jeg vet at hvis jeg vil trenge det om jeg blir bra nok til å begynne å jobbe igjen, så vet jeg at jeg vil få en god referanse fra de som leder dette frivillige arbeidet, og at dette er personer som ses på som troverdige og ryddige. I tillegg har jeg valgt å ta opp en hobby som utfordrer helt nye sider av meg selv, som er krevende å lære og som vil vise at jeg er utholdende, at jeg ikke gir meg lett i møte med utfordringer.

Siden du sier at du har vært arbeidsløs, og ikke syk, så antar jeg at du er frisk til å jobbe. Hadde jeg vært deg da så ville jeg søkt på å få vakter i kommunens sykehjem - der er det konstant behov for tilkallingsvakter, og ikke minst så vil du både få erfaring (uansett hva du egentlig er utdannet som og ønsker å jobbe med) og referanser. I tillegg ville jeg ha meldt meg inn i frivillig arbeid og gjort en innsats der over tid, for å vise andre sider av deg selv og slik få andre gode referanser.

Ellers - bruk nettverket ditt! Jeg la inn et godt ord for en jeg kjenner nylig, til en bekjent av meg som ikke har med ansettelser der denne jobber, men som igjen la inn et godt ord videre, og det var det som gjorde at den jeg kjenner kom til intervju, og har nå fått noe arbeid der. Sjekk litt rundt, er det noe du kunne tenkt deg å prøve å gjøre/jobbe med, ta kontakt selv om de ikke har utlyste stillinger. Be om fem minutter møte med en leder for å levere en åpen søknad, ha forberedt deg på forhånd hva du vil si om du får dine fem minutter, og hold deg til tiden om ikke leder åpner for lenger samtale. Det er mye enklere hvis de knytter en person til søknaden, letter å bli husket når de trenger noen om de ikke har noe nå. Det er også mulig noen steder å spørre om du kan få prøve å jobbe der, enten på eget initiativ, eller i samarbeid med Nav.

Og du, vær fysisk aktiv! Og spis sunt og ta vare på deg selv! Det gjør at man får mer energi, og det gjør også noe med hvordan man møter nye mennesker.

Ha troen på deg selv og lykke til! :)

Anonymkode: f0257...551

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...