AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #21 Skrevet 30. september 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvis du faktisk bare er ekstrahjelp, så er det bare å takke nei til alle vakter fremover og vise til kontrakten hvor det står at du kun er ekstrahjelp. Anonymkode: 6b38d...886 Jeg er ikke ekstrahjelp, men har aldri fått ny kontrakt som tilsier det jeg egentlig er. Det er ikke vakter på min jobb så det er dessverre ikkeno man kan takke nei til. Jeg er hud og kroppsterapeut og har faste kunder hver dag. Ingen kan ta over eller bytte vakter. Fysisk ikke mulig grunnet ulike behandlinger man gjør etc. Anonymkode: 5d13d...c40
TomKrus Skrevet 30. september 2024 #22 Skrevet 30. september 2024 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Du har en måneds oppsigelsestid. Både i henhold til tidligere kontrakt og i henhold til arbeidsmiljøloven. jadamasa ! Vi vet alt dette ! Men så gir han faen i dette da ! Hva blir konsekvensene ? jeg mener at arbeidsgiver da kan holde tilbake lønn som kompensasjon for brutt avtale, noe mer ut over det kan de faktisk ikke gjøre. Og det er jo det TS etterspør ! Konsekvens ! Endret 30. september 2024 av TomKrus
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #23 Skrevet 30. september 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Hei! Jeg har googlet meg ihjel uten å finne noe godt svar på det og håper kvinneguiden kan hjelpe meg:-) Jeg er i per dags dato i 100% jobb i en privatbedrift som ikke har så veldig gode arbeidskår og driver nok med mye ulovligheter. Dette var min aller første jobb og jeg er ung så har på en måte vært litt blind til åssen ting har vært. Jeg har derfor det siste halvåret søkt diverse jobber og vært på utkikk etter noe annet innenfor helt andre yrker. Meldt meg inn i ulike rekrutteringsfirmaer etc. Jeg har blitt ringt og er aktuell for en statlig stilling som er midt i blinken for meg. Problemet er at de trenger meg til oppstart om 2. uker ish. På min nåværende jobb har jeg aldri fått ny kontrakt eller skrevet under noe annet enn ekstrahjelp med 1mnd oppsigelse, jeg har derfor lest at jeg kan vise til den kontrakten jeg har. Men 1 mnd oppsigelse hjelper ikke når de ønsker oppstart om 2 uker. Det er ikke 100% sikkert enda, og jeg kommer uansett ikke til å si opp før jeg vet at jobben er min. Jeg lurer derfor på om det finnes noen måter å unngå oppsigelsestid, uten for mye oppstyr og drama eller om man er pliktig til å overholde oppsigelsestiden uansett? litt info om nåværende jobb: privat, ubeskytta tittel, ingen tariffavtaler, gammel kontrakt. Det er utrolig synd om jeg går glipp av den nye jobben pga dette… Har dere noen lignende erfaringer eller har noen gode tips og råd?😃 Hilsen uviten, ung jente i sin første jobb! Anonymkode: 5d13d...c40 Selv om oppsigelsestiden er en mnd, så betyr ikke dette at bedriften tviholder på deg i en måned dersom du vil slutte med kortere oppsigelsestid. Du må snakke med leder og forhandle. Hva som er lovlig og ulovlig i arbeidslivet har vi Arbeidstilsynet og fagforeninger til å rådgi deg på. En telefon til Arbeidstilsynet så kan du kanskje få svar på noen av spørsmålene dine? Anonymkode: 910ea...78c
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #24 Skrevet 30. september 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er ikke ekstrahjelp, men har aldri fått ny kontrakt som tilsier det jeg egentlig er. Det er ikke vakter på min jobb så det er dessverre ikkeno man kan takke nei til. Jeg er hud og kroppsterapeut og har faste kunder hver dag. Ingen kan ta over eller bytte vakter. Fysisk ikke mulig grunnet ulike behandlinger man gjør etc. Anonymkode: 5d13d...c40 Er det noen av kollegaene dine som kan overta disse kundene? Om du kan vise leder at alle de faste kundene overtas av noen andre så godtar han nok å la deg gå før tiden. Anonymkode: 399e5...051
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2024 #25 Skrevet 1. oktober 2024 TomKrus skrev (17 timer siden): jadamasa ! Vi vet alt dette ! Men så gir han faen i dette da ! Hva blir konsekvensene ? jeg mener at arbeidsgiver da kan holde tilbake lønn som kompensasjon for brutt avtale, noe mer ut over det kan de faktisk ikke gjøre. Og det er jo det TS etterspør ! Konsekvens ! Konsekvensen hvis man ikke dukker opp på jobb er at man blir trukket i lønn, og man risikerer bli økonomisk erstatningspliktig dersom ugyldig fravær fører til merutgifter for arbeidsgiver. I tillegg til at man raserer ryktet sitt innenfor bransjen. Og siden ts ikke engang har vært til intervju, og det er stilling i det offentlige hvor det er oppstart snarlig, så er det neppe fast stilling, da det isåfall må gå via innstillingskomiteen. Det å brenne alle broer og referanser fra ett lengre arbeidsforhold kan gjøre det vanskelig ved videre jobbsøking. Anonymkode: cd529...0b6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå