Gå til innhold

Si opp uten oppsigelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har googlet meg ihjel uten å finne noe godt svar på det og håper kvinneguiden kan hjelpe meg:-)

Jeg er i per dags dato i 100% jobb i en privatbedrift som ikke har så veldig gode arbeidskår og driver nok med mye ulovligheter. Dette var min aller første jobb og jeg er ung så har på en måte vært litt blind til åssen ting har vært. Jeg har derfor det siste halvåret søkt diverse jobber og vært på utkikk etter noe annet innenfor helt andre yrker. Meldt meg inn i ulike rekrutteringsfirmaer etc.

Jeg har blitt ringt og er aktuell for en statlig stilling som er midt i blinken for meg. Problemet er at de trenger meg til oppstart om 2. uker ish.

På min nåværende jobb har jeg aldri fått ny kontrakt eller skrevet under noe annet enn ekstrahjelp med 1mnd oppsigelse, jeg har derfor lest at jeg kan vise til den kontrakten jeg har.

Men 1 mnd oppsigelse hjelper ikke når de ønsker oppstart om 2 uker. Det er ikke 100% sikkert enda, og jeg kommer uansett ikke til å si opp før jeg vet at jobben er min. Jeg lurer derfor på om det finnes noen måter å unngå oppsigelsestid, uten for mye oppstyr og drama eller om man er pliktig til å overholde oppsigelsestiden uansett?

litt info om nåværende jobb: privat, ubeskytta tittel, ingen tariffavtaler, gammel kontrakt. Det er utrolig synd om jeg går glipp av den nye jobben pga dette…

Har dere noen lignende erfaringer eller har noen gode tips og råd?😃

Hilsen uviten, ung jente i sin første jobb!

Anonymkode: 5d13d...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du noe ferie eller avspasering du kan ta ut?

Anonymkode: e6f35...444

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du noe ferie eller avspasering du kan ta ut?

Anonymkode: e6f35...444

Nei dessverre, avspasering er ikke et alternativ for oss på jobb:/

Anonymkode: 5d13d...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bare er ekstrahjelp er det vel begrenset hvor mye du må jobbe. Hvor mange prosent har du i kontrakten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er du bunnet av den kontrakten du har signert, og har 1 mnd oppsigelsestiden tid som løper fra den 1. i mnd etter du sier opp.

Om du får slutte før må du avtale med arbeidsgiver, dette er ikke noe du har krav på.

Har du ferie/avspasering til gode kan du be om å få ut dette I oppsigelsestiden.

Anonymkode: d63ba...716

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss91 skrev (3 minutter siden):

Hvis du bare er ekstrahjelp er det vel begrenset hvor mye du må jobbe. Hvor mange prosent har du i kontrakten?

Jeg er ikke ekstrahjelp, jeg var det når jeg ble ansatt. Fikk 100% fast stilling etter et halv år og har nå jobbet 100% i fast stilling i 3,5 år. Men jeg fikk aldri noe ny kontrakt på det. Har kun ekstrahjelpkontrakten å vise til.

Anonymkode: 5d13d...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I utgangspunktet er du bunnet av den kontrakten du har signert, og har 1 mnd oppsigelsestiden tid som løper fra den 1. i mnd etter du sier opp.

Om du får slutte før må du avtale med arbeidsgiver, dette er ikke noe du har krav på.

Har du ferie/avspasering til gode kan du be om å få ut dette I oppsigelsestiden.

Anonymkode: d63ba...716

Ja så jeg må eventuelt ta det med arbeidgiver, og da kan hun si nei og da har jeg mest sannsynlig ikke en annen jobb å gå til. Da må jeg fortsette der vel viten om at hu veit jeg prøver å komme meg bort😅 Litt kleint, men hvis det ikke fins noen andre måter så må jeg jo bare.

Anonymkode: 5d13d...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja så jeg må eventuelt ta det med arbeidgiver, og da kan hun si nei og da har jeg mest sannsynlig ikke en annen jobb å gå til. Da må jeg fortsette der vel viten om at hu veit jeg prøver å komme meg bort😅 Litt kleint, men hvis det ikke fins noen andre måter så må jeg jo bare.

Anonymkode: 5d13d...c40

 

Det vanlige er at ny jobb respekterer din oppsigelsestid. Problemet er om du blir forbigått dersom de ikke har anledning til å vente på akkurat deg. 

Endret av klarinetta
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

klarinetta skrev (3 minutter siden):

 

Det vanlige er at ny jobb respekterer din oppsigelsestid. Problemet er om du blir forbigått dersom de ikke har anledning til å vente på akkurat deg. 

Ja.. dette er nok litt spesielt tilfelle at dem fikk det så travelt. Har kun pratet om det gjennom rekruttering som er en tredjepart, og i følge hun skulle dem helst ansatt noen i går. Vanligvis er jo alle inneforstått med oppsigelsestid. Men jeg tror nok at jeg blir forbigått om jeg ikke har mulighet til å starte når de har behov dessverre.

Anonymkode: 5d13d...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja.. dette er nok litt spesielt tilfelle at dem fikk det så travelt. Har kun pratet om det gjennom rekruttering som er en tredjepart, og i følge hun skulle dem helst ansatt noen i går. Vanligvis er jo alle inneforstått med oppsigelsestid. Men jeg tror nok at jeg blir forbigått om jeg ikke har mulighet til å starte når de har behov dessverre.

Anonymkode: 5d13d...c40

 

Du kan forsøke å be om ulønnet ferie de siste to ukene av oppsigelsestiden? Det er jo ønskelig med en god referanse fra denne arbeidsgiveren, så vær forberedt på å snakke deg selv (vennlig) frem: belys alle punktene der du har vært verdifull for bedriften. Og be om at du kan tilgodeses en avtale om å få avkorte oppsigelsestid, uten lønn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er seriøst venter faktisk oppsigelsen. De kan vente 2 uker ekstra, uten problem. 

Men du kan jo spørre nåværende arbeidsgiver når du kan avslutte 

Anonymkode: 7f66a...db1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kommer vel ikke til å finne noen andre som både er egnet og kan begynne på dagen, så tipper du stiller sterkere enn andre uansett. 

Anonymkode: 7cdef...e6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Er seriøst venter faktisk oppsigelsen. De kan vente 2 uker ekstra, uten problem. 

Men du kan jo spørre nåværende arbeidsgiver når du kan avslutte 

Anonymkode: 7f66a...db1

 

Hun er ikke lovet noe. Har den andre arbeidsplassen flere kandidater velger de den som kan starte når de trenger folk. Jo, noen ganger er det et problem å vente, det kan være innen helse hvor de ikke får utført behandlinger uten personell. 

Anonymkode: 64fa1...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei!

Jeg har googlet meg ihjel uten å finne noe godt svar på det og håper kvinneguiden kan hjelpe meg:-)

Jeg er i per dags dato i 100% jobb i en privatbedrift som ikke har så veldig gode arbeidskår og driver nok med mye ulovligheter. Dette var min aller første jobb og jeg er ung så har på en måte vært litt blind til åssen ting har vært. Jeg har derfor det siste halvåret søkt diverse jobber og vært på utkikk etter noe annet innenfor helt andre yrker. Meldt meg inn i ulike rekrutteringsfirmaer etc.

Jeg har blitt ringt og er aktuell for en statlig stilling som er midt i blinken for meg. Problemet er at de trenger meg til oppstart om 2. uker ish.

På min nåværende jobb har jeg aldri fått ny kontrakt eller skrevet under noe annet enn ekstrahjelp med 1mnd oppsigelse, jeg har derfor lest at jeg kan vise til den kontrakten jeg har.

Men 1 mnd oppsigelse hjelper ikke når de ønsker oppstart om 2 uker. Det er ikke 100% sikkert enda, og jeg kommer uansett ikke til å si opp før jeg vet at jobben er min. Jeg lurer derfor på om det finnes noen måter å unngå oppsigelsestid, uten for mye oppstyr og drama eller om man er pliktig til å overholde oppsigelsestiden uansett?

litt info om nåværende jobb: privat, ubeskytta tittel, ingen tariffavtaler, gammel kontrakt. Det er utrolig synd om jeg går glipp av den nye jobben pga dette…

Har dere noen lignende erfaringer eller har noen gode tips og råd?😃

Hilsen uviten, ung jente i sin første jobb!

Anonymkode: 5d13d...c40

Ikke helt svaret du etterspør, men hvis ny arbeidsgiver ikke kan respektere at du har oppsigelsestid, er ikke det litt grunn til bekymring? Eller har du vært så desperat at du ikke har kommunisert det helt klart? 

For øvrig syns jeg du er veldig flink som spør litt rundt (selv om det bare er KG), det er en ansvarlig oppførsel. 

Anonymkode: 3f382...fda

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ikke helt svaret du etterspør, men hvis ny arbeidsgiver ikke kan respektere at du har oppsigelsestid, er ikke det litt grunn til bekymring? Eller har du vært så desperat at du ikke har kommunisert det helt klart? 

For øvrig syns jeg du er veldig flink som spør litt rundt (selv om det bare er KG), det er en ansvarlig oppførsel. 

Anonymkode: 3f382...fda

Var helt tilfeldig at JobZone ringte meg ang stillingen, jeg sa at jeg hadde èn mnd oppsigelse men om det fantes en måte å unngå det så ville jeg gjerne det. Den bedriften jeg jobber for nå er såpass dårlig at jeg føler meg desperat på å finne med noe nytt. Men det veit hverken jobzone eller andre firmaer jeg har søkt hos. Så det er nok ikke det at arbeidsgiver ikke respekterer det, jeg personlig har ikke vært i kontakt med dem og vet ingenting mer enn det jobzone fikk fortelle annet enn at det er statlig, sekretær og innad i helsesektoren. Mest sannsynlig velger dem en annen kandidat som kan tiltre stillingen raskere enn meg.

Anonymkode: 5d13d...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...