AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #1 Skrevet 29. september 2024 Tok med datteren min på middag hos mamma og pappa. Vi er der stadig vekk, siden de bor bare 15min unna. Siden datteren min er midt i beste trassalder begynte jeg i god tid å forberede på at vi snart skulle reise hjem. Da var hun midt i et ganske stort puslespill sammen med mamma. De puslet litt til, og så begynte mamma og skulle vise meg masse tilfeldige ting på mobilen, typisk bilde av ungen til venninna si osv. Så sier jeg ifra til datteren min at vi må dra, fordi det nærmer seg leggetid. Da begynner mamma først med spørsmål. Hvorfor det, hvorfor så tidlig, går vel an å drøye leggetiden litt osv. jeg forklarer at jeg ønsker å holde på faste rutiner. Hun gir seg ikke, respekterer ikke at jeg ønsker dette. Hun fortsetter, «hun må jo få fullføre puslespillet, stakkars som ikke får gjort det ferdig». For det første er dette er puslespill vi pusler hveeeer gang vi er der. For det andre er det såpass stort, at vi dermed måtte blitt der en ekstra halvtime. For det tredje så hadde puslespillet vært ferdig om ikke hun skulle vise meg masse rart på mobilen. Og for det fjerde, barn har ikke vondt av å ikke få fullføre et spill(i barnehagen blir de jo stadig avbrutt fordi det er ryddetid, mat etc. Men mamma nægger, og begynner så å sette datteren min opp mot meg. Og det er dette jeg reagerer sterkt på. Hun begynner å si «mamma lar deg ikke få lov, men MORMOR lar deg», ikke på sånn tull Anonymkode: 5fc2d...0a0 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #2 Skrevet 29. september 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tok med datteren min på middag hos mamma og pappa. Vi er der stadig vekk, siden de bor bare 15min unna. Siden datteren min er midt i beste trassalder begynte jeg i god tid å forberede på at vi snart skulle reise hjem. Da var hun midt i et ganske stort puslespill sammen med mamma. De puslet litt til, og så begynte mamma og skulle vise meg masse tilfeldige ting på mobilen, typisk bilde av ungen til venninna si osv. Så sier jeg ifra til datteren min at vi må dra, fordi det nærmer seg leggetid. Da begynner mamma først med spørsmål. Hvorfor det, hvorfor så tidlig, går vel an å drøye leggetiden litt osv. jeg forklarer at jeg ønsker å holde på faste rutiner. Hun gir seg ikke, respekterer ikke at jeg ønsker dette. Hun fortsetter, «hun må jo få fullføre puslespillet, stakkars som ikke får gjort det ferdig». For det første er dette er puslespill vi pusler hveeeer gang vi er der. For det andre er det såpass stort, at vi dermed måtte blitt der en ekstra halvtime. For det tredje så hadde puslespillet vært ferdig om ikke hun skulle vise meg masse rart på mobilen. Og for det fjerde, barn har ikke vondt av å ikke få fullføre et spill(i barnehagen blir de jo stadig avbrutt fordi det er ryddetid, mat etc. Men mamma nægger, og begynner så å sette datteren min opp mot meg. Og det er dette jeg reagerer sterkt på. Hun begynner å si «mamma lar deg ikke få lov, men MORMOR lar deg», ikke på sånn tull Anonymkode: 5fc2d...0a0 Postet før ferdig. ikke på en sånn tullete måte, men på en måte som gjør datteren min lei seg og blir sint på meg. Jeg sier flere ganger «ikke si sånt foran datteren min», men hun fortsetter å nægge om det. Og presterer i tillegg å si at hvis en psykolog hadde observert dette, hadde den vært enig med henne i et det er dårlig gjort å ikke la henne fullføre.. Er det bare meg, eller er dette over streken oppførsel?? Anonymkode: 5fc2d...0a0
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #3 Skrevet 29. september 2024 Hun respekterer ikke at det er du som bestemmer. Hun overstyrer og underminerer deg som forelder. Har samme problemet med min mor. Når jeg blir sur og irritert pga denne oppførselen er det synd på henne. Anonymkode: 4f18a...75d 2 1
ValarMorghulis Skrevet 29. september 2024 #4 Skrevet 29. september 2024 Over streken, jeg hadde blitt fly forbannet selv. Mormor kan ta seg en bolle, det er ikke hun som må ta konsekvensene av at en tverr unge ikke får lagt seg til riktig tid. Rutiner er hellige her i hus også (2,5-åring). Dersom vi legger en time senere enn vanlig en dag så våkner hun også en time tidligere neste morgen, altså får hun 2 timer for lite søvn og blir et trassig monster hele neste dag. Om det var meg hadde jeg tatt meg en prat med mormor og sagt at hun får én sjanse til, men at hvis hun ikke slutter med de kommentarene der så blir konsekvensen at du slutter å komme på besøk på ettermiddagen. 1
krieli Skrevet 29. september 2024 #5 Skrevet 29. september 2024 Dette er ikke greit det at hun setter deg opp mot din datter. Jeg har selv tre små, og vet hvor avhengig de er av faste rutiner. Drøyer vi legginga blir de overtrøtte, og vanskelige å legge. Hos min mor og svigermor har de friere grenser, og når de er der på overnatting er de ofte veldig slitne når de kommer hjem fordi de har vært for lenge oppe. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå