Gå til innhold

Trang økonomi men ok inntekt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 29.9.2024 den 18.31):

Vi har mindre utbetalt (61 tusen), huslån på 5,5 mill, har bil vi er gjeldsfri på, utgifter på lånekassen på 4200,- i måneden. Bruker mer på mat enn dere. En ungdom og ett bleie barn. 

Men vi har det ganske greit økonomisk. Selvsagt, vi må planlegge, kan ikke kjøpe det vil vil etc. Men vi sparer til det vi ønsker som eks ferie, oppussing og andre litt dyrere ting. 

Forskjellen er at vi har felles økonomi. Ingen egotrip her i gården hvor den ene kan bruke mer penger på seg selv enn den andre. Dvs at vi også har felles mål om sparingen, felles budsjett, felles forståelse over bruk og sparing etc. 

Du kan sette opp et budsjett her, så kan man se hva dere kan spare inn på. 

Anonymkode: 6574e...cb8

Dette henger ikke på greip. Våre 6 mill i lån har en rente på 29000 i mnd, dette er uten avdrag. Dere har vel mer enn 25000 + avdrag + 4200 til lånekassen? Barnehage, ungdom på aktiviteter, klær og sko og strøm? Kommunale avgifter? 

Det er ikke mye kronene tilovers om dere ikke jobber svart eller stjeler maten dere spiser.

Anonymkode: 1613c...55d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor vil du ha felles økonomi med en som sløser med penger og tar ufornuftige valg, ts?

Anonymkode: bfac4...4cc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dette henger ikke på greip. Våre 6 mill i lån har en rente på 29000 i mnd, dette er uten avdrag. Dere har vel mer enn 25000 + avdrag + 4200 til lånekassen? Barnehage, ungdom på aktiviteter, klær og sko og strøm? Kommunale avgifter? 

Det er ikke mye kronene tilovers om dere ikke jobber svart eller stjeler maten dere spiser.

Anonymkode: 1613c...55d

De har også mest sannsynlig mer enn 5 X årslønn i lån (boliglån + studielån).

Anonymkode: 16bd2...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.9.2024 den 19.38):

TS her. Jeg er enig men ikke mannen og desverre i forhold må man gi og ta. Bil var viktig for han... men han skjønner nok selv det er det som drar ned særlig hans økonomi da den ikke er felles eie. Problemet er vel at min bil (en e-up 2016 mod) ikke har så god plass eller rekkevidde. Vi trenger en "familiebil" som også kjører langt 😅 annet problem er vel at bilen han har er vanskelig å få solgt nå uten tap... som også hadde skadet økonomien. Har ikke nokk oppsparte midler til å kjøpe en ny "ok" bil. 

Anonymkode: c2b68...5a8

Det finnes ingen biler som øker i verdi. Derfor må han selge bilen. Dere må gi og ta, men du kan ikke godta at bil går på bekostning at resten av familien

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hva vil du egentlig frem til..?

Vi har en samlet inntekt på ca 1.7 mill, utbetalt alt mellom 60-85 tusen i mnd. 350.000 i lån, ingen andre lån. Ca 3 millioner i aksjer, og 150.000-200.000,- på konto..

Allikevel har vi det trangt i det daglige budsjettet..alt er relativt.

Anonymkode: fc159...a28

da velger du ha det trangt da kanskje? For ellers sløser dere med penger ett eller annet sted.. 

Anonymkode: 0c62e...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Alle må forstå at vi må snu rentenivået, styrke kronen og få opp produktiviteten i dette landet. Før det skjer, vil alle med lønnsinntekt slite mer og mer fremover. Så det blir mer av dette, hvis vi ikke får en regjering som styrer landet i en bedre retning og vi får bedre styr på utgiftssiden i landet vårt. 

Anonymkode: 2a690...ef0

Ja, nå har det ikke vært reallønnsvest på snart 10 år, men jeg personlig har ikke følt meg fattig før de siste tre årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 29.9.2024 den 17.35):

Hvordan står det til økonomisk med folk for tiden? Folk med hus, biler og barn? 

Jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget... men er så lei av å ha det trangt økonomisk, lurer på om vi gjør alt feil eller det er flere i samme båt. 

Har ok inntekt begge to, kanskje utbetalt 65 i måneden. Har huslån på 3.4 ca, en bil med lån på 500 og en bil uten lån. 2 unger og forsikringer man må ha. Begge har studiegjeld. 

Jeg føler selv jeg er prisbevisst, bruker 6-7000 på mat for 4 inkl. 1 bleiebarn. Har budsjett og god oversikt over felles utgifter og mine egne. Handler det jeg kan brukt og kjøper nesten ingenting til barna eller meg selv uten en slags rabatt. 

Opplever Mannen oftere har dårligere råd enn meg pga. Dyrere bil. Men samme gjelder meg da jeg gjerne kjøper alt til barna og ting til huset da han betaler mer for bil. Generelt føler jeg vi har lite penger...

Føler vi ikke har noe til sparing lenger eller gjøre noe gøy. Oppussing er bare å glemme... sparer til ungene. Og kan betale en tannlegetime om det skulle komme. Det er ikke synd på oss! 

Flere i samme båt? Hva grep har dere tatt for å bedre økonomien? Føler vi ikke kan betale mindre enn vi allerede gjør 😅 

Anonymkode: c2b68...5a8

Hei, jeg er enslig med 1 barn. inntekt ca 640 000, og lån på 2.3. Studielån på 430 000 som jeg har stoppet opp frem til februar på betalinger. Ingen lån på bilen. Akkurat på høsten er det tøft, fordi da kommer eu kontroll på bil og avgifter til staten på vann og div tjenester. Passer skikkelig dårlig samtidig. 🤪 Jeg kjøper ingenting annet enn mat. Reiser ikke på ferie. Har ikke råd til å fikse bilen en gang. Ja, synes det er skikkelig tragisk akkurat nå..Ser etter en ekstra inntekt. Jeg har stoppet opp alle abonementer jeg kunne spare på. 

Forrige måned var skikkelig jævlig for en eller annen grunn. Jeg greier ikke å fatte hva det er som er så dyrt. Og mat! Kjøper liksom middag til et par dager og det blir minst 1000 kr. Noen ganger er det 500 kr for en dag. Kjøttdeig, pålegg, ris og dopapir og vaskemiddel, vips 500 kr.  🤣

Anonymkode: 70e0b...2bf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...