AnonymBruker Skrevet 29. september #21 Del Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Høres ut som det renner ut penger som dere ikke er helt bevisst. En ting er kontroll på regninger, men det kan fort gå mye penger på snus, kjøpekaffe, shopping og andre (u)vaner. Jeg ville kartlagt hele økonomien noen måneder tilbake for å se hvor pengene går. Ellers er jeg for egne penger til eget forbruk og felles kontoer til alle andre utgifter + felles sparing. Bli enige om et beløp som de kan bruke fritt. Hos oss har vi likt beløp til eget forbruk/egen sparing, selv om mannen min tjener betydelig mer enn meg. Anonymkode: d7e61...c60 TS her. Takk for gode tips! Jeg tror jeg har mer igjen til overs enn mannen som nokk skaper noe misnøye. Men igjen så kjøper jeg alt til barna så det måtte evt. Hatt en egen post hvis vi skulle delt det opp slik. Han tjener litt mer en æn meg men ikke mye. Når han har tjent mer så har vi fordelt utgifter deretter så hab er heldigvis ikke fremmed til det. Absolutt en god ide! Får sette oss ned å lage et prøve budsjett på hvordan det ville sett ut om vi delte økonomien mer enn vi gjør pdd. Jeg vil jo at alle skal ha det bra, økonomien skal være sunn og vi skal klare å spare. Enda det kanskje er litt vanskeligere når renta er høy, matprisene er økt og strømmen er kronisk høy på vinteren 😅 Anonymkode: c2b68...5a8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september #22 Del Skrevet 29. september Brunello skrev (2 timer siden): Hvorfor spare til barns om du synes dere har dårlig råd? TS: vi sparer ikke direkte til barna. Men vi sparer til utgifter til barna vi vet kommer - som konfirmasjon, lappen og muligens regulering? Jeg liker å være føre vare så slike hendelser ikke vipper oss helt av pinnen økonomisk. Det som evt. Er tilovers er fortsatt i vårt navn og vi kan da velge senere om vi trenger dem selv eller kan hjelpe ungene. Synes ikke dette er en dårlig prioritering. Det er teknisk sett "våre" penger. Anonymkode: c2b68...5a8 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september #23 Del Skrevet 29. september Kartlegg ALT forbruk de siste tre mnd. Så ser du hvor pengene går og hvor dere kan spare. Anonymkode: d99a5...bf8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 29. september #24 Del Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (9 minutter siden): TS: vi sparer ikke direkte til barna. Men vi sparer til utgifter til barna vi vet kommer - som konfirmasjon, lappen og muligens regulering? Jeg liker å være føre vare så slike hendelser ikke vipper oss helt av pinnen økonomisk. Det som evt. Er tilovers er fortsatt i vårt navn og vi kan da velge senere om vi trenger dem selv eller kan hjelpe ungene. Synes ikke dette er en dårlig prioritering. Det er teknisk sett "våre" penger. Anonymkode: c2b68...5a8 Nei, det er ikke dumt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september #25 Del Skrevet 29. september Brunello skrev (3 timer siden): Den blir nødvendig vis ikke bedre av at foreldrene har dårlig råd i oppveksten. Sparer man, bør en spare til seg selv. Så kan man hjelpe barna om man har råd til det. De som er voksne i dag er omgitt av abnormt mye mer rikdom enn dagens barn noen gang kommer til å drømme om å være i sine voksne liv. At man "omfordeler" litt ved å spare til disse skulle bare mangle. Anonymkode: b24b3...63a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september #26 Del Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er akkuratt dette mannen sier. At det er så mange med lik økonomi som oss med dyrere hus og bil osv... og de klarer seg greit! men jeg prøver å forklare at de kanskje gjør andre "bedre" økonomiske valg enn oss. Billigere bil, mindre hobbyer osv. Tanken om mer felles økonomi har streifet meg mange ganger for jeg føler kanskje pengene hadde blitt distribuert bedre. Vi har alltid hatt felles regningskonto, sparekonto og matkort. Begge setter inn en sum på regningskonto og jeg fordeler til matkort og betaler alle regninger. Vi er så vant til dette (10 år) så det føles veldig rart å skulle dele alt 😅 jeg bruker f. Eks en dyr medisin og er.det rettferdig han skal betale det? Han kjøper masse brus og smågodt jeg ikke er helt enig med 🤣 jeg liker på kjøpe noe nytt til hjemmet mens han samler på klokker... det er vanskelig å skulle legge om på alt dette enda jeg skjønner det hadde hjulpet. Felles økonomi + billigere bil 🤭 Anonymkode: c2b68...5a8 Vet du, i perioder gjør jeg mer husarbeid, tar meg hånd om barna, planlegge, lage mat etc. Er det rettferdig at han får mer fritid? Noe ganger får jeg reise på helgetur med venninner. Er det rettferdig at jeg gjør det mens han er hjemme? Listen kan bli veldig lang når man tenker sånn. I et forhold så gir og tar man. Noen tar mer av husarbeid, andre tar mer av barna. Men man gir og tar for å få forholdet, familien og livet sammen til å fungere. Det samme med økonomien. Man deler jo alt! De færreste har budsjett og regnskap på husarbeid, matlaging, vask av bilen, vedlikehold, innkjøp, initiativ til kos/sex etc etc. Man deler, samarbeider, finner det som fungerer og som holder hjulene i gang. Men her velger dere å holde økonomien utenfor som nå er et problem. Er det riktig at dere som familie må leve med lite penger for at han skal ha den bilen han vil ha og dyr hobby? Første pri skal være familien. Da må man desverre ofte "ofre" noe eller finne en måte å få inn nok penger. Og selv med felles økonomi kan dere ha noe som kun er deres. Anonymkode: 6574e...cb8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #27 Del Skrevet 30. september Vi har spart masse på å kjøpe oss elbil. Vi hadde MYE høyere bilutgifter da vi hadde dieselbil. Vi har også kjøpt oss vedovn, og får mye gratis ved av min far. Leter man litt, finner man også bønder eller andre som selger ved billig. Handler mye i sverige. Vi bor 1,5t å kjøre til nærmeste shoppingsenter i sverige. Med elbil blir det ikke dyre turen. Har stor fryser og bod som vi fyller opp. "Hamstrer" også ting på tilbud her i norge. Planlegger middager og prøver å gjøre de billige. Vi tjener ca det samme som dere, og har rett over 4 mill i lån. Huset vårt kosta 5 mill. Vi kjøpte bevisst et hus uten behov for oppussing i nærmeste fremtid. Eneste vi har fikset er et par taksteiner, noen fliser på terrassen og satt inn peis. Skal snart sette inn varmepumpe. Vi har en stygg tapet i stua og badene ser ut som offentlige toalett. Men vi gidder ikke pusse opp noe som ikke er ødelagt. Vi har ikke tv-kanaler. Vi ser mye på NRK og youtube som er gratis. Bytter på å abonnere på streamingkanaler. Nå abonnerer vi på Disney+. Skal se ferdig to serier der, så avslutter vi og skal abonnere på HBO en stund. Vi har duo-abonnement på spotify og det billigste mobilabonnementet vi fant. Sjekker dette ofte og bytter hvis det dukker opp noe billigere. Anonymkode: 31645...562 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #28 Del Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (På 29.9.2024 den 17.35): Hvordan står det til økonomisk med folk for tiden? Folk med hus, biler og barn? Jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget... men er så lei av å ha det trangt økonomisk, lurer på om vi gjør alt feil eller det er flere i samme båt. Har ok inntekt begge to, kanskje utbetalt 65 i måneden. Har huslån på 3.4 ca, en bil med lån på 500 og en bil uten lån. 2 unger og forsikringer man må ha. Begge har studiegjeld. Jeg føler selv jeg er prisbevisst, bruker 6-7000 på mat for 4 inkl. 1 bleiebarn. Har budsjett og god oversikt over felles utgifter og mine egne. Handler det jeg kan brukt og kjøper nesten ingenting til barna eller meg selv uten en slags rabatt. Opplever Mannen oftere har dårligere råd enn meg pga. Dyrere bil. Men samme gjelder meg da jeg gjerne kjøper alt til barna og ting til huset da han betaler mer for bil. Generelt føler jeg vi har lite penger... Føler vi ikke har noe til sparing lenger eller gjøre noe gøy. Oppussing er bare å glemme... sparer til ungene. Og kan betale en tannlegetime om det skulle komme. Det er ikke synd på oss! Flere i samme båt? Hva grep har dere tatt for å bedre økonomien? Føler vi ikke kan betale mindre enn vi allerede gjør 😅 Anonymkode: c2b68...5a8 Oida. Skjønner at dere har det trangt! Tror du skal revurdere at dere tenker at dere tjener ok. Det gjør dere ikke fht utgiftene. Vi har romslig økonomi, det ser da slik ut: Utbetalt per mnd: 95.000 (begge er kommunalt ansatt, 8-15.30 jobb). Bolig verdi: ca 6 mill Boliglån: 1,4 mill Bil: 2014 scoda octavia, aldri hatt lån på den, verdi…nesten 0 antagelig, haha. studegjeld: ca 300.000 totalt Overskudd pr mnd, gitt 10 års nedbetaling på boliglån: kr 25.000 Litt å tenke på… Anonymkode: ba9ff...8a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #29 Del Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (4 timer siden): Oida. Skjønner at dere har det trangt! Tror du skal revurdere at dere tenker at dere tjener ok. Det gjør dere ikke fht utgiftene. Vi har romslig økonomi, det ser da slik ut: Utbetalt per mnd: 95.000 (begge er kommunalt ansatt, 8-15.30 jobb). Bolig verdi: ca 6 mill Boliglån: 1,4 mill Bil: 2014 scoda octavia, aldri hatt lån på den, verdi…nesten 0 antagelig, haha. studegjeld: ca 300.000 totalt Overskudd pr mnd, gitt 10 års nedbetaling på boliglån: kr 25.000 Litt å tenke på… Anonymkode: ba9ff...8a1 og vi har 12,5 millioner i samlet inntekt, bolig verdi 14 mill uten lån, hytte og to biler i millionklassen, litt å tenke på? 😉 Anonymkode: 6b478...ca5 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
regine Skrevet 1. oktober #30 Del Skrevet 1. oktober (endret) AnonymBruker skrev (På 29.9.2024 den 19.48): Jeg tror problemet vårt alltid har vært at jeg er mer økonomisk enn han. Han liker å bruke penger eller tar dårlige økonomiske valg (hens bilen). Altså jeg er flink å bruke jeg også men tenker kanskje lenger frem i tid 🤭 det er vanskelig når vi er forskjellige. Jeg sparer f. Eks til kriser... Vi er gift og da føles det veldig feil 😅 så jeg betaler det han mangler. Vi har som du skjønner delvis felles økonomi men kanskje den burde vært enda mer felles. Jeg liker å ha mine egne penger også. Tror bilen må taas opp til diskusjon igjen... Anonymkode: c2b68...5a8 det er jo der problemet ligger, TS, altså det jeg har uthevet. Mannen KAN bruke sine penger som han vil, fordi han vet at du er hans buffer. Så hvorfor skal han spare da? Så ender du med å dekke hans underskudd, og dermed har jo ikke du råd til verken å spare eller bruke penger på deg selv. Du skriver også at du kjøper alt til barna og heller kjøper ting til huset, mens han kjøper klokker (!) og har en dyr bil. Hører du ikke selv at dette ikke er en grei fordeling? Burde ikke ting til barna gå av deres felles husholdningsbudsjett - barn skal tross alt forsørges av begge foreldrene, ikke bare den ene. Det er ikke sånn at fordi dere er gift må dere ha 100% felles økonomi. MEN - dere må ha felles økonomi på det som faktisk ER felles, som barna. At dere trengte en familiebil, greit nok, men kanskje dere hadde klart dere med en billigere, selv om mannen gjerne ville ha den dyre han har kjøpt..... Vi har semifelles økonomi - setter av en viss pott til lån/utgifter etc og så har vi ca samme beløp igjen etter det. Selv om jeg tjener vesentlig mer enn han. Da kan jeg bruke "mine" penger på det jeg vil og samme for han, men uten at det går utover fellesutgiftene våre, som også inkluderer sparing. Tror dere trenger en økonomiprat, for meg høres det ikke ut som om dere trenger å føle at dere har så dårlig råd, det handler mer om å få bedre oversikt og vite hvor pengene går til. Hvis dere begge får lommepenger, så kan jo mannen bruke sine på klokker og bil, og du på annet enn ting barna trenger..... Endret 1. oktober av regine 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #31 Del Skrevet 1. oktober Du har ikke «dårlig råd», ts. Du har valgt en livsstil som sluker all inntekten din. Du har med viten og vilje valgt å kaste alle dine penger retning hus og bil. Og det er helt ok. Det er ditt valg. Konsekvensene av dem er de du opplever nå, at du ikke kan bruke penger du har valgt å bruke på å «bo fint» på ferie, klær eller kultur. Eller på redusert stilling, ubetalt avspasering eller et friår, for den del. Men, du? Har du regnet på om dere virkelig har råd til det huset? Har du satt opp kostnaden for et hus (vedlikehold, renovering ved utløpt levetid, renter, eiendomsskatt, kommunale avgifter etc)? Eller har du bare tenkt «hei, jeg kan betjene lånet!» og så kjøpt et hus du på ingen måte har råd til å holde, slik at det over tid både vil sluke all din inntekt og så synke i verdi når taket, dreneringen, vinduene og det elektriske må byttes, dere ikke har råd, huset forfaller og blir verdiløst, og så sitter dere der med 0 eller negativ verdi etter salg? Ta en utregning. Det er et enkelt regnestykke som alle bør gjøre. Og så vurderer du å selge. Husk at vi nå lever billigere enn vi noensinne i din og dine barns levetid kommer til å leve. Anonymkode: 04f1d...b68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #32 Del Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (17 timer siden): og vi har 12,5 millioner i samlet inntekt, bolig verdi 14 mill uten lån, hytte og to biler i millionklassen, litt å tenke på? 😉 Anonymkode: 6b478...ca5 Ja poenget er jo at forbruket og kostnad på ting må stå i forhold til inntekt. Man kan ønske seg dette, men ikke særlig mye liv igjen med 65k ubetalt pr mnd Ikke noe galt i å ha masse dyre ting så lenge det er nedbetalt og inntekten er kjempegod Anonymkode: ba9ff...8a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #33 Del Skrevet 2. oktober TS: om dere vil ha så dyre ting, må dere jo få opp inntekten! Dere tjener egentlig ganske dårlig… og blir det jo trangt om man kaster bort noen hundre tusen på bil. Og et hus langt over økonomisk evne. Hva hjelper det å se «rik» ut fra utsiden? Når alt er kaos og stress økonomisk på innsiden… det er slitsomt å være mor og bekymret for økonomien. En dag skal barna inn på boligmarkedet? Hvem skal hjelpe dem? Hva hjalp det at pappa kjørte bilen han hadde lyst på? Et klasseskille er dessverre allerede godt etablert, der en av de store forskjellene for fremtiden antagelig er om man får hjelp til å komme inn på boligmarkedet eller ikke. Hva ønsker dere for ungene deres? Er en del ting å snakke med mannen om her tror jeg. Det er vanskelig også for forholdet når man står langt unna hverandre i økonomiske prioriteringer. Stressende å være mor og kjenne på dårlig økonomi hver dag. Må være en veldig bi-smak å åpne den bildøra… selv om bilen er pen. Anbefaler deg å fortelle han hvordan dette påvirker deg. For det kan ikke være godt å føle at det ikke er penger til barna utstyr liksom. Anonymkode: ba9ff...8a1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #34 Del Skrevet 2. oktober 64k er vel en helt ok inntekt ikke spesielt høy, spesielt med 500k i billån + studielån + huslån + 2 biler som skal driftes + barn. Da er det ikke spesielt mærkelig at økonomien er litt trang. Anonymkode: 7cf90...86c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #35 Del Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (På 29.9.2024 den 19.38): Vi trenger en "familiebil" som også kjører langt 😅 annet problem er vel at bilen han har er vanskelig å få solgt nå uten tap... som også hadde skadet økonomien. Har ikke nokk oppsparte midler til å kjøpe en ny "ok" bil. Anonymkode: c2b68...5a8 Er dette faktisk sant, eller er det noe mannen sier fordi han vil beholde bilen? Det hadde i hvert fall jeg undersøkt / regnet på. Anonymkode: 3470a...c5d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #36 Del Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (På 1.10.2024 den 8.58): Oida. Skjønner at dere har det trangt! Tror du skal revurdere at dere tenker at dere tjener ok. Det gjør dere ikke fht utgiftene. Vi har romslig økonomi, det ser da slik ut: Utbetalt per mnd: 95.000 (begge er kommunalt ansatt, 8-15.30 jobb). Bolig verdi: ca 6 mill Boliglån: 1,4 mill Bil: 2014 scoda octavia, aldri hatt lån på den, verdi…nesten 0 antagelig, haha. studegjeld: ca 300.000 totalt Overskudd pr mnd, gitt 10 års nedbetaling på boliglån: kr 25.000 Litt å tenke på… Anonymkode: ba9ff...8a1 Hva vil du egentlig frem til..? Vi har en samlet inntekt på ca 1.7 mill, utbetalt alt mellom 60-85 tusen i mnd. 350.000 i lån, ingen andre lån. Ca 3 millioner i aksjer, og 150.000-200.000,- på konto.. Allikevel har vi det trangt i det daglige budsjettet..alt er relativt. Anonymkode: fc159...a28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #37 Del Skrevet 2. oktober Er det du som har 65 inn, eller er det totalt? Hvis det er totalt tenker jeg dere har alt for høye utgifter. Bare billån på 500tusen må jo være en kjempeutgift, det er ikke rart mannen sliter med penger. hvis det er deg alene som har 65 inn, synes jeg det er rart dere har dårlig råd Anonymkode: 6cc2d...bc9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #38 Del Skrevet 2. oktober Jeg har det også trangt, selv om jeg tjener godt. Og jeg har hverken barn eller bil engang! Tør ikke si hva jeg tjener engang.. 😂 Men for min del, så er det dette: Jeg hadde en mye billigere leilighet før, og hadde stor mengde penger å bruke på hva nå mitt hjerte ønsket. Jeg reiste mye, jeg har brukt titusenvis på diverse skjønnhetsbehandlinger, som er min luksus. Jeg kjøpte ny leilighet og makset lånet, og sånn å sikt så er det en god vurdering økonomisk sett. Men samtidig med at jeg makset lånet, så steg jo renta og prisene i tillegg. Så nå har jeg på en måte sikkert mer enn nok til å forsørge meg selv (og sikkert et barn eller to, i tillegg). Men jeg er vant med et høyere forbruk. Det er derfor det er jævla vanskelig å gå NED i lønn, nesten uansett nivå man er på. Men å tjene den summen - eller mindre - gikk helt fint den gang man gjorde det. Man justerer forbruk og får (dyre) vaner. Der som hun Alexandra Joner, som var sammen med en riking, og så ble det slutt. Hun har sikkert mer enn nok til å greie seg, men du er ikke vant med å tenke sånn på penger, så det blir en veldig omstilling. Anonymkode: 4170c...d6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #39 Del Skrevet 2. oktober Alle må forstå at vi må snu rentenivået, styrke kronen og få opp produktiviteten i dette landet. Før det skjer, vil alle med lønnsinntekt slite mer og mer fremover. Så det blir mer av dette, hvis vi ikke får en regjering som styrer landet i en bedre retning og vi får bedre styr på utgiftssiden i landet vårt. Anonymkode: 2a690...ef0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #40 Del Skrevet 2. oktober Hva er renta på det billånet? Håper han har kampanjerente i det minste? Vi har 350 000 i billån med 2% rente og betaler 5500 i mnd. Med vanlig rente på 6-7% må jo summen han betaler være skyhøy. Er det virkelig ok for deg å bruke mer penger på fellesen fordi han har bundet opp penger i en bil han ikke har råd til? Om han er redd for å tape på å selge den må han sette opp et regnestykke. Med rentene på det lånet kan det være at han sparer penger på å selge den nå likevel og kjøpe seg noe mer fornuftig. Han bør jo uansett ha sørget for at han alltid har mindre i lån enn bilen er verdt. Anonymkode: 8f1b2...271 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå