Gå til innhold

Trang økonomi men ok inntekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan står det til økonomisk med folk for tiden? Folk med hus, biler og barn? 

Jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget... men er så lei av å ha det trangt økonomisk, lurer på om vi gjør alt feil eller det er flere i samme båt. 

Har ok inntekt begge to, kanskje utbetalt 65 i måneden. Har huslån på 3.4 ca, en bil med lån på 500 og en bil uten lån. 2 unger og forsikringer man må ha. Begge har studiegjeld. 

Jeg føler selv jeg er prisbevisst, bruker 6-7000 på mat for 4 inkl. 1 bleiebarn. Har budsjett og god oversikt over felles utgifter og mine egne. Handler det jeg kan brukt og kjøper nesten ingenting til barna eller meg selv uten en slags rabatt. 

Opplever Mannen oftere har dårligere råd enn meg pga. Dyrere bil. Men samme gjelder meg da jeg gjerne kjøper alt til barna og ting til huset da han betaler mer for bil. Generelt føler jeg vi har lite penger...

Føler vi ikke har noe til sparing lenger eller gjøre noe gøy. Oppussing er bare å glemme... sparer til ungene. Og kan betale en tannlegetime om det skulle komme. Det er ikke synd på oss! 

Flere i samme båt? Hva grep har dere tatt for å bedre økonomien? Føler vi ikke kan betale mindre enn vi allerede gjør 😅 

Anonymkode: c2b68...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dere virkelig et billån på 500 000 kr???

Da vet du at dere må selge den bilen for å få bedre råd!

Anonymkode: 1cd88...fc0

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 minutt siden):

Hvorfor spare til barns om du synes dere har dårlig råd?

Barnas fremtid er selvsagt av høy prioritet?!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IDGAF skrev (1 minutt siden):

Barnas fremtid er selvsagt av høy prioritet?!

Men ikke barnas nåtid?

Anonymkode: 03f2c...61a

  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, føler det samme. Synes dere er veldig gode på matbusjett!

Vi har til sammen utbetalt 72000,- har 5,4 mill i lån, en av oss har fortsatt studiegjeld og vi har tre barn. Vi har en bil uten lån. 
 

Vi sparer ikke til barnas fremtid, men regner med at vi får bedre råd etter hvert, og at vi da kan hjelpe dem litt økonomisk/fylle på sparekontoen litt når de nærmer seg voksne. 

Anonymkode: b48db...116

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IDGAF skrev (23 minutter siden):

Barnas fremtid er selvsagt av høy prioritet?!

Den blir nødvendig vis ikke bedre  av at foreldrene har dårlig råd i oppveksten. 
Sparer man, bør en spare til seg selv. Så kan man hjelpe barna om man har råd til det. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt billån. Det er jo å kaste penger rett ut vinduet. 

Har kjøpt bil etter økonomien, spart opp i forkant, og alltid delt en bil. 

Anonymkode: d656c...64a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bilen med det skyhøye billånet hadde jeg kvittet meg med. Og barna har ingen rett på å få med seg økonomiske midler ut i voksenlivet

Anonymkode: 5c82b...7e3

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hvordan står det til økonomisk med folk for tiden? Folk med hus, biler og barn? 

Jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget... men er så lei av å ha det trangt økonomisk, lurer på om vi gjør alt feil eller det er flere i samme båt. 

Har ok inntekt begge to, kanskje utbetalt 65 i måneden. Har huslån på 3.4 ca, en bil med lån på 500 og en bil uten lån. 2 unger og forsikringer man må ha. Begge har studiegjeld. 

Jeg føler selv jeg er prisbevisst, bruker 6-7000 på mat for 4 inkl. 1 bleiebarn. Har budsjett og god oversikt over felles utgifter og mine egne. Handler det jeg kan brukt og kjøper nesten ingenting til barna eller meg selv uten en slags rabatt. 

Opplever Mannen oftere har dårligere råd enn meg pga. Dyrere bil. Men samme gjelder meg da jeg gjerne kjøper alt til barna og ting til huset da han betaler mer for bil. Generelt føler jeg vi har lite penger...

Føler vi ikke har noe til sparing lenger eller gjøre noe gøy. Oppussing er bare å glemme... sparer til ungene. Og kan betale en tannlegetime om det skulle komme. Det er ikke synd på oss! 

Flere i samme båt? Hva grep har dere tatt for å bedre økonomien? Føler vi ikke kan betale mindre enn vi allerede gjør 😅 

Anonymkode: c2b68...5a8

Vi har mindre utbetalt (61 tusen), huslån på 5,5 mill, har bil vi er gjeldsfri på, utgifter på lånekassen på 4200,- i måneden. Bruker mer på mat enn dere. En ungdom og ett bleie barn. 

Men vi har det ganske greit økonomisk. Selvsagt, vi må planlegge, kan ikke kjøpe det vil vil etc. Men vi sparer til det vi ønsker som eks ferie, oppussing og andre litt dyrere ting. 

Forskjellen er at vi har felles økonomi. Ingen egotrip her i gården hvor den ene kan bruke mer penger på seg selv enn den andre. Dvs at vi også har felles mål om sparingen, felles budsjett, felles forståelse over bruk og sparing etc. 

Du kan sette opp et budsjett her, så kan man se hva dere kan spare inn på. 

Anonymkode: 6574e...cb8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du satt opp budsjett på hva dere faktisk bruker i måneden? Med de utgiftene du nevner så bør det være mulig å ha en litt romslig økonomi. Men som andre sier så er 500.000 i billån unødvendig. 

Anonymkode: 500f3...bb4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 40.000 utbetalt og 3 barn, fem i husholdningen. (Kun jeg som har inntekt) 

Jeg har ikke billån, og lavt huslån. Vi får det til å gå greit rundt, bruker ca 7-8000 på mat i måneden. Jeg hadde kvittet meg med den dyre bilen og kjøpt en billigere dere ikke trenger lån på i alle fall. 

Anonymkode: 23947...921

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du opplever at mannen har dårligere råd enn deg og føler at dere har lite penger - men hvordan er det faktisk? Å føle og oppleve er ikke særlig lurt når det kommer til økonomi, da må du vite. 

Er dere gift? Hvorfor har dere ikke felles eller delvis felles økonomi?

Sett opp ett reelt budsjett og opprett egne kontoer for hver budsjettpost. Overfør budsjett beløpet til de respektive kontoene når dere får lønn og hent fra riktig konto når dere bruker penger. Da får dere en oversikt over om dere faktisk har lite penger eller om det bare føles slik fordi alt er sauset sammen. Og dere får en grei pekepinn på hvilke budsjettpost er dere kanskje bruker mer enn dere hadde tenkt. Begge må selvfølgelig ha tilgang til disse kontoene. Og ha gjerne en økonomidate hver mnd for å evaluere forrige mnd, da blir dere fort mye mer bevist på hvordan ting faktisk ligger ann.

Uten budsjett over oversikt over hva som faktisk er brukt er det vanskelig å vite hvor en eventuelt har mulighet til å spare uten at det går ut over levestandarden.  (En egen konto for gaver hvor det settes inn ett beløp hver mnd er veldig deilig når desember kommer og julegavene ikke gjør noe særlig innhugg i utbetalingen den mnd).

 

 

Anonymkode: 1b306...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har aldri hatt billån. Det er jo å kaste penger rett ut vinduet. 

Har kjøpt bil etter økonomien, spart opp i forkant, og alltid delt en bil. 

Anonymkode: d656c...64a

TS her. Jeg er enig men ikke mannen og desverre i forhold må man gi og ta. Bil var viktig for han... men han skjønner nok selv det er det som drar ned særlig hans økonomi da den ikke er felles eie. Problemet er vel at min bil (en e-up 2016 mod) ikke har så god plass eller rekkevidde. Vi trenger en "familiebil" som også kjører langt 😅 annet problem er vel at bilen han har er vanskelig å få solgt nå uten tap... som også hadde skadet økonomien. Har ikke nokk oppsparte midler til å kjøpe en ny "ok" bil. 

Anonymkode: c2b68...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du satt opp budsjett på hva dere faktisk bruker i måneden? Med de utgiftene du nevner så bør det være mulig å ha en litt romslig økonomi. Men som andre sier så er 500.000 i billån unødvendig. 

Anonymkode: 500f3...bb4

TS. Vi har et bra budsjett. Jeg betaler regningene og sørger for vi har nokk til det vi trenger. 

Jeg tror problemet vårt alltid har vært at jeg er mer økonomisk enn han. Han liker å bruke penger eller tar dårlige økonomiske valg (hens bilen). Altså jeg er flink å bruke jeg også men tenker kanskje lenger frem i tid 🤭 det er vanskelig når vi er forskjellige. Jeg sparer f. Eks til kriser... om noe skjer med bilen, om jeg må til tannlegen, julegaver for neste år osv. Mannen blir krise til hver gang. Vi er gift og da føles det veldig feil 😅 så jeg betaler det han mangler. Vi har som du skjønner delvis felles økonomi men kanskje den burde vært enda mer felles. Jeg liker å ha mine egne penger også. 

Tror bilen må taas opp til diskusjon igjen... 

Anonymkode: c2b68...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har mindre utbetalt (61 tusen), huslån på 5,5 mill, har bil vi er gjeldsfri på, utgifter på lånekassen på 4200,- i måneden. Bruker mer på mat enn dere. En ungdom og ett bleie barn. 

Men vi har det ganske greit økonomisk. Selvsagt, vi må planlegge, kan ikke kjøpe det vil vil etc. Men vi sparer til det vi ønsker som eks ferie, oppussing og andre litt dyrere ting. 

Forskjellen er at vi har felles økonomi. Ingen egotrip her i gården hvor den ene kan bruke mer penger på seg selv enn den andre. Dvs at vi også har felles mål om sparingen, felles budsjett, felles forståelse over bruk og sparing etc. 

Du kan sette opp et budsjett her, så kan man se hva dere kan spare inn på. 

Anonymkode: 6574e...cb8

Har dere alt for høyt skattetrekk eller har dere veldig høy gjeld i forhold til inntekt? Da jeg hadde 520000 i året hadde jeg ca 30 000 utbetalt i måneden. 

Vi har omtrent like mye i gjeld, men valgte å kjøpe bolig som var 3 X inntekt.

Anonymkode: 16bd2...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har mindre utbetalt (61 tusen), huslån på 5,5 mill, har bil vi er gjeldsfri på, utgifter på lånekassen på 4200,- i måneden. Bruker mer på mat enn dere. En ungdom og ett bleie barn. 

Men vi har det ganske greit økonomisk. Selvsagt, vi må planlegge, kan ikke kjøpe det vil vil etc. Men vi sparer til det vi ønsker som eks ferie, oppussing og andre litt dyrere ting. 

Forskjellen er at vi har felles økonomi. Ingen egotrip her i gården hvor den ene kan bruke mer penger på seg selv enn den andre. Dvs at vi også har felles mål om sparingen, felles budsjett, felles forståelse over bruk og sparing etc. 

Du kan sette opp et budsjett her, så kan man se hva dere kan spare inn på. 

Anonymkode: 6574e...cb8

Det er akkuratt dette mannen sier. At det er så mange med lik økonomi som oss med dyrere hus og bil osv... og de klarer seg greit! men jeg prøver å forklare at de kanskje gjør andre "bedre" økonomiske valg enn oss. Billigere bil, mindre hobbyer osv. 

Tanken om mer felles økonomi har streifet meg mange ganger for jeg føler kanskje pengene hadde blitt distribuert bedre. 

Vi har alltid hatt felles regningskonto, sparekonto og matkort. Begge setter inn en sum på regningskonto og jeg fordeler til matkort og betaler alle regninger. Vi er så vant til dette (10 år) så det føles veldig rart å skulle dele alt 😅 jeg bruker f. Eks en dyr medisin og er.det rettferdig han skal betale det? Han kjøper masse brus og smågodt jeg ikke er helt enig med 🤣 jeg liker på kjøpe noe nytt til hjemmet mens han samler på klokker... det er vanskelig å skulle legge om på alt dette enda jeg skjønner det hadde hjulpet. Felles økonomi + billigere bil 🤭

Anonymkode: c2b68...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det renner ut penger som dere ikke er helt bevisst. En ting er kontroll på regninger, men det kan fort gå mye penger på snus, kjøpekaffe, shopping og andre (u)vaner. Jeg ville kartlagt hele økonomien noen måneder tilbake for å se hvor pengene går. 
 

Ellers er jeg for egne penger til eget forbruk og felles kontoer til alle andre utgifter + felles sparing. Bli enige om et beløp som de kan bruke fritt. Hos oss har vi likt beløp til eget forbruk/egen sparing, selv om mannen min tjener betydelig mer enn meg. 

Anonymkode: d7e61...c60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...