Gå til innhold

Vanlig at menn har lite eller ingen empati?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mange virker helt uberørt når det gjelder  triste og tragiske ting.

Anonymkode: 445ff...e4e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, går på person.

Men mange menn er kanskje oppdratt til å holde det inne.

Anonymkode: 57811...2ea

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vanlig hos de mennene jeg har vært sammen med, iallefall. De har vært helt normale empatiske mennesker, med stor omtanke for andre rundt seg.

Anonymkode: 6d873...b63

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns tråder som dette er veldig generaliserende og direkte ondskapsfulle. Om du har møtt en mann som du syns fremstår som lite empatisk så betyr det ikke at alle menn er sånn. Det finnes mange flotte og vakre menn her i verden, med masse omsorg, kjærlighet og empati. 

Anonymkode: 5718e...8eb

  • Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er generelt mer rasjonelle, i tillegg til at vi har blitt oppdratt av samfunnet til at det er svakhet å vise følelser.

Anonymkode: 382b1...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, vi gråter ikke så lett som dere kvinner. Det går an å være empatisk uten å vise følelser og gråte av alt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi er generelt mer rasjonelle, i tillegg til at vi har blitt oppdratt av samfunnet til at det er svakhet å vise følelser.

Anonymkode: 382b1...8e1

Nei. Menn er ikke generelt mer rasjonelle. Dere(ikke alle) farer opp og blir  fryktelig sinte,voldelige,voldtar og misbruker.Tåler ikke å bli avvist. Bare noen eksempler. Jeg kaller ikke det å være rasjonell.

  • Liker 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er vanlig at de ikke har noe empati, men at enkelte har mindre tror jeg nok. Ser man på hvem som dominerer de ulike statistikkene så er det tydelig at flere menn enn kvinner har mindre empati, og det er regelrett umulig at mørketall kan overstige menn på dette punktet. Flest menn som stjeler, voldtar, dreper og gjør kriminelle handlinger. Ser man utenfor Norge og til fattigere land, for eksempel majoriteten av landene i Afrika så er det ingen tvil i hvem det er som har minst empati. Et annet eksempel er hvordan gamle menn i religiøse sekter utnytter kvinner seksuelt. 

Man kan si hva man vil, men det er åpenbart at menn føler mindre empati enn kvinner. Jada, er menn som er empatiske der ute også, men at spørsmålet blir stilt er jo ikke rart og jeg tenker man er korttenkt om man ikke forstår HVORFOR spørsmålet blir stilt. 

Jeg uttrykte for min mannlige psykolog en gang at jeg hadde stor skepsis for menn på grunn av dårlige erfaringer og hendelser jeg har hørt om, historie og det som er. Han sa det var helt normalt og det ville vært rart om kvinner ikke hadde en liten skepsis til for eksempel fremmede menn, og at menn sin historie siden tidenes morgen er ganske skitten når det angår kvinner. Og igjen, dette var en mannlig psykolog, som jeg også opplevde som empatisk. 

Mennesker er farlige dyr og spesielt menn under uheldige omstendigheter, hvor de gjerne har vokst opp under farlige forhold hvor de heller ikke har blitt tillært empati, er horrible, grufulle folk. Det er mer dyr enn mennesker. Nå vil jeg ikke si at slike menn eksisterer i vårt land. Nå snakker jeg om for eksempel RSF-soldatene i Sudan, mennene i Boko Haram, fengselsbetjentene som i Iran voldtok kvinner etter kvinner fordi de kastet hijaben. Det er dyr av verste sort og burde blitt avlivet som dyr også. 

Så før noen sier jeg hater menn: nei. Jeg er så utrolig glad i de gode mennene vi har her til lands, som ikke dreper, voldtar, som ikke torturerer eller skjærer ut ufødte barn fra gravide kvinners mage. I verdenen eksisterer det grov, grusom ondskap, og de fleste av oss i Norge har ikke sett makan.

Jeg er takknemlig for våre menn. 

Anonymkode: e3e6f...c77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi er generelt mer rasjonelle, i tillegg til at vi har blitt oppdratt av samfunnet til at det er svakhet å vise følelser.

Anonymkode: 382b1...8e1

Det er en ekstrem overvekt av menn som er kriminelle, og en like stor overvekt av menn som tar selvmord. Menn virker langt mer impulsive og følelsesstyrt enn kvinner.

Anonymkode: 1e750...032

  • Liker 3
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vi er generelt mer rasjonelle, i tillegg til at vi har blitt oppdratt av samfunnet til at det er svakhet å vise følelser.

Anonymkode: 382b1...8e1

Nei, dere er ikke mer rasjonelle. Det er ingen motsetning mellom rasjonelle altetende og følelser.

Anonymkode: fbcb3...d30

  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adrenalina1 skrev (5 minutter siden):

Nei. Menn er ikke generelt mer rasjonelle. Dere(ikke alle) farer opp og blir  fryktelig sinte,voldelige,voldtar og misbruker.Tåler ikke å bli avvist. Bare noen eksempler. Jeg kaller ikke det å være rasjonell.

Dette gjør kvinner også.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn er mye mer empatiske enn kvinner, menn er de som ofrer seg selv for kvinner og barn, ikke kvinner.

Når du viser følelser som mann derimot må du betale en sosial straff som ikke er verdt å betale.

Det anonym over meg om at det er flere menn som er voldelige er idiotisk, voldelige menn er en ekstremt liten brøkdel av menn, nesten all kriminalitet blir utført av de samme få mennene, menn flest er gode. Kvinner har også ikke samme evne å utføre vold, så det er lite logisk for en kvinne å begynne å slå folk.

Anonymkode: 7b551...f2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fountaine skrev (11 minutter siden):

Nei, vi gråter ikke så lett som dere kvinner. Det går an å være empatisk uten å vise følelser og gråte av alt.

Hvem har sagt man skal gråte av alt?

Anonymkode: fbcb3...d30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi er generelt mer rasjonelle, i tillegg til at vi har blitt oppdratt av samfunnet til at det er svakhet å vise følelser.

Anonymkode: 382b1...8e1

Av alle manne- myter er den om at menn er mer rasjonelle kanskje den største overdrivelse vil jeg si. Andre del av setningen er det noe i. 

  • Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg syns tråder som dette er veldig generaliserende og direkte ondskapsfulle. Om du har møtt en mann som du syns fremstår som lite empatisk så betyr det ikke at alle menn er sånn. Det finnes mange flotte og vakre menn her i verden, med masse omsorg, kjærlighet og empati. 

Anonymkode: 5718e...8eb

Det betyr ikke at alle menn er sånn, men du kan se på en hvilken som helst statistikk og se at det er en tydelig tendens. 

Anonymkode: 7e33b...6ef

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Mange virker helt uberørt når det gjelder  triste og tragiske ting.

Anonymkode: 445ff...e4e

Begge disse mytene er skadelig: å hevde at menn er følelsesløs og/eller «mer rasjonelle» enn kvinner.

Adrenalina1 skrev (9 minutter siden):

Nei. Menn er ikke generelt mer rasjonelle. Dere(ikke alle) farer opp og blir  fryktelig sinte,voldelige,voldtar og misbruker.Tåler ikke å bli avvist. Bare noen eksempler. Jeg kaller ikke det å være rasjonell.

Godt poeng! 

 

 

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å virke uberørt er ikke det samme som å være uberørt. 

Jeg viser ikke mye følelser, siden det er ikke i min personlighet, men det betyr ikke at jeg ikke har følelser. 

Det er jo også de som har null følelser men veldig flinke til og late som de har det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vi er generelt mer rasjonelle, i tillegg til at vi har blitt oppdratt av samfunnet til at det er svakhet å vise følelser.

Anonymkode: 382b1...8e1

Siste setning er nok riktig, men alt annet er tull. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange menn er det som voldtar, er kriminelle, tar selvmord og andre ting dere nevnte? Et veldig lite mindretall. Jeg snakker om generelt, ikke at menn ER mer rasjonelle enn kvinner. Det er individuelt, men ser man på statistikk så er menn mer rasjonelle jo.

Anonymkode: 382b1...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...