Gå til innhold

Skolebarn på 8 år - hva forventes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva forventer dere av ungene nå? Synes vi bruker mye tid på diskusjon.

Jeg forventer:

-Henge opp tøyet sitt og sette sko på plass i gangen
-Rydde inn matboks og drikkeflaske
-Rydde rommet sitt en gang i uka
-Ta med våte klær hjem fra skolen

Sliter bare med disse tingene.. Føler jeg gjorde veldig mye mer, som å støvsuge, ta ut av oppvaskmaskin osv. Hva gjør barna deres som går i 3. klasse?

Anonymkode: 3ec11...a82

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva forventer dere av ungene nå? Synes vi bruker mye tid på diskusjon.

Jeg forventer:

-Henge opp tøyet sitt og sette sko på plass i gangen
-Rydde inn matboks og drikkeflaske
-Rydde rommet sitt en gang i uka
-Ta med våte klær hjem fra skolen

Sliter bare med disse tingene.. Føler jeg gjorde veldig mye mer, som å støvsuge, ta ut av oppvaskmaskin osv. Hva gjør barna deres som går i 3. klasse?

Anonymkode: 3ec11...a82

Legg til lekser så er vi omtrent på samme sted med samme alder. Jeg gjorde ikke noe mer på den alderen, men her er det jo enorme variasjoner. 

Anonymkode: 0872f...d38

Gjest jegerrinne
Skrevet

Legg til lekser

Være med å dekke av og på bordet

Så evnt begynne å veilede oppvaskmaskin og vaskemaskin etterhvert

Skrevet

Vi forventer alt det, og i tillegg at han gjør egentreningen hver dag, øver på instrumentet sitt, hjelper til med og dekke av og på bordet, og at han rydder på plass sitt eget rene tøy. 

Anonymkode: 84dd2...d92

Skrevet

De tingene bør man kunne forvente, men sistnevnte kan det hende barna trenger noe hjelp med å huske. Det er også vanlig å trenge hjelp med å ha hensiktsmessig system på rommet sitt.

Andre ting man eventuelt kan gjøre på samme alder er støvsuge, dekke av og på til måltider, gå ut med søpla, og generelt rydde etter seg selv.

Du sier du diskuterer med barnet. Hvilke konsekvenser får det når oppgavene ikke er gjort?

Anonymkode: 51947...800

Skrevet

Mine 8- åringer smører sine egne matpakker, det har de gjort siden barnehagen. De rydder av bordet etter seg og setter i oppvasken, de tar ut av oppvasken (Men når ikke alt som står høyest i skapene, så det setter de på benken) 

De legger klær på vask, og rydder rommet hver uke, og tar med seg våte klær fra skolen. Lekser er så som så på motivasjon, så det må de ha hjelp med. 

De henger opp jakke og setter sko på plass når de kommer hjem. 

Men støvsuging, vasking og slikt har vi ikke fått helt dreisen over..

Anonymkode: a7229...b1d

• Liker 1
Skrevet

Smøre matpakke. Sette på plass sko, jakke, sekk når han kommer fra skolen. Ta ut matboks fra sekken. Mater hønene. Sette egne fat i oppvaskmaskin etter måltid. Dette går stort sett av seg selv, men kan trenge påminning innimellom. Mulig det er en test.

Leksedag onsdager. Ingen spilletid før det er ferdig. Støvsuger og rydder rom når jeg ber om det. Pleier også å ta ut av oppvaskmaskin, skrelle poteter og ta inn post når jeg ber om det.

Anonymkode: e46a1...81e

Skrevet

TS; samme her i hus, men ingenting går på automatikk ennå.. 

Anonymkode: 71565...727

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...