AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #1 Skrevet 29. september 2024 En jeg kjenner med autisme slipper straff fordi hen har autisme. Jeg syns dette er veldig urettferdig. De forstår jo hva de gjør like mye som alle andre. Hvorfor skal de med autisme slippe straff? Dette er snakk om flere titalls lovbrudd. Anonymkode: 63e78...cd8
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #2 Skrevet 29. september 2024 Autisme gir ikke fritak fra straff, men psykisk utviklingshemming kan det. De går noen ganger sammen Anonymkode: 71264...fc7 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #3 Skrevet 29. september 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Autisme gir ikke fritak fra straff, men psykisk utviklingshemming kan det. De går noen ganger sammen Anonymkode: 71264...fc7 Jo hvis de mener autismen går under sterkt avvikende sinnstilstand. Anonymkode: 63e78...cd8
BobbySocks Skrevet 29. september 2024 #4 Skrevet 29. september 2024 Men straff? Av staten? Jobben? Foreldrene?
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #5 Skrevet 29. september 2024 BobbySocks skrev (11 minutter siden): Men straff? Av staten? Jobben? Foreldrene? Straffet av staten i straffesak. Anonymkode: 63e78...cd8
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #6 Skrevet 29. september 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): En jeg kjenner med autisme slipper straff fordi hen har autisme. Jeg syns dette er veldig urettferdig. De forstår jo hva de gjør like mye som alle andre. Hvorfor skal de med autisme slippe straff? Dette er snakk om flere titalls lovbrudd. Anonymkode: 63e78...cd8 Hvorfor skal du bry deg, og hvorfor skal du henge ut en hel gruppe, nemlig autister, og skjære alle over en kam? Den ene autisten du her kanskje viser til, er nok vurdert opp og i mente av legespesialister og funnet utilregnelig på bakgrunn av vedkommendes helsetilstand. Det betyr ikke at alle har samme helsetilstand og mentale utvikling selv om de har autismediagnose. Så slutt å stigmatisere autister, og påse at du holder din egen sti ren. Anonymkode: 13c04...0a8 6 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #7 Skrevet 29. september 2024 "De med autisme" får normalt ingen reduksjon av straff i straffesaker. Om du kjenner en person som får det, så lenge du en person som får det. Det er ikke knyttet til diagnosen autisme i seg selv, men til denne enkeltpersonens fungering og helse. Som igjen garantert er vurdert av medisinske sakkyndige. Urettferdig, faktisk. Tøysete. Anonymkode: a29c3...fdb 2
Kassettspiller Skrevet 29. september 2024 #8 Skrevet 29. september 2024 Personer med autisme kan oppleve såkalte "meltdowns", hvor de mister evnen til å kontrollere sine handlinger som følge av overveldende sensoriske eller emosjonelle stimuli. En meltdown er en sterk reaksjon på stressende situasjoner som kan gjøre det vanskelig for personen å reagere rasjonelt. Mange med autisme har også tilleggsvansker som kan være relevante i vurderingen av deres atferd. Dette gjør at helhetsvurderinger av slike tilfeller ofte blir mer komplekse enn å fokusere kun på autismediagnosen. Autisme i seg selv ikke fritar noen fra strafferettslig ansvar. Hver sak må vurderes individuelt, der både funksjonsnedsettelser, situasjonens spesifikke omstendigheter og juridiske kriterier må tas i betraktning. AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvorfor skal de med autisme slippe straff? Hvor har du det fra? Autisme er dessuten en spekterdiagnose og mennesker med autisme er svært ulike. Det er derfor urealistisk å anta at alle med autisme automatisk skulle slippe straff. Hver enkelt person må vurderes individuelt basert på det jeg nevnte ovenfor. 2 1
Mezzosoprena Skrevet 29. september 2024 #9 Skrevet 29. september 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): En jeg kjenner med autisme slipper straff fordi hen har autisme. Jeg syns dette er veldig urettferdig. De forstår jo hva de gjør like mye som alle andre. Hvorfor skal de med autisme slippe straff? Dette er snakk om flere titalls lovbrudd. Anonymkode: 63e78...cd8 Ikke strafferettslig tilregnelig Det er nok ikke autismen som har fritatt ham for skyld.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #10 Skrevet 29. september 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): En jeg kjenner med autisme slipper straff fordi hen har autisme. Jeg syns dette er veldig urettferdig. De forstår jo hva de gjør like mye som alle andre. Hvorfor skal de med autisme slippe straff? Dette er snakk om flere titalls lovbrudd. Anonymkode: 63e78...cd8 Ingen regel, dette. ABB har autisme. Slapp absolutt ikke unna straff. Anonymkode: 2df6d...ec1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #11 Skrevet 30. september 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): En jeg kjenner med autisme slipper straff fordi hen har autisme. Anonymkode: 63e78...cd8 Nei, det er feil. Du har ikke forstått situasjonen her. Det er ingen som slipper straff fordi de har autisme. Man kan slippe straff om man ikke er strafferettslig tilregnelig (eller hva det nå heter). Det kan f.eks være fordi man er utviklingshemmet, syk e.l. Ingen diagnose i seg selv gir fritak fra straff. Du kjenner en person som er så syk at vedkommende ikke kan straffes etter norsk rett. Er det virkelig noe å være misunnelig på? Da er du jævlig langt ute å kjøre selv, vil jeg si. Anonymkode: 88fe0...66c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå