Gå til innhold

Forskjell på vektbelastning på forskjellige senter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp skiftet senter og ble obs på en ting jeg har lagt merke til tidligere, men fortsatt ikke skjønt. 

Der jeg gikk tidligere, hadde jeg ingen problemer med å klare 35-40 kg i sittende roing.. På nytt senter måtte jeg ned til 20-25 kg på akkurat samme øvelsen. Klarte overhodet ikke mer. 

På gammelt senter klarte jeg fint 45 kg i facepull. Nå måtte jeg ned på 20 kg. 25 klarte jeg over hodet ikke å trekke til meg.

Hva i alle dager er grunnen til dette. Er ikke 40 kg det samme på forskjellige vektapparater / merker apparater?  

Det skal nevnes at sist jeg trente var fredag på gammelt senter, så det er ikke jeg som er blitt svakere . Jeg har også merket dette på treningsrom på hotell, men da har jeg tenkt at det er utslitt utstyr e.l. Men det bør ikke være så stor forskjell. 

Noen andre som har lagt merke til dette? 

Anonymkode: 2c7b2...f8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan det være litt forskjell i vinkel på de ulike apparatene som gjør at kraften blir annerledes? 

Noe forskjell vil det jo være, men ikke 20 kg... Da er en av de feil,hvis apparatene ellers er helt like. Men det skal jo ikke mye til i endring på vinkel før vekten man greier er annerledes. Jeg tar for eksempel bare 35 kg i roing med kabel, men 80 kg i roing på et apparat hvor jeg legger på vektskiver. Antar dette har med vinkel og ulik kraftoverføring. Lenger enn det strekker ikke mine fysikkunnskaper seg. 😂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (15 minutter siden):

Kan det være litt forskjell i vinkel på de ulike apparatene som gjør at kraften blir annerledes? 

Noe forskjell vil det jo være, men ikke 20 kg... Da er en av de feil,hvis apparatene ellers er helt like. Men det skal jo ikke mye til i endring på vinkel før vekten man greier er annerledes. Jeg tar for eksempel bare 35 kg i roing med kabel, men 80 kg i roing på et apparat hvor jeg legger på vektskiver. Antar dette har med vinkel og ulik kraftoverføring. Lenger enn det strekker ikke mine fysikkunnskaper seg. 😂

 

Takk for svar. Det var roing med kabel på begge steder. Og facepull med kabel fra ca hodehøyde for begge sentrene også. Samme type maskin der også. 

Anonymkode: 2c7b2...f8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står vekta i kilo på det ene treningssenteret, og pounds/lbs på det andre? 

Litt forskjell kan det være (på samme måte som at en del seriøse løpere alltid løper på samme tredemølle, fordi de kan være kalibrert litt forskjellig), men så store forskjeller som du beskriver skal det jo ikke være, gitt at du sammenligner epler med epler og ikke med pærer (altså: kabeltrekk med samme utstyr, eksakt samme maskin/øvelse osv). 

Anonymkode: f54d2...825

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker det mest på kabelapparater. Noen er også litt "seigere" enn andre.

Anonymkode: bd5e0...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Står vekta i kilo på det ene treningssenteret, og pounds/lbs på det andre? 

Litt forskjell kan det være (på samme måte som at en del seriøse løpere alltid løper på samme tredemølle, fordi de kan være kalibrert litt forskjellig), men så store forskjeller som du beskriver skal det jo ikke være, gitt at du sammenligner epler med epler og ikke med pærer (altså: kabeltrekk med samme utstyr, eksakt samme maskin/øvelse osv). 

Anonymkode: f54d2...825

Kanskje det..  Men da gir det jo et meget feilaktig bilde til sånne som meg som tror et tall er kilo uansett. Litt nedtur å gå fra å klare 45 kg til maks 25 kg på 2 dager 😄 Men når du sier det, Det forrige senteret hadde kun 5 kg intervaller på maskinene Det nye har 2,5 kg.  SÅ sannsynligheten for at dette stemmer er nok stor.  Da får jeg starte hardtrening i vinter :)

Anonymkode: 2c7b2...f8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje det..  Men da gir det jo et meget feilaktig bilde til sånne som meg som tror et tall er kilo uansett. Litt nedtur å gå fra å klare 45 kg til maks 25 kg på 2 dager 😄 Men når du sier det, Det forrige senteret hadde kun 5 kg intervaller på maskinene Det nye har 2,5 kg.  SÅ sannsynligheten for at dette stemmer er nok stor.  Da får jeg starte hardtrening i vinter :)

Anonymkode: 2c7b2...f8e

Tja, min erfaring er at 5 kg intervaller er helt vanlig det også... 

Spør de ansatte der du jobber? Er jo ganske idiotisk om de er i lbs uten at det er tydelig informert. 😅

Hvis du har trent en stund er det også lite sannsynlig at du "bare" greier 20 kg i sittende roing... 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (1 time siden):

Hvis du har trent en stund er det også lite sannsynlig at du "bare" greier 20 kg i sittende roing... 🤔

Synes ikke det er rart. Vi vet ikke kjønn, størrelse eller helse til TS.

Men ja, det virker sannsynlig at dette handler om kilo vs. pund. Pund er sånn cirka halvparten. 45 kg i facepull er mye. Og som nevnt er det forskjell på spesielt kabelapparater selv om begge viser kg. Jeg trener på to steder og i sittende roing tar jeg lett 10 x 45 på det ene senteret, men maksimalt 6 x 40 på det andre. De føles også helt forskjellige, selv om øvelsen i prinsippet er den samme.

Anonymkode: bd5e0...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...