Gå til innhold

Hva skjer om jeg bytter fra frikort til skattekort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har tjent 69k så langt i år, og kommer til å tjene mer. Jeg skal søke skattekort snart men er litt usikker på hva som vil skje på neste lønning eller skatteoppgjøret. Blir jeg trukket 50% ved neste lønning? Vil jeg få skattesmell ved neste skatteoppgjør? Hvordan funker dette egentlig?

Anonymkode: 8de61...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ikke har skattekort ved neste lønning vil du bli trukket 50 % skatt på beløpet over frikortet.

Hva som skjer ved skatteoppgjøret er umulig å si med så lite informasjon. Sjekk skattekalkulatoren på skatteetaten.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ordne deg skattekort nå hvis du har tjent 69000,- og kommer til å få mer enn 1000,- på neste lønn. Ellers vil du bli trukket 50% av alt som er over frikortgrensen. 

Anonymkode: adde6...3c3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har tjent 69k så langt i år, og kommer til å tjene mer. Jeg skal søke skattekort snart men er litt usikker på hva som vil skje på neste lønning eller skatteoppgjøret. Blir jeg trukket 50% ved neste lønning? Vil jeg få skattesmell ved neste skatteoppgjør? Hvordan funker dette egentlig?

Anonymkode: 8de61...f79

Siden du vil tjene godt over frikortgrensen, vil du skattes resten av året slik at HELE årets inntekt for deg skattes riktig. Det vil si at du vil få relativt høy skatt på inntekten din resten av året, for å kompensere for ingen skatt tidligere i år. Men fra januar, altså nytt skatteår, vil skatten normaliseres igjen og du vil skatte for den årsinntekten du skal ha. Du må nok logge deg på ved årsskiftet på Skatteetaten.no og justere beløpet på skattekortet ditt som skatteetaten TROR du skal tjene i 2025. For det er dumt om de tror du skal tjene lite (da skatter du for lite og får baksmell i 2026) og det er dumt om de tror du skal tjene mer enn du faktisk skal, for da skatter du mer enn det er nødvendig.

Så belag deg på høyere skatt enn normalt resten av året i år, og juster inntektsbeløpet ditt på skattekortet rundt årsskiftet (gjerne i god tid før første lønning i januar).

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (5 minutter siden):

Siden du vil tjene godt over frikortgrensen, vil du skattes resten av året slik at HELE årets inntekt for deg skattes riktig. Det vil si at du vil få relativt høy skatt på inntekten din resten av året, for å kompensere for ingen skatt tidligere i år. Men fra januar, altså nytt skatteår, vil skatten normaliseres igjen og du vil skatte for den årsinntekten du skal ha. Du må nok logge deg på ved årsskiftet på Skatteetaten.no og justere beløpet skatteetaten TROR du skal tjene i 2025. For det er dumt om de tror du skal tjene lite (da skatter du for lite og får baksmell i 2026) og det er dumt om de tror du skal tjene mer enn du faktisk skal, for da skatter du mer enn det er nødvendig.

Så belag deg på høyere skatt enn normalt resten av året i år, og juster inntektsbeløpet ditt på skattekortet rundt årsskiftet (gjerne i god tid før første lønning i januar).

Det blir ikke så veldig høy skatt på inntekten over frikortgrensen.

F.eks ved inntekt på kr 100 000,- blir skatten kr 7 588,- og ved inntekt på kr 150 000,- blir skatten kr 11 700,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hateridioter skrev (11 minutter siden):

Det blir ikke så veldig høy skatt på inntekten over frikortgrensen.

F.eks ved inntekt på kr 100 000,- blir skatten kr 7 588,- og ved inntekt på kr 150 000,- blir skatten kr 11 700,-.

Man må jo skatte av hele årsinntekten, ikke bare det som går over frikortet. Det er totalinntekten som gjelder. Ellers hadde jo ALLE skaffet frikort og sluppet skatt av 70 000 i året...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Million skrev (17 timer siden):

Man må jo skatte av hele årsinntekten, ikke bare det som går over frikortet. Det er totalinntekten som gjelder. Ellers hadde jo ALLE skaffet frikort og sluppet skatt av 70 000 i året...

Minstefradraget er 46 % dvs kr 46 000,- og kr 69 000,- i de to eksemplene og personfradraget er kr 88 250,-. Det gir et grunnlag for inntektsskatt på kr 0,-.

Trygdeavgiften er 7,8 % som utgjør kr 7 800,- og kr 11 700,- I de to eksemplene. Trygdeavgiften må ikke utgjøre mer enn 25 prosent av den del av inntekten som overstiger 69 650 kroner, derfor blir trygdeavgiften ved inntekt på kr 100 000,- redusert til kr 7 588,- (100 000 - 69 650 = 30 350 * 25 % = 7 587,50).

Endret av Hateridioter
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (13 timer siden):

Man må jo skatte av hele årsinntekten, ikke bare det som går over frikortet. Det er totalinntekten som gjelder. Ellers hadde jo ALLE skaffet frikort og sluppet skatt av 70 000 i året...

Jeg slapp skatt av over 248 000 i fjor. 
104 450 av det var minstefradraget som jeg fikk helt uavhengig av gjeldsrenter etc.

Anonymkode: 1b023...ae7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (18 timer siden):

Siden du vil tjene godt over frikortgrensen, vil du skattes resten av året slik at HELE årets inntekt for deg skattes riktig. Det vil si at du vil få relativt høy skatt på inntekten din resten av året, for å kompensere for ingen skatt tidligere i år. Men fra januar, altså nytt skatteår, vil skatten normaliseres igjen og du vil skatte for den årsinntekten du skal ha. Du må nok logge deg på ved årsskiftet på Skatteetaten.no og justere beløpet på skattekortet ditt som skatteetaten TROR du skal tjene i 2025. For det er dumt om de tror du skal tjene lite (da skatter du for lite og får baksmell i 2026) og det er dumt om de tror du skal tjene mer enn du faktisk skal, for da skatter du mer enn det er nødvendig.

Så belag deg på høyere skatt enn normalt resten av året i år, og juster inntektsbeløpet ditt på skattekortet rundt årsskiftet (gjerne i god tid før første lønning i januar).

Hmm. Så jeg bør egentlig bare droppe å bestille skattekort inntil neste og heller bare holde meg til frikortet. Orker ikke at de skal ta så my skatt av meg når jeg tjener så fryktelig lite. Neste år derimot har jeg fast jobb. 

Anonymkode: 8de61...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hmm. Så jeg bør egentlig bare droppe å bestille skattekort inntil neste og heller bare holde meg til frikortet. Orker ikke at de skal ta så my skatt av meg når jeg tjener så fryktelig lite. Neste år derimot har jeg fast jobb. 

Anonymkode: 8de61...f79

Når du går over grensa på frikortet trekkes du 50%. Bytter du til et riktig skattekort trekkes du kanskje 20%. Velg selv. Utlignet skatt blir den samme.

Anonymkode: e4ed5...78f

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hmm. Så jeg bør egentlig bare droppe å bestille skattekort inntil neste og heller bare holde meg til frikortet. Orker ikke at de skal ta så my skatt av meg når jeg tjener så fryktelig lite. Neste år derimot har jeg fast jobb. 

Anonymkode: 8de61...f79

Det er feil det vedkommende skriver.

Kommer du over frikortet uten at du har skaffet deg skattekort blir du trukket 50 %. Skaffer du deg skattekort får du antagelig en lav prosentsats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste år blir vel frikortgrensa satt opp til 100 000? Synes jeg hørte noe om det nettopp. Når det er så lite igjen av inntektsåret hadde jeg heller tatt baksmell, spart penger av lønna frem til mai for å dekke den, og gravd frem alle fradrag jeg kan komme på i mellomtiden. Hvis alternativet er 50% kan du kanskje bestille skattekort på et ganske lavt beløp (f.eks. 85 000).

Anonymkode: 3a68b...7d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Neste år blir vel frikortgrensa satt opp til 100 000? Synes jeg hørte noe om det nettopp. Når det er så lite igjen av inntektsåret hadde jeg heller tatt baksmell, spart penger av lønna frem til mai for å dekke den, og gravd frem alle fradrag jeg kan komme på i mellomtiden. Hvis alternativet er 50% kan du kanskje bestille skattekort på et ganske lavt beløp (f.eks. 85 000).

Anonymkode: 3a68b...7d0

Hvis vedkommende ikke skaffer seg skattekort blir det trukket 50 %, det er ikke noe man kan velge. Man kan ikke fortsette med frikortet og satse på baksmell.

Hvorfor er det så mange tullete svar i denne tråden?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hateridioter skrev (39 minutter siden):

Hvis vedkommende ikke skaffer seg skattekort blir det trukket 50 %, det er ikke noe man kan velge. Man kan ikke fortsette med frikortet og satse på baksmell.

Hvorfor er det så mange tullete svar i denne tråden?

Slik jeg tolker AB så var det tiltenkt at TS skaffer seg skattekort, setter forventet inntekt lav slik at TS får full baksmell i mai, og dermed betaler minimalt med skatt nå i år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

drohatha skrev (6 minutter siden):

Slik jeg tolker AB så var det tiltenkt at TS skaffer seg skattekort, setter forventet inntekt lav slik at TS får full baksmell i mai, og dermed betaler minimalt med skatt nå i år. 

Setter ts inntekten lavere enn den faktisk blir, blir det prosentvise trekket høyere eller likt som om forventet inntekt blir satt høyere. Lite smart strategi hvis formålet er å trekke minst mulig skatt.

Anonymkode: e4ed5...78f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

drohatha skrev (12 minutter siden):

Slik jeg tolker AB så var det tiltenkt at TS skaffer seg skattekort, setter forventet inntekt lav slik at TS får full baksmell i mai, og dermed betaler minimalt med skatt nå i år. 

Hva er full baksmell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Setter ts inntekten lavere enn den faktisk blir, blir det prosentvise trekket høyere eller likt som om forventet inntekt blir satt høyere. Lite smart strategi hvis formålet er å trekke minst mulig skatt.

Anonymkode: e4ed5...78f

Setter man inntekt lavere eller fører på fradrag på skattekortet (for eksempel rentefradrag), så vil man kunne få redusert skattetrekket ned til 5 %  (som er absolutt minimum når man har skattekort). 

Hateridioter skrev (13 minutter siden):

Hva er full baksmell?

Hadde "maksimal baksmell" vært en bedre formulering? Maksimal baksmell man kan få ved å sette skattetrekket så lavt som mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...