Gå til innhold

Barnet vårt har akkurat fått ADHD diagnose. Hva er veien videre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bup sa hun viste tydelige tegn både på uoppmerksom, hyperaktiv samt impulsiv. 

Hun har fra tidligere sakkyndig vurdering fra ppt, og bup sa at den kunne brukes.

Hun har i dag ingen tiltak i skole. Dette er avsluttet.

Jeg er veldig usikker på veien videre. 
Er det læreren jeg skal kontakte eller rektor? Skal jeg henvende meg til ppt?

Jeg føler meg litt hjelpesløs og i veldig ukjent landskap.

Vi skal på kurs og vi venter på time for å starte medisinering. Det siste kunne ta en stund, iom at legen hadde lang ventetid. Venter også på dokument fra utredning, da de ikke var ferdig signert da vi var på tilbakemeldingstime. 
Vi ville få de på helsenorge, men skolen får de kanskje tilsendt??

Håper noen som har erfaring kan hjelpe meg litt i navigeringen.

Anonymkode: 44953...a46

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet dessverre ikke hva som er «riktig» å gjøre, men hvis det hadde vært oss, hadde jeg tatt kontakt med inspektør eller rektor. De har garantert vært borte i liknende før, og kan sikkert gi info om hva som vil skje videre på skolen.

Lykke til! Håper dere få god hjelp framover❤️

Skrevet

Skal du gjøre så mye da? Sønnen min har adhd, men medisinerer han ikke

Anonymkode: 231be...f64

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skal du gjøre så mye da? Sønnen min har adhd, men medisinerer han ikke

Du forstår ikke at barn med adhd kan fungere på ulike måter?

Anonymkode: 9531b...f61

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du forstår ikke at barn med adhd kan fungere på ulike måter?

Anonymkode: 9531b...f61

Ja, det kommer jo selvsagt an på om foreldrene bruker diagnosen som en unnskyldning for dårlig oppførsel og mangel på oppdragelse, eller om de tar tak i eventuelle problemer

Skrevet

Mitt barn har en egen voksen på skolen fordi barnet trenger det

venter i evighet på medisinutprøving

kurs om medisin og adhd

søk grunnstønaden 

har du barneforsikring? Meld det, noen fikk 200 tusen for at barnet hadde adhd

Anonymkode: 9c81d...568

Skrevet

Ta kontakt med først lede, altså lærer. Jeg skjønner ikke helt hva du tenker rektor skal gjøre?

ADHD krever ikke spesialundervisning, om det ikke er en utredning  fra PPT som tilsier lærevansker i den grad at det utløser rett på spesialundervisning. Selvfølgelig kam store konsentrasjonsproblemer gjøre at dette er tilfelle, men dette står vel i sakkyndig vurdering og da har skolen og PPT møter om tilrettelegging og omfanget av spesialundervisningen. Ofte er det mer tilpasninger på organisering som kreves for barn med ADHD. Alder på barnet har også mye og si. 

Anonymkode: 8cea8...716

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, det kommer jo selvsagt an på om foreldrene bruker diagnosen som en unnskyldning for dårlig oppførsel og mangel på oppdragelse, eller om de tar tak i eventuelle problemer

Hva med et tredje alternativ: at skolen tilrettelegger? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du kan lese deg opp på adhd i mellomtiden. Vær ekstremt nøye på søvnrutiner og kosthold, det er første pri før medisiner!

Anonymkode: 61d40...a1d

Skrevet

Alle barn har rett til tilpasset opplæring, det står i Opplæringsloven.

Hvis eleven ikke har utbytte av den ordinære undervisningen kan de ha rett på individuell tilrettelegging (tidligere kalt spesialundervisning før den nye opplæringsloven trådde i kraft den 01.08.24). Men ADHD diagnosen i seg selv gir ingen rett til individuell tilrettelegging/spesialundervisning.

Anonymkode: ed585...8d4

Skrevet

Tusen takk for svar🥰

Jeg ringer skolen i morgen.

Til deg som mente at en ikke trenger å gjøre noe om en har barn med adhd: Medisinering eller ikke er et litt betent tema som jeg ikke ønsker å gå inn i. Men å ikke legge til rette noe blir feil for mange. En bør i mange tilfeller få litt mer hjelp på skolen.  

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Oi, her var det kommet masse gode svar mens jeg skrev og takket.

Tusen takk for alle gode råd❤️

Hi

Skrevet

Sønnen min hadde alt fra adhd,Asbergers og autisme i følge spesialistene. Ble utredet både i Bhg.og barneskolen.(under tvang fra det offentlige)

Var rett og slett at ingen taklet han,men hjemme var jo han helt normal,vi skjønte ingen ting.

På ungdomsskolen forandret han seg totalt utad mot andre. Da viste han sine sosiale,praktiske og empatiske sider.

Tidligere var det hopping fra pult til pult,ulyder og slåsskamper i timene.

Aldri medinisert.

Anonymkode: 39688...b3c

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...