Gå til innhold

Egenfinansiert pensjon

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har noen her gått av med pensjon for egen regning, altså før man får noe fra det offentlige? Hvor mye hadde dere, og hvor lenge før tiden gikk dere av? For de som har sånne planer, hvor mye tenker dere trengs på konto pr år frem til pensjon? 

Anonymkode: 79fc9...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sluttet å jobbe da jeg fylte 60. Levde da to år på oppsparte midler, brukte i underkant av 200000 per år. Tok ut folketrygd fra 62. Siden jeg sluttet i jobben fpr jeg ikke tjenestepensjon før jeg fyller 67. Vurderte å fortsette å jobbe til jeg var 62 og kunne ta AFP, men droppet det. Sånn sett takket jeg nei til noen millioner, men det var ikke verdt det.

Solgte hus og flyttet inn i ny leilighet for å ikke få noen økonomiske overraskelser med tanke på vedlikehold og oppgradering. 

Anonymkode: a5f51...400

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sluttet å jobbe da jeg fylte 60. Levde da to år på oppsparte midler, brukte i underkant av 200000 per år. Tok ut folketrygd fra 62. Siden jeg sluttet i jobben fpr jeg ikke tjenestepensjon før jeg fyller 67.

Jeg visste faktisk ikke man kunne ta ut folketrygd fra 62 hvis man slutter tidligere, hvor mye fikk du? Jeg har hele tiden regnet med å ikke få noe før 67, og sannsynligvis blir den aldersgrensen justert opp også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer i indeksfond. Per nå, slik det har vært de siste 5 årene, har jeg i snitt kunnet tatt ut 30 000 i måneden. Så må jo det beskattes. Har også nedbetalt bolig om få år, og passer på at oppussing/vedlikehold er ajour. Er bare 42. Er jo mye usikkerhet i markedene, så planlegger å ta midlene ut av spareløsning med volatilitet gradvis inn mot pensjon. Akkurat ved hvilken alder, og hvor mye jeg trenger, har jeg ingen klar formening om da jeg foreløpig trives veldig godt med jobben min. Men ser mulig fra meg deltid fra en viss alder, og trappe gradvis ned. Per nå er forventet pensjonsalder for mitt kull 70 år, og ventet å stige. I tillegg er det en stor usikkerhet i hva man vil behøve av private helsetjenester. 

Anonymkode: 7389b...6bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg visste faktisk ikke man kunne ta ut folketrygd fra 62 hvis man slutter tidligere, hvor mye fikk du? Jeg har hele tiden regnet med å ikke få noe før 67, og sannsynligvis blir den aldersgrensen justert opp også. 

Du kan ta ut folketrygden fra 62 uavhengig av om du er i jobb eller ikke. Venter du, blir utbetalingene større.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan ta ut folketrygden fra 62 uavhengig av om du er i jobb eller ikke. Venter du, blir utbetalingene større.

Jøss, er det sant? Har du noe kilde? 

Anonymkode: 99245...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme som jøssa: never mind, jeg søkte og fant. Takk for veldig relevant informasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer til å bli justert. Midlene til å gjøre dette for eldrebølgen som kommer om 15-20 år er ikke der. Jeg gjetter på at den vil skyves opp mot 70. Det må man også ta høyde for i privat sparing. 

Anonymkode: 7389b...6bb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Samme som jøssa: never mind, jeg søkte og fant. Takk for veldig relevant informasjon. 

Jeg fant ikke, kan du hjelpe? 😅 Men ja, jeg tipper også dette blir oppjustert. Det er jo ikke bærekraftig i lengden når så mange er pensjonister både i 20 og 30 år, i tillegg til alle som er uføre hele livet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg fant ikke, kan du hjelpe? 😅 Men ja, jeg tipper også dette blir oppjustert. Det er jo ikke bærekraftig i lengden når så mange er pensjonister både i 20 og 30 år, i tillegg til alle som er uføre hele livet.

Jeg startet her, så logget jeg meg inn på lenka og la inn informasjonen de trengte på - jeg tror de kalte det utvidet beregning eller noe sånt. Da kom det opp om hva jeg skulle ha utbetalt i pensjon og om jeg kunne ta den ut som 62-åring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg startet her, så logget jeg meg inn på lenka og la inn informasjonen de trengte på - jeg tror de kalte det utvidet beregning eller noe sånt. Da kom det opp om hva jeg skulle ha utbetalt i pensjon og om jeg kunne ta den ut som 62-åring. 

Ok det der har jeg prøvd på før, men aldri fått opp at jeg kan ta ut noe før tidligst ved 64. Og har alltid gått ut fra at jeg da må jobbe til 64 for å få de pengene. Systemet tar vel som utgangspunkt at man gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser jeg her kan jeg i hvert fall bare drømme om pensjon som 62-åring, selv hvis jeg jobber frem til den alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ok det der har jeg prøvd på før, men aldri fått opp at jeg kan ta ut noe før tidligst ved 64. Og har alltid gått ut fra at jeg da må jobbe til 64 for å få de pengene. Systemet tar vel som utgangspunkt at man gjør det?

Nei, det står veldig klart og tydelig på samme sted at man har rett til å ta ut pensjonen fra 62 hvis man har tjent nok, og det vil si at man har rett hvis man kan ta ut 0,4 grunnbeløpet. Grunnbeløpet i dag er 124 000, det vil altså si 50 000 i året.   

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, det står veldig klart og tydelig på samme sted at man har rett til å ta ut pensjonen fra 62 hvis man har tjent nok, og det vil si at man har rett hvis man kan ta ut 0,4 grunnbeløpet. Grunnbeløpet i dag er 124 000, det vil altså si 50 000 i året.   

Men hvis man går av flere år før 62, har man neppe tjent nok. I hvert fall med min lønn. Jeg brukte statens pensjonskasses beregning, og der kan man bare legge inn fra 62. Det er altså ikke mulig å legge i kalkulatoren at man vil ta ut pensjon fra 62 og jobbe til 55. Men 50 000 i året vil jo uansett ikke være nok til salt i maten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle gått av nå ved 52 og kunne levd noenlunde komfortabelt skulle jeg vært gjeldfri og hatt 10 millioner i aksjefond. Det ville normalt gitt en god nok avkastning. Dessverre er jeg et stykke unna ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hvis man går av flere år før 62, har man neppe tjent nok. I hvert fall med min lønn. Jeg brukte statens pensjonskasses beregning, og der kan man bare legge inn fra 62. Det er altså ikke mulig å legge i kalkulatoren at man vil ta ut pensjon fra 62 og jobbe til 55. Men 50 000 i året vil jo uansett ikke være nok til salt i maten. 

Sant nok. Hvis man ikke har noe oppsparte midler ved siden av. Jeg vil få et liv i sus og dus når jeg blir minstepensjonist fordi jeg har et veldig lite forbruk/faste utgifter og sparepenger så for meg er var dette veldig relevant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker jeg beregner at jeg må ha minst 400 000 i snitt pr år frem til pensjon, og at jeg kanskje ikke får tatt ut før 68. Da selvsagt minstepensjon. Så bør ha en god del ekstra på konto også når dagen kommer. Tenker det kanskje ikke er realistisk for meg å gå av før ca 57. Man må beregne gode marginer, hvem skulle feks trodd at husleia skulle doble seg på kort tid feks. Og den norske krona går vel bare en vei, så om man ønsker å bruke pensjonstiden til å reise må man ha mye ekstra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Folketrygd kan du ta ut fra 62 uavhengig av om du er i jobb. Spk kan du ta ut fra 62 hvis du jobber til 62. Slutter du før, må du vente med uttak til 67.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra lekkasjene rundt statsbudsjettet, høres det nå ut til at minstefradraget senkes(!), mens personfradraget økes. Dette skal visstnok være til fordel for "arbeidslinjen", uten at jeg helt forstår hvordan. Men økt fradrag på kapitalinntekter er jo positivt for oss som sparer til pensjon, med mindre de har gjemt noen drittpakker til formuende et annet sted i budsjettet. Det sto også noe om at inntekter under 200 000 ikke skal beskattes, så det vil jo om det er tilfelle heller oppmuntre til å holde inntekten sin under den summen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer 15% av netto inntekt i fond (indexfond på 2/3 av beløpet, litt høyere risiko på siste 1/3) og har omtrent samme beløpet i min portefølje som arbeidsgiver har spart til meg (jeg har meget god pensjonsordning og afp selvom jeg jobber I det private) 

Min arbeidsgiver har en 80/90/100 ordning fra 60 år. Man jobber 80% for 90% lønn og får 100% pensjonssparing. Det er rimelig gullkantet! (Og krysser fingrene for at det ikke blir borte før jeg når den alderen!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...