AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #1 Skrevet 29. september 2024 Er det noen her som har stått på venteliste til ny fastlege og som har blitt sluppet inn fra listen, som kan fortelle litt om hvordan det foregår? Har skjønt det slik at man får den nye fastlegen fra den 1. i måneden, og at listen åpnes opp når det har samlet seg opp 10 ledige plasser. Når får man beskjed fra Helfo/Helsenorge om at man slippes inn? Kommer det den 1./akkurat idet man slippes inn, eller får man beskjed i forkant (eller eventuelt i etterkant)? Kan jeg få beskjed for eksempel 11. oktober om at jeg slipper inn fra 1. november, liksom? Fortell gjerne litt om hvordan det foregikk da du hadde ventet lenge nok 👍 Anonymkode: bc583...362
Gidavmeg Skrevet 29. september 2024 #2 Skrevet 29. september 2024 Jeg fikk beskjed en stund før at jeg hadde ny fastlege fra en dato (første i måneden).
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #3 Skrevet 29. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er det noen her som har stått på venteliste til ny fastlege og som har blitt sluppet inn fra listen, som kan fortelle litt om hvordan det foregår? Har skjønt det slik at man får den nye fastlegen fra den 1. i måneden, og at listen åpnes opp når det har samlet seg opp 10 ledige plasser. Når får man beskjed fra Helfo/Helsenorge om at man slippes inn? Kommer det den 1./akkurat idet man slippes inn, eller får man beskjed i forkant (eller eventuelt i etterkant)? Kan jeg få beskjed for eksempel 11. oktober om at jeg slipper inn fra 1. november, liksom? Fortell gjerne litt om hvordan det foregikk da du hadde ventet lenge nok 👍 Anonymkode: bc583...362 Du får beskjed når det er plass, om plass blir åpen den 04. 27. eller hvilken som helts dato i mnd. Så får du barsel på den måten du har valgt at Helse-Norge skal varsle deg. Og du får beskjed om at bytte gjelder fra dato slik og slik. Men noen må dø og bli registrert død, innlagt på fast plass på sykehjem eller ha byttet til annen blass før du får plass. Anonymkode: 92b13...69c
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #4 Skrevet 29. september 2024 OK, så da kan det komme varsel når som helst, ikke bare rundt den 1., fint å vite! Jeg er godt innenfor ventelisteplass nummer 10, men eventuelle nyfødte til noen av pasientene hos fastlegen har forrang, og så står det på Helsenorge: "En fastleges pasientliste åpnes først når det er blitt 10 ledige plasser. Når listen åpnes, er det innbyggere som ikke står på en fastlegeliste og som er bosatt i kommunen, som prioriteres. Deretter blir innbyggere som står på ventelisten tatt inn. Er det fremdeles ledige plasser igjen, vil lista fortsatt være åpen frem til de 10 plassene er fylt opp. " Blir disse virkelig prioritert, når det er flere andre fastleger som har ledige plasser i kommunen? I så fall skulle jeg gjerne ha meldt meg av min nåværende fastleges liste, da jeg bare ble automatisk plassert på vedkommendes liste da min fastlege sluttet (annet legekontor), og dette er en lege jeg av flere grunner aldri har tenkt å gå til. Jeg har på denne måten i praksis vært uten fastlege siden jeg ble plassert på dennes liste. Er det mulig å melde seg av en fastlegeliste selv og dermed stå uten fastlege, slik at man blir prioritert foran alle andre? Anonymkode: bc583...362 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #5 Skrevet 29. september 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): OK, så da kan det komme varsel når som helst, ikke bare rundt den 1., fint å vite! Jeg er godt innenfor ventelisteplass nummer 10, men eventuelle nyfødte til noen av pasientene hos fastlegen har forrang, og så står det på Helsenorge: "En fastleges pasientliste åpnes først når det er blitt 10 ledige plasser. Når listen åpnes, er det innbyggere som ikke står på en fastlegeliste og som er bosatt i kommunen, som prioriteres. Deretter blir innbyggere som står på ventelisten tatt inn. Er det fremdeles ledige plasser igjen, vil lista fortsatt være åpen frem til de 10 plassene er fylt opp. " Blir disse virkelig prioritert, når det er flere andre fastleger som har ledige plasser i kommunen? I så fall skulle jeg gjerne ha meldt meg av min nåværende fastleges liste, da jeg bare ble automatisk plassert på vedkommendes liste da min fastlege sluttet (annet legekontor), og dette er en lege jeg av flere grunner aldri har tenkt å gå til. Jeg har på denne måten i praksis vært uten fastlege siden jeg ble plassert på dennes liste. Er det mulig å melde seg av en fastlegeliste selv og dermed stå uten fastlege, slik at man blir prioritert foran alle andre? Anonymkode: bc583...362 Melder du deg av en fastlegeliste, for så å melde deg på igjen, så får du første ledige lege kommunen kan skaffe deg. Så havner du bakerst på listen til den du vil være på listen til. Så den løsningen fører deg ikke til mål, raskere snarere tvert i mot. Har legen overfylt liste fordi det har vært kvinner som har født, og disse kvinnene alt står på legens liste, så tilpasses disse nye til legens antall på listen. En periode hadde flyktninger forrang, så ingen regel uten unntak. Jeg står på venteliste til den neste jeg kan tenke meg i min kommune, i mellomtiden har jeg lang vei til en fastlege i en annen kommune. Så fastlegeordningen er noe dritt. Anonymkode: 92b13...69c 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #6 Skrevet 29. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): 1) Melder du deg av en fastlegeliste, for så å melde deg på igjen, så får du første ledige lege kommunen kan skaffe deg. Så havner du bakerst på listen til den du vil være på listen til. Så den løsningen fører deg ikke til mål, raskere snarere tvert i mot. 2) Har legen overfylt liste fordi det har vært kvinner som har født, og disse kvinnene alt står på legens liste, så tilpasses disse nye til legens antall på listen. En periode hadde flyktninger forrang, så ingen regel uten unntak. Jeg står på venteliste til den neste jeg kan tenke meg i min kommune, i mellomtiden har jeg lang vei til en fastlege i en annen kommune. Så fastlegeordningen er noe dritt. Anonymkode: 92b13...69c 1) Nei, det er ikke aktuelt for meg å forsøke dette nå, men synes det burde stått at personer uten fastlege blir tildelt en tilfeldig fastlege, ikke at de prioriteres foran de som står på venteliste... Jeg har jo selv blitt puttet inn på listen til en random fastlege jeg absolutt ikke ønsker å benytte meg av, på et legekontor som jeg også har mye imot å bruke, så det er ekstremt irriterende dersom andre får forrang til den legen/legekontoret jeg har stått på venteliste til i snart to år, bare fordi de ikke har noen annen lege (når det er andre ledige leger tilgjengelig i samme kommune). 2) Jeg rykker vel ikke ned på ventelisten om en av pasientene til fastlegen får barn som trykkes inn på fastlegelisten? Eller gjør jeg det? Hvis legen har en liste på for eksempel 900 pasienter, og jeg står som nummer 4 på ventelisten, en pasient får barn slik at legen plutselig har 901 pasienter på listen sin... Da øker jo ikke ventelisten, men det er selvsagt én ekstra person som må bytte bort legen/dø/gå ut av fastlegeordningen før jeg får plass blant de 900, vil dette da resultere i at jeg rykker fra 4. til 5. plass på listen? 🤔 Hadde vært best om det faktisk vises på ventelisten, for da er det enklere å prøve å forutse når jeg får plass. Men jeg tror vel egentlig at det ikke vises på ventelisten, for jeg vet jo heller ikke om fastlegen akkurat nå har 0, 2 eller 9 ledige plasser på listen sin - ettersom den først åpnes når det er 10 ledige plasser. Jeg har ikke brukt så mye energi på dette siden jeg ble flyttet til den uønskede fastlegen (annet enn å følge med på at jeg har stått på venteliste til ny fastlege i måned etter måned etter måned etter måned etter...) ettersom jeg sjelden har behov for legehjelp, men nå har jeg havnet i en situsjon der jeg må benytte meg av fastlegekontoret i november. Om fastlegebyttet skjer fra 1. oktober eller 1. november har jeg altså to muligheter igjen til å unngå å måtte gå til et nytt legekontor med en lege jeg absolutt ikke ønsker å ha noe pasientforhold til, så det er ganske spennende 😨 Anonymkode: bc583...362
Stor pike Skrevet 29. september 2024 #7 Skrevet 29. september 2024 Det var vel ikke så mye som "foregikk" akkurat. Jeg meldte meg på en liste til en veldig populær fastlege og så fikk jeg brev fra Helfo da jeg fikk plass. Ikke så mye om og men. 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #8 Skrevet 29. september 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): 1) Nei, det er ikke aktuelt for meg å forsøke dette nå, men synes det burde stått at personer uten fastlege blir tildelt en tilfeldig fastlege, ikke at de prioriteres foran de som står på venteliste... Jeg har jo selv blitt puttet inn på listen til en random fastlege jeg absolutt ikke ønsker å benytte meg av, på et legekontor som jeg også har mye imot å bruke, så det er ekstremt irriterende dersom andre får forrang til den legen/legekontoret jeg har stått på venteliste til i snart to år, bare fordi de ikke har noen annen lege (når det er andre ledige leger tilgjengelig i samme kommune). 2) Jeg rykker vel ikke ned på ventelisten om en av pasientene til fastlegen får barn som trykkes inn på fastlegelisten? Eller gjør jeg det? Hvis legen har en liste på for eksempel 900 pasienter, og jeg står som nummer 4 på ventelisten, en pasient får barn slik at legen plutselig har 901 pasienter på listen sin... Da øker jo ikke ventelisten, men det er selvsagt én ekstra person som må bytte bort legen/dø/gå ut av fastlegeordningen før jeg får plass blant de 900, vil dette da resultere i at jeg rykker fra 4. til 5. plass på listen? 🤔 Hadde vært best om det faktisk vises på ventelisten, for da er det enklere å prøve å forutse når jeg får plass. Men jeg tror vel egentlig at det ikke vises på ventelisten, for jeg vet jo heller ikke om fastlegen akkurat nå har 0, 2 eller 9 ledige plasser på listen sin - ettersom den først åpnes når det er 10 ledige plasser. Jeg har ikke brukt så mye energi på dette siden jeg ble flyttet til den uønskede fastlegen (annet enn å følge med på at jeg har stått på venteliste til ny fastlege i måned etter måned etter måned etter måned etter...) ettersom jeg sjelden har behov for legehjelp, men nå har jeg havnet i en situsjon der jeg må benytte meg av fastlegekontoret i november. Om fastlegebyttet skjer fra 1. oktober eller 1. november har jeg altså to muligheter igjen til å unngå å måtte gå til et nytt legekontor med en lege jeg absolutt ikke ønsker å ha noe pasientforhold til, så det er ganske spennende 😨 Anonymkode: bc583...362 Nyfødte får mors fastlege automatisk, og barn har rett på samme fastlege som deres mor. Det er en bra ting at det er slik, selv om du synes det er irriterende Anonymkode: f03d2...eea
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #9 Skrevet 29. september 2024 Du får beskjed måneden før byttet, dvs maks fire uker før byttet inntreffer. Nyfødte, barn av andre som er flyttet over, pasienter som tidligere har hatt fastlegen men flyttet til et annet sted og nå flytter tilbake, kommer på listen uavhengig av ventelisten. Så selv om du f.eks står på plass nr 8 kan det i realiteten bli svært lang tid før du kommer på listen. Dersom legen bestemmer seg for å redusere listen ved naturlig avgang kan i det i praksis være helt urealistisk å komme inn i det hele tatt. Anonymkode: 797b1...dd5 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #10 Skrevet 29. september 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): 1) Nei, det er ikke aktuelt for meg å forsøke dette nå, men synes det burde stått at personer uten fastlege blir tildelt en tilfeldig fastlege, ikke at de prioriteres foran de som står på venteliste... Jeg har jo selv blitt puttet inn på listen til en random fastlege jeg absolutt ikke ønsker å benytte meg av, på et legekontor som jeg også har mye imot å bruke, så det er ekstremt irriterende dersom andre får forrang til den legen/legekontoret jeg har stått på venteliste til i snart to år, bare fordi de ikke har noen annen lege (når det er andre ledige leger tilgjengelig i samme kommune). 2) Jeg rykker vel ikke ned på ventelisten om en av pasientene til fastlegen får barn som trykkes inn på fastlegelisten? Eller gjør jeg det? Hvis legen har en liste på for eksempel 900 pasienter, og jeg står som nummer 4 på ventelisten, en pasient får barn slik at legen plutselig har 901 pasienter på listen sin... Da øker jo ikke ventelisten, men det er selvsagt én ekstra person som må bytte bort legen/dø/gå ut av fastlegeordningen før jeg får plass blant de 900, vil dette da resultere i at jeg rykker fra 4. til 5. plass på listen? 🤔 Hadde vært best om det faktisk vises på ventelisten, for da er det enklere å prøve å forutse når jeg får plass. Men jeg tror vel egentlig at det ikke vises på ventelisten, for jeg vet jo heller ikke om fastlegen akkurat nå har 0, 2 eller 9 ledige plasser på listen sin - ettersom den først åpnes når det er 10 ledige plasser. Jeg har ikke brukt så mye energi på dette siden jeg ble flyttet til den uønskede fastlegen (annet enn å følge med på at jeg har stått på venteliste til ny fastlege i måned etter måned etter måned etter måned etter...) ettersom jeg sjelden har behov for legehjelp, men nå har jeg havnet i en situsjon der jeg må benytte meg av fastlegekontoret i november. Om fastlegebyttet skjer fra 1. oktober eller 1. november har jeg altså to muligheter igjen til å unngå å måtte gå til et nytt legekontor med en lege jeg absolutt ikke ønsker å ha noe pasientforhold til, så det er ganske spennende 😨 Anonymkode: bc583...362 Vi er i en ganske lik situasjon. Står du på plass 4, og en pasient med plass nummer 1,2, eller 3 har så mange barn at du på plass nummer 4 havner på plass nummer 11, så må du vente enda lengre. Fordi legene ikke skal ha mer enn 900 pasienter, for å bruke ditt tall. Har den fastlegen du står på liste til mange unge og gravide pasienter som har født siste tiden, så får de mammaens fastlege, og disse barna gjør da at listen kan være fullere enn våre fiktive tall 900. Er der 907 pasienter med disse nyfødte barna, så slipper 3 hoder inn på listen og du som nummer 4 må vente til neste gang listen åpnes. Forklaringene på Helse-Norge er ikke god. Jeg har stilt spørsmål rundt fastlegeordningens ventelister opp og i mente og har dermed fått svar fra både Helfo, pasientombud M.fl. Fordi jeg som deg ikke vil havne hos en hvilken som helst fastlege. Jeg vil heller ikke ha ny vikar med ukers mellomrom. Da jeg oppdaget at jeg kunne stå på venteliste til den legen jeg vil og skal inn på listen til, og samtidig bytte bort fra vikarlege listen ved å bytte til en liste der det var rikelig med ledige plasser men i en annen kommune, så byttet jeg tvert. Nå har jeg imidlertid tenkt å gå hardt ut og kreve å få slippe inn på listen til den jeg står på venteliste til, fordi jeg er i en helsemessig situasjon der jeg trenger fastlege nærmere der jeg bor. Om jeg får dette til uten å bruke advokat og media det gjenstår å se. (Og det er ingen hjelp i å spørre hva som er grunnen til dette.) Merk, jeg er ikke perfekt, men har forklart dette slik jeg har forstått og erfart at tingene fungerer. Anonymkode: 92b13...69c
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #11 Skrevet 29. september 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nyfødte får mors fastlege automatisk, og barn har rett på samme fastlege som deres mor. Det er en bra ting at det er slik, selv om du synes det er irriterende Anonymkode: f03d2...eea Selvsagt er det irriterende for meg når jeg ikke er i den situasjonen at jeg har nyfødt barn selv (det er jo forståelig at en baby bør ha samme fastlege som moren), men jeg tenkte mer på de som "ikke har fastlege, men er bosatt i kommunen". De bør jo kunne slenges inn på listen til hvilken som helst fastlege med ledig plass, og så får de heller stå i kø i årevis for å få den fastlegen de ønsker - akkurat slik som jeg har måttet gjøre etter at min forrige fastlege sluttet og pasientene ble kastet over en helt annen lege på et helt annet legekontor. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du får beskjed måneden før byttet, dvs maks fire uker før byttet inntreffer. Nyfødte, barn av andre som er flyttet over, pasienter som tidligere har hatt fastlegen men flyttet til et annet sted og nå flytter tilbake, kommer på listen uavhengig av ventelisten. Så selv om du f.eks står på plass nr 8 kan det i realiteten bli svært lang tid før du kommer på listen. Dersom legen bestemmer seg for å redusere listen ved naturlig avgang kan i det i praksis være helt urealistisk å komme inn i det hele tatt. Anonymkode: 797b1...dd5 Det har jo allerede tatt snart to år, men ventelisteplass-tallet mitt har gått sakte nedover. Har selvsagt valgt å stå på venteliste til en stabil lege, ikke en av alle de listene hvor det stadig vekk er nye leger/"liste uten fast lege" eller de unge kvinnene som ofte har vikar pga. fødselspermisjoner og sykemeldinger, og den aktuelle legen har heller aldri redusert listeantallet sitt. AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Vi er i en ganske lik situasjon. Står du på plass 4, og en pasient med plass nummer 1,2, eller 3 har så mange barn at du på plass nummer 4 havner på plass nummer 11, så må du vente enda lengre. Fordi legene ikke skal ha mer enn 900 pasienter, for å bruke ditt tall. Har den fastlegen du står på liste til mange unge og gravide pasienter som har født siste tiden, så får de mammaens fastlege, og disse barna gjør da at listen kan være fullere enn våre fiktive tall 900. Er der 907 pasienter med disse nyfødte barna, så slipper 3 hoder inn på listen og du som nummer 4 må vente til neste gang listen åpnes. Forklaringene på Helse-Norge er ikke god. Jeg har stilt spørsmål rundt fastlegeordningens ventelister opp og i mente og har dermed fått svar fra både Helfo, pasientombud M.fl. Fordi jeg som deg ikke vil havne hos en hvilken som helst fastlege. Jeg vil heller ikke ha ny vikar med ukers mellomrom. Da jeg oppdaget at jeg kunne stå på venteliste til den legen jeg vil og skal inn på listen til, og samtidig bytte bort fra vikarlege listen ved å bytte til en liste der det var rikelig med ledige plasser men i en annen kommune, så byttet jeg tvert. Nå har jeg imidlertid tenkt å gå hardt ut og kreve å få slippe inn på listen til den jeg står på venteliste til, fordi jeg er i en helsemessig situasjon der jeg trenger fastlege nærmere der jeg bor. Om jeg får dette til uten å bruke advokat og media det gjenstår å se. (Og det er ingen hjelp i å spørre hva som er grunnen til dette.) Merk, jeg er ikke perfekt, men har forklart dette slik jeg har forstått og erfart at tingene fungerer. Anonymkode: 92b13...69c Takk for informasjon! Fastlegeordningen er meget frustrerende. Ser at retten til å ha samme fastlege som mor faktisk gjelder at barn også har rett til samme fastlege som mor eller far, og helt opp til 16 år! I tillegg har de rett til å velge annen fastlege hvis de heller vil det, men har da rett til å plutselig kunne velge mors eller fars fastlege uten å måtte stå på venteliste. Hvorfor i alle dager skal de ha denne ekstremt fordelaktige retten i så mange år?! Det er fullt forståelig at et nyfødt barn bør ha samme fastlege som mor, for begge trenger jo en del oppfølging det første leveåret eller så, men frem til fullført ungdomsskole?! Jeg trodde ikke man kunne bytte fastlege men fortsette å stå på ventelisten, men ut fra det du skriver, så kan man det? Da kan jeg jo eventuelt bytte bort nåværende fastlege til en annen lege som har ledige plasser på listen, og likevel håpe på å få plass hos legen jeg ønsker i løpet av 0-20(???) uker. Det vil jo også være bedre enn å måtte gå på time til det kålhodet jeg har blitt tvangsplassert hos fra før. Lykke til med å få plass hos en stabil og ordentlig lege! Det burde egentlig være en selvfølge! Anonymkode: bc583...362
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #12 Skrevet 29. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Selvsagt er det irriterende for meg når jeg ikke er i den situasjonen at jeg har nyfødt barn selv (det er jo forståelig at en baby bør ha samme fastlege som moren), men jeg tenkte mer på de som "ikke har fastlege, men er bosatt i kommunen". De bør jo kunne slenges inn på listen til hvilken som helst fastlege med ledig plass, og så får de heller stå i kø i årevis for å få den fastlegen de ønsker - akkurat slik som jeg har måttet gjøre etter at min forrige fastlege sluttet og pasientene ble kastet over en helt annen lege på et helt annet legekontor. Det har jo allerede tatt snart to år, men ventelisteplass-tallet mitt har gått sakte nedover. Har selvsagt valgt å stå på venteliste til en stabil lege, ikke en av alle de listene hvor det stadig vekk er nye leger/"liste uten fast lege" eller de unge kvinnene som ofte har vikar pga. fødselspermisjoner og sykemeldinger, og den aktuelle legen har heller aldri redusert listeantallet sitt. Takk for informasjon! Fastlegeordningen er meget frustrerende. Ser at retten til å ha samme fastlege som mor faktisk gjelder at barn også har rett til samme fastlege som mor eller far, og helt opp til 16 år! I tillegg har de rett til å velge annen fastlege hvis de heller vil det, men har da rett til å plutselig kunne velge mors eller fars fastlege uten å måtte stå på venteliste. Hvorfor i alle dager skal de ha denne ekstremt fordelaktige retten i så mange år?! Det er fullt forståelig at et nyfødt barn bør ha samme fastlege som mor, for begge trenger jo en del oppfølging det første leveåret eller så, men frem til fullført ungdomsskole?! Jeg trodde ikke man kunne bytte fastlege men fortsette å stå på ventelisten, men ut fra det du skriver, så kan man det? Da kan jeg jo eventuelt bytte bort nåværende fastlege til en annen lege som har ledige plasser på listen, og likevel håpe på å få plass hos legen jeg ønsker i løpet av 0-20(???) uker. Det vil jo også være bedre enn å måtte gå på time til det kålhodet jeg har blitt tvangsplassert hos fra før. Lykke til med å få plass hos en stabil og ordentlig lege! Det burde egentlig være en selvfølge! Anonymkode: bc583...362 Ta skjermbilde før du trykker på noe som helst bytte, for sikkerhets skyld, det gjorde jeg da jeg byttet bort fra kålhodet jeg stod på liste til. Jeg var livredd for å miste plassen til den jeg vil på liste til, men det gikk bra, og jeg fikk en mye bedre lege enn kålhodet. Der kunne jeg godt ha fortsatt men reiseveien blir for lang. Oppdater gjerne tråden når du vet mer. Anonymkode: 92b13...69c
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #13 Skrevet 29. september 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi er i en ganske lik situasjon. Står du på plass 4, og en pasient med plass nummer 1,2, eller 3 har så mange barn at du på plass nummer 4 havner på plass nummer 11, så må du vente enda lengre. Fordi legene ikke skal ha mer enn 900 pasienter, for å bruke ditt tall. Har den fastlegen du står på liste til mange unge og gravide pasienter som har født siste tiden, så får de mammaens fastlege, og disse barna gjør da at listen kan være fullere enn våre fiktive tall 900. Er der 907 pasienter med disse nyfødte barna, så slipper 3 hoder inn på listen og du som nummer 4 må vente til neste gang listen åpnes. Forklaringene på Helse-Norge er ikke god. Jeg har stilt spørsmål rundt fastlegeordningens ventelister opp og i mente og har dermed fått svar fra både Helfo, pasientombud M.fl. Fordi jeg som deg ikke vil havne hos en hvilken som helst fastlege. Jeg vil heller ikke ha ny vikar med ukers mellomrom. Da jeg oppdaget at jeg kunne stå på venteliste til den legen jeg vil og skal inn på listen til, og samtidig bytte bort fra vikarlege listen ved å bytte til en liste der det var rikelig med ledige plasser men i en annen kommune, så byttet jeg tvert. Nå har jeg imidlertid tenkt å gå hardt ut og kreve å få slippe inn på listen til den jeg står på venteliste til, fordi jeg er i en helsemessig situasjon der jeg trenger fastlege nærmere der jeg bor. Om jeg får dette til uten å bruke advokat og media det gjenstår å se. (Og det er ingen hjelp i å spørre hva som er grunnen til dette.) Merk, jeg er ikke perfekt, men har forklart dette slik jeg har forstått og erfart at tingene fungerer. Anonymkode: 92b13...69c Du kan gå så hardt ut du vil, du kommer ingen vei med det. Du har ikke krav på å komme inn på en bestemt liste, du må som alle andre vente på tur. Det har vært flere saker i media om kreftpasienter som mangler fastlege, de må vente som alle andre og bruke legevakten i mellomtiden. Du har en fastlege selv om vedkommende er et stykke unna, vær glad du har det. Skal du forsøke å kreve noe må det være at din egen kommune kan tilby fastlege til deg, men du har ikke krav på en bestemt. Anonymkode: 797b1...dd5 2 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #14 Skrevet 29. september 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Du kan gå så hardt ut du vil, du kommer ingen vei med det. Du har ikke krav på å komme inn på en bestemt liste, du må som alle andre vente på tur. Det har vært flere saker i media om kreftpasienter som mangler fastlege, de må vente som alle andre og bruke legevakten i mellomtiden. Du har en fastlege selv om vedkommende er et stykke unna, vær glad du har det. Skal du forsøke å kreve noe må det være at din egen kommune kan tilby fastlege til deg, men du har ikke krav på en bestemt. Anonymkode: 797b1...dd5 Hva som er situasjonen her vet du ikke. Du er vel heller ikke den som saksbehandler alle kommuners saker om fastlege? Anonymkode: 92b13...69c
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #15 Skrevet 29. september 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Hva som er situasjonen her vet du ikke. Du er vel heller ikke den som saksbehandler alle kommuners saker om fastlege? Anonymkode: 92b13...69c Systemet er slik systemet er men fortell oss gjerne hvordan det går når du forsøker å true deg inn til ny lege 🙄 Anonymkode: 1f86f...d8b 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #16 Skrevet 29. september 2024 Jeg var nr 15 i venteliste. Fikk bare melding på helsenorge om at jeg var tildelt ny fastlege fra 1/10. Måtte ikke vente lenge. Men er du nr 200 i køen kan det helt klart ta tid. Anonymkode: 90d66...574
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #17 Skrevet 30. september 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hva som er situasjonen her vet du ikke. Du er vel heller ikke den som saksbehandler alle kommuners saker om fastlege? Anonymkode: 92b13...69c Nei, men din situasjon er ikke relevant. Du kan ikke kreve deg inn på en liste. Min jobb og erfaring kan jeg ikke si noe om, men du forstår ikke hvordan dette fungerer. Det er ikke en saksbehandler i kommunen som styrer fastlegelistene for å nevne noe av det du bommer på, det styres av Helfo. Og nettopp pga pasienter som deg som tror de kan kreve og dra på med advokat og forlange det ene og det andre fordi de tror deres sak er så mye mer ultraviktig enn alle andres, så styres det strengt og konsekvent etter regelverket. Kommunene har avtale med fastlegene, som er selvstendig næringsdrivende. De kan ikke pålegge dem mer enn avtalen tilsier, og avtalene sier antall og at det skal følge regelverket som styres av Helfo. Skal det åpnes for flere pasienter skal det avtales med den enkelte lege og deretter følge de fastsatte kriteriene for opptak av pasienter. Legen, kommunen eller Helfo kan ikke velge ut pasienter som skal inn på listen, akkurat som de ikke kan velge hvilke pasienter som skal vekk hvis listen reduseres. Det kommunen er pålagt er å skaffe lege til sine innbyggere, så har de ingen ledige plasser kan du kontakte dem om en løsning der, men så lenge de da skaffer deg en hvilken som helst lege har de gjort sin plikt. Du har ikke krav på plass hos en spesiell lege uansett hva du mener og hvor spesiell situasjonen din er. Du må vente på plass på lik linje med alle andre. Anonymkode: 797b1...dd5 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #18 Skrevet 30. september 2024 Dersom Apekatt Kommune har 10 fastleger, og alle fastlegene har fulle lister, så vil en tilflytter til kommunen stå uten fastlege og prioriteres før deg som forsøker å bytte fra Lege 1 til Lege 5. Hvis Apekatt Kommune har 10 fastleger, og en av de har ledige plasser, så vil tilflytteren få plass på hos legen med ledige plasser. Men hvis Lege 5 hos Apekatt Kommune har 900 plasser, og tre mødre får barn, så har denne legen nå 903 personer på listen. Altså må nå minst 13 personer forlate listen for at denne listen skal åpnes opp. Du på ventelisteplass 4 er fortsatt nr. 4, men det tar lengre tid før listen åpnes. Skulle alle andre leger har fulle legelister, og det i tillegg flytter 7 personer inn i kommunen, innen 13 forsvinner fra listen, så vil du på plass 4 akkurat ikke komme inn på listen. Hvem som står på de ulike legelistene kan ikke fastlegen bestemme, og det er heller ikke kommunen som bestemmer dette. Hvis en fastlege nærmer seg pensjonsalder og derfor ønsker å dele opp listen med 1600 plasser, sånn at fastlegen og en ny lege får 800 pasienter hver, så kan ikke fastlegen si at hun ønsker å beholde Kari som hun har fulgt opp de siste 30 årene. Kari kan heller ikke kreve å få beholde fastlegen sin og kan bli flyttet til den nye legen uten noe hun skal ha sagt dersom listen deles. Likedan kan ikke kommunen pålegge en fastlege å ta imot spesifikke pasienter. Hvis Lege 7 har 800 pasienter, og ikke ønsker flere enn dette, så kan ikke kommunen si at Lege 7 må ta imot 10 pasienter til, som uansett årsak trenger fastlegekontor der Lege 7 holder til. Man kan komme med advokater men legen har full rett til å si nei, han eller hun ønsker ikke flere pasienter og å jobbe mere. Hvis legekontorlokalene til Lege 7 har plass, og det er mangel på plasser, så kan for eksempel kommunen opprette en ny legeliste og lyse ut at de ønsker en lege som kan ta imot 900 nye pasienter. Det er kommunen som avgjør lokaliseringen av nyopprettet fastlegeavtale, men det forutsetter at det er plass i lokalene, og ikke minst, at de får en fastlege som ønsker seg den stillingen. Og det renner ikke akkurat over av fastleger om dagen, så ledige fastlege-jobber betyr absolutt ikke at de får tak i leger. Anonymkode: 52551...1db
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå