AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #1 Del Skrevet 29. september 2024 Hjelp! Jeg har funnet mange slike lapper etter opprydning, og kunne tenkt meg å strikke flere, slik at jeg på sikt kan få et lappeteppe. Jeg har omtrent aldri tatt i en strikkepinne før, og trenger hjelp 🙈 Hvilke pinner kan være greit å bruke? Størrelse, rundpinne eller vanlige? Hvor mange masker? Lappene jeg har er 12x13 cm. Må det være nøyaktig samme garnstørrelse og type, eller kan jeg «mixe og matche» litt? 😅 Anonymkode: 4829e...78f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cirkelin Skrevet 29. september 2024 #2 Del Skrevet 29. september 2024 Pinner er veldig smak og behag. Til lapper strikker du fram og tilbake over et relativt lite antall masker. Det kan du gjøre både med rette pinner, to strømpepinner eller på rundpinne. Når det gjelder garn, så kan du egentlig blande som du vil. Tynt garn kan du enten legge dobbelt og bruke samme pinne som til tykkere garn, eller bruke flere masker på en tynnere pinne. Bomull vil gi et tyngre og ikke så varmt teppe som tåler hardere vask. Ull gir varmt teppe, men noe restriksjoner mht vasketemperatur. Om garnet ikke er superwashbehandlet kan det tove i vask. Akryl kan bli veldig statisk elektrisk, lettere enn bomull, mindre varmende enn ull. Blander du ulike fiber/garn typer må du vaske det ferdige teppet etter anvisning på det garnet som tåler minst. Forskjellige garn kan også oppføre seg forskjellig i vask. Noen krymper, noen siger. Størrelse på rutene kan du variere som du vil, men tenk litt på hvordan lappene skal sys sammen. Hvis du sorterer de ferdige lappene i bunker med ca lik bredde, så kan du sy sammen remser i feks 10 cm, 15 cm og sy sammen lengdene til slutt. Da får du striper i ulike bredder. Du kan også strikke lappene i ulike strukturmønstre, feks rett og vrang, perlestrikk, dobbelt perlestrikk osv. Super måte å øve seg på forskjellige teknikker samtidig som du får brukt prøvene til et teppe. Kos deg med mix og match, farger og strukturer 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå