AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #1 Skrevet 29. september 2024 Hva gjør dere andre som liker ekte smør på brødskiva? Jeg liker tine meierismør, men det må stå kjølig, det tar kjempelang tid før det blir smøremykt. Har forsøkt å skjære av biter å ha i romtemperatur. Men det blir fort gult og får annen smak. Bremykt funker litt, men blir hardt det og, dessuten vil jeg ha tine sitt. Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: 09f86...b60
Hateridioter Skrevet 29. september 2024 #2 Skrevet 29. september 2024 Jeg er oppvokst med at smøret stod på kjøkkenbenken slik at det alltid var smøremykt. 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #3 Skrevet 29. september 2024 Hateridioter skrev (2 minutter siden): Jeg er oppvokst med at smøret stod på kjøkkenbenken slik at det alltid var smøremykt. Jeg og!❤️ Men når jeg gjør det i dag blir det dårlig virker det som Anonymkode: 09f86...b60
Cirkelin Skrevet 29. september 2024 #4 Skrevet 29. september 2024 Lar smøret stå i kjøleskap. Sneier et par skiver smør med ostehøvel et par minutter før det skal smøres på skiver. I romtemperatur blir tynne smørflak fort smøremyke. 5 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #5 Skrevet 29. september 2024 "Ekte smør" og "falskt smør" finnes ikke BTW. Bare smør er smør. Smør er i Europa definert som et meieriprodukt med minst 80% melkefett og maks 16% vann. Produkter som prøver å etterligne smør er margarin. Bremykt er margarin. Jeg opplever ikke at smøret fra Tine blir dårlig på kjøkkenbenken. Jeg har bare hele pakken på kjøkkenbenken fordi den brukes opp på ca en uke likevel. Har du prøvd å ha det i en boks? Hvis du er veldig kresen, så kan du gå for en smørklokke med vannlås. For eksempel denne: https://www.thekitchenlab.no/p/bb-bb_var/ Det spiser ikke brød, men jeg har sett folk bruke ostehøvel eller rasp på kaldt smør. Har du prøvd det? Anonymkode: 9e330...eac 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #6 Skrevet 29. september 2024 Kjæp en smørklokke. Anonymkode: 0799f...f29 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #7 Skrevet 29. september 2024 Vi bruker kun meierismør fra Tine. Har det i skuffen under kjøkkenbenken hvor vi har brødfjøla. Perfekt konsistens og smak siden det står mørkt. Står det på benken blir det ødelagt pga. solen steker på og smelter det Anonymkode: ec08d...d6d
Stor pike Skrevet 29. september 2024 #8 Skrevet 29. september 2024 Bremykt. Jeg elsker meierismør selv, og som flere her, vokst opp med smør på kjøkkenbenken. Det ble litt upraktisk for oss, så det ble Bremykt. Greit å smøre rett fra kjøleskapet og jeg synes det er god smørsmak.
HemmeligSpion Skrevet 29. september 2024 #9 Skrevet 29. september 2024 Jeg kjøper bare Tine meierismør og bruker det til alt. Hvordan skjærer du bitene du har i romtemperatur? Jeg pleier bare å ta en spisekniv og skjære skiver og putte disse i en kopp, "smørkoppen". Dette gjøres kvelden før jeg skal bruke det. Perfekt neste dag. Hvorfor blir det gult, står det ved siden av en varmekilde? Kanskje du kan prøve å sette koppen ved vinduet i stedet?
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #10 Skrevet 29. september 2024 Cirkelin skrev (11 minutter siden): Lar smøret stå i kjøleskap. Sneier et par skiver smør med ostehøvel et par minutter før det skal smøres på skiver. I romtemperatur blir tynne smørflak fort smøremyke. God ide, det skal jeg teste ut! AnonymBruker skrev (9 minutter siden): "Ekte smør" og "falskt smør" finnes ikke BTW. Bare smør er smør. Smør er i Europa definert som et meieriprodukt med minst 80% melkefett og maks 16% vann. Produkter som prøver å etterligne smør er margarin. Bremykt er margarin. Jeg opplever ikke at smøret fra Tine blir dårlig på kjøkkenbenken. Jeg har bare hele pakken på kjøkkenbenken fordi den brukes opp på ca en uke likevel. Har du prøvd å ha det i en boks? Hvis du er veldig kresen, så kan du gå for en smørklokke med vannlås. For eksempel denne: https://www.thekitchenlab.no/p/bb-bb_var/ Det spiser ikke brød, men jeg har sett folk bruke ostehøvel eller rasp på kaldt smør. Har du prøvd det? Anonymkode: 9e330...eac Takk for info, nei jeg hadde det på et fat i et mørkt skap som er litt kjølig, men fortsatt romtemperatur. Kansnje bedre med en boks ser jeg. AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Kjæp en smørklokke. Anonymkode: 0799f...f29 Takk, tror jeg skal teste det og. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vi bruker kun meierismør fra Tine. Har det i skuffen under kjøkkenbenken hvor vi har brødfjøla. Perfekt konsistens og smak siden det står mørkt. Står det på benken blir det ødelagt pga. solen steker på og smelter det Anonymkode: ec08d...d6d Har dere det i en boks? Jeg hadde en bit i et mørkt skap men det hjalp ikke. Stor pike skrev (3 minutter siden): Bremykt. Jeg elsker meierismør selv, og som flere her, vokst opp med smør på kjøkkenbenken. Det ble litt upraktisk for oss, så det ble Bremykt. Greit å smøre rett fra kjøleskapet og jeg synes det er god smørsmak. Ja bremykt er ganske greit, men jeg savner den dype smørsmaken, elsker smør selv dessverre. Anonymkode: 09f86...b60
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #11 Skrevet 29. september 2024 HemmeligSpion skrev (1 minutt siden): Jeg kjøper bare Tine meierismør og bruker det til alt. Hvordan skjærer du bitene du har i romtemperatur? Jeg pleier bare å ta en spisekniv og skjære skiver og putte disse i en kopp, "smørkoppen". Dette gjøres kvelden før jeg skal bruke det. Perfekt neste dag. Hvorfor blir det gult, står det ved siden av en varmekilde? Kanskje du kan prøve å sette koppen ved vinduet i stedet? Jeg skjærer de med en veldig skarp kniv, kanskje en 40-50 gram om gangen så blir det stående flere dager. Kanskje jeg bare må kutte av en liten bit til dagen etter som deg. Nei jeg hadde det på et fat i et litt kjølig mørkt kjøkkenskap. Kanskje det sto for lenge rett og slett Anonymkode: 09f86...b60
HemmeligSpion Skrevet 29. september 2024 #12 Skrevet 29. september 2024 (endret) AnonymBruker skrev (20 minutter siden): [...]så blir det stående flere dager. [...] Kanskje det sto for lenge rett og slett Anonymkode: 09f86...b60 Jepp, dette kommer man ikke utenom. Dette er helt vanlig oksidasjon og akkurat det samme som skjer med ost (selv i kjøleskapet). Om du ikke skjærer i osten på noen dager så får du en hardnet gul ytre skorpe. Samme skjer med smøret. Dette kommer du ikke utenom når det gjelder dagesvis. Den gode nyheten er at oksidasjon starter ytterst og lett kan skjæres vekk. Den dårlige nyheten er at dette medfører til matsvinn. Du kan forsåvidt som nevnt putte det i en mindre beholder (mindre oksygen) sånn som man gjorde i gamle dager da man var litt mer hverdags-smart, men drit i å kjøpe smørklokke og sånn konsumerkjerringgreier til flere hundre kroner, bruk en kopp med et tefat oppå eller lignende. Du har sikkert små matbokser eller sånn tacotilbehørskåler allerede. Om man spiser regelmessig så vil man jo vite ca den mengden man trenger. Når det gjelder smør til baking og kjøttsteking trenger jo ikke dette være smøremykt, så der ville jeg rett og slett bare brukt kjøleskapsmøret. Kilden til dette bilder er fra Digitalt Museum og jeg måtte godta lisens for å laste det ned, men det gikk ikke an å finne ut hva den gikk ut på, men som regel er det lenke til nettstedet, så for mer info om bilde og lisens, besøk: https://digitaltmuseum.no/011023204164/smorkopp-med-lokk Endret 29. september 2024 av HemmeligSpion Kilde 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #13 Skrevet 29. september 2024 HemmeligSpion skrev (4 minutter siden): Jepp, dette kommer man ikke utenom. Dette er helt vanlig oksidasjon og akkurat det samme som skjer med ost (selv i kjøleskapet). Om du ikke skjærer i osten på noen dager så får du en hardnet gul ytre skorpe. Samme skjer med smøret. Dette kommer du ikke utenom når det gjelder dagesvis. Den gode nyheten er at oksidasjon starter ytterst og lett kan skjæres vekk. Den dårlige nyheten er at dette medfører til matsvinn. Du kan forsåvidt som nevnt putte det i en mindre beholder (mindre oksygen) sånn som man gjorde i gamle dager da man var litt mer hverdags-smart, men drit i å kjøpe smørklokke og sånn konsumerkjerringgreier til flere hundre kroner, bruk en kopp med et tefat oppå eller lignende. Du har sikkert små matbokser eller sånn tacotilbehørskåler allerede. Om man spiser regelmessig så vil man jo vite ca den mengden man trenger. Når det gjelder smør til baking og kjøttsteking trenger jo ikke dette være smøremykt, så der ville jeg rett og slett bare brukt kjøleskapsmøret. Kilden til dette bilder er fra Digitalt Museum og jeg måtte godta lisens for å laste det ned, men det gikk ikke an å finne ut hva den gikk ut på, men som regel er det lenke til nettstedet, så for mer info om bilde og lisens, besøk: https://digitaltmuseum.no/011023204164/smorkopp-med-lokk Takk for gode tips og råd, jeg tenkte ikke på å sette noe over det, jeg har faktisk krukker med lokk som var ment til noe annet. Du har rett i at jeg kan planlegge bedre, nå skal jeg bare skjære av den delen jeg faktisk tenker å bruke, gjøre det til en god vane. Jeg baker en del og smøret er ofte lettest å ha med å gjøre hvis det er romtemperatur, men da bruker jeg å skjære av ønsket mengde om morgenen så blir det mykt til jeg skal bake. Burde koblet dette og gjort det med smøret jeg spiser og, akk ja Anonymkode: 09f86...b60 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #14 Skrevet 29. september 2024 Vi bruker smørklokke. Den vi har er fra oldemor, hun må ha vært ei slik konsumerkjærringgreie, de er jo så veldig uvanlige og nymotens atte de smørbeholderne. Anonymkode: ed1c7...cbd 4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #15 Skrevet 29. september 2024 Du kan ta ut litt av smøret hver kveld f.eks og ha i en liten krukke som kan stå ute. Anonymkode: ba289...984
Meowmere Skrevet 29. september 2024 #16 Skrevet 29. september 2024 Skraper det av med en smørkniv som jeg holder i 90° mot smøret med kniveggen. Fører kniven frem og tilbake raskt slik at smøret mykner.
Frøkenfryden Skrevet 29. september 2024 #17 Skrevet 29. september 2024 Tar av et par skjeer om gangen i en liten boks med lokk som fint står på benken 2-3 dager.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #18 Skrevet 29. september 2024 Kjøper blokker på 500 gram. Bruker ostehøvel til å skjære skiver til brødskiven, liker best kaldt smør. Anonymkode: dc675...3c8
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #19 Skrevet 29. september 2024 Som mange andre, smøret står på kjøkkenbenken, vanligvis i en smørbutt med lokk. Ingen lys over som kan gi økt oksidasjon. Vi har heller aldri på varme på kjøkkenet, så ikke for høy temperatur. Smøret holder seg fint. Anonymkode: 6416b...657
Lill3My Skrevet 29. september 2024 #20 Skrevet 29. september 2024 Bruker ostehøvel eller en osterasp! Får "smørflak".😋
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå