Gjest *Jenny* Skrevet 29. september 2024 #1 Skrevet 29. september 2024 I hvert fall til barnet skal begynne på skolen? Er det ikke egentlig litt rart at samfunnet betaler andre for pass av det verdifulle barnet vårt, men ikke foreldrene? Nå som barnehagene ser ut til å knele mange steder, ville det ikke vært mer naturlig å betale foreldre som ønsker å være lenger hjemme med barna sine? Det er selvfølgelig ikke alle det vil passe for, men som et valg, en mulighet. Kanskje det også vil få opp fødselsraten.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #2 Skrevet 29. september 2024 Sterilisere seg. Anonymkode: 85ae4...e0f 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #3 Skrevet 29. september 2024 Du mener at det å la folk gå hjemme ikke har en kostnad? Du vet hvor pengene til barnehagene kommer fra, sant? Løsningen er å ta knekken på sykemeldinger og uførhet i verdens sykeste befolkning så vi får inn mer skatt og færre utgifter til NAV. Norge har et helt hinsides offentlig budsjett der vi allerede finansierer 20 % av forbruket vårt fra Oljefondet fordi vi ikke har penger nok til det vi ønsker oss. 400 milliarder hvert eneste år går vi i minus. Alt for rause ordninger er årsaken til at velferdsstaten kneler, og verre skal det bli i årene som kommer når antallet eldre vs antall i arbeid går fra 1:3 til 1:2. Anonymkode: 940e2...471 7
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #4 Skrevet 29. september 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du mener at det å la folk gå hjemme ikke har en kostnad? Du vet hvor pengene til barnehagene kommer fra, sant? Løsningen er å ta knekken på sykemeldinger og uførhet i verdens sykeste befolkning så vi får inn mer skatt og færre utgifter til NAV. Norge har et helt hinsides offentlig budsjett der vi allerede finansierer 20 % av forbruket vårt fra Oljefondet fordi vi ikke har penger nok til det vi ønsker oss. 400 milliarder hvert eneste år går vi i minus. Alt for rause ordninger er årsaken til at velferdsstaten kneler, og verre skal det bli i årene som kommer når antallet eldre vs antall i arbeid går fra 1:3 til 1:2. Anonymkode: 940e2...471 Nei grunnen til at Norge kneler er det grønne skiftet og alle pengene vi gir til det og til diverse kriger… Anonymkode: edaab...719 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #5 Skrevet 29. september 2024 Barnehagene passer jo flere barn per voksen. Samfunnsøkonomisk går det mye bedre opp enn 1 voksen + 1 barn, slik at flere frigjøres til å gå tilbake på jobb og betaler skatt. Skattepengene subsidierer barnehagene, så betaler vi et lite tillegg på toppen. De har jo lagt det opp slik at alle skal i barnehage fordi det lønner seg for BNP. Jeg mener likevel det har en kostnad å sende 1-åringer i barnehage. Det er veldig tidlig, og vi vet lite om hvordan disse barna har det, og hvordan det påvirker dem om det lange løp. De har et høyt stressnivå som vedvarer også utenom bhg-tid, og som følge blir de også mye syke. Det har også et kostnad i dager foreldre er hjemme fra jobb. Kontantstøtten skal bidra litt på dette punktet. Ettersom det er mange innvandrermødre som bruker dette og ikke sender i bhg, forhindrer det integrering og det er også derfor de har kuttet. Min mening er at kontantstøtten kunne vært styrket fremfor kuttet, men vært opptjent via arbeid, på lik linje med foreldrepenger/permisjonspenger. Jeg synes også foreldrepermisjon skulle kunne deles mellom mor og far helt etter eget ønske (ikke «reservert» far), ettersom det ofte er mor som ammer og vil være hjemme lenger og ender opp med ubetalt permisjon. Vil man styrke fars rolle, kunne han f.eks fått ekstra sykt barn-dager, på et senere tidspunkt der far ofte tar en større rolle. Ellers er det mange områder der staten sløser med penger, og vi kutte fordelt mer til små barn, gjennom enten kontantstøtte eller barnehage. Anonymkode: 3dfd6...0b4 8
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #6 Skrevet 29. september 2024 Kontantstøtte og barnetrygd, og ikke minst foreldrepenger heter det. Husk at det kosterikke bare sponsing av barnehageplasser, det koster tapte skatteinntekter fra foreldrene også. Det er veldig dyre ordninger for Staten. Anonymkode: 9d33f...18c 1
Gjest jegerrinne Skrevet 29. september 2024 #7 Skrevet 29. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kontantstøtte og barnetrygd, og ikke minst foreldrepenger heter det. Husk at det kosterikke bare sponsing av barnehageplasser, det koster tapte skatteinntekter fra foreldrene også. Det er veldig dyre ordninger for Staten. Anonymkode: 9d33f...18c Kontantstøtte er nå på vei til å bli avviklet. Får den i hvertfall ikke slik en gjorde før ut fra jeg har lest
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #8 Skrevet 29. september 2024 Løsningen er å bli dagmamma, pass 4-5 andre barn, så får du betalt for å være hjemme - og avlaster barnehagen i samme slengen. Anonymkode: ff62e...489 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #9 Skrevet 29. september 2024 Så samfunnet skal ta kostnaden både ved å lønne dem med barn for å være hjemme og i tillegg miste verdifull arbeidskraft? Det får være måte på hva samfunnet må finanisiere. Anonymkode: 3714f...63e 4 3
Brunello Skrevet 29. september 2024 #10 Skrevet 29. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du mener at det å la folk gå hjemme ikke har en kostnad? Du vet hvor pengene til barnehagene kommer fra, sant? Løsningen er å ta knekken på sykemeldinger og uførhet i verdens sykeste befolkning så vi får inn mer skatt og færre utgifter til NAV. Norge har et helt hinsides offentlig budsjett der vi allerede finansierer 20 % av forbruket vårt fra Oljefondet fordi vi ikke har penger nok til det vi ønsker oss. 400 milliarder hvert eneste år går vi i minus. Alt for rause ordninger er årsaken til at velferdsstaten kneler, og verre skal det bli i årene som kommer når antallet eldre vs antall i arbeid går fra 1:3 til 1:2. Anonymkode: 940e2...471 Vi har råd. Avkastningen av Oljefondet er en del av inntektene til Norge. Men vi sparer en del til fremtiden, da vi ser at behovet blir større da. 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #11 Skrevet 29. september 2024 Det er en utopi. Staten Norge får i hovedsak inntekter fra lønnsarbeid. Mer enn noensinne trengs alle mann om bord, skal vi beholde velferdssamfunnet vårt. Anonymkode: 54220...5d7 1
Gjest *Jenny* Skrevet 30. september 2024 #12 Skrevet 30. september 2024 AnonymBruker skrev (På 29.9.2024 den 13.29): Det er en utopi. Staten Norge får i hovedsak inntekter fra lønnsarbeid. Mer enn noensinne trengs alle mann om bord, skal vi beholde velferdssamfunnet vårt. Anonymkode: 54220...5d7 Trenger vi ikke også friske og mange barn? Noe er jo galt, det er noe som ikke fungerer optimalt. Men jeg bare spurte altså, jeg tror også dette er en utopi. Jeg skulle bare ønske at det fantes alternative måter å tenke familieforhold på. Nå er det vel bare de som er rike nok, har en rik nok partner, som kan gjøre dette.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #13 Skrevet 30. september 2024 *Jenny* skrev (55 minutter siden): Trenger vi ikke også friske og mange barn? Noe er jo galt, det er noe som ikke fungerer optimalt. Men jeg bare spurte altså, jeg tror også dette er en utopi. Jeg skulle bare ønske at det fantes alternative måter å tenke familieforhold på. Nå er det vel bare de som er rike nok, har en rik nok partner, som kan gjøre dette. Generasjonsboliger? Eller kjøp småbruk med andre familier der dere deler uteplass og pass av barn. Anonymkode: 440e6...efa
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #14 Skrevet 30. september 2024 Brunello skrev (På 29.9.2024 den 11.42): Vi har råd. Avkastningen av Oljefondet er en del av inntektene til Norge. Men vi sparer en del til fremtiden, da vi ser at behovet blir større da. Nei vi gir bort Oljefondet til grønne formål, bare vent og se. Og Ukraina. Anonymkode: edaab...719
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2024 #15 Skrevet 1. oktober 2024 *Jenny* skrev (På 29.9.2024 den 9.14): I hvert fall til barnet skal begynne på skolen? Er det ikke egentlig litt rart at samfunnet betaler andre for pass av det verdifulle barnet vårt, men ikke foreldrene? Nå som barnehagene ser ut til å knele mange steder, ville det ikke vært mer naturlig å betale foreldre som ønsker å være lenger hjemme med barna sine? Det er selvfølgelig ikke alle det vil passe for, men som et valg, en mulighet. Kanskje det også vil få opp fødselsraten. Du skjønner ikke forskjellen på at samfunnet betaler noen for å passe 5-6 barn, og å betale noen for å passe 1 barn? I tillegg, hvis du skulle fått betalt for å passe eget/egne barn burde du ikke få mer enn en ufaglært barnehageassistent. Og helst også pålegges å passe noen ekstra barn. Dagmamma er det du høres ut som du har lyst å være! Det man burde gjøre er å sørge for at primærbehovene som bolig, mat og varme kan dekkes på en inntekt, så kan folk velge å være hjemme noen år. Anonymkode: 36bd4...b13 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2024 #16 Skrevet 1. oktober 2024 jegerrinne skrev (På 29.9.2024 den 11.21): Kontantstøtte er nå på vei til å bli avviklet. Får den i hvertfall ikke slik en gjorde før ut fra jeg har lest Den er kuttet fra maks 24 til 18 måneder. Tanken er at da har de fleste fått barnehageplass til barnet. Jeg benyttet den selv frem til nesten 19 måneder. Da var han blitt ganske klar for barnehage, så kuttet var ikke noe tap for min del. Men jeg er glad det var noe bidrag frem til da, for det var veldig mye bedre å vente til halvannet år. Anonymkode: 3dfd6...0b4
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2024 #17 Skrevet 1. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Den er kuttet fra maks 24 til 18 måneder. Tanken er at da har de fleste fått barnehageplass til barnet. Jeg benyttet den selv frem til nesten 19 måneder. Da var han blitt ganske klar for barnehage, så kuttet var ikke noe tap for min del. Men jeg er glad det var noe bidrag frem til da, for det var veldig mye bedre å vente til halvannet år. Anonymkode: 3dfd6...0b4 … og det bør definitivt kuttes til barnet er 1 år og man får tilbud om barnehageplass. Barnehagene bør ha rullerende opptak. Da kan det kuttes til 0 og pengene brukes på barnehagene i stedet. Anonymkode: 940e2...471 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #18 Skrevet 2. oktober 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): … og det bør definitivt kuttes til barnet er 1 år og man får tilbud om barnehageplass. Barnehagene bør ha rullerende opptak. Da kan det kuttes til 0 og pengene brukes på barnehagene i stedet. Anonymkode: 940e2...471 Jeg ser ikke helt hvordan et rullerende opptak skal fungere, enn så lenge alle barn begynner på skolen i august. Kontantstøtten er ikke en veldig stor utgiftspost i statsbudsjettet, å øke bemanningen i barnehagen for å øke kapasiteten er langt mer kostbart. Bemanningen er jo altfor dårlig allerede, som er anerkjent tverrpolitisk, men ikke gjort noe med. Anonymkode: 3dfd6...0b4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå