Gå til innhold

Hva avgjør hvor mange barn man bør få?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er egentlig viktig når man avgjør antall barn man skal ha?

Er det omsorgsevne i førsterekke (som jeg tror) og så kommer økonomi, partnerskap? 
 

Flest får to barn. 

Anonymkode: b6307...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uten noen spesifikk rekkefølge, så handler det jo om hvorvidt man har lyst på barn, egen kapasitet i forhold til tid, økonomi og helse. 

Anonymkode: 687fa...351

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hva er egentlig viktig når man avgjør antall barn man skal ha?

Er det omsorgsevne i førsterekke (som jeg tror) og så kommer økonomi, partnerskap? 
 

Flest får to barn. 

Anonymkode: b6307...300

Alle forholdene du nevner er viktige.
I makroperspektiv bør enhver fertil kvinne føde i gjennomsnitt mer enn 2 barn for å opprettholde befolkningstallet, arbeidsstyrken og derved landets økonomi.

De fleste i-land har en altfor lav fødselsrate til overleve på lang sikt med dagens velferdsnivå og uten store kulturkonflikter.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stoppes av økonomi. Alltid drømt om tre barn, men siden jeg dessverre knuste en arm i en ulykke og endte som ufør så kan jeg ikke få mer enn maks to. 

Anonymkode: 220ca...1d7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stoppes av kravene som stilles til å følge opp barn i dag. Kunne fått 3 om jeg hadde fått de på 80 tallet😆

Anonymkode: 9eb46...905

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo at hos mange så vil begge voksne ha karriere, noe som medfører 9-10 timer lange dager for barna i barnehagen, skolen og på SFO. I verdens mest likestilte land, Norge, så ønsker ikke kvinnene lenger å være økonomisk hjelpeløse og dertil 100 % avhengige av mannens gunst, mens mannen nekter å gi slipp på sin rolle som (innbilt) hovedforsørger. Dermed er det opp til institusjonene å oppdra barna, og de fleste foreldrepar havner i vonde tidsklemmer og klarer ikke å få mer enn ett, max 2 barn som de overlater til lærerne å oppdra.

Anonymkode: f6ff3...746

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde kapasitet og ønske om det, så da fikk vi tre. Økonomien til å følge opp flere var også på plass.

Hovedgrunnen til at det ikke ble fire var helse hos mor.

Anonymkode: c371b...90a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker du får ett barn om gangen og føler på hva du ønsker etter hvert.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For vår del stopper det på helse og økonomi. Jeg fikk alvorlig fødselsdepresjon med nr 1 som avdekket en ukjent autisme diagnose. Ender nok opp som ufør.

Både min helse og vår økonomi summerer seg da til at vi kun har kapasitet til det barnet vi har.

Anonymkode: 7c66e...fda

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste vestlige ønsker å følge opp barna i så stor grad på alle områder at det stopper av seg selv  på 2, maks 3. 

Det samme kan ikke sies om innvandrere fra særlig land i Afrika og Midtøsten. Det gjør at især mødrene ikke deltar i arbeidslivet. 

Anonymkode: 08044...ebf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det omsorgsevne i førsterekke (som jeg tror)

Okei, veldig uenig i det. Hvis man har dårlig omsorgsevne bør man ikke ha noen barn overhodet. Hvis man har god omsorgsevne er det likegyldig om man har  1 eller 5 barn, da god omsorgsevne ikke er noe som brukes opp. 

Anonymkode: 8af0b...fb1

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stopper såklart i hvor mange du har lyst på eller hvor mange du faktisk greier å sette til verden.

Anonymkode: 187a8...420

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boligens størrelse der man ønsker å bo, plass i bil, verre blir det når politikerne gjør det for dyrt å ha bil der man bor, trygghet i samfunnet, permisjonsfordelingen, rettigheter ved barnets sykdom eller hjelp ved eventuelle diagnoser, mulighet for å sende barna på ulike aktiviteter, skolesystemet (hvem ønsker barn på en iPadskole?), bemanning i barnehage (den er for dårlig nå og barna går for lut og kaldt vann), mulighet til å være hjemme litt lenger med barna enn å kaste dem inn i en institusjon før de fyller 1år, økonomi økonomi økonomi, familieforhold, omgangskrets, mulighet for avlasting, krav til foreldre, krav til en selv, krav fra samfunnet, kvinner vil ha utdannelse, osv osv.

Det er veldig mye som spiller inn.

For vår del handler det bl.a om økonomi og at vi har trengt IVF og nå har det blitt et problem med alder. Vi rekker bare 1 barn hvis vi ikke får tvillinger. Ventetiden på IVF i det offentlige og all ventingen under behandling pga dårlig kapasitet kastet bort mine siste gode fertile år. Så måtte vi over privat og har brukt 250k. Ikke alle har den muligheten.

Anonymkode: 3dad6...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg stoppes av kravene som stilles til å følge opp barn i dag. Kunne fått 3 om jeg hadde fått de på 80 tallet😆

Anonymkode: 9eb46...905

Dette! Med ørten Spond grupper, krav om å stille opp på trening (for å se på), hysteriske kommenterer om at barn ikke kan være alene en halvtime når de er seks år, osv, så har jeg ikke kapasitet til mer enn to. Skulle gjerne hatt flere hvis det var mer stuereint å oppdra dem slik jeg egentlig ønsker.

Anonymkode: 6243a...6f1

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette! Med ørten Spond grupper, krav om å stille opp på trening (for å se på), hysteriske kommenterer om at barn ikke kan være alene en halvtime når de er seks år, osv, så har jeg ikke kapasitet til mer enn to. Skulle gjerne hatt flere hvis det var mer stuereint å oppdra dem slik jeg egentlig ønsker.

Anonymkode: 6243a...6f1

Det er jo du som velger å forholde deg til alle forventningene i samfunnet rundt oppdragelse.

Oppdra barna slik du vil, ikke ta til deg alt som sies og gjøres..

Anonymkode: 9bea4...623

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt et det så mange barn som samfunnet trenger for å gå rundt.

Anonymkode: 5b5ac...c4e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De fornuftige stopper før økonomien ikke går rundt lenger. De stopper på antall barn de skjønner de har kapasitet til hvis de skulle bli skilt eller dem blir syke. 

De er som regel ressurssterke og klarer å tenke fornuftig.

Anonymkode: 9bea4...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er jo du som velger å forholde deg til alle forventningene i samfunnet rundt oppdragelse.

Oppdra barna slik du vil, ikke ta til deg alt som sies og gjøres..

Anonymkode: 9bea4...623

Det er dødstungt å skulle stå i mot samfunnets forventninger hele tiden. Dette er ikke et individproblem som er opp til hver enkelt å løse.

Anonymkode: 9eb46...905

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er egentlig viktig når man avgjør antall barn man skal ha?

Er det omsorgsevne i førsterekke (som jeg tror) og så kommer økonomi, partnerskap? 
 

Flest får to barn. 

Anonymkode: b6307...300

Jeg tenker  det er helt individuelt.  

Selv ønsket  jeg kun to, men var åpen for 3. 

Fiik et bonus barn jeg har vært bonus mor for siden et og halvt år. Så når jeg og faren hadde fått to. Ble det svært upraktisk med en til. Pga plass i bilen og i huset. Samt jeg syntes det var akkurat på grensen til det jeg syntes iht å ha god kontakt med alle 3. 

Alle 3 hadde også adhd, som vi ikke  visste om på den tiden. Så mye krevde ekstra atbeid og oppmerskomhet. Så å putte en 4 unge oppi det, anså jeg som en stor mulighet at ikke alle fikk det de trengte iht at vi var litt på. 

Nå da de er voksne så er jeg glad vi var reflekterte på det. Men hadde sikkert fått det til med en til også. Men det hadde nok krevd sitt. 

Anonymkode: cd0e0...c0d

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å ha realistisk syn på sitt eget liv og hva man ønsker utav livet er vesentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...