Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med betalingstiden på AAP, og å ikke ha inntekt over flere mnd. Kan man søke om støtte fra nav i denne perioden? Har ikke sparepenger å bruke, har huslån (ca 40 000,- , halvparten er min del) og flere hjemmeboende barn under 18. 

Har vert og er fortsatt syk og har nedsatt arbeidsevne.

Anonymkode: b123b...600

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan søke om sosialhjelp, da kan du få dekt din halvdel av utgifter, men ikke avdrag på boliglån, billån osv. Det er ikke mye, og dette vil trekkes fra etterbetalt aap, men man har i det minste inntekt. Gjelder så fremt du ikke har oppsparte midler. 

Anonymkode: 29815...ee3

• Nyttig 1
Skrevet

Kan du få avdragsfrihet på boliglånet en periode? Ta kontakt med banken og hør. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Du kan søke om sosialhjelp, da kan du få dekt din halvdel av utgifter, men ikke avdrag på boliglån, billån osv. Det er ikke mye, og dette vil trekkes fra etterbetalt aap, men man har i det minste inntekt. Gjelder så fremt du ikke har oppsparte midler. 

Så bil, bolig, lånekassen osv får man ikke sosialhjelp til? Må jo ha en plass å bo så syns det er rart at man ikke kan få noe støtte til dette. Er det veilederen min i nav som behandler dette eller er det andre? 

Skal høre med banken, men vi har ganske nytt boliglån og har derfor ikke feks kun lån på 60 prosent av bolig som jeg leser mange krever for avdragsfrihet..

Håpløst å bli syk. Har forsikring, men for å kunne ta den i bruk må jeg ha gyldig vedtak fra nav vedr. Aap. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så bil, bolig, lånekassen osv får man ikke sosialhjelp til? Må jo ha en plass å bo så syns det er rart at man ikke kan få noe støtte til dette. Er det veilederen min i nav som behandler dette eller er det andre? 

Skal høre med banken, men vi har ganske nytt boliglån og har derfor ikke feks kun lån på 60 prosent av bolig som jeg leser mange krever for avdragsfrihet..

Håpløst å bli syk. Har forsikring, men for å kunne ta den i bruk må jeg ha gyldig vedtak fra nav vedr. Aap. 

Nei, du kan ikke forvente at fellesskapet skal betale gjelden du har pådratt deg. Du skjønner sikkert at det ville blitt en gigantisk sovepute for folk som ikke var så interessert i å komme seg ut i arbeidslivet igjen, eller som var ute etter å svindle (dem er det nok av).

Du kan kontakte banken og be om kortvarig og midlertidig avdragsfrihet pga du står mellom to stoler, uten inntekt pga lang behandlingstid hos NAV. Bankene forstår dette, og jeg har faktisk lest på en banks nettsider at de gjør unntak for den 60% regelen ved f.eks arbeidsløsthet. Så jeg tror det er verdt et forsøk for deg å prøve og snakke med banken.

Lånekassen kan man få flere titalls utsettelser hos, med mindre du allerede har brukt dem opp?

Til mat og livsopphold kan man få stønad fra NAV, såkalt sosialbidrag. Dette er ikke penger til personlig gjeld, men til mat, som de altså kan bidra med økonomisk hjelp til.

Anonymkode: 107b2...b11

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Lånekassen kan du søke om betalingsutsettelse i X antall måneder. Er bare å få det gjort så dere har den økonomiske oversikten. Det er viktig. 

Skrevet

Har du spurt veilederen din hos NAV om dette? Det er lang behandlingstid, og dette må være en kjent problemstilling for de som jobber med AAP hos NAV. De har veiledningsplikt.

Anonymkode: 032a2...116

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. Sosial dekker ikke lån/gjeld. Kun renter på boliglån. 
når dere har felles barn er det også forventet at partneren din dekker opp for mye, så hvis h*n har mye sparepenger så kan dere få avslag på sosial på bakgrunn av dette, de kan også kreve at h*n legger frem lønnsslipp. 

• Liker 1
Skrevet

40000,- i mnd i lån??? Hvordan i alle dager har dere fått så høyt lån? Hør med banken om å få øke nedbetalingstiden feks? 

Har du gått til maksdato på sykepenger? Hvor lenge er det siden du søkte om aap? 

Du kan søke om økonomisk sosialhjelp i påvente av behandlingen av aap søknaden. Om du får innvilget aap vil det mest trolig bli trukket tilbake av utbetalingen på aap.

Anonymkode: 39bfa...93d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

15 ukers behandlingstid 

Anonymkode: bbe8f...5e9

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

40000,- i mnd i lån??? Hvordan i alle dager har dere fått så høyt lån? Hør med banken om å få øke nedbetalingstiden feks? 

Har du gått til maksdato på sykepenger? Hvor lenge er det siden du søkte om aap? 

Du kan søke om økonomisk sosialhjelp i påvente av behandlingen av aap søknaden. Om du får innvilget aap vil det mest trolig bli trukket tilbake av utbetalingen på aap.

Vi har fått så høyt lån fordi vi begge har hatt god lønn..men ettersom jeg er blitt syk er jo lønnen redusert, samt ved å gå over på aap blir det enda mindre. Er ikke noe urovekkende høyt lån i vårt nabolag..men det er klart når man plutselig står uten inntekt blir det høyt. 

Maksdato på sykepenger går ut mot slutten av oktober og aap ble søkt om i slutten av august. Var oppe i juni, men da sa veilederen min i nav at vi kunne vente med å søke til over sommeren..angrer nå på at jeg ikke sjekket mer opp i det selv før sommeren, ingen grunn til å vente.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Vi har fått så høyt lån fordi vi begge har hatt god lønn..men ettersom jeg er blitt syk er jo lønnen redusert, samt ved å gå over på aap blir det enda mindre. Er ikke noe urovekkende høyt lån i vårt nabolag..men det er klart når man plutselig står uten inntekt blir det høyt. 

Maksdato på sykepenger går ut mot slutten av oktober og aap ble søkt om i slutten av august. Var oppe i juni, men da sa veilederen min i nav at vi kunne vente med å søke til over sommeren..angrer nå på at jeg ikke sjekket mer opp i det selv før sommeren, ingen grunn til å vente.  

OK, med 40000,- i avdrag må dere ha ganske høyt lån. Du vil jo gå en god del ned i lønn og du vet vel ikke hvor lenge du må gå på aap. Har du noen forsikring? Medlem i KLP? 

Har du fått arbeidsevnevurdering fra NAV kontoret?

Skrevet

Synes det vitner om liten forståelse for at livet kan endre seg når dere har valgt å ha et så stort lån. Man skal aldri låne mer enn man kan betale om man skulle ende opp med ufør eller syk en periode. Regner dere ikke slikt ut før dere velger å ta opp lån?

Hadde ikke fått sovet om natta om jeg skulle hatt så høyt lån og så blitt syk, for da er man fucked.

Anonymkode: b97e8...96c

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

OK, med 40000,- i avdrag må dere ha ganske høyt lån. Du vil jo gå en god del ned i lønn og du vet vel ikke hvor lenge du må gå på aap. Har du noen forsikring? Medlem i KLP? 

Har du fått arbeidsevnevurdering fra NAV kontoret?

6,1 i lån..nedbetalingstid på 25 år. Kommer vel ann på hvem du spør. Har forsikring så det er kun i en mellomfase (pga forlenget behandlingst) jeg lurer på om det går å få sosialstønad feks som senere blir trukket fra aap når man har vedtaket. 

Medlem i KLP også, men har faktisk ikke sjekket om jeg har noen rettigheter der, vet du om noen på sparket? 

Fått arbeidsevnevurdering ja..

AnonymBruker skrev (På 29.9.2024 den 10.43):

Nei, du kan ikke forvente at fellesskapet skal betale gjelden du har pådratt deg. Du skjønner sikkert at det ville blitt en gigantisk sovepute for folk som ikke var så interessert i å komme seg ut i arbeidslivet igjen, eller som var ute etter å svindle (dem er det nok av).

Du kan kontakte banken og be om kortvarig og midlertidig avdragsfrihet pga du står mellom to stoler, uten inntekt pga lang behandlingstid hos NAV. Bankene forstår dette, og jeg har faktisk lest på en banks nettsider at de gjør unntak for den 60% regelen ved f.eks arbeidsløsthet. Så jeg tror det er verdt et forsøk for deg å prøve og snakke med banken.

Lånekassen kan man få flere titalls utsettelser hos, med mindre du allerede har brukt dem opp?

Til mat og livsopphold kan man få stønad fra NAV, såkalt sosialbidrag. Dette er ikke penger til personlig gjeld, men til mat, som de altså kan bidra med økonomisk hjelp til.

Anonymkode: 107b2...b11

Har ingen forventninger til at fellesskapet skal stå for min gjeld! 

1. Jeg spør om det fins noen løsninger i mellomfasen..ber ikke noen ta regningen på min gjeld

2. Jeg er en del av det fellesskapet du snakker om, har betalt min skatt og vert yrkesaktiv siden jeg var 13 (ja du leste riktig!!!) År. Jeg er blitt syk, ikke planlagt, ikke ønsket, livet er ikke en avslaningsarena eller ferie når man er syk. Nå er jeg omfattet av den gode ordningen vi har i dette landet, den vi ALLE må bidra til for at den skal eksistere, I TIlFELLE man blir SYK. 

3. Jeg håper du aldri opplever å bli syk på denne måten selv, til tross for at det kan virke som du hadde hatt godt av å ta av deg skyggelappenen du går med. 

AnonymBruker skrev (På 29.9.2024 den 10.43):

Skrevet

Synes det vitner om liten forståelse for at livet kan endre seg når dere har valgt å ha et så stort lån. Man skal aldri låne mer enn man kan betale om man skulle ende opp med ufør eller syk en periode. Regner dere ikke slikt ut før dere velger å ta opp lån?

Hadde ikke fått sovet om natta om jeg skulle hatt så høyt lån og så blitt syk, for da er man fucked.

Anonymkode: b97e8...96c

Du skal få lov til å syns det du vil. Personlig ville jeg hatt litt mer informasjon før jeg begynner å ha sterke meninger om andres måte å løse livet på. 

Vi kommer til å klare oss fint, vi har forsikring og ikke minst jeg får god behandling og håper på å bli frisk og arbeidsfør når jeg er ferdig med behandling. Utgangspunktet mitt for denne tråden handlet om en mellomfase. Skal litt til å ha innsikt og forståelse for dette når frister og råd fra offentlige instanser blir endret underveis. I tillegg har man ikke en sykdom som er forutsigbar og kan settes to strek under svaret på fremtidsutsikter, hvor og når osv. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.9.2024 den 19.25):

15 ukers behandlingstid 

Anonymkode: bbe8f...5e9

På min søknad sto det 12 når jeg søkte.. 16 nå. Er vel ulikt fra sted til sted da kanskje

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.9.2024 den 11.48):

Nei. Sosial dekker ikke lån/gjeld. Kun renter på boliglån. 
når dere har felles barn er det også forventet at partneren din dekker opp for mye, så hvis h*n har mye sparepenger så kan dere få avslag på sosial på bakgrunn av dette, de kan også kreve at h*n legger frem lønnsslipp. 

Takk for innspill 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.9.2024 den 10.37):

Er nav og boligkontoret under ett i din kommune? 
lånekassen kan du vel få utsatt, de fleste trenger jo ikke bil, men kommer vel litt an på hvor du bor?

ja, det er håpløst og bli syk, og håpløst og vente på penger, men sosialhjelp/ nødhjelp til og betale lån blir feil . Mulig du kan få hjelp til og beholde boligen siden du har barn, men Finn ut om det er en etat i kommunen din. En fra boligkontoret kan også ringe banken for deg om du får nei til utsettelse . 

Anonymkode: eb88e...652

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.9.2024 den 0.19):

Med tanke på at det tar 14-19 uker før du får svar på aap søknad burde jo du/ nav sakt at du burde søke mer i juli istedenfor. 

Men om sykepenger går ut i slutten av oktober og du får aap i slutten av oktober burde det vel gå bra?

Skrevet

AnonymBruker: jeg var alene med to barn og var 14 uker uten inntekt. Jeg fikk (motvillig) innvilget sosialstønad en gang og ble oppfordret til å ta opp forbrukslån (ja du leste riktig). Jeg fikk mat av den lokale frivillighetssentralen og det reddet oss.

Jeg kuttet ut alt: Internett, strømmetjenester, mobil (hadde kun ringing, ingen mobildata eller sms inkkudert). Bil og mc ble avskiltet. Forsikringer på bil/mc ble avsluttet. Jeg gikk i nødmodus. Kjøpte ikke klær, utstyr eller annet men måtte gi eldte en 50lapp til bursdag, husker det var vanskelig men det gikk. Snakket med banken og fikk betalingsavtale, tror det var 6 mnd betalingsfri periode, men du kan høre hva din bank kan gjøre for deg.

Du har partner som har inntekt og om dere er gift er han forpliktet til å bære din del økonomisk når du ikke kan. Er dere samboere har han ikke samme plikt og da har du rett til andre ting (sosialstønad, matposelevering, lavterskel programmer mtp fritidsaktiviteter for barna).

Anonymkode: 061d8...028

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...