Gå til innhold

Kan depresjon få et menneske til å bli "ugjenkjennelig" og dytte bort mennesker han faktisk er gla i?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min aller beste venn har nylig sendt meg en melding der han sier at han ender vennskapet vårt. Helt ut av det blå så syns han at vi ikke fungerer så godt sammen lenger. Det skal sies at vi har også vært mer enn venner, vært fysiske noen ganger. Men dette kom helt plutselig - og jeg er sjokkert. Det er den styggeste, mest kjølige melding jeg har fått noen gang. Og så har han blokkert. 

Denne vennen min er dypt deprimert. Han gjennomgår en krise. Oppleves bitter, kaotisk og på bånn. 

Han sa for flere måneder siden at hans depresjon kom til å ødelegge vårt vennskap en dag. Og nå skjer det. 

Si meg, er dette innafor normalen av hvordan en som er dypt deprimert kan oppføre seg? kan man bli så "egoistisk" og jeg vil påstå nesten "ond"og bare skyve vekk dem du er glad i og som også er glad i deg? er det normalt å kjenne seg overveldet og uten evne til å takle relasjoner og særlig dem som bare vil deg vel? Jeg er så sjokkert. har aldri vært deprimert så forstår ikke hvordan det kan være, derfor spør jeg. Noen råd? 

Anonymkode: c72a2...5c8

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så absolutt. Jeg vil anbefale deg å ikke gi opp vennen din ❤️ send en melding om du kan det (mtp blokkering) og si du alltid vil være der, når han er klar for det. Forstår det er vondt, men er absolutt ikke din feil.

• Liker 2
  • Hjerte 5
Skrevet

Jepp. Jeg har vært der. Ikke gi opp, jeg hadde heldigvis ikke venner som ga opp, men som var der når jeg kom ut av mørket❤️

Anonymkode: 02a30...1fd

• Hjerte 3
Skrevet
loveless skrev (7 minutter siden):

Så absolutt. Jeg vil anbefale deg å ikke gi opp vennen din ❤️ send en melding om du kan det (mtp blokkering) og si du alltid vil være der, når han er klar for det. Forstår det er vondt, men er absolutt ikke din feil.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jepp. Jeg har vært der. Ikke gi opp, jeg hadde heldigvis ikke venner som ga opp, men som var der når jeg kom ut av mørket❤️

Anonymkode: 02a30...1fd

Men det er ikke lett å stå her med åpne armer, når han er så stygg mot meg. Mener dere at det er depresjonen som snakker her og at jeg ikke skal ta det så på alvor, eller...? Og hvordan kan jeg la være å gi opp når han har blokkert meg? er dette vanlig for deprimerte mennesker å gjøre altså; dytte folk de er glad i vekk? TS

ps har forøvrig sendt en melding der jeg skrev at jeg ikke gir han opp uten kamp - og den kampen skal han ikke vinne. Ikke noe respons i det hele tatt. 

• Hjerte 1
Skrevet

Hvordan vil det være for en som er så dypt deprimert som han, at den han har dyttet vekk, dukker opp på døren med åpne armer og sier at vi må snakke sammen? Påtrengende og invaderende eller fint? han har jo bedt meg ligge unna. så stygt....TS

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men det er ikke lett å stå her med åpne armer, når han er så stygg mot meg. Mener dere at det er depresjonen som snakker her og at jeg ikke skal ta det så på alvor, eller...? Og hvordan kan jeg la være å gi opp når han har blokkert meg? er dette vanlig for deprimerte mennesker å gjøre altså; dytte folk de er glad i vekk? TS

ps har forøvrig sendt en melding der jeg skrev at jeg ikke gir han opp uten kamp - og den kampen skal han ikke vinne. Ikke noe respons i det hele tatt. 

At han føler for å nå ut til deg for å demonstrere hvor vondt han har det, er faktisk et rop om hjelp. Gjør med det hva du vil, du har din rett til å kjenne på det akkurat som det blir naturlig for deg. Dette er en helt klar indikator på noen som har det vondt, i det minste.

Anonymkode: 5a393...afa

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

At han føler for å nå ut til deg for å demonstrere hvor vondt han har det, er faktisk et rop om hjelp. Gjør med det hva du vil, du har din rett til å kjenne på det akkurat som det blir naturlig for deg. Dette er en helt klar indikator på noen som har det vondt, i det minste.

Hm det har jeg ikke jeg tenkt på. Men han demonstrerer hvor vondt han har det ved å være stygg og dytte meg bort? er det det du mener? jeg ble så sykt såret av det! han sier jo at han ender hele vennskapet. Utrolig stygt og jeg sitter igjen som et spørsmålstegn. Du tenker oppriktig at dette er et rop om hjelp? 

Jeg skrev tilbake til han at jeg opplever dette som en desperat handling i all den smerten han står i. Ingen respons på det heller. Men er blokkert. Aldri i mitt liv har jeg følt meg så tråkket på, så forvirret, så dyttet bort og forkastet. Det gjør veldig vondt. Vi har vært så nære venner og plutselig finner han feil på meg og på vennskapet og skrev forresten også i samme melding at "jeg lever i et helvete".....Rop om hjelp? hva gjør jeg? Og ja, uten tvil at han har det vondt. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hm det har jeg ikke jeg tenkt på. Men han demonstrerer hvor vondt han har det ved å være stygg og dytte meg bort? er det det du mener? jeg ble så sykt såret av det! han sier jo at han ender hele vennskapet. Utrolig stygt og jeg sitter igjen som et spørsmålstegn. Du tenker oppriktig at dette er et rop om hjelp? 

Jeg skrev tilbake til han at jeg opplever dette som en desperat handling i all den smerten han står i. Ingen respons på det heller. Men er blokkert. Aldri i mitt liv har jeg følt meg så tråkket på, så forvirret, så dyttet bort og forkastet. Det gjør veldig vondt. Vi har vært så nære venner og plutselig finner han feil på meg og på vennskapet og skrev forresten også i samme melding at "jeg lever i et helvete".....Rop om hjelp? hva gjør jeg? Og ja, uten tvil at han har det vondt. 

Tolk det som du vil. Du kjenner han. Ikke jeg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sannsynligvis tenker han at han ikke fortjener deg, ikke fortjener å ha venner i det hele tatt, at ingen vil ha noe med han å gjøre osv. Det er vanlige tanker når man er deprimert. Ja, det er normalt at man skyver bort andre. Men samtidig kan det jo hende at han bare vil kutte kontakten med deg. Det er kjempe vanskelig å si når vi vet veldig lite og hører bare en side av "historien". 

Har dytta bort folk jeg er glad i siden dag èn. Deprimert, ja. Men har blitt flinkere til å ikke gjøre det nå. Prøver heller å skremme de bort... Dette er ubevisst men samtidig bevisst, om det gir mening. Skjønner det først etterpå.

Håper det ordner seg. 

Anonymkode: f71ca...76d

• Hjerte 2
Skrevet

Har aldri endt et vennskap når jeg er deprimert. Må være en årsak til det - ikke noe jeg gjør ut av det blå. Er dere virkelig såpass gode venner? Om det er mer enn et vennskap - kan det jo være han vil kutte gamle fwb? 

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brudd på regelen om gjengivelse av innhold fra eksterne sider.

Rhodiola, adm.

Skrevet

Ja, dette kan fort skje. Jeg holder meg mest unna venner når jeg er på det verste så jeg ikke kan dytte bort noen. Familien min har jeg imidlertid vært kald og fæl mot, men det skal heldigvis mye til for at mamma og broren min gir meg opp. 

For min del er det aldri personlig. Ofte utagerer jeg for at de skal forstå hvor vondt jeg har det. 

Anonymkode: 1a130...0c9

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har vært vennen din, og valgte å ende ekteskapet mitt når jeg var dypt deprimert. 😭Nå har jeg klart å komme meg opp av depresjonen, men har en enorm kjærlighetssorg siden jeg fortsatt elsker eksen min dypt, og føler jeg har ødelagt livet mitt. 

Jeg fårstår jo at jeg ikke "var ved mine fulle fem" når jeg gjorde det, men hater meg selv likevel. 

Jeg skulle ønske noen i den perioden jeg var så langt nede hadde spurt meg "hvordan har du det egentlig?" Og ikke gitt seg med å spørre, og vist tydelig at den personen var der for meg og var villig til å stå i det med meg/ hjelpe meg å skaffe hjelp. Jeg maskerte veldig hvordan jeg hadde det, men hadde det grusomt inni meg. Det jeg trengte var hjelp eksternt, nå etter jeg har fått det, har psyken kommet i orden, men livet mitt er ødelagt.

Ikke gi han opp, selv om du føler deg såret. ❤️

Anonymkode: b6c39...bf1

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Depresjon er ikke det samme som å være et rasshøl, nei. Det går an å være deprimert uten å være en dritt. Han skyldte på depresjonen på forhånd, men det er faktisk han som snakker. Depresjon er en sykdom, men det gjør deg ikke fæl. 

Anonymkode: a73f6...1e5

• Nyttig 1
Skrevet

Så mitt svar er at det er personlighetsmessig, ikke depresjonen som "snakker".

Anonymkode: a73f6...1e5

• Nyttig 1
Skrevet

Tja... Det er vanskelig å si. 

Man kan godt være drittsekk og deprimert. 

Har vennskapet vært bra? Støttende? Eller har det vært drama og krangling? 

Hvis det har vært sunt så er hans oppførsel rar. Hvis det har vært konfliktfylt så er dette bare en eskalering.

Og også. Hvis vennskapet deres var dramatisk og emosjonelt, så kan han jo ha rett i at vennskapet ikke var bra for han. 

Anonymkode: db5de...34a

• Liker 1
Skrevet

Depresjon kan gjøre at en isolerer seg og få irrasjonelle tanker om at andre har det bedre uten en.

Om det er depresjonen som snakker i dette tilfellet er umulig å vite. De fleste depresjoner går over i løpet av et halvt års tid, så det er mulig du vil få svar på det etter hvert.

Anonymkode: e9cad...d2c

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Er det slik at han tar kontakt igjen så gjør det med åpne armer, men samtidig sett grenser for deg selv, dere og vennskapet. Ikke tillat noe slikt igjen. 

La ting være nå. Gi dette tid. Det er svært viktig at du tar vare på deg selv. Du får ikke endret han. Du har lov å avslutte vennskapet også, altså ikke respondere hvis han tar kontakt. Det er helt og holdent opp til deg. 

Anonymkode: e2c34...b54

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Om det er bestevennen din som har blitt alvorlig syk så burde du vel lese deg opp på lidelsen han strever med?

Anonymkode: 67aab...1dd

Skrevet
Cornix skrev (16 timer siden):

Har aldri endt et vennskap når jeg er deprimert. Må være en årsak til det - ikke noe jeg gjør ut av det blå. Er dere virkelig såpass gode venner? Om det er mer enn et vennskap - kan det jo være han vil kutte gamle fwb? 

Og poenget ditt er? Selv om du har kjent på depresjon så er ikke du fasiten for alle andre som også er deprimerte.

Anonymkode: 67aab...1dd

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...