AnonymBruker Skrevet 29. september #21 Del Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vi ble bare sittende å snakke om problemstillingen sånn helt ut av det blå. Anonymkode: 84023...b57 Mhmmm. Anonymkode: b5519...12c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september #22 Del Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ingen har forsørgerplikt for barnebarn. Det er et litt søkt problem dere har sittet og problematisert. Anonymkode: e7e11...628 Eller at de rett og slett har diskutert et tema som kan oppstå. Det går fint an å snakke om ting uten at det blir problematisert. Anonymkode: 9f3a3...a3e 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september #23 Del Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Og ikke noe argument? Interessant.. Er du en av disse "pro-choice" folka? Hvis din 11 årige datter blir voldtatt og er gravid .. Så vil du at hun skal beholde barnet? Abort er medisinsk behandling. Ingen argument er innafor for at et barn skal beholde barnet ... Og i dette tilfellet er det en 16 åring. De som er pro-choice er ikke noe annet enn egoistiske. Hun har livet foran seg. Og dette livet er hardt nok om ikke hun skal bære på en unge også. Hva er argumentet ditt? Anonymkode: 31616...c50 Du er i mot selvbestemt abort? Igjen, skam deg dypt og inderlig. Hver eneste jente skal få bestemme over egen kropp, og ikke tvinges til hverken det ene eller det andre. Anonymkode: bce00...b8b 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september #24 Del Skrevet 29. september Det er barnets foreldre som har forsørgerplikt. Dette er regulert i "Lov om barn og foreldre". Besteforeldre har ingen forsørgerplikt for barnebarn. Det finnes ingen "Lov om barnebarn og besteforeldre". I ditt tilfelle: Foreldrene til 16åringen skal forsørge 16åringen. 16åringen skal forsørge babyen. Anonymkode: 8775e...6a5 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september #25 Del Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (6 timer siden): Kutt ut. Hun får engangsstønad på nesten 100`. Deretter får hun foreldrestipend av Lånekassen, bostøtte, sannsynligvis overgangsstønad av NAV og barnetrygd (og kanskje barnebidrag.) Jeg hadde like mye utbetalt da jeg ble mor som 17 åring som jeg har i dag i 100% jobb på grunn av alle ordninger. Å få barn som student er faktisk ganske lukrativt. Det er ungt, ja, men økonomien går fint. Dersom hun ønsker barnet og er moden, så går nok det også bra. Abortpress kan du holde deg for god til. Anonymkode: 88a19...ecf Man er ikke STUDENT som 17-åring. Anonymkode: 4da3d...5da 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september #26 Del Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (7 timer siden): Både mor og barn får barnetrygd 😅 Anonymkode: 25f92...053 Ja 1700 dekker jo alt de trenger tenker du ? Anonymkode: 306bb...01d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september #27 Del Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ts her Men om hun er alene og bor hjemme ? Foreldrene hennes får barnetrygd fram til hun er 18 år,eller opphører det ved fødsel? Hun selv vil jo få barnetrygd til sitt eget barn. Vi ble bare sittende å snakke om problemstillingen sånn helt ut av det blå. Anonymkode: 84023...b57 Neppe. Du har nok sett samme innlegg som meg på fb Anonymkode: 306bb...01d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september #28 Del Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Man er ikke STUDENT som 17-åring. Anonymkode: 4da3d...5da Du vet at elever på videregående også er omfattet av lånekassen? Anonymkode: bce00...b8b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september #29 Del Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (5 timer siden): Gutter merker "lite" til abort? Girl, de merker INGENTING. Kanskje vi skal slutte å gi skam over abort. 16 år er for UNGT. Hun har et helt liv foran seg. Vil hun ha barn senere... For all del. Men som 16? Hun er jo dømt til å bli aleneforsørger for ungen, og være så ung og drive med utdanning osv attpåtil? Vent heller typ 10 år da.. Hun har et VALG. Anonymkode: 31616...c50 Åja? Det høres ikke ut på deg som om hun har et valg. Anonymkode: 9575b...0b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september #30 Del Skrevet 29. september Jeg fikk barn som 17 åring og fikk både engangstønad og overgangsstønad. Barnetrygd for meg fikk foreldrene mine frem til jeg var 18 år uansett om jeg fikk barn. Anonymkode: 5f0bb...90f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september #31 Del Skrevet 29. september Sansx skrev (9 timer siden): Jenta og faren til babyen. Besteforeldre har ikke forsørgelsesplikt for barnebarn. De skal dekke barnets behov, og nå er behovene å forsørge et spedbarn. Anonymkode: c0616...825 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september #32 Del Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (9 timer siden): Kutt ut. Hun får engangsstønad på nesten 100`. Deretter får hun foreldrestipend av Lånekassen, bostøtte, sannsynligvis overgangsstønad av NAV og barnetrygd (og kanskje barnebidrag.) Jeg hadde like mye utbetalt da jeg ble mor som 17 åring som jeg har i dag i 100% jobb på grunn av alle ordninger. Å få barn som student er faktisk ganske lukrativt. Det er ungt, ja, men økonomien går fint. Dersom hun ønsker barnet og er moden, så går nok det også bra. Abortpress kan du holde deg for god til. Anonymkode: 88a19...ecf Da har du lav lønn nå som voksen. Anonymkode: 43e7f...f8a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september #33 Del Skrevet 29. september Når man velger å stifte egen familie faller vel foreldrenes forsørgerplikt bort? Anonymkode: 340ea...a2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september #34 Del Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (7 timer siden): ... Hun er ikke voksen?? Bekymrer meg faktisk at folk nesten promoterer at BARN skal få barn. Bryr meg fint lite hva hun får utbetalt, men tenk på mentaliteten hennes? Selvom hun er 16 og (hvertfall) sexuelt aktiv så betyr ikke det at hun MÅ bære fram noe barn? Barnet er noe hun har hele livet, ikke bare til det er 18. Jeg presser på abort så mye jeg vil, tusen takk! 16 er for UNGT. Hun må forstå at hun har et valg. Men også.. Å få barn i dag er så egoistisk som det går ann. Finnes ikke ord egentlig. Anonymkode: 31616...c50 Nei, hun er ikke voksen, men hun kan like fullt være like god mor som deg og meg. Ingen promoterer at barn skal få barn, men vi forholder oss til tema i tråden, noe du ikke gjør. Tråden handler om forsørgelse og økonomi, ikke om abort eller ei. Hun MÅ ikke bære fram noe barn som du sier, men det er vel opp til henne? Ikke oss. Du er veldig selvmotsigende. Hun må forstå at hun har et valg, men du skal presse på abort? Hvem sitt valg er det egentlig, og hvor reellt er det valget med deg på sidelinja i en tenkt situasjon? Anonymkode: 88a19...ecf 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september #35 Del Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (7 timer siden): Gutter merker "lite" til abort? Girl, de merker INGENTING. Kanskje vi skal slutte å gi skam over abort. 16 år er for UNGT. Hun har et helt liv foran seg. Vil hun ha barn senere... For all del. Men som 16? Hun er jo dømt til å bli aleneforsørger for ungen, og være så ung og drive med utdanning osv attpåtil? Vent heller typ 10 år da.. Hun har et VALG. Anonymkode: 31616...c50 Enda flere innlegg fra deg.. Har du ikke et skap eller noe du skulle ha ryddet i? Hilsen mor som 17, ble ikke aleneforsørger og fikk utdanning. Normalt liv og glad for valget. Tenke seg til. Anonymkode: 88a19...ecf 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september #36 Del Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Man er ikke STUDENT som 17-åring. Anonymkode: 4da3d...5da Mottaker av Lånekassen da. Det er samme ordning, men kall det elev hvis du vil. Anonymkode: 88a19...ecf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september #37 Del Skrevet 29. september Overgangsstønad er 23 255,25 kr i måneden før skatt Småbarnstillegg frem til 3 år 696 kr Barnetrygd er 1766 kr Utvidet barnetrygd 2516 kr Foreldrestipend fra NAV i permisjonsåret (får samtidig som stønader fra NAV) Bostøtte sannsynligvis, og stønad til barnetilsyn, egen stønad til skolepenger/studieavgift. Går da vel rundt dette, vel? Anonymkode: 88a19...ecf 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september #38 Del Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (12 timer siden): Bare lurer Når en jente på 16 blir gravid hvem har da ansvar for klær og utstyr til babyen ? Hun har jo ikke spesielt inntekt før barnet blir født . Barnetrygd dekker jo ikke så mye. Anonymkode: 84023...b57 Jentas foreldre har forsørgerplikt ovenfor henne til hun er 18 pr, eventuelt lengre dersom hun går på videregående, men de har INGEN forsørgerplikt ovenfor barnet som jenta får. Det faller på jenta og barnets far 100%. Velger man å få barn, er det ens eget ansvar- uansett alder. Man får økonomisk støtte av nav og lånekassen etc alt etter ens egen situasjon. Anonymkode: 673c2...65c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 29. september #39 Del Skrevet 29. september Kusina mi fikk barn da hun gikk siste året på ungdomskolen. Hun var kjæreste med barnefar, men bodde hjemme hos tante og onkel. Hun ventet med vilje til etter uke 12 med å fortelle det til foreldrene (og med flere døtre i hus+tante selv så merket ikke tante at det ikke ble tomt for tamponger feks, (sånn som venninna mi da hun ble uplanlagt gravid siste året på Vgs, hadde planer om abort så hun sa ingenting til moren sin, men hun tenkte ikke over at moren oppdaget at tamponger ikke sto på handlelista lengre, så hun skjønte tvert at vennninna mi var gravid) Kusina mi var heller ikke plaget med kvalme, det var ingen synlige tegn på at hun var gravid, Tynn som ei flis og hadde heller ikke antydning til mage Men tante og onkel stilte såklart opp for henne (noe jeg også hadde gjort hadde det vært min datter) og etterhvert barnebarnet. Siden hun var under 18 så ble tante og onkel oppført som verger for babyen. Kusina mi fikk engangsstønad, overgangsstønad og barnetrygd for ett barn ekstra (siden hun ikke bodde sammen med barnefar). Kjæresten var like gammel, gikk i samme klasse, og hadde derfor ikke inntekt og slapp barnebidrag Det ble tilrettelagt sånn at hun fikk hjemmeundervisning de første 3mnd etter fødsel, etter det så overtok tante permisjonen og var hjemme med barnebarnet sånn at datteren fikk fullføre siste året på ungdomsskolen sammen med klassekameratene sine Det ble etterhvert slutt med faren til barnet, men hun tok Vgs og studerte videre til sykepleier. Har man barn når man studerer så har man rett på høyere stipend fra Lånekassen. Far til barnet ga etterhvert blanke i samvær, men kusina mi bodde hjemme til hun var ferdig med Vgs (som de fleste gjør med mindre de bor på en plass der det ikke er Vgs og man må flytte på hybel et annet sted) Og selv om hun var mamma så gjelder likevel loven om at man har forsørgerplikt ovenfor barna sine til de er ferdig med Vgs, men hun forsørget selv barnet sitt med overgangsstønad og barnetrygd, Tante og onkel tok naturlig nok ikke betalt for at hun og barnet bodde hjemme. Men selv om tante avlastet henne sånn at hun fikk litt ungdomstid så var babyen kusina mi sitt ansvar, Også viktig ovenfor babyen sånn at han ikke etterhvert skulle tro at mormor var mamma og forvirre barnet helt De ordnet til med barneseng som sto på rommet til kusina mi, og det var hun som tok hovedansvaret., Hun møtte etterhvert en mann som hun ble sammen med, de har fått to barn sammen og er gift den dag i dag. Far til eldste er helt ute av bildet og stefar adopterte etterhvert eldste Så det å få barn så ung kan gå bra, men det avhenger av om foreldrene stiller opp. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september #40 Del Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (14 timer siden): Unnskyld... Gravid som 16?? Hva feiler det folk? Hun er praktisk talt bare barnet selv, også er alle åpne om at hun skal gjennomføre graviditeten? Har hun penger eller i det minste en jobb? Er hun i det hele tatt sammen med faren? Skal hun være enslig mor, 16 år og ingen utdanning og evt ingen jobb å gå til? Jeg kan virke litt kvass nå ... Men er det under 12 uker... Få hun til på gjøre noe med det. Dette er ikke noe liv for ei som knapt har levd selv. Og nei, man har ikke barn til det er 18 år ... Det er for livet. Anonymkode: 31616...c50 Kjenner til slike tilfeller som har gått veldig bra. Godt de tilfellene jeg kjenner til har hatt gode foreldre. Den ene 16 år gamle jenta ble lærer og den andre ble sykepleier. Anonymkode: 277b1...d99 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå