AnonymBruker Skrevet 28. september #1 Del Skrevet 28. september Bare lurer Når en jente på 16 blir gravid hvem har da ansvar for klær og utstyr til babyen ? Hun har jo ikke spesielt inntekt før barnet blir født . Barnetrygd dekker jo ikke så mye. Anonymkode: 84023...b57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Sansx Skrevet 28. september Populært innlegg #2 Del Skrevet 28. september Jenta og faren til babyen. Besteforeldre har ikke forsørgelsesplikt for barnebarn. 36 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #3 Del Skrevet 28. september Hun får engangsstønad på 92 648 som skal dekke tapt inntekt i permisjonstiden. Sannsynligvis taper hun ikke inntekt da hun er skoleelev, så de pengene holder vel til babyutstyr. Vil sannsynligvis få hjelp av nav også dersom hun og barnefar ikke har god nok inntekt til å klare seg. Bostøtte, osv. Anonymkode: 88a19...ecf 22 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #4 Del Skrevet 28. september Kan også søke Lånekassen om diverse. Som forelder kan man søke om å få beregnet stipend etter egen inntekt, og ikke etter sine egne foreldre som er normalen, selv om man er under videregående opplæring og foreldre egentlig har forsørgelsesplikt. Så der kommer det vel også en inntekt så lenge hun fortsetter med skole. Anonymkode: 88a19...ecf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #5 Del Skrevet 28. september Både mor og barn får barnetrygd 😅 Anonymkode: 25f92...053 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #6 Del Skrevet 28. september Ikke optimalt, men skjer det min datter så hadde jeg hjulpet de unge paret jeg fikk penger av mine foreldre til vogn, bilstole… div og jeg var 27 Anonymkode: 39bf0...808 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #7 Del Skrevet 28. september Ts her Men om hun er alene og bor hjemme ? Foreldrene hennes får barnetrygd fram til hun er 18 år,eller opphører det ved fødsel? Hun selv vil jo få barnetrygd til sitt eget barn. Vi ble bare sittende å snakke om problemstillingen sånn helt ut av det blå. Anonymkode: 84023...b57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #8 Del Skrevet 28. september Foreldre har forsørgerplikt så lenge barnet går på vgs eller er under 18 år. Alle normalt oppegående foreldre ville selvsagt hjulpet med både baby og utstyr Anonymkode: b81b8...1ec 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #9 Del Skrevet 28. september Unnskyld... Gravid som 16?? Hva feiler det folk? Hun er praktisk talt bare barnet selv, også er alle åpne om at hun skal gjennomføre graviditeten? Har hun penger eller i det minste en jobb? Er hun i det hele tatt sammen med faren? Skal hun være enslig mor, 16 år og ingen utdanning og evt ingen jobb å gå til? Jeg kan virke litt kvass nå ... Men er det under 12 uker... Få hun til på gjøre noe med det. Dette er ikke noe liv for ei som knapt har levd selv. Og nei, man har ikke barn til det er 18 år ... Det er for livet. Anonymkode: 31616...c50 7 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #10 Del Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Unnskyld... Gravid som 16?? Hva feiler det folk? Hun er praktisk talt bare barnet selv, også er alle åpne om at hun skal gjennomføre graviditeten? Har hun penger eller i det minste en jobb? Er hun i det hele tatt sammen med faren? Skal hun være enslig mor, 16 år og ingen utdanning og evt ingen jobb å gå til? Jeg kan virke litt kvass nå ... Men er det under 12 uker... Få hun til på gjøre noe med det. Dette er ikke noe liv for ei som knapt har levd selv. Og nei, man har ikke barn til det er 18 år ... Det er for livet. Anonymkode: 31616...c50 Kutt ut. Hun får engangsstønad på nesten 100`. Deretter får hun foreldrestipend av Lånekassen, bostøtte, sannsynligvis overgangsstønad av NAV og barnetrygd (og kanskje barnebidrag.) Jeg hadde like mye utbetalt da jeg ble mor som 17 åring som jeg har i dag i 100% jobb på grunn av alle ordninger. Å få barn som student er faktisk ganske lukrativt. Det er ungt, ja, men økonomien går fint. Dersom hun ønsker barnet og er moden, så går nok det også bra. Abortpress kan du holde deg for god til. Anonymkode: 88a19...ecf 15 1 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #11 Del Skrevet 28. september Nei, man har ikke forsørgerplikt overfor et barnebarn. De fleste vil jo allikevel velge å hjelpe til. Men man kan ikke forvente at besteforeldre kjøper vogn og annet dyrt utstyr. Dette får de engangsstønad til. Velger man å få barn, må man bli voksen og ta voksne valg. Med det innebærer det å ta ansvar for sitt eget barn også det økonomiske. Nav/lånekasse/Husbanken har en rekke støtteordninger til aleneforeldre og forsørgeransvaret til foreldre opphører når barnet får egen inntekt eller trygd. Anonymkode: 064a6...69b 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september #12 Del Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Unnskyld... Gravid som 16?? Hva feiler det folk? Hun er praktisk talt bare barnet selv, også er alle åpne om at hun skal gjennomføre graviditeten? Har hun penger eller i det minste en jobb? Er hun i det hele tatt sammen med faren? Skal hun være enslig mor, 16 år og ingen utdanning og evt ingen jobb å gå til? Jeg kan virke litt kvass nå ... Men er det under 12 uker... Få hun til på gjøre noe med det. Dette er ikke noe liv for ei som knapt har levd selv. Og nei, man har ikke barn til det er 18 år ... Det er for livet. Anonymkode: 31616...c50 Er du seriøs???? Må være opp til den gravide selv hva hun ønsker, selv om jeg som mor til en 16 åring ikke ønsker det så ville jeg aldri påvirket henne, heller støttet, en abort gjør noe ned oss jenter, gutter merker lite til det, nei takk og lov kan mor velge selv Anonymkode: 45e54...b6b 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september #13 Del Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kutt ut. Hun får engangsstønad på nesten 100`. Deretter får hun foreldrestipend av Lånekassen, bostøtte, sannsynligvis overgangsstønad av NAV og barnetrygd (og kanskje barnebidrag.) Jeg hadde like mye utbetalt da jeg ble mor som 17 åring som jeg har i dag i 100% jobb på grunn av alle ordninger. Å få barn som student er faktisk ganske lukrativt. Det er ungt, ja, men økonomien går fint. Dersom hun ønsker barnet og er moden, så går nok det også bra. Abortpress kan du holde deg for god til. Anonymkode: 88a19...ecf ... Hun er ikke voksen?? Bekymrer meg faktisk at folk nesten promoterer at BARN skal få barn. Bryr meg fint lite hva hun får utbetalt, men tenk på mentaliteten hennes? Selvom hun er 16 og (hvertfall) sexuelt aktiv så betyr ikke det at hun MÅ bære fram noe barn? Barnet er noe hun har hele livet, ikke bare til det er 18. Jeg presser på abort så mye jeg vil, tusen takk! 16 er for UNGT. Hun må forstå at hun har et valg. Men også.. Å få barn i dag er så egoistisk som det går ann. Finnes ikke ord egentlig. Anonymkode: 31616...c50 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september #14 Del Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er du seriøs???? Må være opp til den gravide selv hva hun ønsker, selv om jeg som mor til en 16 åring ikke ønsker det så ville jeg aldri påvirket henne, heller støttet, en abort gjør noe ned oss jenter, gutter merker lite til det, nei takk og lov kan mor velge selv Anonymkode: 45e54...b6b Gutter merker "lite" til abort? Girl, de merker INGENTING. Kanskje vi skal slutte å gi skam over abort. 16 år er for UNGT. Hun har et helt liv foran seg. Vil hun ha barn senere... For all del. Men som 16? Hun er jo dømt til å bli aleneforsørger for ungen, og være så ung og drive med utdanning osv attpåtil? Vent heller typ 10 år da.. Hun har et VALG. Anonymkode: 31616...c50 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september #15 Del Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi ble bare sittende å snakke om problemstillingen sånn helt ut av det blå. Anonymkode: 84023...b57 Ingen har forsørgerplikt for barnebarn. Det er et litt søkt problem dere har sittet og problematisert. Anonymkode: e7e11...628 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september #16 Del Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg presser på abort så mye jeg vil, tusen takk! Skam deg. Virkelig skam deg. Anonymkode: bce00...b8b 2 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september #17 Del Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skam deg. Virkelig skam deg. Anonymkode: bce00...b8b Og ikke noe argument? Interessant.. Er du en av disse "pro-choice" folka? Hvis din 11 årige datter blir voldtatt og er gravid .. Så vil du at hun skal beholde barnet? Abort er medisinsk behandling. Ingen argument er innafor for at et barn skal beholde barnet ... Og i dette tilfellet er det en 16 åring. De som er pro-choice er ikke noe annet enn egoistiske. Hun har livet foran seg. Og dette livet er hardt nok om ikke hun skal bære på en unge også. Hva er argumentet ditt? Anonymkode: 31616...c50 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september #18 Del Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Og ikke noe argument? Interessant.. Er du en av disse "pro-choice" folka? Hvis din 11 årige datter blir voldtatt og er gravid .. Så vil du at hun skal beholde barnet? Abort er medisinsk behandling. Ingen argument er innafor for at et barn skal beholde barnet ... Og i dette tilfellet er det en 16 åring. De som er pro-choice er ikke noe annet enn egoistiske. Hun har livet foran seg. Og dette livet er hardt nok om ikke hun skal bære på en unge også. Hva er argumentet ditt? Anonymkode: 31616...c50 Tror du mener «pro life», «pro choice» er de som er for fri abort. Forøvrig også stor forskjell på en 11 og en 16-åring. Skal ikke påstå at jeg ikke hadde anbefalt 16-åringen min abort (hun var ikke moden nok da, ei nå som 18-åring), men det ville uansett vært hennes valg. Hun ville fått klar beskjed om at jeg er ferdig med å være småbarnsmor så ansvaret ville vært hennes (og barbefarens), jeg ville stilt opp slik jeg ville for et hvert barnebarn, ikke tatt over som mor. Anonymkode: f0e47...840 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september #19 Del Skrevet 29. september Er man gammel nok til å velge og få barn, så er det den gravide og barnefaren som må ta ansvar. Finnes nok en rekke støtteordninger. Det er slike ting en 16-åring må bli orientert om før valget tas. Man skal selvfølgelig ikke få barn om man ikke kan ta vare på det, også økonomisk. Det gjelder uansett alder. Anonymkode: 481f6...977 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 29. september #20 Del Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Er man gammel nok til å velge og få barn, så er det den gravide og barnefaren som må ta ansvar. Finnes nok en rekke støtteordninger. Det er slike ting en 16-åring må bli orientert om før valget tas. Man skal selvfølgelig ikke få barn om man ikke kan ta vare på det, også økonomisk. Det gjelder uansett alder. Anonymkode: 481f6...977 Du tenker at ingen skal ha vaginalsex innen dem er ferdige på videregående? Nei, barn i den alderen er sjelden sterile. Kondom er en ikke uvanlig prevensjonsmetode, som er langt fra 100 % sikker. Skjer også svikt vis jentene bruker hormonprevensjon. Nei, det er ikke alle som har meget regelmessig mens. Ja, det er dem som tolker spot blødninger i tidlig graviditet som mensen. Nei, det er ikke sikkert at man har et valg om lovlig abort, og noen som har valget klarer ikke å velge å ta det. Men til trådens tema. Forsørgerplikten til egne barn gjelder også når dem har fått barn. Også hvis barnet velger å flytte hjemmeifra. Men vet ikke om den som selvstendig ikke klarer å forsørge neste generasjon av barn, har krav på støtte fra NAV eller sine foreldre. Kan ikke komme på noen regel som er eksplisitt i den situasjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå