AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #61 Del Skrevet 30. september 2024 AnonymBruker skrev (På 28.9.2024 den 21.38): Det finnes vel flere lignende tråder, men here it goes. Jeg er sammen med en mann jeg elsker og som elsker meg. Sammen i mange år, felles barn, eier bolig, bil sammen osv osv. Jeg har alltid ønsket å gifte meg, han ikke. Det har vært et gjentagende samtaleemne, men til slutt så ga jeg opp og vi snakket ikke om det på mange år noe særlig. Men det gnager på meg fordi jeg aldri har fått noen god grunn fra han. Så jeg spurte han om han kunne tenke litt på det og gi meg et skikkelig svar. Svaret hans er at han synes det er et tullete løfte som ingen burde gi til hverandre..fordi de færreste greier å holde det..jeg skjønner jo hva han mener, mange forhold tar jo slutt..men jeg synes det var trist å høre, sånn med tanke på oss to. Han skjønner ikke hvorfor jeg blir lei meg av det.. Jeg ønsker først og fremst å gifte meg for ekteskapets del, Ikke for eventyrbryllupet liksom. Jeg vil være kona hans. Så det er ikke bryllupet i seg selv han er redd for (han elsker fest og moro mer enn meg). Og bare så det er sagt - jeg har ikke tenkt å tvinge han til dette. Jeg bare sliter med å forstå, og blir litt lei mei. Vi har samboerkontrakt og testamente osv. Anonymkode: fa688...227 Ekspander Han er ikke sikker på at du er den rette. Hvis han mener at "de færreste greier å holde løftet", altså hvilken rolle spiller det for ham? Hva "de færreste" gjør, spiller ingen rolle for enkeltindividet. Når du ikke engang insisterer på stort bryllup, så er det forpliktelsen han ikke ønsker. Synd at du allerede har fått barn med en mann som ikke ønsker å forplikte seg til deg. Jeg er i liknende situasjon. Min samboer har til og med svart "ja" på mitt frieri, og etterpå lot det renne ut i sanden. Veldig feigt. Han har ikke engang en klar forklaring på hvorfor. Så jeg har trukket noen slutninger fra hans oppførsel. Jeg eier huset selv, vi skal ikke ha felles barn. Han er veldig snill med meg og mine barn, hans barn er greie mot meg. Jeg lar det bli som det er, så lenge det varer. Men jeg kommer heller ikke til å kjøpe noen felles dyre ting eller lignende. Vil han ikke forplikte seg, så kan vi ha et "godværsforhold". Da blir det ikke så hardt når han finner ut at han er klar til å forplikte seg til noen andre. Anonymkode: fe9b7...544 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #62 Del Skrevet 30. september 2024 AnonymBruker skrev (På 28.9.2024 den 21.47): Haha, jeg får ikke helt det til å stemme etter 14 år og veldig planlagte barn, og en mann som oppfører seg som om han elsker meg ellers i livet. Men for all del, jeg har jo vært innom tanken Anonymkode: fa688...227 Ekspander At han forplikter seg til BARN, betyr ikke at han forplikter seg til DEG. En mann som elsker deg, hadde gitt seg på det veldig nøkterne kravet å skrive under på et papir. Dere har allerede samboerkontrakt og testament. Det er like lite styr å skrive ektepakt. Han bare vil ikke. Anonymkode: fe9b7...544 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #63 Del Skrevet 30. september 2024 AnonymBruker skrev (På 28.9.2024 den 21.47): Han er for dypt inn i det til at et bryllup skal være avgjørende. Til TS: Jeg er samme profil. Syntes giftemål ikke har noen verdi for meg, og dermed ønsker jeg ikke bruke tid og energi på det. Anonymkode: 98870...114 Ekspander Femten minutter på rådhuset? Du har ikke femten minutter? Anonymkode: fe9b7...544 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #64 Del Skrevet 30. september 2024 TomSawyer skrev (På 28.9.2024 den 21.53): Han føler kanskje ekteskap er en religiøs anakronisme fra en annen tid? Hva forandrer seg om dere bruker 150 000 på klær og et fjollete selskap egentlig? Ekspander LES HOVEDINNLEGGET! Hun ønsker ikke bryllup, kun giftemål. Det er intet religiøst ved giftemål. Giftemål eksisterte også før kristendommen kom til Norge. Det er ikke en seremoni. Anonymkode: fe9b7...544 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #65 Del Skrevet 30. september 2024 AnonymBruker skrev (På 28.9.2024 den 22.17): Så han vil ikke gifte seg med deg, fordi det kan bli slutt? Da hadde jeg sagt litt senere at jeg var enig. "Jeg har tenkt litt, og funnet ut at jeg ikke har lyst til å gifte meg med deg jeg heller" Så kan han få kjenne litt på den selv. Anonymkode: 7ea96...c00 Ekspander Ja, TS, test den! Si at du har tenkt over svaret hans, og at du har kommet frem til at du heller ikke kan gi ham et løfte om å holde deg trofast eller bli hos ham resten av livet. Jeg tviler på at en slik uttalelse faller i god jord hos ham. Anonymkode: fe9b7...544 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #66 Del Skrevet 30. september 2024 Mann1977 skrev (På 29.9.2024 den 0.48): (1)Jeg vet om par der hun ønsket å gifte seg der han var avventende og hadde ikke tro på ekteskap. Deretter ble det forhodet slutt. (2) Så traff hann ei annen kvinne som han giftet seg med ganske raskt og fikk flere barn sammen og er fortsatt gift. Noe sier meg at han ikke hadde troa på forhold (1) og at forhold (2) er full match. Det kan være at dere er fanget i ett langt forhold sammen da dere har barn sammen og egentlig er sammen grunnet dem og av gammel vane. Har også mange eksempler der langvarige samboerforhold avslutter og går fra hverandre etter raskt etter bryllup. Ingen fasitsvar er mulig å gi. Ekspander Samme erfaring her. En mann som ikke vil etablere et forhold/flytte sammen/gifte seg med ei bestemt dame, vil ikke gjøre det MED DENNE KONKRETE DAMA. En mann jeg holdt på med for lenge siden, kom ganske ferskt ut av et forhold og forklarte at han hadde sterke følelser for meg, men at han ikke var klar for å etablere seg, og ikke ville være klar på en lang stund. Jeg gjorde det slutt fordi jeg ikke orket å være FWB. To måneder senere flyttet han med ei annen dame. Så fikk de to barn. Anonymkode: fe9b7...544 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #67 Del Skrevet 30. september 2024 AnonymBruker skrev (På 29.9.2024 den 1.39): Man blir hverandres nærmeste familie, juridisk, og i samfunnets øyne. Med tilhørende rettigheter, praktisk, økonomisk og medisinsk. Det er noe tullete med å fortsatt ha foreldre som nærmeste pårørende når man er godt voksen og har etablert seg med egen familie. Ikke brukte vi penger på det heller, og ikke hadde vi selskap. Ingen av oss har et romantisert syn på ekteskap, for oss er det en juridisk sak. Anonymkode: 23220...420 Ekspander Ikke sant? Folk bruker flere hundre tusen på førtiårsdag, fotballtur og annet tull. Og DET er innenfor. Men Gud forby hvis man skulle bruke penger på en fest knyttet til inngåelse av ekteskap. Anonymkode: fe9b7...544 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #68 Del Skrevet 30. september 2024 AnonymBruker skrev (På 29.9.2024 den 7.18): Man er hverandres nærmeste familie uansett. Samboeren min står som min nærmeste pårørende både på Helse-Norge og journalsystemer. Anonymkode: e389d...7b9 Ekspander Man er ikke det automatisk. Din samboer arver ikke etter deg. Han er ikke din slektning. Han er ikke automatisk din nærmeste pårørende, du må oppgi ham som det. Og så videre. Anonymkode: fe9b7...544 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #69 Del Skrevet 30. september 2024 Noen har angst for å gifte seg fordi de tror at det vil ødelegge forholdet. Det heter trossalt gift nesten gifting på norsk. Så jeg ville ikke ødelagt forholdet med å tvinge til giftemål. Anonymkode: 2b803...085 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #70 Del Skrevet 30. september 2024 AnonymBruker skrev (På 30.9.2024 den 10.01): Noen har angst for å gifte seg fordi de tror at det vil ødelegge forholdet. Det heter trossalt gift nesten gifting på norsk. Så jeg ville ikke ødelagt forholdet med å tvinge til giftemål. Anonymkode: 2b803...085 Ekspander Hvis man tror at forholdet blir ødelagt fordi man har skrevet under på et papir, så har man ikke så solid forhold i utgangspunktet. Anonymkode: fe9b7...544 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #71 Del Skrevet 30. september 2024 Du kan ikke tvinge han til å gifte seg med deg, men for meg vil det jo si at dette er i gode dager. Hvis noen skal holde døra på gløtt, så går det begge veier. Får han hjerteinfarkt og ikke kan bruke tissen på to år, så er det jo ikke slik at man nødvendig blir i forholdet, når han har sagt så tydelig at "de fleste går fra hverandre, så jeg gidder ikke forplikte meg med deg". Da må han jo forstå at det kan gå ut over han selv til syvende og sist. For du går ikke år etter år og hører at han ikke vil forplikte seg, for så å stille opp når det smeller i hans liv. Så trøst deg med at du en gang når han er på sitt mest sårbare kan hevne deg. Jeg er så stygg at jeg hadde gitt han sitt livs .leksjon der. . Og det handler faktisk om økonomi også¨...Det er veldig stor forskjell på å være gift og samboer. Bare ikke oppfør deg som om du er gift. For det er du ikke. Han skal ikke starte firma, der du stiller opp, og han skal ikke gjøre noe på din beskostning. For han har ikke sikret deg og dere. Det er ingen grunn til at du skal ta barna mest, hvis det som tjener ikke tilfaller dere som familie, i form av pensjon og alt. Som regel er det kvinner som ofrer seg for familie, så jeg går ut fra at det gjelder deg og.. Anonymkode: c1be9...269 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #72 Del Skrevet 30. september 2024 AnonymBruker skrev (På 30.9.2024 den 10.07): Hvis man tror at forholdet blir ødelagt fordi man har skrevet under på et papir, så har man ikke så solid forhold i utgangspunktet. Anonymkode: fe9b7...544 Ekspander Angst er ikke rasjonell. Anonymkode: 2b803...085 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #73 Del Skrevet 30. september 2024 AnonymBruker skrev (På 30.9.2024 den 10.01): Noen har angst for å gifte seg fordi de tror at det vil ødelegge forholdet. Det heter trossalt gift nesten gifting på norsk. Så jeg ville ikke ødelagt forholdet med å tvinge til giftemål. Anonymkode: 2b803...085 Ekspander Men å ødelegge forholdet med å drite i det som er viktig for partneren din går helt fint. Høres ut som et skikkelig solid forhold. Anonymkode: bd3bd...f8d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #74 Del Skrevet 30. september 2024 Det som er vanskelig i disse sakene, er jo at det ikke finnes noe kompromiss. Det går ikke an å møtes på halvveien. Ingen kan være litt gift. Mitt beste råd er å spørre han hvor viktig det er for han å ikke være gift. Om det er veldig viktig for han, er dere stuck. Om det ikke er så veldig viktig for han, kan du jo fortelle at dette er viktig for deg, og dermed spørre om det er noe han kan tenke seg å gjøre for deg. Jeg har alltid visst at jeg ikke ønsker å gifte meg. Så møtte jeg mannen, som ønsket å være gift. For min del var ikke ekteskap en fanesak, så vi giftet oss fordi han ønsket. Jeg har alltid visst at han er mannen jeg ønsker å dele livet med, så saken var ikke vanskelig. Anonymkode: 4494c...597 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #75 Del Skrevet 30. september 2024 AnonymBruker skrev (På 30.9.2024 den 10.08): Du kan ikke tvinge han til å gifte seg med deg, men for meg vil det jo si at dette er i gode dager. Hvis noen skal holde døra på gløtt, så går det begge veier. Får han hjerteinfarkt og ikke kan bruke tissen på to år, så er det jo ikke slik at man nødvendig blir i forholdet, når han har sagt så tydelig at "de fleste går fra hverandre, så jeg gidder ikke forplikte meg med deg". Da må han jo forstå at det kan gå ut over han selv til syvende og sist. For du går ikke år etter år og hører at han ikke vil forplikte seg, for så å stille opp når det smeller i hans liv. Så trøst deg med at du en gang når han er på sitt mest sårbare kan hevne deg. Jeg er så stygg at jeg hadde gitt han sitt livs .leksjon der. . Og det handler faktisk om økonomi også¨...Det er veldig stor forskjell på å være gift og samboer. Bare ikke oppfør deg som om du er gift. For det er du ikke. Han skal ikke starte firma, der du stiller opp, og han skal ikke gjøre noe på din beskostning. For han har ikke sikret deg og dere. Det er ingen grunn til at du skal ta barna mest, hvis det som tjener ikke tilfaller dere som familie, i form av pensjon og alt. Som regel er det kvinner som ofrer seg for familie, så jeg går ut fra at det gjelder deg og.. Anonymkode: c1be9...269 Ekspander Veldig viktig! Mange samboende kvinner jager seg selv inn i kvinnefella - jobber redusert mens barna er små slik at samboer kan jobbe overtid, bidrar i samboerens hus og hytte, og så videre. Her har samboeren til TS sagt at han ikke kan gi henne løftet om å være trofast hos henne i gode og onde dager. Da trenger hun ikke å gi ham slik løfte heller. Anonymkode: fe9b7...544 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #76 Del Skrevet 30. september 2024 AnonymBruker skrev (På 30.9.2024 den 10.08): Angst er ikke rasjonell. Anonymkode: 2b803...085 Ekspander Det er den ikke, nei. Men de fleste unngår giftemål fordi de ikke ønsker større forpliktelse, ikke fordi de har "ekteskapsangst". Anonymkode: fe9b7...544 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silje Abrahamsen Skrevet 30. september 2024 #77 Del Skrevet 30. september 2024 TomSawyer skrev (På 28.9.2024 den 21.53): Han føler kanskje ekteskap er en religiøs anakronisme fra en annen tid? Hva forandrer seg om dere bruker 150 000 på klær og et fjollete selskap egentlig? Ekspander Hei. Kristen dame her. Giftet meg gratis jeg og mannen. Hva preiker du om? Dette blir for dumt. Det koster ingenting å gifte seg. Man trenger hverken holde bryllupsfest, eller det ene eller det andre. Man kan gifte seg borgelig også. Vi gjorde det, selv om vi er kristne. Planen var at vi kan holde en fest, en annen gang. Om vi gjør. Vi giftet oss i korona tider. Mange venner av oss, med de beste bryllupene vi har vært på, er nøkterne, budsjett bryllup. Eller bryllup kun med sermoni, med en liten feiring for kun nærmeste, med ut på middag, og så hotell for brudeparet. Bryllupsfesten må ikke på død og liv være stor, eller i det hele tatt, faktisk. Så det. Vil man gifte seg i kirka, så for all del. Vil man gifte seg borgelig, så senere ha sermoni i fri menighet, med bryllupsfeiring, så gjør man det. Men å gifte seg, det er gratis. Liker ikke når noen sprer kjøpepress, og pengepress på denne måten når det gjelder det å bli kone og mann, noe som koster akkurat 0 kr. Gratis. Håper du blir gift, har ei venninne som brøt med samboeren med felles barn, felles bil og hus etter akkurat denne årsaken. Vil ikke gifte seg med henne. Hvis man akter så lite på kjæresten sin, at man ikke vil gifte seg, virker det som det skurrer grusomt. Spesielt siden menn er litt sjalue av seg, og gjerne vil feste navnet sitt til kona, osv, å vise at man er hans, sin, og gift til døden skiller en ad. Ei i menigheten vår var i denne situasjonen før hun ble frelst. Og hun giftet seg ikke med den karen. For å si det slik. Men heller med en Gudsfryktig mann som ba lenge for sin fremtidige kone, som han selvfølgelig ville knele for en dag, siden han elsket henne, virkelig, og ville gifte seg med henne, og ha flere barn sammen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #78 Del Skrevet 30. september 2024 Blueberrymuffin skrev (På 28.9.2024 den 21.52): Dette. Dessverre er han nok mer sammen med deg av praktiske grunner, og ønsker å kunne være fri hvis han skulle komme over «the one». Du er dessverre ikke det, da hadde dere vært gift for lengst. Du sier jo at det ikke er bryllupet han er redd, så da er jo det han er redd for å bli låst til deg, noe som for han sin del er utenkelig. Her svarer du egentlig greit på ditt eget spørsmål. Fest og moro er det han trekker mot. Hvem vet, kanskje ligger han litt rundt og, for hva er så farlig, dere er tross alt ikke gift. Beklager å bryte det for deg, men han elsker deg ikke. Han har lagt med deg, dere fikk barn, men han leter fremdeles etter den «rette», og det er ikke deg. Det er nok sannheten, dessverre. Deg er han kun sammen med fordi dere har barn, det er økonomisk stabilt, men han flyr vel fort dersom «drømmedama» hans skulle dukke opp, er vel det han leiter etter når han er ute på «fest og moro». Beklager å være så direkte her, men det lyser igjennom utifra det jeg kan lese her. Ekspander Hør på hun a! Sitter der med krystallkulen sin. 👿 Anonymkode: 9392f...d58 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #79 Del Skrevet 30. september 2024 AnonymBruker skrev (På 28.9.2024 den 21.44): Han er ikke sikker på at du er den han vil være med. Anonymkode: 14b97...103 Ekspander Han har jo helt rett, sjansen for skilsmisse er veldig stor, uansett hvor fint man har ett og hvor høyt man elsker hverandre Anonymkode: feba5...5a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #80 Del Skrevet 30. september 2024 Det er trist med menn som har en god mor til sine barn ,et langt samboerskap og som ikke vil gi anerkjennelsen det vil være med en ring på fingeren. Du er i praksis en kone. Men uten statusen. Han høster fruktene uten ansvar og den gitte kjærligheten du ønsker. Det blir litt som å jobbe svart. Man får betalt,- men ikke lønn. Hvorfor vil han ikke gi deg den gleden ? Han vet det sårer deg. Anonymkode: 51852...0ac 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå