Gå til innhold

Barns kjæreste som er her hele tiden

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stesønnen min på snart 19 år har fått seg kjæreste, og hun er her hver dag. Kommer kl. 16 og går hjem rundt midnatt. I helgene overnatter hun. De har ingen egen inngang eller en avdelt sone hvor de kan oppholde seg, så vi går litt oppi hverandre. Kjenner at jeg er trøtt og sliten etter lange dager i ny og krevende jobb, og må i tillegg ta meg av mine egne små barn. Jeg går på tå hev hjemme, redd for å legge i fra meg personlige ting rundt i huset og må sørge for at badet er vasket ekstra godt. Det har riktignok ikke pågått så lenge, de ble sammen for èn mnd. siden. 19-åringen har godt betalt jobb for alderen og tjener ca. 550k. 

Skal jeg bare bite tennene sammen og være raus eller er det noe jeg kan bør opp med min samboer (far til 19-åringen)? 

Anonymkode: 482a2...a13

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Stesønnen min på snart 19 år har fått seg kjæreste, og hun er her hver dag. Kommer kl. 16 og går hjem rundt midnatt. I helgene overnatter hun. De har ingen egen inngang eller en avdelt sone hvor de kan oppholde seg, så vi går litt oppi hverandre. Kjenner at jeg er trøtt og sliten etter lange dager i ny og krevende jobb, og må i tillegg ta meg av mine egne små barn. Jeg går på tå hev hjemme, redd for å legge i fra meg personlige ting rundt i huset og må sørge for at badet er vasket ekstra godt. Det har riktignok ikke pågått så lenge, de ble sammen for èn mnd. siden. 19-åringen har godt betalt jobb for alderen og tjener ca. 550k. 

Skal jeg bare bite tennene sammen og være raus eller er det noe jeg kan bør opp med min samboer (far til 19-åringen)? 

Hva skal du ta opp med din samboer? At du eller sønnen må flytte?

Anonymkode: 28aa4...164

• Liker 11
  • Nyttig 4
Skrevet

La personlige ting ligge fremme, la badet bli skittent innimellom. Det er et hus dere bor i. Hun må jo også føle at det blir kunstig om det alltid er skinnende rent og ryddig hjemme hos dere... Jeg hadde i alle fall følt det slik selv. Husker jeg var lettet når svigermor sluttet å rydde som en gal når jeg kom på besøk, da var jeg mer en del av familien, om du skjønner. 

Er stesønnen din derimot misfornøyd med renhold eller ryddighet, så får han ta en rydde- og vaskerunde før han får besøk da. Du er ikke hushjelpen, du bor der.

Jeg hadde også bedt han han om å begrense besøkstiden til 23 i hverdagene, med hensyn til resterende personer som bor i huset. Du sover jo tydeligvis ikke noe særlig når hun er der, og hvis du har barn du må ta deg av, så har sannsynligvis de også godt av at huset er "fredet" klokken 23 :)

Anonymkode: 48fbb...944

• Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg forstår deg, samtidig er det vel betryggende å vite at de er et trygt sted? 

Han tjener godt. Mulig han er klar og har råd til egen bolig/leie. Du kan jo ta samtalen med han. Han kan leie hybel/leiflighet. Dele med hun eller leie alene og få besøk. 

Du kan også si at du syns det greit om de deler på hvem de er hos / tar en tur ut / er på rommet etter et klokkeslett.

Anonymkode: 2615f...57b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Usikker om jeg ser hva problemet er. Hvis det er forstyrrende for andre i huset ville jeg bedt dem om å ta kvelden 22-23 tiden på hverdager i det minste.

Ellers så tror jeg du ikke skal gjøre så mye mer utav det. 

Vær glad på guttens vegne 🥰

I hvilken hensikt oppga du stesønnens lønn? Forstår ikke helt hvordan det er relevant? 

• Liker 19
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja… er de plagsomme? Kliner de og tafser på hverandre midt i stua?

Anonymkode: f85d7...d78

Skrevet
Baktusen skrev (9 minutter siden):

Usikker om jeg ser hva problemet er. Hvis det er forstyrrende for andre i huset ville jeg bedt dem om å ta kvelden 22-23 tiden på hverdager i det minste.

Ellers så tror jeg du ikke skal gjøre så mye mer utav det. 

Vær glad på guttens vegne 🥰

I hvilken hensikt oppga du stesønnens lønn? Forstår ikke helt hvordan det er relevant? 

Hun håper vel at noen skal si at stesønnen får flytte ut i egen bolig, når han tjener såpass. 

Jeg hadde derimot tenkt at han fikk bo hjemme et år eller to til og spare opp mest mulig penger i mellomtiden, men hadde også hatt klare forventninger om bidrag til husarbeid og sånne ting..

Men det hadde jeg hatt til en 6-åring også, forsåvidt, bare at forventningene til en 6-åring hadde vært å rydde inn tallerkenen etter middag, og å plukke opp egne leker, mens 19-åringen hadde jeg forventet at kunne vaske et bad, klippe plenen eller lage middag innimellom. 

Anonymkode: 48fbb...944

• Liker 7
Skrevet

Jeg ser ikke problemet. Han er 19 og bor vel hjemme i lærling tiden, noe som er ganske vanlig. Han sparer sannsynligvis egenkapital og vil sannsynligvis flytte ettervært som banken gir han lån.

Du kan fint la personlige ting ligge fremme, skittent undertøy er ganske upassende å slenge fra seg på gulvet uansett. Men vanlige personlige eiendeler ser jeg ikke at skal være et problem utenom viss hun er kleptoman.

Men som flere nevner lengre oppe så kan dere sette snakke med gutten og be om at kjæresten han drar hjem tidligere i hverdagen.

Anonymkode: cea1d...e34

• Liker 4
Skrevet

Han er voksen, tjener godt og vil "bo sammen" med kjæresten. Da finner man seg sin egen bolig. Enkelt og greit. Jeg hadde ikke orket å ha voksne barns kjærester bo her. Og hun er hos dere fra middag til dere legger dere, det blir jo praktisk talt hele tiden. De får få seg en hybel.

Anonymkode: fd43c...a86

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Både egne foreldre og svigers var veldig inkluderende fra tidlig i forholdet. Og inkluderte oss nærmest som sine egne. 

23 år senere er forholdet fortsatt veldig nært og inkluderende. Men nå i en fase der vi har og vil stille opp gjennom død, sykdom, og alderdom. 

Men senk skuldrene. Rydd og vask som du ville gjort ellers. 

Anonymkode: 593c8...ed7

• Liker 4
Skrevet

De har vært sammen en måned, de er sikkert ikke klare for å i det hele tatt tenke på å flytte sammen. Ellers må det jo være greit at de er hjemme hos han så lenge de tar hensyn til dere andre. Og du trenger overhodet ikke å rydde bort tingene dine og vaske badet fordi hun kommer, bare la huset være helt vanlig 

Anonymkode: 3a4cb...7aa

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg går på tå hev hjemme, redd for å legge i fra meg personlige ting rundt i huset og må sørge for at badet er vasket ekstra godt.

Hvorfor? 

Anonymkode: 9e063...f93

• Liker 11
Skrevet

Du kan si du må hvile og begrense åpent hjem til. Noen få dager i uken. Feks 1 kveld i uken 1 kveld i helgen. Hun har vel også foreldre de kan være hos. 

Anonymkode: 08e63...0d0

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor er de aldri hos henne?

Anonymkode: f446d...27e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvilke personlige eiendeler er du redd for skal ligge fremme? Får dere ikke besøk utenom denne jenten? Hva gjør du med eiendelene dine da?

Anonymkode: 52af7...be4

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du hadde ett innlegg om det samme før. 

Anonymkode: 34118...a15

Skrevet

Skjlnner ikke problemet , fint de er hos dere vel

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Han er voksen, tjener godt og vil "bo sammen" med kjæresten. Da finner man seg sin egen bolig. Enkelt og greit. Jeg hadde ikke orket å ha voksne barns kjærester bo her. Og hun er hos dere fra middag til dere legger dere, det blir jo praktisk talt hele tiden. De får få seg en hybel.

Anonymkode: fd43c...a86

Ikke etter en måned Neu 

• Liker 3
Skrevet

Hadde det vært min sønn (har en sønn på omtrent samme alder), så hadde jeg latt de få holde på. Men, jeg hadde sagt at de bidra med litt mat, ettersom han tjener såpass godt. Og om det fortsetter i lang tid framover, så er det på tide at de finner seg noe eget. Men, én mnd er for kort tid til å flytte sammen. 

Anonymkode: d37d0...bd6

Skrevet

På tide at man forlater redet hvis man er voksen og har en såpass bra inntekt. 

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...