absinthia Skrevet 28. september 2024 #1 Skrevet 28. september 2024 (endret) Heisann, er det noen som vet dette: Dersom jeg har et bittelite firma som selger planter/ grønnsaker til « nabolaget» o.l. for under 50 000 pr år og ikke er merverdigavgiftspliktig, hvordan bør jeg gjøre det, dersom jeg ikke har kasseapparat og kundene f.eks benytter vipps eller kontanter? Jeg er jo uansett fortsatt pliktig til å ha orden på bilag og oversikt over hva det er jeg har levert. Bør jeg da skrive ned hva de kjøper, gi vedkommende kvittering på en god gammeldags kvitteringsblokk med gjenpart som jeg beholder, for å bruke i bokføring.. eller finnes det andre muligheter? Kundene har jo uansett krav på å få en kvittering for det de har kjøpt. Har drevet bedrift for lenge, lenge siden, men da var den større, jeg hadde kassaapparat, sendte fakturaer i hytt og pine og hadde dessuten en regnskapsfører som jeg bare leverte bilagene mine til i en konvolutt, så fikset denne resten. Denne gangen har jeg tenkt å holde meg under 50 000, siden jeg har en jobb, der jeg regner med at jeg tjener langt bedre enn om jeg skulle drive på med dette på heltid. Blir veldig glad for innspill. Dersom jeg starter, blir det uansett ikke før til neste vår. Endret 28. september 2024 av absinthia
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #2 Skrevet 28. september 2024 Har du sett på feks Zettle som kan integreres i regnskapsprogrammet Fiken? Anonymkode: 75f32...e56 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #3 Skrevet 28. september 2024 Du må føre regnskap, og all handel må ha nummererte faktura/kvitteringer. Anonymkode: e5c5e...4f5
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #4 Skrevet 29. september 2024 absinthia skrev (10 timer siden): Heisann, er det noen som vet dette: Dersom jeg har et bittelite firma som selger planter/ grønnsaker til « nabolaget» o.l. for under 50 000 pr år og ikke er merverdigavgiftspliktig, hvordan bør jeg gjøre det, dersom jeg ikke har kasseapparat og kundene f.eks benytter vipps eller kontanter? Jeg er jo uansett fortsatt pliktig til å ha orden på bilag og oversikt over hva det er jeg har levert. Bør jeg da skrive ned hva de kjøper, gi vedkommende kvittering på en god gammeldags kvitteringsblokk med gjenpart som jeg beholder, for å bruke i bokføring.. eller finnes det andre muligheter? Kundene har jo uansett krav på å få en kvittering for det de har kjøpt. Har drevet bedrift for lenge, lenge siden, men da var den større, jeg hadde kassaapparat, sendte fakturaer i hytt og pine og hadde dessuten en regnskapsfører som jeg bare leverte bilagene mine til i en konvolutt, så fikset denne resten. Denne gangen har jeg tenkt å holde meg under 50 000, siden jeg har en jobb, der jeg regner med at jeg tjener langt bedre enn om jeg skulle drive på med dette på heltid. Blir veldig glad for innspill. Dersom jeg starter, blir det uansett ikke før til neste vår. Om det er så lite kan du ha det som hobby. Fordelen med firma er at du kan avskrive masse utstyr. Og tjener du på sikt over 50K må du momsregistreres uansett(det nullstiller seg ikke årlig). Jeg fikk meg monsregistrert med én gang. Fikk igjen masse på moms for alt utstyret mitt og får igjen moms på alt jeg fakturerer og kjøper. Er faktisk bedre å være momspliktig. Anonymkode: e7a8d...aa7
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #5 Skrevet 29. september 2024 Er det ENK eller AS? ENK har begrenset regnskapsplikt, hvis det er det du har, blir et regnskapsprogram litt voldsomt. Kjøp en nummerert kvitteringsblokk i stedet. Har du AS har du full regnskapsplikt, da ville jeg benyttet regnskapsprogram. Du får mikro-pakke i de fleste, men velg et som tilbyr årsoppgjør i tillegg. Fiken, Tripletex, conta. Anonymkode: 7cf3e...bcd
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #6 Skrevet 29. september 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Om det er så lite kan du ha det som hobby. Fordelen med firma er at du kan avskrive masse utstyr. Og tjener du på sikt over 50K må du momsregistreres uansett(det nullstiller seg ikke årlig). Jeg fikk meg monsregistrert med én gang. Fikk igjen masse på moms for alt utstyret mitt og får igjen moms på alt jeg fakturerer og kjøper. Er faktisk bedre å være momspliktig. Anonymkode: e7a8d...aa7 Du må selv melde sletting hvis du er under beløpsgrensen Ila 12 mnd. Anonymkode: 7cf3e...bcd
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #7 Skrevet 29. september 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Du må selv melde sletting hvis du er under beløpsgrensen Ila 12 mnd. Anonymkode: 7cf3e...bcd Solgt for over 50K Anonymkode: e7a8d...aa7
Hateridioter Skrevet 29. september 2024 #8 Skrevet 29. september 2024 Er det næring eller er det hobby? 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #9 Skrevet 29. september 2024 Hateridioter skrev (6 minutter siden): Er det næring eller er det hobby? Viktig spørsmål. Det virker jo veldig som næring for meg. Anonymkode: 971d9...7a9
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #10 Skrevet 29. september 2024 Hva er den skattefrie inntektsgrensen for en hobby? Skatteetaten har ikke satt en bestemt grense for hvor mye du kan tjene på en hobby før du må skatte av inntekten. Den viktigste faktoren er om du vurderer hobbyen som noe du kan gå i overskudd med over tid. Du må selv vurdere hvor stor inntekt du kan få av hobbyen før du betaler skatt, men vær klar over at Skatteetaten kan være uenig med deg og be deg betale restskatt i ettertid. https://enkeltpersonforetak.no/starte-egen-bedrift/hvordan-ga-fra-hobby-til-naeringsvirksomhet#:~:text=Skatteetaten har ikke satt en,i overskudd med over tid. Anonymkode: e7a8d...aa7 1
Hateridioter Skrevet 29. september 2024 #11 Skrevet 29. september 2024 Du selger grønnsaker og planter for mindre enn 50 000,- i året, men hvor stor kostnader har du? Dyrker du selv eller kjøper og selger du? Hvis du dyrker selv og selger må du ta hensyn til arbeidet du legger ned også.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #12 Skrevet 29. september 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Du må føre regnskap, og all handel må ha nummererte faktura/kvitteringer. Anonymkode: e5c5e...4f5 Selvsagt ikke. Bokføring holder i lange baner. Anonymkode: 43b5a...b10
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #13 Skrevet 29. september 2024 Fra Altinn: Unntak fra kravet om kassasystem Har du kontantsalg under kroner 50 000 (eksklusiv mva) per år trenger du ikke å ha et kassasystem. Det samme gjelder dersom du driver ambulerende virksomhet eller har sporadisk kontantsalg, og salget eksklusiv mva er under 3 x folketrygdens grunnbeløp (for tiden kroner 372 084) i løpet av et regnskapsår. Du må da dokumentere kontantsalget på en av disse måtene: Fortløpende i innbundet bok der sidene er forhåndsnummererte. Ved gjenpart av daterte forhåndsnummererte salgsbilag (kvitteringsblokk eller lignende) Ved datert og signert oppstilling over ut- og innleverte varer og kontanter. Anonymkode: 10446...c71
absinthia Skrevet 29. september 2024 Forfatter #14 Skrevet 29. september 2024 Hateridioter skrev (4 timer siden): Er det næring eller er det hobby? Mellomting, jeg planlegger ikke å bli rik på dette, men siden jeg aktivt går inn for å produsere mer enn vi trenger selv og ikke gidder om jeg ikke går med et visst overskudd, vil jeg kalle det for næring. For dere som lurer så blir det et ENK og jeg vil produsere planteskolevarer og muligens grønnsaker. Jeg har allerede begynt å oppformere planteskolevarene og tenker at jeg ser det litt an, - ser det ut til at jeg selger for over 6000 til neste år, når plantene har en overvintring bak seg og er salgsklare og kvalitetssikret, registrerer jeg firma. Dersom jeg i tillegg ser at jeg har fått tid til å dyrke potet og grønnsaker nok, registrere jeg definitivt firma. Foreløpig har jeg fått oppformert stauder og busker til en salgssum av rundt 6000, dersom vi regner med et svinn på 20-25% over vinteren. Foreløpig har jeg bare kjøpt inn en liten rull med markdekke og to sekker jord til akkurat dette formålet. Alt det andre som: gjødsel, materiale til anlegg, potter, morplanter og noe jord hadde jeg fra før. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fra Altinn: Unntak fra kravet om kassasystem Har du kontantsalg under kroner 50 000 (eksklusiv mva) per år trenger du ikke å ha et kassasystem. Det samme gjelder dersom du driver ambulerende virksomhet eller har sporadisk kontantsalg, og salget eksklusiv mva er under 3 x folketrygdens grunnbeløp (for tiden kroner 372 084) i løpet av et regnskapsår. Du må da dokumentere kontantsalget på en av disse måtene: Fortløpende i innbundet bok der sidene er forhåndsnummererte. Ved gjenpart av daterte forhåndsnummererte salgsbilag (kvitteringsblokk eller lignende) Ved datert og signert oppstilling over ut- og innleverte varer og kontanter. Anonymkode: 10446...c71 Nydelig! Tusen takk! ❤️👏
Hateridioter Skrevet 29. september 2024 #15 Skrevet 29. september 2024 absinthia skrev (1 minutt siden): Mellomting, jeg planlegger ikke å bli rik på dette, men siden jeg aktivt går inn for å produsere mer enn vi trenger selv og ikke gidder om jeg ikke går med et visst overskudd, vil jeg kalle det for næring. For dere som lurer så blir det et ENK og jeg vil produsere planteskolevarer og muligens grønnsaker. Jeg har allerede begynt å oppformere planteskolevarene og tenker at jeg ser det litt an, - ser det ut til at jeg selger for over 6000 til neste år, når plantene har en overvintring bak seg og er salgsklare og kvalitetssikret, registrerer jeg firma. Dersom jeg i tillegg ser at jeg har fått tid til å dyrke potet og grønnsaker nok, registrere jeg definitivt firma. Foreløpig har jeg fått oppformert stauder og busker til en salgssum av rundt 6000, dersom vi regner med et svinn på 20-25% over vinteren. Foreløpig har jeg bare kjøpt inn en liten rull med markdekke og to sekker jord til akkurat dette formålet. Alt det andre som: gjødsel, materiale til anlegg, potter, morplanter og noe jord hadde jeg fra før. Nydelig! Tusen takk! ❤️👏 Overskudd når du tar med timer medgått til dyrkingen?
absinthia Skrevet 29. september 2024 Forfatter #16 Skrevet 29. september 2024 Hateridioter skrev (Akkurat nå): Overskudd når du tar med timer medgått til dyrkingen? Nei det er bare tallene for omsetning som teller i forbindelse med å vurdere om en er momspliktig eller ikke. Å beregne timer til planteproduksjon utendørs er ikke alltid like lett for det er temmelig uforutsigelig. Jeg har ikke solgt noe enda og vi vet ikke hvor mye som vil bli solgt, osv… Jeg regner med at jeg har brukt 15 timer på å anlegge felt, potting osv, men det har gått noen timer med til andre ting som er relatert. Heldigvis trenger jeg bare å legge markduk på til resten av planteskolefeltet, for der har jeg allerede laget det flatt og fint, mens jeg laget plass til det første og det kommer til å holde i årevis, med ny duk av og til. Jeg har en jobb som jeg tjener langt bedre på pr time, enn jeg vil gjøre med dette,mer bare glad om det går med et visst overskudd. Dersom jeg har like mye utgifter som inntekter, ser jeg på det som hobby.
Hateridioter Skrevet 29. september 2024 #17 Skrevet 29. september 2024 absinthia skrev (16 minutter siden): Nei det er bare tallene for omsetning som teller i forbindelse med å vurdere om en er momspliktig eller ikke. Å beregne timer til planteproduksjon utendørs er ikke alltid like lett for det er temmelig uforutsigelig. Jeg har ikke solgt noe enda og vi vet ikke hvor mye som vil bli solgt, osv… Jeg regner med at jeg har brukt 15 timer på å anlegge felt, potting osv, men det har gått noen timer med til andre ting som er relatert. Heldigvis trenger jeg bare å legge markduk på til resten av planteskolefeltet, for der har jeg allerede laget det flatt og fint, mens jeg laget plass til det første og det kommer til å holde i årevis, med ny duk av og til. Jeg har en jobb som jeg tjener langt bedre på pr time, enn jeg vil gjøre med dette,mer bare glad om det går med et visst overskudd. Dersom jeg har like mye utgifter som inntekter, ser jeg på det som hobby. Nei, det er ikke bare omsetningen som teller i forbindelse med vurdering av om man er mva-pliktig. Man må være næringsdrivende.
absinthia Skrevet 29. september 2024 Forfatter #18 Skrevet 29. september 2024 Hateridioter skrev (17 minutter siden): Nei, det er ikke bare omsetningen som teller i forbindelse med vurdering av om man er mva-pliktig. Man må være næringsdrivende. Vet det, men som jeg skrev så er dette et spørsmål som gjelder dersom jeg registrere meg som næringsdrivende. Jeg har vært næringsdrivende før altså, men da som sagt med omsetning langt over dette og liten tvil om både moms,regnskap, kassaføring osv.
Hateridioter Skrevet 29. september 2024 #19 Skrevet 29. september 2024 absinthia skrev (2 minutter siden): Vet det, men som jeg skrev så er dette et spørsmål som gjelder dersom jeg registrere meg som næringsdrivende. Jeg har vært næringsdrivende før altså, men da som sagt med omsetning langt over dette og liten tvil om både moms,regnskap, kassaføring osv. Du kan selvsagt skrive ut kvitteringer til de du selger til uavhengig av om du er næringsdrivende eller ikke. Men i vurderingen av om du er næringsdrivende må du ta hensyn til timene du bruker ved beregning av om det er egnet til å gå med overskudd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå