Gå til innhold

Når det å se ung ut blir en dårlig ting....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en kvinne på 31 år

Jobber i helsevesenet. I mange år har jeg hørt at jeg kan ikke være mer enn 17 år, ikke gammel nok til førerkort, hvorfor jeg jobber her når jeg egentlig skulle vært på fest som de andre ungdommene..

Det er litt pinlig og alltid høre sånne ting, pleier bare smile og skifte tema. 

Nå har jeg fått meg ny jobb, og det hemmer meg så mye. De fleste tror ikke jeg er kompetent nok, en hendelse sist uke der en pasient ikke ville ha meg med i behandlersamtale fordi hun mente jeg var for ung og uerfaren. Hun kunne vært moren min, som hun sa. "Er det ikke noen andre her?" (Hun var i 40 årene)
De fleste gir meg et rart blikk, spør om jeg er sommervikar. 

Ja ... Blir så lei. Hemmer meg skikkelig i jobben. Skal være glad for at jeg ser ung ut, men jeg har skikkelig "baby"face. Kjipt å alltid måtte forsvare meg.

Andre i samme båt?

Anonymkode: df792...a6a

• Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags klær går du i? 

Anonymkode: ce7e5...c78

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva slags klær går du i? 

Det har vel ingenting å si? 

På jobb har hun vel på seg uniform og hun selv sier hun har babyface. 

Anonymkode: 7afc9...581

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva slags klær går du i? 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det har vel ingenting å si? 

På jobb har hun vel på seg uniform og hun selv sier hun har babyface. 

Anonymkode: 7afc9...581

På første stedet hadde jeg uniform

Nåværende går jeg i privatklær, unngår hettegensere og collegegensere men får alikevel kommentarer, så det ser ikke ut som det har så mye å si..

• Liker 1
Skrevet

Hold på ditt, fortell dem alderen din. 

Anonymkode: 13bd4...2f1

• Liker 3
Skrevet

Ble selv spurt om legitimasjon i en alder av 47 ved kjøp av Øl. Kassadame var til og med  ei jeg har handlet med  i over 20 år.  Hadde ikke legitimasjon, men tok av meg lua,"jeg har da både viker og noen grå hår,gikk da faktisk 2 år over deg både på barne og ungdom skolen🤣"

Anonymkode: 54aab...4d7

• Liker 8
Skrevet

Jeg blir ofte tatt for å være et av søsknene til egne barn og jeg er 40. Og ja innimellom så blir jeg forskjellsbehandlet men viss alternativet hadde vært å se gammel og rynkete ut så synes jeg egentlig det er helt ok.

Du får finne gode svar. Hvor mange år erfaring har du. Det er bare å si at med dine 15 års erfaring så er du kompetent nok. Også fortette jobben din. Du kan ikke tvinge noen til å bli behandlet av deg men jeg antar at det er ventetid for å bli satt opp til en annen. Da er det bare å si at du setter opp vedkommende til ny behandling samtale om 3 uker viss hun ikke synes dine 10 års erfaring er nok.

Jeg har en mannsdominert yrke, hvor jeg må være autoritær ovenfor nye mennesker konstant, og det kommer ikke av seg selv når jeg ser ut som en tenårings jente. Men når jeg trer inn i jobbrollen så er det ingen som stiller spørsmål om min kompetanse da jeg er ganske selvsikker på jobb.

Anonymkode: 6cdb0...07e

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Skjønner problemstillingen. Har hatt det veldig likt selv gjennom karrieren. Jeg er mann i slutten av 40 årene og det er først etter fylte 40 at det ga seg med "er du i praksisperiode du?" Eller "Du kan ikke være gamle karen" ved klientmøter. Hvis det er en trøst så ble det som sagt enklere etter 40. 

Anonymkode: 7bd8c...403

• Liker 5
Skrevet

Ja. I politikken feks har jeg opplevd å ikke bli tatt seriøst av andre eller at folk gir meg ufortjent ros for å skrive så godt "når du bare går på videregående". Jeg er nesten 30 år. 

Eller bare i morges da jeg stressa før jobb skulle kjøpe snus og ikke hadde med leg. Det var bare å glemme, fikk ikke kjøpe uten å vise leg. 

Eller at noen tror at kjæresten min er sammen med en tenåring, ikke spesielt artig for noen av oss.  Jeg er forøvrig eldst av oss (vi er dog jevngamle). 

Anonymkode: ec853...d49

• Liker 4
Skrevet

Kjæresten min er 9 år eldre enn meg, men vi blir tatt for å være like gamle eller faktisk jeg eldre. Han har skikkelig babyface!

Vet han synes det var ganske trasig i mange år, å bli tatt for en unge nærmest. Men etter han ble 40 så ga kommentarene seg endel, kan sikkert hjelpe at han har fått endel grå også dem siste årene 😅

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner at det føles kjipt, særlig når man er helsepersonell.

Venninna mi som er apoteker ble spurt av en kunde om det var gøy å være på "arbeidsuke", han trodde hun gikk på ungdomsskolen. Gjett om han ble lang i maska da han skjønte at hun er farmasøyt OG sjef for hele sjappa, hehe! Hun var 27 år på det tidspunktet. Nå over ti år senere får hun fremdeles kommentarer av og til fra kunder som betviler at en slik "jentunge" kan ha noe kompetanse å komme med.

Anonymkode: ce1dc...374

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Er 46 år,blir ikke tatt seriøst,mange tror jeg er 20 år..selv om jeg har masse erfaring og jobbet i mange år.Frutrerende.

Anonymkode: 3049a...42d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg skjønner at det føles kjipt, særlig når man er helsepersonell.

Venninna mi som er apoteker ble spurt av en kunde om det var gøy å være på "arbeidsuke", han trodde hun gikk på ungdomsskolen. Gjett om han ble lang i maska da han skjønte at hun er farmasøyt OG sjef for hele sjappa, hehe! Hun var 27 år på det tidspunktet. Nå over ti år senere får hun fremdeles kommentarer av og til fra kunder som betviler at en slik "jentunge" kan ha noe kompetanse å komme med.

Anonymkode: ce1dc...374

Hvorfor sier folk jentunge?

Skikkelig nedverdigende.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Da jeg var 32 måtte jeg flekke fram en legitimasjon for å kjøpe meg en energidrikk. Etter å ha blitt mor har jeg ikke vist ID på lenge, søvnmangel er døden for ungdommelig utseende 😅 men! Jeg har vært der du er, og jeg begynte bare å fortelle årstallet  jeg er født, eller si sånn «hyggelig å høre for ei som er født på 80-tallet, men jeg er altså ikke så ung». Ikke alltid det hjalp, men av og til. 

Edit: leste kommentaren over nå og kom på at da jeg var 35 skulle jeg bare spørre betjeningen i kassen om noe og fikk høre «Åja, det er du som skal være med på operasjon dagsverk?» Nei… det var det ikke.

Endret av KaraThrace
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jobber i helsevesenet. I mange år har jeg hørt at jeg kan ikke være mer enn 17 år, ikke gammel nok til førerkort, hvorfor jeg jobber her når jeg egentlig skulle vært på fest som de andre ungdommene..

Nå har jeg fått meg ny jobb, og det hemmer meg så mye. De fleste tror ikke jeg er kompetent nok, en hendelse sist uke der en pasient ikke ville ha meg med i behandlersamtale fordi hun mente jeg var for ung og uerfaren. Hun kunne vært moren min, som hun sa. "Er det ikke noen andre her?" (Hun var i 40 årene)

Ja ... Blir så lei. Hemmer meg skikkelig i jobben. Skal være glad for at jeg ser ung ut, men jeg har skikkelig "baby"face. Kjipt å alltid måtte forsvare meg.

Andre i samme båt?

Tro meg, dette er bare et problem en kort periode. Du vil neppe sutre over dette når du er 40. Jeg er selv sykepleier og har sett mye yngre ut for alderen frem til nå når jeg er 45. Pasienter ble ofte litt usikre da jeg feks,skulle legge venflon eller sette kateter frem til jeg var 40 ca fordi jeg ‘så ut som ung student’. Jeg pleide da bare fortelle hvor mange år jeg hadde jobbet som sykepleier. Da ble de litt imponerte og betrygget på en gang. Klart pasienter ikke har noen ting med dette. Men er dette virkelig et stort dillemma for deg, så er det jo bare å fortelle det  som det er at nei, du er ingen tenåring, men 31 år.

Anonymkode: 87668...fd5

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
KaraThrace skrev (Akkurat nå):

Da jeg var 32 måtte jeg flekke fram en legitimasjon for å kjøpe meg en energidrikk. Etter å ha blitt mor har jeg ikke vist ID på lenge, søvnmangel er døden for ungdommelig utseende 😅 men! Jeg har vært der du er, og jeg begynte bare å fortelle årstallet  jeg er født, eller si sånn «hyggelig å høre for ei som er født på 80-tallet, men jeg er altså ikke så ung». Ikke alltid det hjalp, men av og til. 

Takk for svar!

Jeg har to barn på 5 år og 2 år, så hadde håpet det hadde vist noe.

Ja jeg kan begynne å si det. 

Da jeg skulle på intervju på nåværende jobb, så kom jeg jo i resepsjonen og dama i resepsjonen ringte opp til sjefen og sa "Ehm det står en veldig ung jente her, sier hun skal på intervju hos deg...?" 

🙄

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da jeg skulle på intervju på nåværende jobb, så kom jeg jo i resepsjonen og dama i resepsjonen ringte opp til sjefen og sa "Ehm det står en veldig ung jente her, sier hun skal på intervju hos deg...?" 

🙄

Der var det jo resepsjonsdama som dummet seg ut.

Jeg hadde det litt likt som deg, og jeg fant ut at jeg måtte eie situasjonen.

Hva jeg sa avhengte jo av hvilken situasjon det var og hvilken pasient som sa det. Jeg kunne si "neida, jeg er ikke så ung som mange tror, fyller snart 32 år, så har da noen år på baken ;) Eller jeg kunne si hvor mange år jeg hadde jobbet, eller årstallet jeg var ferdig med utdannelsen eller lignende. Jeg fant ut at jeg med fordel kunne bli tydeligere mot pasienter at jeg var trygg i rollen som helsepersonell. Lærte også å se hvem som trolig var skeptisk til at jeg kunne være gammel nok til å ha den utdannelsen og erfaringen jeg faktisk hadde, og da hendte det at jeg kom dem litt i forkjøpet med å f.eks. si "hvor gamle er barna dine, da? Åh, da er vi like gamle/jeg fem år eldre..." eller lignende.

Det hjalp meg å tenke at når pasienter sa dette så var det fordi de var utrygge i situasjonen, ikke med meg. Og da var det min jobb å trygge dem. En pasient som var helt bestemt på at jeg ikke hadde nok erfaring og ikke ville bli behandlet av meg, det var den som endte med å kreve å få meg som kontaktperson videre - jeg sa den gangen at tillit til helsepersonell er så viktig at hvis det var det personen virkelig ønsket, så skulle jeg gjerne høre om andre kunne ta over, og at det ikke var problematisk for meg, fordi det viktigste var at personen følte seg komfortabel. Så fortalte jeg at jeg var utdannet der og der, hadde jobbet med slik og slik, og at jeg respekterte pasientens ønske om en annen. Personen ble så overrasket over at jeg kunne ha såpass mange år bak meg i yrket, og lurte på hvor gammel jeg var, jeg lo og sa at man ikke spør en kvinne om slikt, men svarte hvor gammel jeg var. Da ville pasienten likevel prøve å gå til meg.

Så mitt råd er at du, Ts, må eie situasjonen, du må vise at du er trygg i situasjonen, på den utdanningen du har, den erfaringen du har og den oppgaven du i hver situasjon står over (men også være ærlig de gangene du ev. ikke er sikker, og heller da søke kollegial støtte). Hvis du blir lei deg, eller viser usikkerhet, så gir du ikke et trygt inntrykk, og da blir nok også pasienten mer usikker. Fordommene de har til din alder kan overkommes om du bare finner fine måter å vise at du har utdanningen og erfaringen som trengs. Det er så mange mulighet til å skape en relasjon som vil trygge pasienten. Gjerne åpne med noe pasienten kan relatere til selv, hvis du mistenker at pasienten kanskje er usikker pga. din alder. For eksempel: "du sa du (kona, familien eller andre) kommer fra xxx, der hadde jeg noen fine år mens jeg studerte/hadde min turnus/hadde min første jobb/hadde sommerferier i barndommen på 80-tallet...".

Så ei situasjonen, vis at du er faglig trygg. Når de tror du er veldig ung og reagerer på det, så er det jo fordi de tror du ikke er gammel nok til å ha full utdannelse og erfaring med yrket. Står du i dette og viser at du er trygg selv, så er det egentlig ikke vanskelig å trygge pasienten i slike situasjoner.

Lykke til :)

Anonymkode: f0209...11e

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet

Få deg et skilt med navn og alder. 

Forstår at det er frustrerende selv om vi selvsagt ønsker å se unge ut, så finnes det jo en grense. 

Anonymkode: d3eaa...656

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Er 46 år,blir ikke tatt seriøst,mange tror jeg er 20 år..selv om jeg har masse erfaring og jobbet i mange år.Frutrerende.

Anonymkode: 3049a...42d

Tull. Ingen på 46 blir trodd å være 20

Anonymkode: f2e8b...2a8

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Andre i samme båt?

Ja hvis du har duckface, Botox og annen plastikk, blir det vel vanskelig å bli tatt seriøst 🤷‍♀️

Anonymkode: f2e8b...2a8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...