Gå til innhold

Blir kritisert av venner for at jeg vil ta mer utdanning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg forstår ikke helt problem stillingen her...du må da ikke legge frem eller forklare noe som helst, dine venner har ingenting med dette å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Som fagarbeider, så besitter jeg de allmennfaglige kunnskapene ved at jeg vet Norge ikke har minstelønn. Skal man studere til master så bør minimumskravet være den kunnskapen. Samt kunnskapen om å formulere seg riktig når man skriver noe og ikke bare anta. Trodde kildekritikk var en del av bachelor. 

Anonymkode: 2c0a8...946

Hahaha! Du har enorme mindreverdighetskomplekser som fagarbeider, det er sikkert.🙈

Stå på med utdanning, ts!

Anonymkode: f7148...022

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må du forsvare valget ditt til venner? Ta master da. Men ikke syt over din fortvilelse over å ikke komme inn på boligmarkedet pga for høyt lån.

Er selv i en litt blandet gjeng, der noen er vel etablert mens andre fortsatt studerer, og vi er i starten av 30 årene. Heldigvis slipper vi å forsvare våre livsvalg blant venner.

Anonymkode: 17118...d5d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner svært få som ikke har master, det er lettest å få jobb med. Studielån får man, men det er også større sjanse for å få høyere lønn med master. Gjør som du har lyst til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som å lese om meg, selv om jeg er blitt 40+. Vennene mins syns også utdannelse var unødvendig når vi var unge. De likte ikke skole og ville ikke ha studielån. Jeg har heller aldri vært glad i skole men skjønte at jeg ikke hadde noe valg hvis jeg ikke skulle leve hele livet mitt i fattigdom. Det er hardt å vokse opp i en fattig familie og jeg ville ikke at mine barn skulle ligge våkne å lure på om vi hadde penger til regningene som jeg gjorde. I dag sier de samme vennene at de er stolte av meg. De har også blitt klokere med årene og sett at det kan lønne seg med utdannelse. Så stå på, de vil nok med tiden støtte deg, selv om de nok kan ønske at de gjorde det samme. Jeg var heldig, til tross for null støtte fra foreldre som mente utdanning var unødvendig så var jeg flink på skolen. Vennene mine som ikke var like flinke på skolen gikk typ inn i lavlønte yrker. Jeg er en stor beundrer av de som fortsatt står i jobb, når jobben er så hard. Så gi de litt oppriktig støtte tilbake så blir det mer balanse.  

Anonymkode: 04c50...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stå på og ta den masteren!  Du vil ikke angre. 

Selv er jeg 50+ og har venninner som er fagarbeidere uten mer utdanning etter videregående, som nå ser ut til å være på vei inn i uførhet, fordi kroppene deres ikke klarer de fysiske utfordringene som mange av disse yrkene kan gi. De har ingenting å falle tilbake på som ikke krever fysisk jobb, og det å sette seg på skolebenken i en alder av 50+ er ikke en enkel sak. Så da blir det muligens ufør i stedet. 

Selv tok jeg bachelor i en alder av 30 og med 3 barn, men det valget har jeg ALDRI angret.  Det var tøft, men jeg har hatt igjen det så mange ganger, ikke minst lønnsmessig. Der ligge jeg på 2-3 ganger inntekten til mine venninner i full jobb. At de heller aldri har orket en full jobb, gjør jo lønnsgapet enda større.  Og det vil være med inn i pensjonisttilværelsen som vi allerede nå kan begynne å se konturene av. 

Anonymkode: f6696...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker du å ta en master så gjør du det uavhengig av hva vennene dine sier. Synes forøvrig ikke de er noe særlig til venner hvis de ikke respekterer ditt valg om å ta utdannelse. Venner heier hverandre fram så lenge det er snakk om rimelig fornuftige valg. 

Jeg regner med du ikke har rakket ned på dem fordi de har valgt å ikke ta utdannelse, og da bør de akseptere at du velger annerledels enn dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke forsvare deg. Bare si at sånn er det. Og når de tyter så sier du bare «ja..» «ha…» og «mhmmm..».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hahaha! Du har enorme mindreverdighetskomplekser som fagarbeider, det er sikkert.🙈

Stå på med utdanning, ts!

Anonymkode: f7148...022

Livets harde skole er konge :) stå på. Du kommer til å lykkes :) er opptil flere her inne som har to til tre mastergrader derfra :) vet ikke om pensumet til mastergrad fra lhs dekker hva mindreverdighetskomplekser er. Men kanskje :)

Anonymkode: 2c0a8...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hei, jente 24 år her.


Jeg er ferdig med bacheloren til sommeren og har luftet tanker til vennene mine om å ta en master høsten 2025. Det er ikke en eneste akademiker i vennegruppen min og jeg har opplevd at de har «hånt» meg litt for at jeg enda er student og de har vært i arbeidslivet en del år allerede. De har blant annet kommentert at det er rart at jeg sitter med mange hundretusen i studielån etter endt utdannelse, mens de har gjerne betalt ned på boliglån imens. 

Jeg kommer fra en fattige oppvekst hvor foreldrene mine har tjent minstelønn. Det har vært et helt jævlig mareritt som jeg absolutt ikke unner mine fremtidige unger. Har sett statistikk på at fattigdom henger sammen med lavt utdannede, så det er absolutt min største motivasjon til å ta en master. 

Jeg vet ikke hvordan jeg skal legge frem dette til vennene mine uten at de sitter med inntrykket om at jeg syntes de er «dårligere» enn meg. Men det er jo det jeg føler de har gjort med meg indirekte også.  Skjønner dere meg? Hva kan jeg si til vennene mine så de kan forstå litt bedre? Føler at fagarbeidere ikke forstår den akademiske siden. 

Anonymkode: 902c6...25d

You do you. Når pensjonsalder kommer, eller dere skulle bli ufør, vil sin utdanning og påfølgende lønn være en gevinst uten like. 

Vokste opp som deg, men ble dessverre ufør under utdanning, og fikk ikke uttelling da jeg kun jobbet deltid ved siden av. 

Heia deg som bryter ut av fattigdommen. Det står sterkt, det viser all forskning 🏆💪

Anonymkode: 7a44d...938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hei, jente 24 år her.


Jeg er ferdig med bacheloren til sommeren og har luftet tanker til vennene mine om å ta en master høsten 2025. Det er ikke en eneste akademiker i vennegruppen min og jeg har opplevd at de har «hånt» meg litt for at jeg enda er student og de har vært i arbeidslivet en del år allerede. De har blant annet kommentert at det er rart at jeg sitter med mange hundretusen i studielån etter endt utdannelse, mens de har gjerne betalt ned på boliglån imens. 

Jeg kommer fra en fattige oppvekst hvor foreldrene mine har tjent minstelønn. Det har vært et helt jævlig mareritt som jeg absolutt ikke unner mine fremtidige unger. Har sett statistikk på at fattigdom henger sammen med lavt utdannede, så det er absolutt min største motivasjon til å ta en master. 

Jeg vet ikke hvordan jeg skal legge frem dette til vennene mine uten at de sitter med inntrykket om at jeg syntes de er «dårligere» enn meg. Men det er jo det jeg føler de har gjort med meg indirekte også.  Skjønner dere meg? Hva kan jeg si til vennene mine så de kan forstå litt bedre? Føler at fagarbeidere ikke forstår den akademiske siden. 

Anonymkode: 902c6...25d

Jeg heier på deg. Jeg vil si at jeg liker folk med driv og innsats for å oppnå noe, komme lenger i livet. Du investerer i fremtiden sånn som jeg selv driver med.  Det er helt riktig at utdannelse er en god måte å komme ut av fattigdom og få et bedre liv. Men et tipps, sjekk om det du studerer er et godt valg i forhold til arbeidsmarked, lønn og goder. Det burde være et fag du liker men også har gode forutsettninger for. Dette gjorde jeg feil, jeg studerte først noe som var morsomt men lite fremtid i. Da vil jeg heller ha det som en hobby og finne noe annet som også bringer inn det komfortable livet.

Vel du trenger ikke å si til dem at de er dårligere, men å forklare dem at lønnsutsiktene , jobb vilkående og annet kommer til å være mer enn verdt det i et langtidsperspektiv. I mange stillinger av høyere utdanning tar du godt igjen de andre etter 20 år for så å tjene opp mye mer.

Må applaudere deg, det er tøffere å komme fra vanskelige kår å klatre stigen oppover, vær stolt av deg selv. Dette klarer du :) ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ditt liv og ditt valg. Det kan jo hende at de er misunnelige også? Ekte venner støtter og heier på fremgang. Jeg begynte på ny utdannelse som 37-åring og tok da master som 40-åring. De fleste var positive, de som var negative var de som var late selv eller uten utdannelse. 

Ta deg en master, det kreves mer og mer. Du har mange år å betale ned på lån. Også for du vurdere hvor gode venner du har.

Anonymkode: faddb...bab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta de valgene som er riktige for deg. Når jeg ser tilbake på klassen min fra videregående, fins det flere suksessfulle ledere blant dem som ikke fullførte, men også en høyt profilert leder som fullførte og nå har master som høyeste fullførte utdanning. To har doktorgrad, en forsker, en er leder i et internasjonaltkonsern. De fleste av oss endte opp midt på treet. Selv har jeg en master og tjener kun rundt 800000, flere fagarbeidere kan matche det. Tror ingen av oss i klassen (selv om den ikke nødvendigvis er representativ) lever i fattigdom.

Anonymkode: 27476...23e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...