Gå til innhold

Blir kritisert av venner for at jeg vil ta mer utdanning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jente 24 år her.

Jeg er ferdig med bacheloren til sommeren og har luftet tanker til vennene mine om å ta en master høsten 2025. Det er ikke en eneste akademiker i vennegruppen min og jeg har opplevd at de har «hånt» meg litt for at jeg enda er student og de har vært i arbeidslivet en del år allerede. De har blant annet kommentert at det er rart at jeg sitter med mange hundretusen i studielån etter endt utdannelse, mens de har gjerne betalt ned på boliglån imens. 

Jeg kommer fra en fattige oppvekst hvor foreldrene mine har tjent minstelønn. Det har vært et helt jævlig mareritt som jeg absolutt ikke unner mine fremtidige unger. Har sett statistikk på at fattigdom henger sammen med lavt utdannede, så det er absolutt min største motivasjon til å ta en master. 

Jeg vet ikke hvordan jeg skal legge frem dette til vennene mine uten at de sitter med inntrykket om at jeg syntes de er «dårligere» enn meg. Men det er jo det jeg føler de har gjort med meg indirekte også.  Skjønner dere meg? Hva kan jeg si til vennene mine så de kan forstå litt bedre? Føler at fagarbeidere ikke forstår den akademiske siden. 

Anonymkode: 902c6...25d

• Hjerte 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

.

Skrevet

Ta master, ikke noe å tenke på engang. I mitt arbeidsmiljø er det helt vanlig å ha master. Jobber innenfor helse.

Anonymkode: 129a2...3a3

• Liker 19
Skrevet

Kan du si at du vil jobbe med det og det, og at de tingene krever master? Da unngår du å måtte gå veldig inn på ting. 

• Liker 8
Skrevet

Pr i dag er jo en master mer gyldig om du vil videre oppover, og det vil du sikkert, du er jo bare 24 år. 

En master i dag har mye å si om du går foran i køen om de beste jobbene innen ditt fag. Før var det bachelor man måtte ha for å komme videre, i dag er det master. 

Om dine venner har gått fag veien og jobber innenfor disse yrkene der man kan fort tjene en del penger om man har fagbrev. De med fagbrev begynner å tjene penger mye fortere enn en person som går den akademisk veien. Men med det sagt så råder jeg deg til å jobbe med yrket du skal skrive master om, så at du finner en jobb mens du studerer som har med utdanningen din å gjøre er viktig. 

Anonymkode: 03cc0...ee1

• Liker 2
Skrevet

Trenger du virkelig å forklare det da? Bare si du skal ta en master og ferdig med saken. Jeg har levd som fattig selv og anbefaler deg virkelig å studere hvis du føler det er rett for deg. 

Anonymkode: fb14e...975

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet

Tar ikke de fleste master i dag, minimum bachelor? Du har vel en god del studievenner du kan relatere til? Selv har jeg mistet kontakten med veldig mange vgs-venner/alle unntatt ei.

Anonymkode: e11c5...b02

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet

Hvorfor er det viktig at de forstår valget ditt? Hvis de var åpne for å forstå hadde de ikke avvist planen din på den måten, eller gjort narr av deg for det. Jeg tviler på at du klarer å snu reaksjonen deres.

Du er selv inne på noe med at de kanskje føler seg mindreverdig fordi du har tatt andre valg enn dem. Så lenge du ikke har gnidd det i trynet deres eller rakket ned på dem på noen måte, så er dette noe som treffer et ømt punkt hos dem og de har skapt problemet. Det er DE som kjenner på stigma ved å ikke ha utdanning. Og vet du hva? Det er IKKE ditt ansvar!

Du er ikke ansvarlig for at de føler seg mindreverdig. Det er ikke din oppgave å få dem til å føle seg bedre over egne valg. Det handler ikke om deg, du gjør ikke noe galt, og du skal ikke jobbe for å overtale dem til å akseptere dine valg. Det er DINE valg, DIN fremtid, ikke deres. Om de har issues med sin verdighet får de bearbeide det selv.

Ta dine valg, snakk om dem om det føles naturlig, men ikke gå i fella hvor du må forsvare deg selv. Hvis de kritiserer så sier du bare du ikke er bekymret. Avvis hele samtalen, du skylder dem ingen forklaring. De kommer ikke til å støtte det uansett. 

Anonymkode: 94e3e...277

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva legger du i begrepet "venner"? Jeg heier på mine venner og valgene de tar, og sier bare ifra at jeg er uenig hvis jeg tror det er til dems eget beste (som at jeg mener å kjøpe en gammel bolig og å pusse den opp på kredittkort-gjeld er en dårlig idé).

Vi feiret fagbrevet til en venninne for noen år siden, nylig feiret vi bacheloren til en annen. Jeg har en del hundretusen i studiegjeld, men tjener også over det dobbelte av min venninne med fagbrev som helsefagarbeider. 

En annen venninne driver egen butikk, men har også giftet seg med en håndverker og har flere håndverkere i familien, så de fikk huset sitt bygget mye rimeligere enn jeg hadde fått, som må betale full pris for alt arbeidet.

Men vi sitter da ikke og rakker ned på hverandres valg ang. utdanning økonomiske situasjoner... Vi er voksne damer, som heller "erter" hverandre for å møte til venninnekveld med oppgulp på skjorten, eller ingen lommebok i veska, for den hadde noen byttet ut med en fin, blå lekebil,mens mammaen kledde på seg.

Anonymkode: 16b89...91a

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det blir litt som at det er de som ikke har råd til å hjelpe barna med egenkapital, som sier at barn blir bortskjemte og uselvstendige av å få hjelp.

Misunnelse. 

Ikke en fin egenskap i nære relasoner.

Mine nærmeste venner i dag er de jeg traff gjennom studier, og så jobb. Barndomsvenninne forsvant sakte. 

Anonymkode: bba50...9d6

• Liker 3
Skrevet

De er ikke venner.

Anonymkode: fc826...fcf

• Liker 2
Skrevet

Ta master. Selv om det er helt unødvendig i omtrent alle stillinger så blir man faktisk prioritert ved ansettelse. Før måtte man bare ha allmennfag på videregående for stillinger som nå besettes av de med master. Kanskje ikke akkurat en fornuftig utvikling, men sånn har det blitt.

Anonymkode: 166a4...b18

• Liker 4
Skrevet

Det er godt mulig du på et tidspunkt revurderer desse vennskapene. Fordi du utvikler deg videre, og det tolereres dårlig(eller i hvertfall ser det litt slik ut). Jeg har venner som jobber i lavtlønnsyrke, og noen jeg ble kjent med innenfor akademia, da jeg selv tok litt høyere utdannelse for min egen del. De er den første gruppen som har rakket ned på meg😌
Jeg har konkludert med at mennesker gjerne rakker ned på andre for å heve seg selv, og det er galskap å la slike holdninger styre oss🥳Ta master mens du ennå orker😅

Anonymkode: 7740b...48b

• Liker 3
Skrevet

Ta master og drit i hva vennene dine sier. De er sikkert misunnelige. De har hus og betaler ned på lån, ja, men garantert kjeeedelige jobber. Jobber som krever ingen/lav utdanning pleier å være det. Og ikke minst har de sikkert nada karrieremuligheter videre. Kjør på sier jeg! Du trenger heller ikke å forklare deg til vennene dine.

Anonymkode: f7148...022

• Liker 3
Skrevet

Helt normalt å ta master.

Hvorfor må du «legge det frem» for dem?

Det har jo de ingenting med.

Anonymkode: 80253...100

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei, jente 24 år her.

Jeg er ferdig med bacheloren til sommeren og har luftet tanker til vennene mine om å ta en master høsten 2025. Det er ikke en eneste akademiker i vennegruppen min og jeg har opplevd at de har «hånt» meg litt for at jeg enda er student og de har vært i arbeidslivet en del år allerede. De har blant annet kommentert at det er rart at jeg sitter med mange hundretusen i studielån etter endt utdannelse, mens de har gjerne betalt ned på boliglån imens. 

Jeg kommer fra en fattige oppvekst hvor foreldrene mine har tjent minstelønn. Det har vært et helt jævlig mareritt som jeg absolutt ikke unner mine fremtidige unger. Har sett statistikk på at fattigdom henger sammen med lavt utdannede, så det er absolutt min største motivasjon til å ta en master. 

Jeg vet ikke hvordan jeg skal legge frem dette til vennene mine uten at de sitter med inntrykket om at jeg syntes de er «dårligere» enn meg. Men det er jo det jeg føler de har gjort med meg indirekte også.  Skjønner dere meg? Hva kan jeg si til vennene mine så de kan forstå litt bedre? Føler at fagarbeidere ikke forstår den akademiske siden. 

Hva nøyaktig er det du tenker du trenger å legge frem? Er det ikke bare å si at jobbene du ønsker krever master, og at du  har minimum 40år igjen i arbeidslivet til å betale ned boliglånet på? 

Jeg ville nok ikke begitt meg inn på en diskusjon rundt fattigdom og lavere utdanning. 

Anonymkode: 51e72...714

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva legger du i begrepet "venner"? Jeg heier på mine venner og valgene de tar, og sier bare ifra at jeg er uenig hvis jeg tror det er til dems eget beste (som at jeg mener å kjøpe en gammel bolig og å pusse den opp på kredittkort-gjeld er en dårlig idé).

Vi feiret fagbrevet til en venninne for noen år siden, nylig feiret vi bacheloren til en annen. Jeg har en del hundretusen i studiegjeld, men tjener også over det dobbelte av min venninne med fagbrev som helsefagarbeider. 

En annen venninne driver egen butikk, men har også giftet seg med en håndverker og har flere håndverkere i familien, så de fikk huset sitt bygget mye rimeligere enn jeg hadde fått, som må betale full pris for alt arbeidet.

Men vi sitter da ikke og rakker ned på hverandres valg ang. utdanning økonomiske situasjoner... Vi er voksne damer, som heller "erter" hverandre for å møte til venninnekveld med oppgulp på skjorten, eller ingen lommebok i veska, for den hadde noen byttet ut med en fin, blå lekebil,mens mammaen kledde på seg.

Anonymkode: 16b89...91a

Enig. Jeg reagerer på at disse «vennene» til TS er så lite støttende. 

Anonymkode: e48fe...9fa

• Liker 3
Skrevet

Du trenger ikke si så mye eller ha dårlig samvittighet. Bare si at det er det du har lyst til å gjøre. Folk er forskjellige. Prøver de å diskutere på det, så kan du si at du heller vil snakke om noe annet.

Anonymkode: 986cd...89a

• Liker 2
Skrevet

Det er janteloven som snakker hos vennene dine. Du skal ikke tro du er noe bedre enn oss.

Jobbet selv i et yrke med grunnskole utdanning. Også tok jeg videreutdannelse, og ble fryst ut av jobben. Heldigvis kommet meg et sted, der dem setter pris på kompetanse.

Anonymkode: 1e180...aab

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hei, jente 24 år her.

Som fagarbeider, så besitter jeg de allmennfaglige kunnskapene ved at jeg vet Norge ikke har minstelønn. Skal man studere til master så bør minimumskravet være den kunnskapen. Samt kunnskapen om å formulere seg riktig når man skriver noe og ikke bare anta. Trodde kildekritikk var en del av bachelor. 

Anonymkode: 2c0a8...946

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...