Gå til innhold

Hjelp! Hva skjer med kroppen min etter MA?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg opplevde dessverre en MA (missed abortion) i starten av august. Snart et par måneder etterpå har jeg ikke fått tilbake menstruasjonen. 

Clearblue monitor viste derimot at jeg hadde eggløsning (altså maksimal) 20. og 21. august. Dersom det faktisk hadde funnet sted en eggløsning disse dagene skulle jeg jo hatt mens 2 uker etter. 

Nå har Clearblue monitoren vist høy i hele 13(!!) dager (som vil si at den har oppdaget økning av hormoner østrogen, men fortsatt ingen økning av LH.

 

Hva i alle dager er det som skjer? Før MAen hadde jeg normale og regelmessige sykluser. Er det vanlig at en medisinsk abort setter kropp og hormoner så ut av spill?

 

PS! Skal også sies at jeg nok har hatt rester lenge pga brun spotting med noen små klumper helt frem til for en uke siden. Jeg var på gynekologisk undersøkelse på sykehuset et par dager etter at jeg sluttet å blø, og fikk der beskjed om at det ikke var mer rester igjen.

Anonymkode: c4f82...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som skjer med kroppen din er at den er i hormonell ubalanse etter MA - noe som er helt normalt. For noen tar det flere mnd før kroppen er tilbake til normalen, for andre går det raskere. 

Så ja - det er helt normalt at en abort klusser med kroppen og systemet. Vårt hormonelle system er ekstremt ømfintlig og en abort er en stor påkjennelse for dette systemet og kroppen generelt sett. 

Det er dessverre svært underkommunisert hvor vanlig slikt er. 

At monitoren viser maksimal er ikke så troverdig dersom du på det tidspunktet fremdeles hadde hcg i kroppen. Man kan nemlig ha stigning i LH utenom tiden man har eggløsning. Lh hormon har man i kroppen i ulik grad igjennom hele syklusen. Testing før man vet hcg er 0, og ikke noe som ligger å lager kluss er vanskelig. Så dersom du hadde en MA tidlig i august, er det stor sannsynlighet for at du ikke hadde eggløsning så kort tid etterpå. 

Anonymkode: 609bf...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du er ikke gravid, da? 

Anonymkode: d510c...6e4

Nei, dessverre 😕

Anonymkode: c4f82...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det som skjer med kroppen din er at den er i hormonell ubalanse etter MA - noe som er helt normalt. For noen tar det flere mnd før kroppen er tilbake til normalen, for andre går det raskere. 

Så ja - det er helt normalt at en abort klusser med kroppen og systemet. Vårt hormonelle system er ekstremt ømfintlig og en abort er en stor påkjennelse for dette systemet og kroppen generelt sett. 

Det er dessverre svært underkommunisert hvor vanlig slikt er. 

At monitoren viser maksimal er ikke så troverdig dersom du på det tidspunktet fremdeles hadde hcg i kroppen. Man kan nemlig ha stigning i LH utenom tiden man har eggløsning. Lh hormon har man i kroppen i ulik grad igjennom hele syklusen. Testing før man vet hcg er 0, og ikke noe som ligger å lager kluss er vanskelig. Så dersom du hadde en MA tidlig i august, er det stor sannsynlighet for at du ikke hadde eggløsning så kort tid etterpå. 

Anonymkode: 609bf...ea7

Takk for svar! Du har nok dessverre veldig rett i det du skriver.

Ganske oppklarende. Synes likevel det er merkelig og veldig kjipt å ha "høy" på monitoren i hele 13 dager i strekk uten at eggløsning kommer. Skulle jo tro (og håpe i det minste) at ting og tang var litt mer i balanse nå. Det eneste som kommer til å kurere nedstemtheten ifm MA er en ny graviditet.. 

 

Anonymkode: c4f82...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Takk for svar! Du har nok dessverre veldig rett i det du skriver.

Ganske oppklarende. Synes likevel det er merkelig og veldig kjipt å ha "høy" på monitoren i hele 13 dager i strekk uten at eggløsning kommer. Skulle jo tro (og håpe i det minste) at ting og tang var litt mer i balanse nå. Det eneste som kommer til å kurere nedstemtheten ifm MA er en ny graviditet.. 

 

Anonymkode: c4f82...747

Been there, done that.. Know the feeling..  ❤️ 

Monitor og tester er ikke pålitelige når kroppen er i ubalanse. Derfor er det f.eks ikke anbefalt å bruke slike hjelpemidler hvis man har pcos/pco eller annen hormonell ubalanse. 

Ting kan være litt mer i balanse nå, men så lenge noe er i ulaget, så vil man ikke kunne stole på tester etc. 

Personlig ville jeg avventer testing til etter første mensen der kommet. Det er kjipt og vanskelig, og enklere sagt enn gjort, men det sparer en for en del mentalt stress og ubehag ofte. Vært igjennom flere SA og MA, og tatt ulik tid hver gang hvor "raskt" kroppen har kommet tilbake i rute. 

 

Anonymkode: 609bf...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du hatt noen eggløsningssymptomer? 

Jeg er i samme situasjon, men har negative eltester da. Utrolig kjipt å vente.

Anonymkode: cb7b9...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Been there, done that.. Know the feeling..  ❤️ 

Monitor og tester er ikke pålitelige når kroppen er i ubalanse. Derfor er det f.eks ikke anbefalt å bruke slike hjelpemidler hvis man har pcos/pco eller annen hormonell ubalanse. 

Ting kan være litt mer i balanse nå, men så lenge noe er i ulaget, så vil man ikke kunne stole på tester etc. 

Personlig ville jeg avventer testing til etter første mensen der kommet. Det er kjipt og vanskelig, og enklere sagt enn gjort, men det sparer en for en del mentalt stress og ubehag ofte. Vært igjennom flere SA og MA, og tatt ulik tid hver gang hvor "raskt" kroppen har kommet tilbake i rute. 

 

Anonymkode: 609bf...ea7

Trist å høre at du har vært gjennom dette flere ganger ❤️ Håper du også får det til asap!! 

Anonymkode: c4f82...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Har du hatt noen eggløsningssymptomer? 

Jeg er i samme situasjon, men har negative eltester da. Utrolig kjipt å vente.

Anonymkode: cb7b9...c7f

Nja, har hatt stikking i magen flere dager, så det må ha vært noe annet. Men ingen eggløsningsslim.. 

Jeg har booket meg en privat gynekologisk undersøkelse for å sjekke hvordan ting ligger an, og for å høre om det er noe jeg kan gjøre for å maksimere sjansene for å bli gravid, og/eller hvertfall komme tilbake til syklus. 

Ikke noe gøy at du også er i samme situasjon. Sender styrke ❤️

Anonymkode: c4f82...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Trist å høre at du har vært gjennom dette flere ganger ❤️ Håper du også får det til asap!! 

Anonymkode: c4f82...747

Masse lykke til 🌹 Har termin om 5 uker, så det finnes lys i tunnellen selv når det tar tid. 

Anonymkode: 609bf...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Masse lykke til 🌹 Har termin om 5 uker, så det finnes lys i tunnellen selv når det tar tid. 

Anonymkode: 609bf...ea7

Såå glad på dine vegne! Lykke til med innspurten😊

Anonymkode: c4f82...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Masse lykke til 🌹 Har termin om 5 uker, så det finnes lys i tunnellen selv når det tar tid. 

Anonymkode: 609bf...ea7

Kan jeg spørre om dere fikk det til på den naturlige måten, eller trengte dere hjelp?

Anonymkode: c4f82...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...