AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #1 Del Skrevet 28. september 2024 Er vel kanskje ikke rette plassen å spørre men Jaja, jeg er så usikker. Er nødt til å ha brøyte traktor her jeg bor. Har en gammel mf 83 mod som sviktet. Var en pumpe som er røket. Denne traktoren er rusten og svært sliten. Sā jeg vurderer å ta er lån på 300k Eller evt bruke 100k på en skikkelig service på verksted med denne. Siden en aldrig kan være helt sikker på tilstand med brukttraktor. Vil det lønne seg best å ta den jeg har på verksted? Anonymkode: 03f0a...7f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #2 Del Skrevet 28. september 2024 Hvis du er handy og skrur selv: gammel. Hvis du er avhengig av verksted til det meste: ny. Anonymkode: 359fb...574 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #3 Del Skrevet 28. september 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hvis du er handy og skrur selv: gammel. Hvis du er avhengig av verksted til det meste: ny. Anonymkode: 359fb...574 Jeg er delvis kyndig men ikke tid til å gjøre stor arbeid. Ergo verksted for total service. Tenkte hvor de gjør den tilnermet god som ny. Problemet med nyere er at med mindre den er helt ny er det ingen garantier for tilstand Anonymkode: 03f0a...7f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 28. september 2024 #4 Del Skrevet 28. september 2024 Men trenger du en traktor til å brøyte? Hva med en ny hjullaster? Som f.eks denne: https://www.finn.no/b2b/construction/ad.html?finnkode=365409052 Jeg ville heller kjøpt en splitter ny hjullaster til 200 000,- enn en brukt, litt eldre traktor til 300 000,-. Å restaurere en 40 år gammel traktor til 100 000,- er nok det siste jeg ville valgt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #5 Del Skrevet 28. september 2024 Bombasi skrev (38 minutter siden): Men trenger du en traktor til å brøyte? Hva med en ny hjullaster? Som f.eks denne: https://www.finn.no/b2b/construction/ad.html?finnkode=365409052 Jeg ville heller kjøpt en splitter ny hjullaster til 200 000,- enn en brukt, litt eldre traktor til 300 000,-. Å restaurere en 40 år gammel traktor til 100 000,- er nok det siste jeg ville valgt. Den lille derten der? 😂😂😂 Anonymkode: 82b1d...7b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 28. september 2024 #6 Del Skrevet 28. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Den lille derten der? 😂😂😂 Anonymkode: 82b1d...7b6 Dert?! Skulle du ikke bare brøyte snø? 😜 Slike maskiner kjører rundt hver vinterdag på brøyteoppdrag på plassen her jeg bor, og de funker som gull. Skulle hatt meg en selv! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #7 Del Skrevet 28. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er vel kanskje ikke rette plassen å spørre men Jaja, jeg er så usikker. Er nødt til å ha brøyte traktor her jeg bor. Har en gammel mf 83 mod som sviktet. Var en pumpe som er røket. Denne traktoren er rusten og svært sliten. Sā jeg vurderer å ta er lån på 300k Eller evt bruke 100k på en skikkelig service på verksted med denne. Siden en aldrig kan være helt sikker på tilstand med brukttraktor. Vil det lønne seg best å ta den jeg har på verksted? Anonymkode: 03f0a...7f6 Det kan være verdt å koste på den gamle traktoren fremfor å kjøpe ny brukt, når det gjelder deler så kan du skaffe brukt eller overhale. Fordelen med gamle maskiner er at de kan faktisk repareres istedet for å kjøpe helt nye komponenter. Du kan jo se om det finnes grupper for gamle traktorer på FB, er mange som sitter på mye deler og som restaurerer slike ting. Så lenge motor, drivverk og hydraulikk ikke er helt utslitt så er det håp. Rust er ikke et problem på traktor. Bombasi skrev (3 minutter siden): Dert?! Skulle du ikke bare brøyte snø? 😜 Slike maskiner kjører rundt hver vinterdag på brøyteoppdrag på plassen her jeg bor, og de funker som gull. Skulle hatt meg en selv! Funker sikkert greit til å brøyte fortau og flytte på litt snø i borettslag, men den mangler kraftuttak og trekantfeste så bruksområdet er veldig begrenset. Anonymkode: e16f7...c5a 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #8 Del Skrevet 28. september 2024 Bombasi skrev (1 time siden): Dert?! Skulle du ikke bare brøyte snø? 😜 Slike maskiner kjører rundt hver vinterdag på brøyteoppdrag på plassen her jeg bor, og de funker som gull. Skulle hatt meg en selv! Ja brøyte etter en 2km lang gårdsvei, med mye snøfokk til tider. Da nøtter det ikke med en liten skuffe og jeg tror den lasteren blir for lett også. Det hadde gått fint til å ryddet lett snø bare på gårdsplassen. Men tung snø på 1m blir fort til mange tonn og da står man bare å spinner Anonymkode: 03f0a...7f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #9 Del Skrevet 29. september 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja brøyte etter en 2km lang gårdsvei, med mye snøfokk til tider. Da nøtter det ikke med en liten skuffe og jeg tror den lasteren blir for lett også. Det hadde gått fint til å ryddet lett snø bare på gårdsplassen. Men tung snø på 1m blir fort til mange tonn og da står man bare å spinner Anonymkode: 03f0a...7f6 Og da vurderer du å pusse opp en gammel rusten mf 83 modell? Hva er det den klarer som ikke hjullasteren klarer? Her i sameiet sendte de hjullaster når de moderne brøytetraktorene måtte gi tapt. Gikk unna på null komma svisj. Anonymkode: 3f138...0ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #10 Del Skrevet 29. september 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ja brøyte etter en 2km lang gårdsvei, med mye snøfokk til tider. Da nøtter det ikke med en liten skuffe og jeg tror den lasteren blir for lett også. Det hadde gått fint til å ryddet lett snø bare på gårdsplassen. Men tung snø på 1m blir fort til mange tonn og da står man bare å spinner Anonymkode: 03f0a...7f6 Nytter ikke å spørre etter noe fornuftig her inne, du får bare svadasvar fra de som ikke kan og ikke vet. Det vil klart koste å sette i stand traktoren om det er hydraulikkpumpa som har takka for seg. Men, er den helt død på løft av løftearmene? Vet at noen MF har en sil i stål, i bakkroppen som kan vokse igjen, det løses ved å tappe den for olje, ta ut silen gjennom ei luke under, og koke den i vann. Det er godt merkbart i kulde. Har den to-trinns kløtsj? Spør bare for er usikker på når de kutta ut den, for kan være at ene lamellen kan være gåen. Anonymkode: 82b1d...7b6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #11 Del Skrevet 29. september 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Nytter ikke å spørre etter noe fornuftig her inne, du får bare svadasvar fra de som ikke kan og ikke vet. Det vil klart koste å sette i stand traktoren om det er hydraulikkpumpa som har takka for seg. Men, er den helt død på løft av løftearmene? Vet at noen MF har en sil i stål, i bakkroppen som kan vokse igjen, det løses ved å tappe den for olje, ta ut silen gjennom ei luke under, og koke den i vann. Det er godt merkbart i kulde. Har den to-trinns kløtsj? Spør bare for er usikker på når de kutta ut den, for kan være at ene lamellen kan være gåen. Anonymkode: 82b1d...7b6 Og der dukka det opp et fornuftig menneske. Kina hjullastere er forøvrig rein dritt. Anonymkode: 194dc...82f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 29. september 2024 #12 Del Skrevet 29. september 2024 Jeg hadde aldri solgt min rustne Fiat 980dt, 1980 mod, til fordel for en brukttraktor til 300 000,- med mye 1generasjon elektronikk. Da hadde jeg før kostet 100 000,- på fiaten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 29. september 2024 #13 Del Skrevet 29. september 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Er vel kanskje ikke rette plassen å spørre men Jaja, jeg er så usikker. Er nødt til å ha brøyte traktor her jeg bor. Har en gammel mf 83 mod som sviktet. Var en pumpe som er røket. Denne traktoren er rusten og svært sliten. Sā jeg vurderer å ta er lån på 300k Eller evt bruke 100k på en skikkelig service på verksted med denne. Siden en aldrig kan være helt sikker på tilstand med brukttraktor. Vil det lønne seg best å ta den jeg har på verksted? Anonymkode: 03f0a...7f6 Hvilken model er denne MF'n? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #14 Del Skrevet 29. september 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nytter ikke å spørre etter noe fornuftig her inne, du får bare svadasvar fra de som ikke kan og ikke vet. Det vil klart koste å sette i stand traktoren om det er hydraulikkpumpa som har takka for seg. Men, er den helt død på løft av løftearmene? Vet at noen MF har en sil i stål, i bakkroppen som kan vokse igjen, det løses ved å tappe den for olje, ta ut silen gjennom ei luke under, og koke den i vann. Det er godt merkbart i kulde. Har den to-trinns kløtsj? Spør bare for er usikker på når de kutta ut den, for kan være at ene lamellen kan være gåen. Anonymkode: 82b1d...7b6 Ja frontlaster er død. Byttet den silen og hatt på litt hydraulikkolje. Har kjørt 2 år med motorolje, det kan vel være hardt for pumpa har jeg hørt. Har ikke testa etterpå da mangler 40l olje. Var voldsomme mengder som skal på denne. Tror ikke det er 2.trinnsclutch Ønsker en kjempe service på denne, hvor hytta ryddes for rust, bytte eksosanlegg (lekasje I rusten manifold), gjennomgang av clutch, el anlegg osv. Ser for meg en pris mellom 100 og 150k for dette, Eller kan det bli mer? Har 3 unger og jobb, så har ikke sjans å drive med dette selv. Anonymkode: 03f0a...7f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #15 Del Skrevet 29. september 2024 Apis skrev (3 timer siden): Hvilken model er denne MF'n? 265 Anonymkode: 03f0a...7f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #16 Del Skrevet 29. september 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Og der dukka det opp et fornuftig menneske. Kina hjullastere er forøvrig rein dritt. Anonymkode: 194dc...82f Takk for en helt ubrukelig kommentar. Anonymkode: 3f138...0ab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #17 Del Skrevet 29. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for en helt ubrukelig kommentar. Anonymkode: 3f138...0ab Ikke helt, kinalastere er dårlige. Anonymkode: 03f0a...7f6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #18 Del Skrevet 29. september 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det kan være verdt å koste på den gamle traktoren fremfor å kjøpe ny brukt, når det gjelder deler så kan du skaffe brukt eller overhale. Fordelen med gamle maskiner er at de kan faktisk repareres istedet for å kjøpe helt nye komponenter. Du kan jo se om det finnes grupper for gamle traktorer på FB, er mange som sitter på mye deler og som restaurerer slike ting. Så lenge motor, drivverk og hydraulikk ikke er helt utslitt så er det håp. Rust er ikke et problem på traktor. Funker sikkert greit til å brøyte fortau og flytte på litt snø i borettslag, men den mangler kraftuttak og trekantfeste så bruksområdet er veldig begrenset. Anonymkode: e16f7...c5a Trekantfeste er det ingen som trenger. Anonymkode: 2db91...c8d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #19 Del Skrevet 29. september 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ikke helt, kinalastere er dårlige. Anonymkode: 03f0a...7f6 Generell synsing om ting og tang er aldri veldig opplysende. Anonymkode: 3f138...0ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #20 Del Skrevet 29. september 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Trekantfeste er det ingen som trenger. Anonymkode: 2db91...c8d Jeg trenger det og da er det flere Anonymkode: 03f0a...7f6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå