Gå til innhold

Legen gav meg østrogen mot mine muskel- og leddplager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en dame på 52 år som de siste

år har vært veldig plaget med smerter i de fleste store ledd som hofte, knær, skuldre og albuer. Jeg har hatt betennelse i hoften, artritt i skulderledd, artrose i begge knær, tennisalbue og frosen Shoulder. Jeg har ryggsmerter, ømme ribbein, stive fingre og opplever å være stiv i hele kroppen om morgenen. Fastlege har henvist meg til revmatolog, jeg har tatt utallige blodprøver, MR av brystben, ryggsøylen og hofteledd. Ingen blodprøver slår ut på revmatisme. Heller ingen klare funn på MR, bortsett fra artrose i begge knær. Revmatolog sier jeg har symptomer på Psoriasisartritt, men da jeg ikke har fått påvist psoriasis av lege, får jeg ikke diagnosen. Jeg har psoriasis i nær familie (søsken), og mener selv at jeg tidligere i livet har hatt utbrudd av psoriasis på både albuer og knær.

Var hos fastlege denne uken, da jeg er fortvilet og lei av å alltid ha vondt. Jeg sover dårlig og er konstant sliten. Jeg jobber 100 prosent, og vil gjerne fortsette med det. Legen ønsket å sette meg på østrogen, han mener bestemt at det kan hjelpe på mine muskel og leddsmerter. Jeg forlot legekontoret med en resept på Novofem. Uten at det er tatt blodprøver for å sjekke mine østrogennivåer. Han spurte heller ikke om vi har brystkreft i familien, han opplyste heller ikke om bivirkninger. 

Jeg har ingen plager i forbindelse med overgangsalder. Ingen hetetokter, tørre slimhinner, humørsvingninger…osv. Jeg og mannen min har lest oss opp på Novofem og er vel kommet til at jeg ikke skal starte på denne. Er det noen som har erfaring med Novofem og muskel- og leddsmerter? Har dere eventuelt opplevd bedring?

Anonymkode: fa6eb...214

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En skal ikke sjekke hormonnivå på kvinner over 45 som har symptomer på at de har kommet i overgangsalderen, da det kun gir et øyeblikkbilde og ikke reelle nivåer av hormoner. Lærte det nettopp i en tråd her, etter å ha bli satt på østrogen for så å få kontrabeskjed på grunn av "nok" på blodprøven. 😅

Ville ha krevd ny henvisning til utredning for Psoriasisartritt, da det høres mest logisk ut i fra hva du sier. Det finnes mye god behandling å prøve, bare de greier å lande diagnosen. Kanskje du kan finne gamle bilder der du viser hud/utslett? Vil tro du har mer kunnskap om psoriasis og psoriasisartritt enn meg, og kanskje også fastlegen, så stå på ditt!

Anonymkode: 75c0d...7e1

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Muskel-skjelettsmerter en en av de vanligste plagene som følger med overgangsalder. Legen din er oppdatert og klok som anbefaler deg å prøve ut dette. Brystkreft i familien er det helt riktig av legen din å ikke spørre om. (Østrogenbehandling reduserer uansett risiko for brystkreft, det vet man nå). Jeg tror du og mannen din har «lest dere opp» på feilinformasjon fra gamle dager. 

Anonymkode: 48b54...538

• Liker 14
  • Nyttig 6
Skrevet

En blodprøve gir bare et øyeblikksbilde, for hormonnivåene svinger hele tiden. 

Har du mye brystkreft i familien da? 

Østrogen kan også beskytte mot kreft, og mot benskjørhet, så dette er en avveining man må gjøre selv/sammen med lege. 

Jeg har også store smerter i leddene, særlig i hofter, skuldre, fingre og tær. Tror det er overgangsalderen hos meg (51 år), og skal prøve ut hormoner. Veldig mange har god hjelp av det. 

Anonymkode: 1ecb5...c94

• Liker 5
Skrevet

Østrogenmangel kan absolutt gi smerter og muskelsvakhet.

Anonymkode: 338fa...25f

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg forstår ikke helt hvorfor du ikke vil prøve et medikament som kan gi deg bedring, men heller vil avstå og fortsette med smerter og dårlig søvn? Hvis du ikke får bedring, er det jo ikke noe problem å seponere Novofem etter et halvt år. 

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er en dame på 52 år som de siste

år har vært veldig plaget med smerter i de fleste store ledd som hofte, knær, skuldre og albuer. Jeg har hatt betennelse i hoften, artritt i skulderledd, artrose i begge knær, tennisalbue og frosen Shoulder. Jeg har ryggsmerter, ømme ribbein, stive fingre og opplever å være stiv i hele kroppen om morgenen. Fastlege har henvist meg til revmatolog, jeg har tatt utallige blodprøver, MR av brystben, ryggsøylen og hofteledd. Ingen blodprøver slår ut på revmatisme. Heller ingen klare funn på MR, bortsett fra artrose i begge knær. Revmatolog sier jeg har symptomer på Psoriasisartritt, men da jeg ikke har fått påvist psoriasis av lege, får jeg ikke diagnosen. Jeg har psoriasis i nær familie (søsken), og mener selv at jeg tidligere i livet har hatt utbrudd av psoriasis på både albuer og knær.

Var hos fastlege denne uken, da jeg er fortvilet og lei av å alltid ha vondt. Jeg sover dårlig og er konstant sliten. Jeg jobber 100 prosent, og vil gjerne fortsette med det. Legen ønsket å sette meg på østrogen, han mener bestemt at det kan hjelpe på mine muskel og leddsmerter. Jeg forlot legekontoret med en resept på Novofem. Uten at det er tatt blodprøver for å sjekke mine østrogennivåer. Han spurte heller ikke om vi har brystkreft i familien, han opplyste heller ikke om bivirkninger. 

Jeg har ingen plager i forbindelse med overgangsalder. Ingen hetetokter, tørre slimhinner, humørsvingninger…osv. Jeg og mannen min har lest oss opp på Novofem og er vel kommet til at jeg ikke skal starte på denne. Er det noen som har erfaring med Novofem og muskel- og leddsmerter? Har dere eventuelt opplevd bedring?

Her har du to muligheter, enten prøve ut legemiddelet fastlegen har gitt deg, eller fullstendig slutten klage over alle de plager. 
Har du full oversikt over alle blodprøver både legen din og reumatologen har tatt? Vet du hva reumat. Har skrevet i epikriser til fastlegen din? 
Vet du og sin mann mer om fornuften med å bruke legemiddelet du har fått enn fastlegen din vet? 

Hvilket alternativ velger du? 

Finnes nok av uttalelser om at kvinner i overgangsalderen får muskel og skjelettplager. Eli Kari Gjengedal var vel ute og klaget på dette og for litt siden?

Anonymkode: 3824f...8c2

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

En blodprøve gir bare et øyeblikksbilde, for hormonnivåene svinger hele tiden. 

Har du mye brystkreft i familien da? 

Østrogen kan også beskytte mot kreft, og mot benskjørhet, så dette er en avveining man må gjøre selv/sammen med lege. 

Jeg har også store smerter i leddene, særlig i hofter, skuldre, fingre og tær. Tror det er overgangsalderen hos meg (51 år), og skal prøve ut hormoner. Veldig mange har god hjelp av det. 

Anonymkode: 1ecb5...c94

Takk for svar♥️ Har ikke brystkreft i nær familie, heldigvis😉 Men føler at fastlegen skrev ut resepten i full fart uten å spørre om sykdommer i nær familie. Uten å informere om bivirkninger og hva jeg kan komme til å erfare ved bruk. Er i utgangspunkter litt skeptisk til bruk av hormoner, selv om jeg har brukt både p-piller og hormonspiral som prevensjon. Hormonspiral har jeg forresten fortsatt. Han spurte egentlig heller ikke om jeg var villig til å prøve Novofem. Skrev ut resepten og ferdig med det! 

Jeg overdriver kanskje i min skepsis. Men hadde følt meg tryggere med mer info fra fastlegen. 

Skrevet

Spør du meg så burde østrogen vært standard for alle damer over 45. Tror ærlig talt det hadde redusert sykemelding radikalt. 

Østrogen er dag og natt i perimenopause og i selve overgangsalder. 

Bestill time til mammografi, det er uansett på tide. 

Anonymkode: 207fd...0e5

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for svar♥️ Har ikke brystkreft i nær familie, heldigvis😉 Men føler at fastlegen skrev ut resepten i full fart uten å spørre om sykdommer i nær familie. Uten å informere om bivirkninger og hva jeg kan komme til å erfare ved bruk. Er i utgangspunkter litt skeptisk til bruk av hormoner, selv om jeg har brukt både p-piller og hormonspiral som prevensjon. Hormonspiral har jeg forresten fortsatt. Han spurte egentlig heller ikke om jeg var villig til å prøve Novofem. Skrev ut resepten og ferdig med det! 

Jeg overdriver kanskje i min skepsis. Men hadde følt meg tryggere med mer info fra fastlegen. 

Ok- du stoler mer på mannen din enn legen vedr legemidler.. hva jobber mannen din med? 

Anonymkode: 0a023...6b3

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

En skal ikke sjekke hormonnivå på kvinner over 45 som har symptomer på at de har kommet i overgangsalderen, da det kun gir et øyeblikkbilde og ikke reelle nivåer av hormoner. Lærte det nettopp i en tråd her, etter å ha bli satt på østrogen for så å få kontrabeskjed på grunn av "nok" på blodprøven. 😅

Ville ha krevd ny henvisning til utredning for Psoriasisartritt, da det høres mest logisk ut i fra hva du sier. Det finnes mye god behandling å prøve, bare de greier å lande diagnosen. Kanskje du kan finne gamle bilder der du viser hud/utslett? Vil tro du har mer kunnskap om psoriasis og psoriasisartritt enn meg, og kanskje også fastlegen, så stå på ditt!

Anonymkode: 75c0d...7e1

Takk for svar♥️ Har lett i gamle bilder, men finner ikke noen som viser utslett. Jeg var plaget med utslett på baksiden av albuene, og de vises ikke så godt på bilder.. Men tror også mine plager bunner i psoriasisartritt og derfor er jeg skeptisk til østrogen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Du skriver at du har ingen plager i forbindelse med overgangsalder, men det kan jo være at nettopp muskel/leddsmerter er dine plager i overgangsalderen. Ikke alle får hetetokter, humørsvingninger o.l., noen får mer atypiske plager som smerter i muskler og ledd.
Jeg synes legen din er smart som tenker at du kan prøve å se om hormoner kan dempe plagene. Slett ikke alle leger er oppdaterte nok til å se sammenhengen mellom ubalanse/mangel i hormoner og diverse plager.

Dersom du etter 3-6 mnd på hormoner ikke merker noen forskjell, så tar du kontakt med legen igjen og drøfter videre undersøkelser.

Anonymkode: fc095...26b

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Spør du meg så burde østrogen vært standard for alle damer over 45. Tror ærlig talt det hadde redusert sykemelding radikalt. 

Østrogen er dag og natt i perimenopause og i selve overgangsalder. 

Bestill time til mammografi, det er uansett på tide. 

Anonymkode: 207fd...0e5

Jeg er ikke sykemeldt, og har ikke benyttet meg av sykemelding  de 2 siste årene. Jeg ønsker virkelig å jobbe, men jeg ønsker også å føle meg bedre i leddene. Har vært til mammografi 2 ganger allerede. En gang på grunn av en hoven kjertel som måtte sjekkes. Heldigvis alt ok. 

Jeg mener selv at mine plager bunner ut i noe annet enn overgangsalder, er derfor jeg er så skeptisk til østrogen. Men jeg skjønner at det er mer vanlig å bruke enn jeg har trodd! Føler meg bare ekstremt usikker på bivirkninger. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for svar♥️ Har lett i gamle bilder, men finner ikke noen som viser utslett. Jeg var plaget med utslett på baksiden av albuene, og de vises ikke så godt på bilder.. Men tror også mine plager bunner i psoriasisartritt og derfor er jeg skeptisk til østrogen.

Du klarer ikke forstå eller ta inn at du kan ha mer enn en tilstand som gir deg plager? 
Å bestemme deg for at du har psoriasis artritt og ingenting annet, er å være hypokonder, fordi du har pr. Nå ingen som helt utslett, og du har ikke hatt utslett annet enn i gamle dager. Så det du driver på med både i livet og i tråden her er reinspikka tull. Om du skulle finne et gammelt bilde med eksem på din kropp, så vil legene le av deg om du kommer med bildet og påstår at du har ps. artritt. Men for meg må du gjerne drive på…..
Legen er nok nærmere rett medisin enn hva du som legmann er. Er din mann medisinutdannet? Siden du rådfører deg med han fremfor å følge legens råd? 

Anonymkode: 3824f...8c2

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har lenge hatt muskel og leddplager, alle prøver ok. Siste to år gått mer mot artrose-smerter, og betydelig mer smerter i fingre og storetær. Har sjekket hormoner flere ganger, aldri vært utslag. Er nøye med kosthold, dvs jeg spiser ikke ultraprosessert mat, sukker, forsiktig med mye mat med stivelse m.m. 

Så begynte å ta tilskudd av elektrolytter, og smertene mine er nesten borte. Jeg har absolutt ingen smerter i tær eller fingre, og smerter i nakke/rygg er betydelig bedre. Så noe har kroppen min manglet, selv om det aldri hat slått ut på prøver. Har brukt dette, som i tillegg inneholder msm som er bra for muskler. Fatiguen min er også bedre
https://www.life.no/trening/sportsdrikke/elektrolutpulver-citron-lime

Når man leser om hva slags funksjoner elektrolytter har i kroppen, så gir det jo mening. Verdt å undersøke. Jeg tar forøvrig relativt små doser, har for det meste holdt meg til bare 1 dose. 

Anonymkode: 812e5...300

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du skriver at du har ingen plager i forbindelse med overgangsalder, men det kan jo være at nettopp muskel/leddsmerter er dine plager i overgangsalderen. Ikke alle får hetetokter, humørsvingninger o.l., noen får mer atypiske plager som smerter i muskler og ledd.
Jeg synes legen din er smart som tenker at du kan prøve å se om hormoner kan dempe plagene. Slett ikke alle leger er oppdaterte nok til å se sammenhengen mellom ubalanse/mangel i hormoner og diverse plager.

Dersom du etter 3-6 mnd på hormoner ikke merker noen forskjell, så tar du kontakt med legen igjen og drøfter videre undersøkelser.

Takk for svar♥️ Ja, det skader jo ikke å prøve. 

Skrevet

Hvis du er skeptisk til Novofem kan du eventuelt drøfte med legen om du heller kan få østrogen i sprayform, gel eller plaster (for tiden veldig vanskelig å få tak i, men det er mulig å få tak i). Du har jo hormonspiral, så da har allerede progesteronstøtten som alle kvinner med intakt livmor må ha når de får østrogenbehandling.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har lenge hatt muskel og leddplager, alle prøver ok. Siste to år gått mer mot artrose-smerter, og betydelig mer smerter i fingre og storetær. Har sjekket hormoner flere ganger, aldri vært utslag. Er nøye med kosthold, dvs jeg spiser ikke ultraprosessert mat, sukker, forsiktig med mye mat med stivelse m.m. 

Så begynte å ta tilskudd av elektrolytter, og smertene mine er nesten borte. Jeg har absolutt ingen smerter i tær eller fingre, og smerter i nakke/rygg er betydelig bedre. Så noe har kroppen min manglet, selv om det aldri hat slått ut på prøver. Har brukt dette, som i tillegg inneholder msm som er bra for muskler. Fatiguen min er også bedre
https://www.life.no/trening/sportsdrikke/elektrolutpulver-citron-lime

Når man leser om hva slags funksjoner elektrolytter har i kroppen, så gir det jo mening. Verdt å undersøke. Jeg tar forøvrig relativt små doser, har for det meste holdt meg til bare 1 dose. 

Tusen takk for svar♥️ Dette skal jeg se nærmere på! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er ikke sykemeldt, og har ikke benyttet meg av sykemelding  de 2 siste årene. Jeg ønsker virkelig å jobbe, men jeg ønsker også å føle meg bedre i leddene. Har vært til mammografi 2 ganger allerede. En gang på grunn av en hoven kjertel som måtte sjekkes. Heldigvis alt ok. 

Jeg mener selv at mine plager bunner ut i noe annet enn overgangsalder, er derfor jeg er så skeptisk til østrogen. Men jeg skjønner at det er mer vanlig å bruke enn jeg har trodd! Føler meg bare ekstremt usikker på bivirkninger. 

Psoriasis og psoriasisgikt kan faktisk oppstå eller forverre seg ved hormonubalanse, som f.eks. i overgangsalderen, så om du er overbevist om at du har psoriasisgikt burde du absolutt prøve hormonbehandling i noen måneder. Brystkreft og andre alvorlige bivirkninger er ikke noe som oppstår så ofte, sjansen er større for at du vil få bivirkninger i form av kvalme, vonde bryster, småblødninger o.l. Hvis dette oppstår er det jo bare å slutte på hormonene.
Jeg synes du skal stole på legen og ikke la være å ta Novofem bare fordi du og mannen er skeptiske.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tusen takk for svar♥️ Dette skal jeg se nærmere på! 

Du kan google electrolytes + menopause og electrolytes + arthritis (norske sider er håpløst dårlig på info). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...