AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #1 Skrevet 28. september 2024 Jeg har slitt med mye hjertebank, ekstrem hjertebank og hetetokter. Som om kroppen brenner og dunker i ett sett. Jeg kjenner pulsen slår på hele kroppen. Det er ekstremt på armene og hendene. Blodårene buler ut på armer og hender når jeg får hjertebank. De (blodårene) dunker, kribler og klør. Det er smertefullt. Fingrene blir stive i leddene, varierer fra smertefullt til bare ømt. Huden blir glovarm og rød, og jeg kan få hetetokter og svette ekstremt på hele kroppen. Jeg kan også bli ildrød i ansiktet og kjenner pulsen slår i ansiktet, til tross for at det er kaldt ute og jeg har ingen ytre-grunn til å være så varm som jeg er. Normalt er hendene mine iskalde, likhvit og blå. Selv når det er 30 grader ute, så er jeg kald og spesielt iskald på hendene. Triggere jeg har oppdaget over tid: Spising - Får det alltid etter å ha spist, ingen unntak. Uavhengig av hva og hvor mye jeg har spist. Èn sjokoladebit og det starter. Står oppreist - Ofte kan det være såpass mildt at det er småvarmt, blodårene buler ut og det kjennes ut som at kryper insekter under huden (blodet som strømmer). Blir også blå-lilla på føttene og får hvite flekker på leggene og de blir røde/lilla. Stress - Skikkelig trigger, sier seg selv. Mat er en veldig stor trigger, men mat bringer med seg mye psykisk stress (har et problematisk forhold til mat). De dagene jeg spiser så får jeg ekstrem nattesvette. Vi snakker det renner av meg, det er 3-5 ganger på én natt. Jeg brenner opp, uten ytre-årsaker. Har forsøkt alt, har forsøkt å kjøle ned rommet til iskald uten bedring. Jeg får også hjertebank med nattesvette uten å ha spist og uten en trigger som meg bekjent (kan være psykisk stress) Det spiller ingen rolle hva jeg spiser eller hvor mye jeg spiser. Jeg har testet ut alt. Spiser jeg, så er det garantert hjertebank med smerter på hendene/årene og nattesvette den natten. Har lavt jern, ferritin, folat, b12 og d-vitamin. Det er de som er verst på blodprøvene og har vært det i alt for mange år. Dette problemet har kun vært det siste året og blir bare verre og verre. Andre som sliter med dette? Er det normalt? Hva kan det være? Anonymkode: a711c...488
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #2 Skrevet 28. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har slitt med mye hjertebank, ekstrem hjertebank og hetetokter. Som om kroppen brenner og dunker i ett sett. Jeg kjenner pulsen slår på hele kroppen. Det er ekstremt på armene og hendene. Blodårene buler ut på armer og hender når jeg får hjertebank. De (blodårene) dunker, kribler og klør. Det er smertefullt. Fingrene blir stive i leddene, varierer fra smertefullt til bare ømt. Huden blir glovarm og rød, og jeg kan få hetetokter og svette ekstremt på hele kroppen. Jeg kan også bli ildrød i ansiktet og kjenner pulsen slår i ansiktet, til tross for at det er kaldt ute og jeg har ingen ytre-grunn til å være så varm som jeg er. Normalt er hendene mine iskalde, likhvit og blå. Selv når det er 30 grader ute, så er jeg kald og spesielt iskald på hendene. Triggere jeg har oppdaget over tid: Spising - Får det alltid etter å ha spist, ingen unntak. Uavhengig av hva og hvor mye jeg har spist. Èn sjokoladebit og det starter. Står oppreist - Ofte kan det være såpass mildt at det er småvarmt, blodårene buler ut og det kjennes ut som at kryper insekter under huden (blodet som strømmer). Blir også blå-lilla på føttene og får hvite flekker på leggene og de blir røde/lilla. Stress - Skikkelig trigger, sier seg selv. Mat er en veldig stor trigger, men mat bringer med seg mye psykisk stress (har et problematisk forhold til mat). De dagene jeg spiser så får jeg ekstrem nattesvette. Vi snakker det renner av meg, det er 3-5 ganger på én natt. Jeg brenner opp, uten ytre-årsaker. Har forsøkt alt, har forsøkt å kjøle ned rommet til iskald uten bedring. Jeg får også hjertebank med nattesvette uten å ha spist og uten en trigger som meg bekjent (kan være psykisk stress) Det spiller ingen rolle hva jeg spiser eller hvor mye jeg spiser. Jeg har testet ut alt. Spiser jeg, så er det garantert hjertebank med smerter på hendene/årene og nattesvette den natten. Har lavt jern, ferritin, folat, b12 og d-vitamin. Det er de som er verst på blodprøvene og har vært det i alt for mange år. Dette problemet har kun vært det siste året og blir bare verre og verre. Andre som sliter med dette? Er det normalt? Hva kan det være? Anonymkode: a711c...488 Du bør jo jobbe med blodprøveverdiene dine i første omgang. Lavt av disse over lang tid vil tappe deg hent og til slutt gi deg symptomer på mangler. Hvor gammel er du? Jeg tenke også evt hormonelle plager ut fra sympt . Men du bør nok utredes av lege en å vare lene deg på tips her. Kanskje du også skal lese om POTs -vedr problemer når du står og blå lilla føtter. Alt dette kan komme av ubalanser i nervesystemet ditt som kan være en konsekvens av B12 mangel. Langavrig stress kan også gi div dysautonomier. Anonymkode: 33012...91f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå