Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
jegerrinne skrev (3 minutter siden):

Ser enkelte påstår vedfyring ikke lønner seg. Da lurer nå jeg litt. For vi ser her vi hadde et år vi hadde bommet med veden. Den mnd fikk vi strømregning på 2500kr mer en vi pleier fordi varmepumpa stod på 24 grader å pumpet ved -25 grader ute, pluss vi måtte ha på mer varme ellers i huset.

Mens når vi fyrer med ved kan vi skru av alle ovner uten om varmepumpe som holder grunnvarme på 18 grader.

Hvor stort press det er på ved er opp og ned hvor en bor. Her vet jeg 2 bønder alt har solgt ut alt, mens 2 av de andre jeg kjenner har fortsatt igjen.

Her jeg bor delvis på fjellet blir det glatt rundt-15 til -20 fra desember til februar. Å varme opp med strøm har kostet meg oppmot 2000mnd og da frøs jeg også! Jeg kjøpte ved for 3500 og hadde det godt og varmt hele perioden. 

Anonymkode: 3b17c...fb3

Videoannonse
Annonse
Gjest jegerrinne
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Her jeg bor delvis på fjellet blir det glatt rundt-15 til -20 fra desember til februar. Å varme opp med strøm har kostet meg oppmot 2000mnd og da frøs jeg også! Jeg kjøpte ved for 3500 og hadde det godt og varmt hele perioden. 

Blir og fort annen varme med vedfyring og. Min erfaring blir det mer lunt med ved en med strøm.

Og bor en slik du og vi bor, så vil en ikke kunne holde varmt med kun strøm uten det blir dyrt når det bikker -20 i lange perioder

Her har vi nå etterisolering og nye vinduer. Men ser allikevel at ved er det som fungerer best og som og redusere strøm regning og nettlei

Skrevet
jegerrinne skrev (1 minutt siden):

Blir og fort annen varme med vedfyring og. Min erfaring blir det mer lunt med ved en med strøm.

Og bor en slik du og vi bor, så vil en ikke kunne holde varmt med kun strøm uten det blir dyrt når det bikker -20 i lange perioder

Her har vi nå etterisolering og nye vinduer. Men ser allikevel at ved er det som fungerer best og som og redusere strøm regning og nettlei

Enig, det er en helt annerledes varme med ovnen og jeg trenger ikke å fyre hardt for at det skal vare lenge. Jeg tror ikke folk som uttaler seg om dette med ved vs strøm har opplevd -20 i feks 1,5 måned, og -10 resten av tidligvåren. Er ganske greit isolert og sånn her og, men likevel. Er det kaldt som i en dypfrys så merker en det. 

Gjest jegerrinne
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig, det er en helt annerledes varme med ovnen og jeg trenger ikke å fyre hardt for at det skal vare lenge. Jeg tror ikke folk som uttaler seg om dette med ved vs strøm har opplevd -20 i feks 1,5 måned, og -10 resten av tidligvåren. Er ganske greit isolert og sånn her og, men likevel. Er det kaldt som i en dypfrys så merker en det. 

En gjør det. Og slår fort inn i vegger fra utsiden.

Skrevet

"

Pris per kWh = Kjøpspris / Varmeenergi i rommet = 100 kroner / 51,09 kWh = 1,957 kroner/kWh

Her er det viktig å huske at dette tallet representerer et beste tilfelle: Vi brukte ved med en svært lav fuktighetsgrad som blir brent i en ovn med høyest virkningsgrad. Dette gjorde vi for å få et sluttresultat som viser at vedfyring og strømfyring er sammenlignbart, under enkelte forutsetninger."

https://www.minenergi.no/slik-regner-du-ut-hva-vedfyringen-faktisk-koster/s/5-147-8554

Etter denne artikkelen har prisen steget.

Anonymkode: 1c378...771

Skrevet
jegerrinne skrev (3 timer siden):

Ser enkelte påstår vedfyring ikke lønner seg. Da lurer nå jeg litt. For vi ser her vi hadde et år vi hadde bommet med veden. Den mnd fikk vi strømregning på 2500kr mer en vi pleier fordi varmepumpa stod på 24 grader å pumpet ved -25 grader ute, pluss vi måtte ha på mer varme ellers i huset.

Mens når vi fyrer med ved kan vi skru av alle ovner uten om varmepumpe som holder grunnvarme på 18 grader.

Hvor stort press det er på ved er opp og ned hvor en bor. Her vet jeg 2 bønder alt har solgt ut alt, mens 2 av de andre jeg kjenner har fortsatt igjen.

Hei! Hvor mye ved pleier du å kjøpe?

Anonymkode: a8e0f...dc5

Gjest jegerrinne
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hei! Hvor mye ved pleier du å kjøpe?

Anonymkode: a8e0f...dc5

Vi bruker alt fra ut fra vinteren 4 til 6 storsekk på 1100 l sekk. Kjøper som oftest løst bestiller da 6 kubikk. Og stabler da selv

Skrevet

Her vi bor er det et dagsenter for utviklingshemmede. De har en avdeling på dagsenteret litt utenfor byen der brukerne har jobb med å klyve ved (hånd-drevet vedklyver. Brukerne får mosjon og for dem et meningsfylt arbeid. Og de selger veden til nesten halv pris av butikkpris! Når de holder på nesten hver dag hele året, så blir det imponerende mange sekker!

Anonymkode: 622e4...f39

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her vi bor er det et dagsenter for utviklingshemmede. De har en avdeling på dagsenteret litt utenfor byen der brukerne har jobb med å klyve ved (hånd-drevet vedklyver. Brukerne får mosjon og for dem et meningsfylt arbeid. Og de selger veden til nesten halv pris av butikkpris! Når de holder på nesten hver dag hele året, så blir det imponerende mange sekker!

Anonymkode: 622e4...f39

Det er et veldig flott tiltak og er helt greit hvis du bare skal ha fem sekker til peiskos i løpet av vinteren. Men skal man fyre med ved, så blir det veldig dyrt å kjøpe sånne små sekker. Her tar Arbeid og vekst (som det heter) 95,-kr for én 40-liters sekk + frakt, og det er ikke akkurat billig.

Anonymkode: a9e5a...ba9

Skrevet

Kommer jo veldig an på hvor kaldt det er hos deg og type bolig. Jeg har et hus på snaut 200m2 som kunne vært noe bedre isolert. Har varmepumpe i stue pluss varmeovn/kabler i alle smårom som har lukket dør. Så bruker peisen som et supplement til å varme stue, spisestue, kjøkken og gang nede, og trapp/gang oppe. Fyrer litt for å hjelpe varmepumpa når det er mer enn 10 minus. Det er ei bra pumpe så den klarer det egentlig alene, men synes peisvarmen er koselig og digg. Bruker 1-1,5 storsekk i året.

Skrevet

Sparer masse på å kjøpe lokalt Vs. Butikk. Vi har enebolig på 180 kvm (3 etasjer) og fyrer i mellom etasjen. Har ikke varmepumpe. Fyrer nesten 3 kubikk i året (3 paller). I år fikk vi god pris av en kollega, 1000 kroner pallen. Normalt har vi betalt mellom 1200-1400 kr. 

Anonymkode: 2b697...bd0

• Liker 1
Skrevet

Ved er ufattelig underpriset. Folk fatter ikke hvor mye jobb det er med det.

Anonymkode: 482c0...e57

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...