AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #1 Skrevet 28. september 2024 Har endelig fått vedovn i hus. Hvor mye ved bør man kjøpe til daglig forbruk gjennom vinteren? Er det for sent å kjøpe ved nå? Leser annonser som sier "sikre deg ved for neste års forbruk allerede i dag". Kan man kjøpe på plantasjen eller obs? Anonymkode: a8e0f...dc5
endo Skrevet 28. september 2024 #2 Skrevet 28. september 2024 Gratulerer med vedovn. Du kjøper ved av en lokal bonde eller noe lignende. Du sparer ikke mange ørene om du kjøper ved på obs eller plantasjen framfor å fyre med strøm.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #3 Skrevet 28. september 2024 Mengden kommer an på mye. Skal du fyre/varme opp ett stort hus? Er det godt eller dårlig isolert? Er det andre varmekilder du skal bruke? Liker du å ha det varmt? Jeg bor i ett nyere lite hus, og har en lakt med ved. Bruker 75% av den. Fyrer ikke hver dag, og heller ikke mye. Det billigste er nok å sjekke lokale bønder etc om noen selger ved. Å kjøpe en liten sekk på butikken er dyrt i lengden. Anonymkode: 262dd...340 4
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #4 Skrevet 28. september 2024 Mine foreldre selger ved og forteller om veldig rolig marked disse dager, de fleste kjøper ikke så tidlig som september, så du er fortsatt tidlig ute. Det rimeligste er å kjøpe blandingsved i storsekk på 1000liter, men da må du ha et sted å stable veden hjemme. Bjørk er veldig populært fordi folk flest har hengt seg opp i at brennverdien er så høy, og da blir betalingsviljen også mye større. Men i praksis er det ikke så stor forskjell, mine foreldre har ofte ask, alm og andre slike sorter i, og prisen de kan ta er ofte under halvparten av bjørk i 60l sekk. (Selv fyrer jeg mye gran og osp. Lavere teoretisk brennverdi spiller ingen rolle så lenge veden er gratis og tørr.) Anonymkode: 902f1...9a6 2 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #5 Skrevet 28. september 2024 Å kjøpe ved lønner seg omtrent ikke mot å bruke varmepumpe. Prisene har gått rett i været, sammen med andre energikilder. Strømmen er riktignok variabel, men det kan lønne seg å investere i ei effektiv varmepumpe. Min har et nominelt forbruk på like over 0,5Kwt. Det er toppmodellen til Mitsubishi. Anonymkode: ae45b...548
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #6 Skrevet 28. september 2024 Takk alle sammen, ble mye klokere av å lese svarene! Får kontakte lokale bønder, og be om å få fraktet hjem 1000 liter. Har også en varmepumpe, og bruker elektrisk ovn. Har et trehus fra 80-tallet på 100 kvm. I fjor var det veldig kaldt, satt inne med jakke mange ganger selvom ovnene og varmepumpa sto på maks. Orker ikke en reprise på det i år. Anonymkode: a8e0f...dc5 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #7 Skrevet 28. september 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Å kjøpe ved lønner seg omtrent ikke mot å bruke varmepumpe. Prisene har gått rett i været, sammen med andre energikilder. Strømmen er riktignok variabel, men det kan lønne seg å investere i ei effektiv varmepumpe. Min har et nominelt forbruk på like over 0,5Kwt. Det er toppmodellen til Mitsubishi. Anonymkode: ae45b...548 Varmepumpe hjelper lite når strømmen går. Anonymkode: 14dc0...a56 3 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #8 Skrevet 28. september 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Takk alle sammen, ble mye klokere av å lese svarene! Får kontakte lokale bønder, og be om å få fraktet hjem 1000 liter. Har også en varmepumpe, og bruker elektrisk ovn. Har et trehus fra 80-tallet på 100 kvm. I fjor var det veldig kaldt, satt inne med jakke mange ganger selvom ovnene og varmepumpa sto på maks. Orker ikke en reprise på det i år. Anonymkode: a8e0f...dc5 Det hjelper mye med vedovn, gratulerer og lykke til. Dette blir nok bra 🙂 Anonymkode: ff992...e31 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #9 Skrevet 28. september 2024 Jeg har leilighet på 70kvm fra 1989. Det trekker godt rundt vinduene. Hadde 4000liter ved i fjor. Fyra minimalt med strøm. Nå er jeg hjemme døgnet rundt. Men skulle jeg ha hatt det komfortabelt skulle jeg ha hatt 6000liter. Jeg gikk tom for ved i januar. Snøen lå til april her. Bor i en kald innlandskommune. Anonymkode: d7120...681 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #10 Skrevet 28. september 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Varmepumpe hjelper lite når strømmen går. Anonymkode: 14dc0...a56 Var det det poenget jeg ville frem til tror du? Nei. Anonymkode: ae45b...548
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #11 Skrevet 28. september 2024 Har du lagerplass til en storsekk på 1000 liter? Det går an å kjøpe/få tak i en såkalt pall-hette som du bare trer over sekken slik at den kan stå ute. Anonymkode: 622e4...f39
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #12 Skrevet 28. september 2024 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Å kjøpe ved lønner seg omtrent ikke mot å bruke varmepumpe. Prisene har gått rett i været, sammen med andre energikilder. Strømmen er riktignok variabel, men det kan lønne seg å investere i ei effektiv varmepumpe. Min har et nominelt forbruk på like over 0,5Kwt. Det er toppmodellen til Mitsubishi. Anonymkode: ae45b...548 Det er lenge siden det har lønt seg å kjøpe ved. Det lønner seg kun om du hugger den selv. Og selv da har en utgifter til utstyr, tidsbruk etc. Uansett hvor effektiv varmepumpe man har, så er det lite som varmer så deilig som ved. Derfor kjøper vi 1-2 1000l sekker med ved hver høst. På skikkelig kalde dager varmer ved bedre enn strøm, og det er verdt prisen. Generelt er ved altfor billig mtp hva det faktisk koster for en bonde/vedprodusent fra han drar ut i skogen til veden er ferdig tørket og stablet på palle. Buska skal sages, kvistes og transporteres med traktor til gårds. Så skal den kappes og klyves. Så skal den stables og tørkes. Traktor og henger, kappsag og vedklyver, motorsag, kjede, sikkerhetsutstyr, bensin og diesel koster penger. For ikke å glemme tiden det tar. At folk orker å produsere ved er utrolig, for timeprisen for barnearbeid i Bangladesh er høyere pr time. Anonymkode: 44bfa...017 1 1
Krist1an Skrevet 28. september 2024 #13 Skrevet 28. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har et trehus fra 80-tallet på 100 kvm. I fjor var det veldig kaldt, satt inne med jakke mange ganger selvom ovnene og varmepumpa sto på maks. Om du kjenner noen med varmekamera eller kan leie inn en (for eksempel) takstmann så kan det lønne seg å finne hvor huset ``lekker`` varme også. Bytte stappet isolasjon rundt vinduene med byggskum for eksempel. 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #14 Skrevet 29. september 2024 Du kan få paller gratis mange steder. Spør på butikker o.l. Anonymkode: 1aec3...9e7
hudorm1 Skrevet 29. september 2024 #15 Skrevet 29. september 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Å kjøpe ved lønner seg omtrent ikke mot å bruke varmepumpe. Prisene har gått rett i været, sammen med andre energikilder. Strømmen er riktignok variabel, men det kan lønne seg å investere i ei effektiv varmepumpe. Min har et nominelt forbruk på like over 0,5Kwt. Det er toppmodellen til Mitsubishi. Anonymkode: ae45b...548 Ved utetemp på 15-20 grader ja 🤪 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #16 Skrevet 29. september 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Takk alle sammen, ble mye klokere av å lese svarene! Får kontakte lokale bønder, og be om å få fraktet hjem 1000 liter. Har også en varmepumpe, og bruker elektrisk ovn. Har et trehus fra 80-tallet på 100 kvm. I fjor var det veldig kaldt, satt inne med jakke mange ganger selvom ovnene og varmepumpa sto på maks. Orker ikke en reprise på det i år. Anonymkode: a8e0f...dc5 Vurderå invester i en sånn vifte man setter oppå ovnen for å få varmen utover fortere hvis du har flat frittstående ovn. Jeg har en vedovn som er litt dumt vinklet, så når jeg fyret så konsentrerte varmen seg mest mot et sted. Jeg kjøpte denne og satte på, nå kommer det fortere ut i resten av etasjen. https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/oppvarming-og-ventilasjon/ovner-og-apne-peiser/peisredskap/ovnsvifte-015305/ Anonymkode: 3b17c...fb3 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #17 Skrevet 29. september 2024 Vi har tilgang til skog for å hugge ved, men pga mangel på tid har vi lite ved, bruker varmepumpe og fyrer kun når det er skikkelig kaldt ute. Vi har det også slik at huset ikke blir ordentlig varmt på de kaldeste dagene om vi ikke fyrer i ovnen. Anonymkode: d9d24...f50
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #18 Skrevet 29. september 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Mine foreldre selger ved og forteller om veldig rolig marked disse dager, de fleste kjøper ikke så tidlig som september, så du er fortsatt tidlig ute. Det rimeligste er å kjøpe blandingsved i storsekk på 1000liter, men da må du ha et sted å stable veden hjemme. Bjørk er veldig populært fordi folk flest har hengt seg opp i at brennverdien er så høy, og da blir betalingsviljen også mye større. Men i praksis er det ikke så stor forskjell, mine foreldre har ofte ask, alm og andre slike sorter i, og prisen de kan ta er ofte under halvparten av bjørk i 60l sekk. (Selv fyrer jeg mye gran og osp. Lavere teoretisk brennverdi spiller ingen rolle så lenge veden er gratis og tørr.) Anonymkode: 902f1...9a6 Vi produserer og selger også ved. Har produsert mindre til denne sesongen enn de to forrige, men har likevel produsert 700 storsekker (1500 liter)med bjørkeved. 650 av disse er allerede solgt. Så at markedet er rolig er jeg ikke helt enig i 😅 Anonymkode: a9e5a...ba9 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #19 Skrevet 29. september 2024 Tviler på at det lønner seg lenger. Har betalt min 1500 pr storsekk nå, må vel opp i 1-2 kr pr kw/t for at det skal lønne seg. Anonymkode: 1c378...771
Gjest jegerrinne Skrevet 29. september 2024 #20 Skrevet 29. september 2024 Ser enkelte påstår vedfyring ikke lønner seg. Da lurer nå jeg litt. For vi ser her vi hadde et år vi hadde bommet med veden. Den mnd fikk vi strømregning på 2500kr mer en vi pleier fordi varmepumpa stod på 24 grader å pumpet ved -25 grader ute, pluss vi måtte ha på mer varme ellers i huset. Mens når vi fyrer med ved kan vi skru av alle ovner uten om varmepumpe som holder grunnvarme på 18 grader. Hvor stort press det er på ved er opp og ned hvor en bor. Her vet jeg 2 bønder alt har solgt ut alt, mens 2 av de andre jeg kjenner har fortsatt igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå