Gå til innhold

Ved kjøp av bolig, skal man betale prisantydning eller totalpris?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått boliglån på 2 mil og har egenkapital på 700 tusen. Jeg har funnet en bolig der prisantydningen ligger på 2 650 000 kr mens totalprisen ligger på 4 960 621 kr med fellesgjeld på 2 291 000 kr. Mitt spørsmål er da: Betaler jeg prisantydningen eller totalprisen når jeg kjøper boligen? Har søkt meg ihjel men klarer ikke forstå.

Anonymkode: aff13...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du betaler det du har bydd.

Anonymkode: bbdf0...d8d

Spørsmålet mitt er om man byr iforhold til prisantydning eller totapris

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalpris. Dokumentavgift osv kommer i tilleg til det budet du ga og vant med.

Anonymkode: 971e6...044

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fellesgjelden blir stående og betales ned i avdrag via "husleien", dvs fellesgjelden, månedlig. Det finnes noen borettslag som tilbyr IN-ordning, og da kan man betale inn fellesgjelden også, og slippe unna med mye lavere månedsbeløp i fellesutgifter.

Hvis det IKKE tilbys IN-ordning, eller hvis du ikke vil benytte deg av den, er det prisen du bød du skal betale. Fellesgjelden blir stående som sagt. Du bød kanskje prisantydning i annonsen? Da er det den du skal punge ut med. 

Fellesgjeld følger boligen, for det er gjeld borettslaget har tatt opp av ulike grunner, som vedlikehold og nye vinduer, nye balkonger, nye bad osv. Mange grunner til at et borettslag tar opp fellesgjeld. Det kan også henge igjen fra byggekostnadene til entreprenøren, i helt nye leiligheter.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjøper til prisantydning betaler du prisantydning pluss omkostninger. I tillegg er det fellesgjeld som du betaler månedsvis typisk gjennom fellesutgifter. Når banken ser på hvor mye du kan låne er det totalprisen. 

Anonymkode: 20da2...10e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Spørsmålet mitt er om man byr iforhold til prisantydning eller totapris

Du byr ift prisantydning med eventuelt tillegg av hva du er villig til og har råd til å by over dene.

Du må for alt i verden ikke by beløpet som oppgis sol totalpris! Da er budet ditt i realiteten totalprisen + dokumentavgift + fellesgjeld. 

Anonymkode: af21e...3d7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du byr ift prisantydning med eventuelt tillegg av hva du er villig til og har råd til å by over dene.

Du må for alt i verden ikke by beløpet som oppgis sol totalpris! Da er budet ditt i realiteten totalprisen + dokumentavgift + fellesgjeld. 

Anonymkode: af21e...3d7

Det er godt å vite! Kjipt å gå på en slik smell i fremtiden. Er det sånn at jeg da kan by 2.650 selvom jeg ikke har et finansieringsbevis som viser at jeg kan dekke totalprisen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er godt å vite! Kjipt å gå på en slik smell i fremtiden. Er det sånn at jeg da kan by 2.650 selvom jeg ikke har et finansieringsbevis som viser at jeg kan dekke totalprisen?

Antageligvis nei. Bankens finansieringsbehov angir hvor mye lån du får inkl. fellesgjeld.

Anonymkode: 4b4aa...757

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

1. Hvis det ikke er kommet inn andre bud så bør du legge inn et lavere bud først.

2. Du må ha penger til dokumentasjon osv. 

3. Du må tenke på at du skal betjene lån , renter og avdrag OG fellesgjelden. 

snakk med banken.

Anonymkode: 5168b...831

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Banken ser på totalpris, ikke prisantydning, så denne er langt over budsjettet ditt. 

Anonymkode: f3efb...fd4

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du må ikke finne på å legge inn bud! Du må lese finansieringsbeviset og se hva som står. Bud er bindende, legger du inn bud risikerer du å bli ansvarlig for å kjøpe samtidig som banken ikke gir deg lån.

Anonymkode: a78b2...9b1

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg har fått boliglån på 2 mil og har egenkapital på 700 tusen. Jeg har funnet en bolig der prisantydningen ligger på 2 650 000 kr mens totalprisen ligger på 4 960 621 kr med fellesgjeld på 2 291 000 kr. Mitt spørsmål er da: Betaler jeg prisantydningen eller totalprisen når jeg kjøper boligen? Har søkt meg ihjel men klarer ikke forstå.

Realiteten er at du har råd til en bolig hvor totalprisen er maksimalt 2,7 millioner kroner. Denne boligen er derfor langt over det du har kapital til. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
nordlending skrev (4 minutter siden):

Realiteten er at du har råd til en bolig hvor totalprisen er maksimalt 2,7 millioner kroner. Denne boligen er derfor langt over det du har kapital til. 

Takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Du betaler prisantydningen, fellesgjelden betaler du normalt ned over tid, noen ganger kan den betales inn.

Men, du har misforstått hva du kan se på av boliger. Når banken gir deg 2mill i lån er det hva de mener du ha i betjeningsevne. Da kan du ikke pådra deg 2 mill til i fellesgjeld, du er akkurat like ansvarlig for den gjelden og den har du ikke finansiering for. Du må se på boliger som har totalpris 2,7.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du har fått svar på, så har du bare finansieringbevis til totalprisen.

Men dette var en heftig fellesgjeld, nesten 50%?! Håper de har IN-ordning, om ikke er vel dette veldig tungsolgt? Borettslag har vel stort sett fastprisavtaler, som sjeldent er mer gunstig enn løpende. 

Anonymkode: 3111d...1ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en Finn annonse så vil det oppgis 4 tall:

Prisantydning - Dette er prisen du forholder deg til når du byr på boligen. Du kan by over eller under prisantydningen.

Omkostninger - Dette er det du må betale i tillegg til prisantydningen hvis du kjøper boligen. For andelsleiligheter er det typisk noen tusen i gebyrer til borettslaget og for tinglysning av lån. For selveier inkluderer det også 2,5 % dokumentavgift til staten (merk at beløpet som er oppgitt tar utgangspunkt i prisantydningen, hvis du byr over eller under prisantydning vil dokumentavgiften også bli mindre eller høyere).

Fellesgjeld - Dette er din andel av fellesgjeld, som du vil betale ned per måned som del av husleie/felleskostnader. Finansieringsbeviset fra en bank forteller hvor mye de mener at du kan låne totalt, både fra dem og via fellesgjeld. Så du må trekke fra fellesgjeld fra finansieringsbeviset for å se hvor mye banken er villig til å låne deg for boliger med fellesgjeld.

Totalpris - Dette er summen av alle tallene over, og viser deg hva du totalt betaler for boligen, både det du må betale når du kjøper (prisantydning og omkostninger), og det du må betale ned over tid (fellesgjeld). Hvis du skal by prisantydning må totalprisen være lik eller under egenkapitalen pluss finansieringsbeviset ditt.

Endret av what_no2000
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...