Gå til innhold

Hvordan diagnostiseres nærsynthet og skjeve hornhinner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså på sånn synstest hos optikeren er det kun basert på hva man sier man ser og ikke ser eller kan de SE at man har nærsynthet eller skjeve hornhinner kun basert på hva maskinene ser? 

Vanskelig å forklare hva jeg mener, men sagt på en annen måte at dersom man er stum og ikke kan svare på spørsmålene og kun tar målingene med maskinene vil optikeren da se at man har skjeve hornhinner eller nærsynt? 

Anonymkode: d8c41...55d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om man er stum, eller nylig har operert i mitt tilfelle når jeg tok min første synstest, så man ikke kan snakke, så blir det tommel opp, tommel ned, en og to fingre for valg en og to... Så utifra det, antar jeg at det du forteller dem at du ser, eller ikke ser, er det som er utslagsgivende.

Anonymkode: cf936...b50

Skrevet

De har jo en maskin hos optikerne der de måler dette. 

Anonymkode: 0d048...ab9

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Den maskinen jeg har vært borti, er en sånn stor ting man ser igjennom, også må man fortelle optikeren om man ser bedre eller dårligere når de trykker på ulike ting på datamaskinen sin? Også har man den tingen som måler trykket i øyet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Den maskinen jeg har vært borti, er en sånn stor ting man ser igjennom, også må man fortelle optikeren om man ser bedre eller dårligere når de trykker på ulike ting på datamaskinen sin? Også har man den tingen som måler trykket i øyet. 

Ja, men det jeg lurte på var om resultatet man får kun kommer av hva man svarer eller om de ser at man har skjeve hornhinner eller nærsynt i maskinen? 

• 3 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.9.2024 den 20.02):

Ja, men det jeg lurte på var om resultatet man får kun kommer av hva man svarer eller om de ser at man har skjeve hornhinner eller nærsynt i maskinen? 

Noen som vet? Hvis man f. Eks har et autistisk barn uten språk og uten evne til å ta tommel opp og ned kan disse maskinene se hvilken synsstyrke man har og om man har skjeve hornhinner da? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.9.2024 den 19.17):

Altså på sånn synstest hos optikeren er det kun basert på hva man sier man ser og ikke ser eller kan de SE at man har nærsynthet eller skjeve hornhinner kun basert på hva maskinene ser? 

Vanskelig å forklare hva jeg mener, men sagt på en annen måte at dersom man er stum og ikke kan svare på spørsmålene og kun tar målingene med maskinene vil optikeren da se at man har skjeve hornhinner eller nærsynt? 

Man baserer seg på svarene man gir ja, man sammenligner om man ser best med den ene eller den andre linsen plassert i apparatet foran øynene. 

AnonymBruker skrev (På 28.9.2024 den 19.45):

Den måler det jo ikke, sånn egentlig - den er et hjelpemiddel for å komme fram til et resultat.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Noen som vet? Hvis man f. Eks har et autistisk barn uten språk og uten evne til å ta tommel opp og ned kan disse maskinene se hvilken synsstyrke man har og om man har skjeve hornhinner da? 

Det korte svaret er nei. Men jeg regner med at det finnes andre måter man da kan få sjekket dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...