Gå til innhold

Klarer ikke å finne roen på hytta.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er mye på en hytte som er mine svigerforeldre sine, hver gang jeg er her så blir jeg stressa. Og jeg får lyst til å male, kjøpe mye møbler, rydde bort ting. 

Jeg og svigermor er veldig forskjellig, hun liker mye ting jeg har funnet ut at jeg er nok ganske minimalistisk av meg.
Så alle disse tingene som er på hytta gjør at jeg faktisk blir stressa av det, jeg finner ikke roen. Det er jo veldig synd for det er jo hytta man skal finne ro. 
Jeg har ikke tenkt så mye på hvorfor jeg blir stressa, men har skjønt det nå. 
Er det flere som meg som blir stressa av ting og rot? 
Jeg kan godt rote jeg også, men stappa hyller, klesskap, overmøblert gjør meg stressa.
Vi er jo alle forskjellige sånn. Om du er som meg, funnet noe som gjør at du klarer å roe ned å slappe av?  

Anonymkode: 21e2b...76c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da får du droppe å bli med på hytta eller finne andre måter å finne roen på

Anonymkode: 30ceb...058

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også kjent det slik. Ikke at jeg akkurat har satt meg inn i Feng shui, men hvordan omgivelsene er, preger meg og når det er mye rot eller etterslep på ting som skulle vært fikset, får jeg ikke roen. Jeg tåler forsåvidt fint at det er mange gjenstander, bare det er plass til det og det ser pent ur, og det ikke sammen blir rot. Men blir rastløs og uharmonisk av forhold som du beskriver. 
 

Om du skal være på hytten lå du prøve å melde deg litt ut av dette. Tenk at dette skal ikke dere arve (er mannen enearving kan dere selge) så ikke etterslepet blir noe du må fikse opp i om x antall år  Bidra der det forventes, ha det ryddig i deres egne samer / rom, men ellers steng det ute.
Med mindre din mann er enig og dere kan foreslå en makeover? Men det antar jeg er små sjanser for. 

Anonymkode: 5b54e...eb2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg igjen, men det er ikke min hytte så jeg begynner heller å planlegge hvordan jeg vil ha det i eget hus og evt fremtidig hytte.

Anonymkode: c6bc5...3b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg ville også kjent det slik. Ikke at jeg akkurat har satt meg inn i Feng shui, men hvordan omgivelsene er, preger meg og når det er mye rot eller etterslep på ting som skulle vært fikset, får jeg ikke roen. Jeg tåler forsåvidt fint at det er mange gjenstander, bare det er plass til det og det ser pent ur, og det ikke sammen blir rot. Men blir rastløs og uharmonisk av forhold som du beskriver. 
 

Om du skal være på hytten lå du prøve å melde deg litt ut av dette. Tenk at dette skal ikke dere arve (er mannen enearving kan dere selge) så ikke etterslepet blir noe du må fikse opp i om x antall år  Bidra der det forventes, ha det ryddig i deres egne samer / rom, men ellers steng det ute.
Med mindre din mann er enig og dere kan foreslå en makeover? Men det antar jeg er små sjanser for. 

Anonymkode: 5b54e...eb2

Tenker at svigermor skal få ha det slik hun vil altså, og mannen min er helt enig at at hun er litt annerledes enn meg. Og jeg sniket ting litt inn som fortalt å det hadde vært fint da, da har det skjedd litt etter noen år

Mange mennesker har mye ting som de er knyttet til eller bare det at de ikke klarer å kvitte seg med det. Ser mannen har arvet litt av dette og jeg er jo da stikk motsatt. 
Ja, bør kanskje være litt flinkere til å lage små soner der jeg kan få litt ro. 
Arv tenker jeg ikke på, men jeg har innredet hytta mange ganger. Vet hvordan jeg vil ha det om jeg får eie en hytte engang

 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg kjenner meg igjen, men det er ikke min hytte så jeg begynner heller å planlegge hvordan jeg vil ha det i eget hus og evt fremtidig hytte.

Anonymkode: c6bc5...3b3

Det jeg gjør også, jeg drømmer og jeg vet liksom nøyaktig hvordan jeg vil ha det. 
Jeg elsker interiør, så er kanskje derfor jeg ikke helt finner roen. 
Har venninner som bare lander på hytta, med bok, pledd og noe godt i glasset. Hadde så trengt det :) 

Anonymkode: 21e2b...76c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en problemstilling 😅 Det er jo ikke din hytte, så om du blir så fryktelig stresset så får du holde deg hjemme. Verre er det ikke.

Anonymkode: d3e56...2b3

  • Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at man har noe nevrotisk i  personligheten når man blir stresset av slikt.   Rolige avslappende sjeler tar ikke slikt inn og blir nervøse av slikt.

Anonymkode: 280fa...56b

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Tenker at svigermor skal få ha det slik hun vil altså, og mannen min er helt enig at at hun er litt annerledes enn meg. Og jeg sniket ting litt inn som fortalt å det hadde vært fint da, da har det skjedd litt etter noen år

Mange mennesker har mye ting som de er knyttet til eller bare det at de ikke klarer å kvitte seg med det. Ser mannen har arvet litt av dette og jeg er jo da stikk motsatt. 
Ja, bør kanskje være litt flinkere til å lage små soner der jeg kan få litt ro. 
Arv tenker jeg ikke på, men jeg har innredet hytta mange ganger. Vet hvordan jeg vil ha det om jeg får eie en hytte engang

 

Det jeg gjør også, jeg drømmer og jeg vet liksom nøyaktig hvordan jeg vil ha det. 
Jeg elsker interiør, så er kanskje derfor jeg ikke helt finner roen. 
Har venninner som bare lander på hytta, med bok, pledd og noe godt i glasset. Hadde så trengt det :) 

Anonymkode: 21e2b...76c

Forstår deg ikke. Jeg deler hytte med slekt, og det er ikke sånn der som jeg ville hatt det. Men dette er ikke min hytte, men et sted jeg deler med andre. Har derfor ingen ambisjon om å bruke min interiør- interesse her, pakker bort noen av tingene og tar fram det jeg synes er fin når jeg er der alene, men slapper mest av og fokuserer på det som er positivt (du har tilgang til en hytte, feks). 

Anonymkode: 6d6e6...57c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg så godt!

Eks-svigermora mi likte ikke å være på hytta, men den var helt etter hennes smak og vi fikk ikke lov til å forandre på noe. Det fantes ikke en benk eller bord eller flate der det ikke var noe krimskrams som hadde stått der siden hytta ble bygd på 1950-tallet. Når vi lånte hytta var det første vi gjorde, å rydde bort alt og sette alt tilbake da vi dro. Det fungerte, men det var jo fordi hun ikke var der og fordi eksmannen min skjønte problemet.

Er problemet ditt at hun er der sammen med dere, eller at du føler du ikke kan ta deg til rette på den måten?   

Anonymkode: 5f45e...5f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

For en problemstilling 😅 Det er jo ikke din hytte, så om du blir så fryktelig stresset så får du holde deg hjemme. Verre er det ikke.

Anonymkode: d3e56...2b3

Ta det helt med ro, ikke verdensproblem. Trodde bare dette var et underforum for de som liker hus/hage/ interiør og spør da om noen ligner meg. Gjør du ikke det så trenger du jo ikke å svare :)Og nei unner mine barn og mann å være på hytta og de vil ha med meg :) 

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg tenker at man har noe nevrotisk i  personligheten når man blir stresset av slikt.   Rolige avslappende sjeler tar ikke slikt inn og blir nervøse av slikt.

Anonymkode: 280fa...56b

Jeg er nok ikke en sjel som er rolig avslappet, men nervøs blir jeg ikke av dette. Kun stresset :) 

Anonymkode: 21e2b...76c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her sitter jeg i en liten kald leilighet jeg knapt har råd til og drømmer om å oppleve å kunne dra på hytteferie en gang i livet med peis, koselig og naturen rett utenfor. Lukk øynene for rotet, det er ikke ditt!

Anonymkode: caa8d...c3d

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg skjønner deg så godt!

Eks-svigermora mi likte ikke å være på hytta, men den var helt etter hennes smak og vi fikk ikke lov til å forandre på noe. Det fantes ikke en benk eller bord eller flate der det ikke var noe krimskrams som hadde stått der siden hytta ble bygd på 1950-tallet. Når vi lånte hytta var det første vi gjorde, å rydde bort alt og sette alt tilbake da vi dro. Det fungerte, men det var jo fordi hun ikke var der og fordi eksmannen min skjønte problemet.

Er problemet ditt at hun er der sammen med dere, eller at du føler du ikke kan ta deg til rette på den måten?   

Anonymkode: 5f45e...5f0

Jeg føler jo ikke at det er noe jeg har rett til å gjøre det og vi er også mye samme de her også. Jeg liker svigermor veldig godt så det er ikke slik at jeg misliker henne pga dette. Vi er bare veldig forskjellig. Tror faktisk svigermor synes kanskje hjemmet mitt er litt tomt. 
Men jeg kan jo kanskje gjøre det der jeg skal sove, så kan jeg gå ditt å hvile litt i blant. 
 

Anonymkode: 21e2b...76c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og her sitter jeg i en liten kald leilighet jeg knapt har råd til og drømmer om å oppleve å kunne dra på hytteferie en gang i livet med peis, koselig og naturen rett utenfor. Lukk øynene for rotet, det er ikke ditt!

Anonymkode: caa8d...c3d

Hjelpes, hva vet du av hva vi eier? At mine svigerforeldre har hytte betyr ikke at vi lever i slott. 
Det er nettopp det, det er ikke mitt og derfor spør jeg etter de som er like meg om hvordan de håndterer det. Mange mennesker som blir stresset av masse ting.
Naturen er forresten overalt. Jeg er ikke vokst opp med hytte, var mye i naturen likevel for det var gratis. 

Anonymkode: 21e2b...76c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenker at svigermor skal få ha det slik hun vil altså, og mannen min er helt enig at at hun er litt annerledes enn meg. Og jeg sniket ting litt inn som fortalt å det hadde vært fint da, da har det skjedd litt etter noen år

Mange mennesker har mye ting som de er knyttet til eller bare det at de ikke klarer å kvitte seg med det. Ser mannen har arvet litt av dette og jeg er jo da stikk motsatt. 
Ja, bør kanskje være litt flinkere til å lage små soner der jeg kan få litt ro. 
Arv tenker jeg ikke på, men jeg har innredet hytta mange ganger. Vet hvordan jeg vil ha det om jeg får eie en hytte engang

 

Det jeg gjør også, jeg drømmer og jeg vet liksom nøyaktig hvordan jeg vil ha det. 
Jeg elsker interiør, så er kanskje derfor jeg ikke helt finner roen. 
Har venninner som bare lander på hytta, med bok, pledd og noe godt i glasset. Hadde så trengt det :) 

Anonymkode: 21e2b...76c

Man lander på hytte som man eig og har innredet sjøl. Men trur eg hadde tenkt at så lenge rotet/tingene ikkje er mitt så kunne eg klart å slappet av i andre sin hytte og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har adhd, og veldig rot og kaos rundt meg medfører helt faktisk at jeg ikke klarer å ha ro og fokus. Jeg tåler mange ting riktig nok, men ikke at det ikke ser noenlunde harmonisk ut, og tåler absolutt ikke at skap og skuffer står åpne, eller at bilder henger skjevt. Da tar det mitt fokus, og jeg klarer ikke finne ro eller følge med på samtaler. 

Vi har også familiehytte, med min mors og fars valg av ting og pynt, men heldigvis er det en viss struktur i det. Tilstrekkelig til at jeg takler det. Bortsett fra når de lar kjøkkenskap stå åpne, men de vet om dette og bare ler når jeg går og lukker dem. (Åpen kjøkkenløsning.) Mine foreldre har en tendens til å slenge mye blader og aviser rundt på bord, og å henge klær på stoler, og det rydder jeg også, men det tenker de tilsynelatende ikke engang over at jeg gjør, for alle har ansvar for å bidra til rydding når vi er der. 

Så ja jeg kjenner meg igjen, men klarer å takle det noenlunde greit. Min mor liker mye ting, men det meste har sine plasser og det står heldigvis ikke helt random plassert i for store mengder til at jeg klarer å finne ro. Virker ikke som det er antall ting jeg har utfordringer med heller, men at det står rotete til. En venninne har veldig lite ting i sin hytte, men et slikt stativ til peisrake og diverse står ofte helt malplassert når vi kommer, men alt i den på skjeve. Da flytter jeg den diskré på plass, og så er det ikke noe problem. 

Anonymkode: 39e8d...cc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke din hytte, så du kan ikke rydde der. Men slutt å dra dit da?

Anonymkode: 235cc...340

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg har adhd, og veldig rot og kaos rundt meg medfører helt faktisk at jeg ikke klarer å ha ro og fokus. Jeg tåler mange ting riktig nok, men ikke at det ikke ser noenlunde harmonisk ut, og tåler absolutt ikke at skap og skuffer står åpne, eller at bilder henger skjevt. Da tar det mitt fokus, og jeg klarer ikke finne ro eller følge med på samtaler. 

Vi har også familiehytte, med min mors og fars valg av ting og pynt, men heldigvis er det en viss struktur i det. Tilstrekkelig til at jeg takler det. Bortsett fra når de lar kjøkkenskap stå åpne, men de vet om dette og bare ler når jeg går og lukker dem. (Åpen kjøkkenløsning.) Mine foreldre har en tendens til å slenge mye blader og aviser rundt på bord, og å henge klær på stoler, og det rydder jeg også, men det tenker de tilsynelatende ikke engang over at jeg gjør, for alle har ansvar for å bidra til rydding når vi er der. 

Så ja jeg kjenner meg igjen, men klarer å takle det noenlunde greit. Min mor liker mye ting, men det meste har sine plasser og det står heldigvis ikke helt random plassert i for store mengder til at jeg klarer å finne ro. Virker ikke som det er antall ting jeg har utfordringer med heller, men at det står rotete til. En venninne har veldig lite ting i sin hytte, men et slikt stativ til peisrake og diverse står ofte helt malplassert når vi kommer, men alt i den på skjeve. Da flytter jeg den diskré på plass, og så er det ikke noe problem. 

Anonymkode: 39e8d...cc0

Ja, det er litt slik. Det er mye som ikke har en naturlig plass.  Jeg fikser ikke åpne skap eller lignende de må lukkes. Får rett og slett ikke roen nei, klarer ikke å fokusere. 
Godt å lese vi er flere da :) 

Anonymkode: 21e2b...76c

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ikke din hytte, så du kan ikke rydde der. Men slutt å dra dit da?

Anonymkode: 235cc...340

Har ikke spurt om jeg kan begynne å rydde, det er ikke mitt bord og da går jeg over grenser jeg ikke er komfortabel med. Jeg respekterer min svigermor og dette er meg problem. Så skylder ikke på andre. 
Nei jeg tror barna vil bli veldig lei seg om mamma aldri er med på hytta. 
Har fått flere svar av likesinnede og tar med meg det de gjør for å få det til :) 

Hvorfor blir noen aggressive for at jeg ikke finner ro i masse krimskrams?  
Vi er jo forskjellige og det er ikke ment negativt til de som liker det 

Anonymkode: 21e2b...76c

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det nesten likt. Eller..jeg finner roen jeg da, men sitter mye av tiden og fabulerer om hva jeg ville gjort, hvis hytta var/blir min. 

Vi er ikke der sammen med svigers vi da, så det første jeg gjør når vi kommer på hytta er å rydde vekk tepper og filleryer fra gulvene. Snublefeller for ungene, og veldig stygt. 

Anonymkode: b1328...52c

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hjelpes, hva vet du av hva vi eier? At mine svigerforeldre har hytte betyr ikke at vi lever i slott. 
Det er nettopp det, det er ikke mitt og derfor spør jeg etter de som er like meg om hvordan de håndterer det. Mange mennesker som blir stresset av masse ting.
Naturen er forresten overalt. Jeg er ikke vokst opp med hytte, var mye i naturen likevel for det var gratis. 

Anonymkode: 21e2b...76c

Poenget til personen var vel heller å få deg til p fokusere på det positive.

Dere har en hytte dere kan dra til og slappe av, dere får reist bort fra hjemmet og hverdagen.

Du klager over at hytta ikke er sånn du vil ha den, derfor klarer du ikke slappe av.

Andre drømmer om å en gang få muligheten til å reise på hytteferie.

Du er privilegert, klarer du ikke slappe av der... Ikke fra dit.....

Jeezes 

Anonymkode: 48b84...6a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...