AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #1 Skrevet 28. september 2024 Dette handler ikke om meg eller noen jeg kjenner men bare lurer på om hvis vetrinæren sier at en hund må avlives pga. dyrevermessige årsaker. Hva hvis eieren ikke avliver da? Hva skjer da? Jeg hadde selvfølgelig avlivet selv. Dyrets beste går foran alt annet. Anonymkode: 5a059...4df
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #2 Skrevet 28. september 2024 Veterinær kan melde i fra til Mattilsynet. Anonymkode: d1db0...4f5 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #3 Skrevet 28. september 2024 Vi melder til mattilsynet om det regnes som vanskjøtsel å ikke avlive/nekte å behandle alvorlig problem. Mattilsynet (i min region) setter høy prioritet på anmeldelser fra veterinær. Hilsen dyrlege. Anonymkode: 92e27...ee0 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #4 Skrevet 29. september 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vi melder til mattilsynet om det regnes som vanskjøtsel å ikke avlive/nekte å behandle alvorlig problem. Mattilsynet (i min region) setter høy prioritet på anmeldelser fra veterinær. Hilsen dyrlege. Anonymkode: 92e27...ee0 I hvilke tilfeller mener dere det er vanskjøtsel å ikke avlive?? Det høres jo helt drøyt ut. Å melde fra når eier nekter behandling er nå en ting, men å bestemme at det kjæreste man har må AVLIVES på grunnlag av en kort konsultasjon (det er tross alt eier som ser dyret 24/7) er jo helt vilt. Nesten ikke til å tro faktisk. Anonymkode: 60e11...e6a
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #5 Skrevet 29. september 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): I hvilke tilfeller mener dere det er vanskjøtsel å ikke avlive?? Det høres jo helt drøyt ut. Å melde fra når eier nekter behandling er nå en ting, men å bestemme at det kjæreste man har må AVLIVES på grunnlag av en kort konsultasjon (det er tross alt eier som ser dyret 24/7) er jo helt vilt. Nesten ikke til å tro faktisk. Anonymkode: 60e11...e6a Når en fagperson sier at dyret mitt lider mer enn hva jeg evner å se. Det vondeste jeg noen gang har gjort. Men jeg har full tillit til at en veterinær kan vurdere en slik situasjon mye bedre enn hva jeg kan. Min største anger er at jeg ikke så det selv før. Jeg burde tatt henne inn lenge før. Anonymkode: 7b4e7...fe8 1 5
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #6 Skrevet 29. september 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): I hvilke tilfeller mener dere det er vanskjøtsel å ikke avlive?? Det høres jo helt drøyt ut. Å melde fra når eier nekter behandling er nå en ting, men å bestemme at det kjæreste man har må AVLIVES på grunnlag av en kort konsultasjon (det er tross alt eier som ser dyret 24/7) er jo helt vilt. Nesten ikke til å tro faktisk. Anonymkode: 60e11...e6a Tro meg når jeg sier det er mange som lever i fornektelse. Har sett det i klinikk flere ganger. Høres jo ut som du gjerne har fått den beskjeden men ikke kan se det selv. Anonymkode: 92e27...ee0 4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #7 Skrevet 29. september 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): I hvilke tilfeller mener dere det er vanskjøtsel å ikke avlive?? Det høres jo helt drøyt ut. Å melde fra når eier nekter behandling er nå en ting, men å bestemme at det kjæreste man har må AVLIVES på grunnlag av en kort konsultasjon (det er tross alt eier som ser dyret 24/7) er jo helt vilt. Nesten ikke til å tro faktisk. Anonymkode: 60e11...e6a Eksempel: en hund som er lam i bakbeina, ikke kan holde på urin og avføring, men likevel logrer - eier påstår dyret ikke gir uttrykk for smerte, og nekter å avlive. Hilsen dyrepleier. Anonymkode: 84a85...fb1 4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #8 Skrevet 29. september 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Eksempel: en hund som er lam i bakbeina, ikke kan holde på urin og avføring, men likevel logrer - eier påstår dyret ikke gir uttrykk for smerte, og nekter å avlive. Hilsen dyrepleier. Anonymkode: 84a85...fb1 I den grad de kan logre med lamme bakbein. Men eiere ser ofte det de vil se, selvsagt blindet av kjærlighet til dyret. Anonymkode: 84a85...fb1 1
no shame Skrevet 29. september 2024 #9 Skrevet 29. september 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): I hvilke tilfeller mener dere det er vanskjøtsel å ikke avlive?? Det høres jo helt drøyt ut. Å melde fra når eier nekter behandling er nå en ting, men å bestemme at det kjæreste man har må AVLIVES på grunnlag av en kort konsultasjon (det er tross alt eier som ser dyret 24/7) er jo helt vilt. Nesten ikke til å tro faktisk. Anonymkode: 60e11...e6a Så lite evner du å se. Når dyret lider, blir noen folk som elsker det blinde fordi deres frykt for sorgen overskygger hva som er dyrets beste.. Det er helt absurd hva enkelte lar dyret gå gjennom for å skåne seg selv for tapet.😭 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #10 Skrevet 29. september 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): I hvilke tilfeller mener dere det er vanskjøtsel å ikke avlive?? Det høres jo helt drøyt ut. Å melde fra når eier nekter behandling er nå en ting, men å bestemme at det kjæreste man har må AVLIVES på grunnlag av en kort konsultasjon (det er tross alt eier som ser dyret 24/7) er jo helt vilt. Nesten ikke til å tro faktisk. Anonymkode: 60e11...e6a Det har jeg desverre sett mer enn en gang. Hovedsakelig på hest og hund. Hest med kronisk forfangenhet, hest med store plager i rygg og hofte, hest med magesår som aldri ville kunne bli bra i situasjonen eier holdt den i med mer. Hund med ulike helseplager og gammel hund som for lengst hadde mistet syn, hørsel og evnen til å holde på urin og avføring. Den siste hadde brannsår av urinen men eier mente den var så glad og hadde det bedre enn noen gang. Anonymkode: 9da0b...b97 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #11 Skrevet 29. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det har jeg desverre sett mer enn en gang. Hovedsakelig på hest og hund. Hest med kronisk forfangenhet, hest med store plager i rygg og hofte, hest med magesår som aldri ville kunne bli bra i situasjonen eier holdt den i med mer. Hund med ulike helseplager og gammel hund som for lengst hadde mistet syn, hørsel og evnen til å holde på urin og avføring. Den siste hadde brannsår av urinen men eier mente den var så glad og hadde det bedre enn noen gang. Anonymkode: 9da0b...b97 Jeg tror jeg har det i meg å dikte opp en penere virkelighet enn den som er reell. Derfor var jeg helt åpen med min dyrlege om at jeg var usikker på om jeg i fremtiden kunne stole på egen dømmekraft var til det beste for hunden, og at han måtte si klart i fra til meg når tiden var inne. Når dagen kom var det dog ikke noen tvil for min del, takk og pris. Anonymkode: cec0c...949 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2024 #12 Skrevet 30. september 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Eksempel: en hund som er lam i bakbeina, ikke kan holde på urin og avføring, men likevel logrer - eier påstår dyret ikke gir uttrykk for smerte, og nekter å avlive. Hilsen dyrepleier. Anonymkode: 84a85...fb1 Skjer det ofte at det kommer inn hunder som er lam i bakbeina, der eier ikke vil avlive? Hvor mange ganger har du meldt fra om det? Eller er dette, som jeg tror, en oppkonstruert problemstilling? Anonymkode: 60e11...e6a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå