AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #21 Del Skrevet 2. oktober 2024 Jeg tar det også som "trim". Jeg går opp og ned trappene med rent tøy, jeg begynner alltid med å lufte på soverommene og rydde med meg klær etc. derfra, så går det bare av seg selv - jeg klarer liksom ikke stoppe og det ene tar det andre. Når jeg sier dette, så er det f.eks. en lørdag hvor vi ikke har noen planer. Det er få dager jeg gleder meg mer til enn en lørdag - eller annen fridag - hvor jeg vet jeg ikke har planer, og at jeg kan hive på meg behagelige klær, ta airpods på ørene og "ta hele huset". Blir enda gladere hvis barn og mann har ting å gjøre utenfor huset. Gir en ekstra energi å få gå i fred. Ellers er jeg litt sånn skippertak-dame, men passer på at kjøkkenet og doen er rene, samt gulvet noenlunde. Anonymkode: b5274...d21 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #22 Del Skrevet 2. oktober 2024 Jeg kan bli inspirert av å se organiseringsvideoer eller deep cleans på instagram og sånt. Men mest av alt så er det hvordan det blir etterpå. Så er det det jo viktig som noen her sier, å gjøre litt hele tiden. Det er lettere å holde ved like enn å la alt hope seg opp. Og husk å kaste ting, pluss å ha alt organisert sånn noenlunde, alt må ha sin plass. Da er det enkelt å være ryddig. Rot er veldig ofte ting man ikke helt vet hvor man skal gjøre av helt enda! Kast kontinuerlig, kast eller kvitt deg med en ting hver dag. Ellers så synes jeg skippertak i helgen kan være fint, det! Jeg tar på meg treningstøy, klær som du kan svette litt i og bevege deg i. Ta det som en treningsøkt. Så må du ha en podcast eller musikk på øret. Jeg er sånn at jeg ikke klarer å sitte stille og høre på podcast, jeg må liksom gjøre noe imens. Så finner jeg en skikkelig god en, så bare fortsetter og fortsetter jeg å vaske og rydde og begynner på prosjekter som ikke var på listen engang. Så må man ta pauser, ta deg en cola og sitt litt i sofaen og se en episode av noe. Eller ta deg en vaske-pils på en lørdag Ikke at jeg skal oppfordre til drikking for de som ikke gjør det, men alt blir bedre med en buzz😅 Jeg tror mine mest produktive ryddesjauer har vært med litt promille. Jeg bor alene da, så jeg har det nok hakket lettere - det er ingen andre jævler som driver og skitner og roter til det jeg har vasket og organisert. Anonymkode: 08466...4b6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #23 Del Skrevet 2. oktober 2024 Jeg sverger til flylady-appen. Det hjelper litt, men sabotørene blir man jo ikke kvitt... Anonymkode: 33134...f15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuttery Skrevet 2. oktober 2024 #24 Del Skrevet 2. oktober 2024 Jeg prøver å sette av 15-20 minutter hver kveld før jeg legger meg til å ta en sjau. Min «indre motivasjon» har blitt at jeg synes det er så deilig og se det bli (nesten) helt ryddig hver kveld! Det føles ikke uoppnåelig! Og jeg er fort ferdig. Blir nok aldri så forelsket i såpeskum at det motiverer meg til å vaske 😢 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #25 Del Skrevet 2. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg kan bli inspirert av å se organiseringsvideoer eller deep cleans på instagram og sånt. Men mest av alt så er det hvordan det blir etterpå. Så er det det jo viktig som noen her sier, å gjøre litt hele tiden. Det er lettere å holde ved like enn å la alt hope seg opp. Og husk å kaste ting, pluss å ha alt organisert sånn noenlunde, alt må ha sin plass. Da er det enkelt å være ryddig. Rot er veldig ofte ting man ikke helt vet hvor man skal gjøre av helt enda! Kast kontinuerlig, kast eller kvitt deg med en ting hver dag. Ellers så synes jeg skippertak i helgen kan være fint, det! Jeg tar på meg treningstøy, klær som du kan svette litt i og bevege deg i. Ta det som en treningsøkt. Så må du ha en podcast eller musikk på øret. Jeg er sånn at jeg ikke klarer å sitte stille og høre på podcast, jeg må liksom gjøre noe imens. Så finner jeg en skikkelig god en, så bare fortsetter og fortsetter jeg å vaske og rydde og begynner på prosjekter som ikke var på listen engang. Så må man ta pauser, ta deg en cola og sitt litt i sofaen og se en episode av noe. Eller ta deg en vaske-pils på en lørdag Ikke at jeg skal oppfordre til drikking for de som ikke gjør det, men alt blir bedre med en buzz😅 Jeg tror mine mest produktive ryddesjauer har vært med litt promille. Jeg bor alene da, så jeg har det nok hakket lettere - det er ingen andre jævler som driver og skitner og roter til det jeg har vasket og organisert. Anonymkode: 08466...4b6 Dette er et problem her! I fjor kvittet jeg meg med masse, masse ting. Så ryddet og organiserte jeg det som var igjen. Kjøpte inn kurver og bokser og satte merkelapper på, sånn at alle tingene kunne finne veien hjem igjen. Men hva gjør man om man bor med en som saboterer?? Her saboterer mannen (sikkert ikke med vilje, altså). Han gidder ikke legge ting i riktig kurv (leser ikke merkelappene) eller bare stapper ting inn i skapene foran kurvene. Så nå er det kaos igjen i disse skapene, og jeg må gjøre alt på nytt Anonymkode: 2ac85...b14 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #26 Del Skrevet 2. oktober 2024 Etter at jeg fikk barn anser jeg det som luksus å kunne være alene hjemme og rydde. Min «fristund» er også etter kl 18 når barnet har lagt seg, og jeg etterstreber at det skal være ok ryddig rundt meg da. Anonymkode: 010bb...ca5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milla29 Skrevet 2. oktober 2024 #27 Del Skrevet 2. oktober 2024 Elsker og elsker - men jeg hater i hvert fall hvordan det er om jeg IKKE får det gjort 😉 Rutiner gjør også ting enklere og føler mindre overveldende. Jeg har faste dager for baderomsvask, husvask, sengetøyskift ol + tar ting etter hvert - lar aldri for eks rot bygge seg opp på kjøkkenet, men rydder og fikser det etter hvert måltid og bruk. Det er ikke tungt å ta det når det er rutine syns jeg + at jeg har som vane å høre på podcaster når jeg gjør husarbeid, så da blir det også noe jeg ser frem til - å få hørt på nye episoder av favorittene mine - da blir det mye mer lystbetont. Jeg må gjøre noe når jeg hører på podcast, klarer ikke bare sitte i ro å høre på. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2024 #28 Del Skrevet 2. oktober 2024 Milla29 skrev (2 timer siden): Elsker og elsker - men jeg hater i hvert fall hvordan det er om jeg IKKE får det gjort 😉 Rutiner gjør også ting enklere og føler mindre overveldende. Jeg har faste dager for baderomsvask, husvask, sengetøyskift ol + tar ting etter hvert - lar aldri for eks rot bygge seg opp på kjøkkenet, men rydder og fikser det etter hvert måltid og bruk. Det er ikke tungt å ta det når det er rutine syns jeg + at jeg har som vane å høre på podcaster når jeg gjør husarbeid, så da blir det også noe jeg ser frem til - å få hørt på nye episoder av favorittene mine - da blir det mye mer lystbetont. Jeg må gjøre noe når jeg hører på podcast, klarer ikke bare sitte i ro å høre på. Dette er nok lurt. Jeg kan fort la det bygge seg opp. Når jeg da vet at jeg har timer foran meg med husarbeid, så oppleves det overveldende 🤯 Føler jeg må ha to dagers varsel hvis noen skal komme på besøk 😅 En annen ting jeg har lagt merke til er at rot avler rot. Ligger det rot på bord, benker og flater, så blir det lettere å legge mer rot der, for det er jo rotete uansett, liksom. Har lagt merke til at mannen i huset (rotete type) roter mer når det er smårotete hjemme. I perioder der jeg klarer å holde det strøkent hver dag, så skal det mer til for at han roter faktisk. Så trikset er vel å prøve å holde det strøkent til en hver tid ved å gjøre litt hver dag 😊 Ts Anonymkode: 2ac85...b14 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2024 #29 Del Skrevet 3. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 1.10.2024 den 16.02): Det er sant at man ofte må gjøre ting man ikke liker. Men jeg ønsker meg indre motivasjon for husarbeid! Tenk så mye lettere det hadde vært da! Vet om noen som elsker å vaske opp, f eks å se glassene bli rene, liker såpeskummet og lukten av det osv. Vet også om ei som elsker gulvvask, fordi hun liker å se gulvene bli rene og blanke mens hun jobber. Noen liker å brette tøy og bruker mye tid på å brette tøyet på Marie Kondo-vis. Det er den type indre motivasjon jeg er ute etter og ønsker meg Ts Anonymkode: 2ac85...b14 Jeg har det som deg, en rotete gjeng rundt meg. Merker at hvis jeg klarer å rydde, får jeg ro inni meg...men det er langt mellom hver gang. En dag jeg hadde fri, tømte jeg alle kjøkkenskapene og vasket ALT. det vart så fint. Jeg hadde noe på gjenbruk, så det vart bedre plass i skapene. Det har stått ting i skapene som aldri har vært brukt ( arvet krystallmugge, champagneglass o.l. Deilig å ha en opprydding. Jeg må av og til opne skapene for å nyte synet så det er jo en begynnelse....klarte å kjenne litt på motivasjon da. MEN det er mange rom å ta av....og følelsen av å ikke rekke og orke alt, blir litt altoppslukende. Lykke til Anonymkode: 23133...8be 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå