Gå til innhold

Økt "matlyst" som bivirkning av medisiner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaring med økt matlyst som følge av medisiner, hvordan håndterer dere de? 

Jeg har ingen problem med å takle normal sult, men den matlysten som kommer av medisiner er ikke egentlig sult. Det er mer en helt sinnssyk besettelse av mat og den tar over hele hjernen og tankene. Det er en helt jævlig trang. 

Jeg vil absolutt ikke gå opp i vekt, så løsningen min hittil har vært å ikke spise noe (eller svært lite) i løpet av dagen, for så å spise resten av dagsbehovet på kvelden etter at jeg har tatt medisinen. Det fungerer jo for så vidt, men jeg skulle jo helst sluppet å være skjelven og litt "grumpy" om dagen fordi jeg ikke har fått spise. 

Bare for å understreke, så har det INGENTING å si hva jeg spiser i løpet av dagen, da dette egentlig ikke er en sultfølelse. Jeg kan spise slik at jeg får i meg godt med protein og fett og annen næring som er mettende i løpet av dagen, men denne mattrangen som kommer av medisinene er totalt uavhengig av dette. Det er derfor ingen løsning å sørge for å spise skikkelig iløpet av en dag for å få den bort. 

Medisinene jeg får bivirkningen av er Remeron og tidvis Zyprexa. Jeg sliter allerede mer enn nok med psyken og bruker det jeg har av selvdisiplin og viljestyrke på å holde meg i livet i løpet av dagen, noe som gjør det ekstra vanskelig å bare skulle mottstå denne trangen som kommer av medisinene. 

En løsning er selvsagt å finne andre medisiner som ikke har denne bivirkningen, men jeg har allerede prøvd flere typer medisiner uten å ha blitt noe bedre av de, så jeg må nesten bare prøve disse medisinene for å se om jeg kan bli bedre. 

Anonymkode: ac4cc...0a2

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Remeron var helt ekstremt på meg også. Måtte slutte. De sulten var helt ekstrem. Det var rett og slett ikke verdt det.

Jeg bruker Wellbutrin som ikke har økt matlyst som bivirkning, den fungerer veldig bra på meg.

Anonymkode: 50c43...c72

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Remeron var helt ekstremt på meg også. Måtte slutte. De sulten var helt ekstrem. Det var rett og slett ikke verdt det.

Jeg bruker Wellbutrin som ikke har økt matlyst som bivirkning, den fungerer veldig bra på meg.

Anonymkode: 50c43...c72

Matlysten er heldigvis ikke like høy som den jeg fikk av de høyeste dosene med Zyprexa, men den er likevel såpass sterk at jeg ikke klarer å bare ignorere den heller. 

Jeg bruker også Wellbutrin, men den har dessverre ikke hatt tilstrekkelig effekt så trenger noe mer. Har også prøvd Zoloft og Fontex uten at de økte matlysten, men de hadde ingen effekt annet enn at jeg ble veldig suicidal. Cipralex har jeg også prøvd, men der ble matlysten helt enorm gjennom hele dagen, så det gikk ikke. Remeron tar jeg i det minste på kvelden, så matlysten er jo for så vidt "bare" et par timer før jeg legger meg, men har per nå ikke evne eller viljestyrke til å la være å spise, selv om det ikke er så lang tid. 

Føler på en måte at jeg ikke burde klage eller se på det som et problem, siden depresjonen er såpass ille og at jeg derfor bare burde godta de fleste bivirkninger, men det er jo ikke bra for helsen å ende opp som overvektig heller. 

Skrevet

Ja. Man kan fort spise mer ja,magesekken utvider seg og man kan spise enda mere. De som er liv redde for å bli litt runde i formene må være forsiktige. Ikke bare matlyst,men også fordøyelsen blir forandret. 

Nå er jeg ikke professor med Asberger på dette området,men har egen erfaring. 

Anonymkode: 2eaaa...c34

Skrevet

Jeg bruker remeron og er alltid sulten uansett hvor mye eller lite jeg spiser. Det var vondt i begynnelsen, men nå går det fint og jeg tenker ikke på det. Jeg er fortsatt skrubbsulten hele tiden, men nå er jeg vant til det. Det "løsnet" for meg da jeg annerkjente at jeg bare er sulten og ingenting vil hjelpe.

Jeg sørger for å spise mine tilmålte kcal jevnlig gjennom dagen så blodsukkeret er stabilt (siden jeg ikke lenger kan regulere det med sultfølelse). I stedet for å finne matglede/tilfredstilthet i metthetsfølelse så fokuserer jeg mye på smak.

Anonymkode: f96db...1eb

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg smalt opp 15 kg på antidepressiva cymbalta på 5 måneder. Den er egentlig ikke så ille på sultfølelsen står det i bruksanvisning. Men det gjaldt vist ikke meg. Sleit så med angsten at jeg ikke merket at jeg gikk så mye opp engang. Helt utrolig men sant. Det var den 3 medisinen jeg har prøvd. Sliter fortsatt litt med angsten og  mye tvang. 

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg ble sinnsykt sulten av remeron. Gikk opp over 40kg, da protesterte jeg hos legen. Sulten gjennom hele dagen. Sånn innimargen sulten. Gnagende sult. Går på aurorix nå. Litt bivirkninger der også, men i det minste ikke sulten..

Anonymkode: 4d411...883

• Hjerte 2
Skrevet

Så det er ingen som har funnet en måte å faktisk håndtere det på? 

Som sagt er det ikke sult jeg føler på, mer en helt sinnssyk besatthet av mat. Den går over når jeg har spist en del. I alle fall for en liten stund, men jeg legger meg 2-3 timer etter jeg har tatt den så da gjør det ikke noe om den kommer tilbake. Jeg merker ikke noe av det på dagtid. 

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal håndtere det. Jeg kan ikke være så nedstemt så mye lenger, det overlever jeg ikke. Men det er jo ikke sikkert Remeron er den medisinen som kommer til å fungere heller da. 

Skrevet

Takk for svar og deling av erfaringer, forresten! ❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Så det er ingen som har funnet en måte å faktisk håndtere det på? 

Som sagt er det ikke sult jeg føler på, mer en helt sinnssyk besatthet av mat. Den går over når jeg har spist en del. I alle fall for en liten stund, men jeg legger meg 2-3 timer etter jeg har tatt den så da gjør det ikke noe om den kommer tilbake. Jeg merker ikke noe av det på dagtid. 

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal håndtere det. Jeg kan ikke være så nedstemt så mye lenger, det overlever jeg ikke. Men det er jo ikke sikkert Remeron er den medisinen som kommer til å fungere heller da. 

Jeg har svart på hvordan jeg håndterte det og lever fint med det. Det tok flere måneder for meg før det sluttet å plage meg og det var en holdningsendring til hva sult og mat betyr for meg, men det var ingen "løsning" som fjernet problemet.

Skrevet

Tømme skapene for mat som ikke krever at man lager mat, inkludert brød...

Mye lettere å ignorere sulten, når man kun har har rå poteter, ukokt ris, og andre ting som krever "tiltak" for å spise.

Også hadde jeg heller en pakke knekkebrød og noe enkelt pålegg til niste på jobb, i stedet for å ha brød hjemme. 

Anonymkode: b04a4...2c5

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg har svart på hvordan jeg håndterte det og lever fint med det. Det tok flere måneder for meg før det sluttet å plage meg og det var en holdningsendring til hva sult og mat betyr for meg, men det var ingen "løsning" som fjernet problemet.

Så vidt jeg skjønte så var problemet ditt sult? Sult er ikke et problem for meg. Jeg blir helt gal etter mat uansett hva jeg har spist før i løpet av dagen.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tømme skapene for mat som ikke krever at man lager mat, inkludert brød...

Mye lettere å ignorere sulten, når man kun har har rå poteter, ukokt ris, og andre ting som krever "tiltak" for å spise.

Også hadde jeg heller en pakke knekkebrød og noe enkelt pålegg til niste på jobb, i stedet for å ha brød hjemme. 

Anonymkode: b04a4...2c5

Jeg har ikke nok selvkontroll til det dessverre. 

Skrevet

Jeg er så jævlig ubrukelig!! Fy faen så jeg hater meg selv! Jeg skjønner ikke hvorfor jeg prøver eller gidder. Jeg er en jævla fitte som burde vært skutt for flere år siden! Faen ta meg din jævla kukhelvete. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er så jævlig ubrukelig!! Fy faen så jeg hater meg selv! Jeg skjønner ikke hvorfor jeg prøver eller gidder. Jeg er en jævla fitte som burde vært skutt for flere år siden! Faen ta meg din jævla kukhelvete. 

Håper du får hjelp, for sånne tanker skal ingen trenge å ha om seg selv. Kan du snakke med fastlegen? Har du psykolog?

Anonymkode: 237fc...b32

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så vidt jeg skjønte så var problemet ditt sult? Sult er ikke et problem for meg. Jeg blir helt gal etter mat uansett hva jeg har spist før i løpet av dagen.

Jeg forstår ikke helt situasjonen du beskriver. Du skriver du aldri har metthetsfølelse og er "gal etter mat", men hvordan skiller dette seg fra sult? Jeg tror vi sitter med samme bivirknig men bruker ulike begreper for å beskrive den.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg forstår ikke helt situasjonen du beskriver. Du skriver du aldri har metthetsfølelse og er "gal etter mat", men hvordan skiller dette seg fra sult? Jeg tror vi sitter med samme bivirknig men bruker ulike begreper for å beskrive den.

Nei, jeg skriver ikke at jeg ikke har metthetsfølelse. Jeg har metthetsfølelse. Jeg klarer fint å håndtere følelsen av sult. 

Det er cravings og trang og tanker om mat. Ikke sult. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Håper du får hjelp, for sånne tanker skal ingen trenge å ha om seg selv. Kan du snakke med fastlegen? Har du psykolog?

Anonymkode: 237fc...b32

Ja, jeg har psykolog og psykiater og jeg har hatt flere innleggelser, og jeg har prøvd masse forskjellige medisiner. Men det hjelper ikke så da må feilen være meg. 

Skrevet

Jeg går på cipralex og fikk også mye mer matlyst. Det er visst en vanlig bivirkning av antidepressiva. Jeg la ikke så mye merke til det i begynnelsen, men plutselig hadde jeg gått opp 20 kg. Hadde lyst på mat hele tiden og det har jeg forsåvidt enda, men har tvunget meg til å holde innenfor et visst inntak. Det går tregt nedover.

Vurderer å bytte medisin for dette er ikke noe særlig. Man føler seg jo ikke bedre av å være overvektig heller.

Anonymkode: a8471...80c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, jeg skriver ikke at jeg ikke har metthetsfølelse. Jeg har metthetsfølelse. Jeg klarer fint å håndtere følelsen av sult. 

Det er cravings og trang og tanker om mat. Ikke sult. 

Ja, jeg har psykolog og psykiater og jeg har hatt flere innleggelser, og jeg har prøvd masse forskjellige medisiner. Men det hjelper ikke så da må feilen være meg. 

Er en av grunnene at du lever,det å gå opp i vekt gjør deg over hodet ikke til noe vondt menneske.  Er sikker på at det er mange som elsker deg og vil kaste armene rundt deg. Du har kanskje bare ikke latt dem få gjøre det.. Du er like vakker enten vekten din er 50 eller 150 kg +.

Du må finne en person som gir deg ro,varme,kjærlighet og løfter deg opp.  Sikker på at en eller annen du kjenner vil fungere bedre enn tabletter 🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Er en av grunnene at du lever,det å gå opp i vekt gjør deg over hodet ikke til noe vondt menneske.  Er sikker på at det er mange som elsker deg og vil kaste armene rundt deg. Du har kanskje bare ikke latt dem få gjøre det.. Du er like vakker enten vekten din er 50 eller 150 kg +.

Du må finne en person som gir deg ro,varme,kjærlighet og løfter deg opp.  Sikker på at en eller annen du kjenner vil fungere bedre enn tabletter 🙂

Hva snakker du om? Du mener at å finne en person som elsker meg skal kurere sykdommen min? Det er ikke sånn sykdom fungerer. Hvor skulle jeg i så fall funnet denne personen? Jeg har ikke noe ønske om å være sammen med andre. 

Skrevet

Hvor lenge har du stått på medisinen? 

Jeg går på den nå for å få økt matlyst, fungerte bra i starten. Men matlysten daler nå etter jeg har brukt den noen uker. 

Anonymkode: f942a...761

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...