AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #1 Skrevet 28. september 2024 Jeg var innom Kiwi i dag og så at Firstprice solgte seilfilet i blokk for under 80kr per kilo, mens ved siden av lå det ett dyrt merke for ca 250kr per kilo. Hva gjør den dyre bedre? Anonymkode: ed084...bcc 1
Million Skrevet 28. september 2024 #2 Skrevet 28. september 2024 Jeg tror ikke vitaminene og mineralene i fisken vet forskjellen på pris, men kanskje smaken? Du må nesten kjøpe en av hver og teste. Smaker den dyre bedre, er konsistensen på fiskekjøttet bedre osv.? Din egen smak avgjør jo om den faktisk er bedre, den som er dyrest, eller om det blir ett fett smaksmessig og på konsistens. Leste at f.eks. hos torsk er det forskjell på sommerfisket torsk og vinterfisket torsk. Sommertorsken er visstnok seigere i kjøttet av noen grunner (ph verdi bl.a.). 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #3 Skrevet 28. september 2024 Blokkfryst fisk er avskjær som er sammenfryst og skjært opp i blokker i frossen tilstand. Kvaliteten kan være ymse, og det er ingen hele filet-biter. Kjøper blokkfryst torsk og sei til kattene, spiser det ikke selv. Det er ofte mye fett med transmak i slike pakker. Man får det man betaler for. Anonymkode: f624b...53e 3
Brunhilde Skrevet 29. september 2024 #4 Skrevet 29. september 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Blokkfryst fisk er avskjær som er sammenfryst og skjært opp i blokker i frossen tilstand. Kvaliteten kan være ymse, og det er ingen hele filet-biter. Kjøper blokkfryst torsk og sei til kattene, spiser det ikke selv. Det er ofte mye fett med transmak i slike pakker. Man får det man betaler for. Anonymkode: f624b...53e Nå er både torsk og sei magre fisker, så hvor du får "mye fett" fra klarer jeg ikke å forstå? Blokkfryst sei er perfekt til fiskegrateng. Jeg bruker rå fisk i gratengen, og med sei blir fiskesmaken helt perfekt. Jeg må innrømme at bortsett fra det så bruker jeg ikke blokker. Men når jeg kjøper til grateng så velger jeg den rimeligste varianten. 2 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #5 Skrevet 29. september 2024 Brunhilde skrev (2 timer siden): Nå er både torsk og sei magre fisker, så hvor du får "mye fett" fra klarer jeg ikke å forstå? Blokkfryst sei er perfekt til fiskegrateng. Jeg bruker rå fisk i gratengen, og med sei blir fiskesmaken helt perfekt. Jeg må innrømme at bortsett fra det så bruker jeg ikke blokker. Men når jeg kjøper til grateng så velger jeg den rimeligste varianten. Mager fisk lagrer fett rett under skinnet (og i leveren). Man ser det lett på feks filet av sei eller lysing: Det brune fiskekjøttet fra rett under skinnet er mer fettholdig, og smaker sterkere av fiskefett, særlig om fileten ikke er helt fersk. Sei er en smaksrik fisk, og smaken blir sterkere når fisken er blitt litt gammel. Så jeg er helt enig med ABen du siterte i at blokkfryst sei kan smake stramt, og ha det en ofte kaller transmak. Når jeg lager fiskekaker av ikke helt fersk lysing- eller seifilet velger jeg ofte å trimme vekk litt av det brune fettholdige kjøttet fra under skinnet for å unngå den mest funky smaken. Så om man i stedet får en seiblokk med ekstra mye av denne delen av fisken ender man i stedet opp med ekstra mye funk. Anonymkode: fec38...226 2 4
Christina82 Skrevet 29. september 2024 #7 Skrevet 29. september 2024 Ryddet for avsporinger. Christina82, mod 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå