Gå til innhold

Fårikål, ikke koke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg får ofte seigt kjøtt både på fårikål og pinnekjøtt. Nå har jeg fått et tips om at det skyldes at det står og småputrer/småkoker, men det skal kun trekkes etter oppkok. 

Gjør dere det sånn? Og blir det virkelig ferdig da? 

Nå kokte jeg opp, skrudde stekeplata ned på nest minst, men føler da at det umulig kan skje noe i den kjelen 🙈

Anonymkode: 94a5b...bbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøtt har sjelden godt av voldsomt høy temperatur over tid. Stå og trekke lenge er finfint for både får og kål.

Anonymkode: ef89e...7f1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Pinnekjøttet skal jo ikke være nede i vannet

Anonymkode: b5a38...434

Nei, jeg har ikke pinnekjøttet nede i vannet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skal ikke fosskoke, men putre godt nedi bunnen av panna. 

Uansett tror jeg hovedgrunnen til at du får seigt kjøtt er at du ikke koker det lenge nok. Pinnekjøtt og fårikål er ferdig når det slipper beinet, om det så tar to eller fire timer. 

Anonymkode: 57942...7b6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Uansett tror jeg hovedgrunnen til at du får seigt kjøtt er at du ikke koker det lenge nok. Pinnekjøtt og fårikål er ferdig når det slipper beinet, om det så tar to eller fire timer. 

Enig. 

Kjøtt må kokes hardt i kanskje 8 timer før det blir seigt, og da skyldes det at væske har kokt vekk. 4 timer småkoking er ikke uvanlig for noen type kjøttstykker 

Anonymkode: 2f684...c14

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det kunne man kanskje tro, men når pinnekjøttgryta har stått i 6 timer, og kjøttet fortsatt er seigt, så kan jo ikke det stemme heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kunne man kanskje tro, men når pinnekjøttgryta har stått i 6 timer, og kjøttet fortsatt er seigt, så kan jo ikke det stemme heller. 

Da er det mer sannsynlig at det ikke er utvannet lenge nok i forkant. Pinnekjøtt er tørket og trenger lang utvannings- og/eller koketid.

Anonymkode: 6de28...143

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekke til småputre. Bruker ferskt lam med lite fett. Sau vil jo aldri bli like mørt, for eksempel. 

Anonymkode: 6ae35...5f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Pinnekjøttet skal jo ikke være nede i vannet

Anonymkode: b5a38...434

Det skal det, pinnekjøtt kan kokes på svak varme i en bulljong frem til det begynner å skli fra beinet, da er det ferdig kokt.

Langtidskokes med svak varme, om man bruker for høy varme så vil kun kjøttet gå fra hverandre og bli oppløst.

Både Hellstrøm og Skjelde har oppskrifter man kan følge, begge tilfeller skal kjøttet kokes i bulljongen. Da blir det mørere, og smak fra både fettet og bulljongen trekker inn i kjøttet, slik at det blir mer smakfullt og ikke bare smaker tørt og salt. Vi gjør det hjemme hver jul, og alltid fått skryt for kjøttet.

Dampe er den gammeldagse måten, og gir kjøttet veldig lite smak utover saltsmaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg får ofte seigt kjøtt både på fårikål og pinnekjøtt. Nå har jeg fått et tips om at det skyldes at det står og småputrer/småkoker, men det skal kun trekkes etter oppkok. 

Gjør dere det sånn? Og blir det virkelig ferdig da? 

Nå kokte jeg opp, skrudde stekeplata ned på nest minst, men føler da at det umulig kan skje noe i den kjelen 🙈

Små koka litt 2-2,5 timer har eg lært 😺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her står det å små koker. Startr på 7 og skrur ned til 2 og lar det putre der. Aldri fått seint kjøtt

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da må du skru opp varmen litt og la det stå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får i kål må definitivt koke, ikke fosskoke, men det blir ikke ferdig på trekking. Pinnekjøtt kan enten dampes eller kokes. 

Anonymkode: 4313d...5a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan fint "koke" på 80 grader sous vide om man vil, men det tar lengre tid. Det blir ikke seigt av koking, men å koke for lenge kan gjøre det tørt og fjerne "konsistensen".

Vanskelig å ikke få til fårikål 😅

Anonymkode: bd941...46a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan fint "koke" på 80 grader sous vide om man vil, men det tar lengre tid. Det blir ikke seigt av koking, men å koke for lenge kan gjøre det tørt og fjerne "konsistensen".

Vanskelig å ikke få til fårikål 😅

Anonymkode: bd941...46a

Bare jeg som klarer å mislykkes med fårikål 😂

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle gode råd! 😊

Fårikålen ble ferdig, med det tok over 5 timer! Kan det være at jeg fyller kasserollen for tett/mye? 

Den ble veldig god, nå er der bare å nyte "godlukta" som sitter i huset i noen dager 🐑😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fårikål SKAL koke ja. 

Er vel pinnekjøtt som skal dampes/ kan dampes. Vet ikke så mye om sistnevnte, for har aldri laget det. Men jeg er en racer på å koke fårikål 😊

Endret av MegJa
Justert
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...