AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #1 Del Skrevet 28. september 2024 Jeg får ofte seigt kjøtt både på fårikål og pinnekjøtt. Nå har jeg fått et tips om at det skyldes at det står og småputrer/småkoker, men det skal kun trekkes etter oppkok. Gjør dere det sånn? Og blir det virkelig ferdig da? Nå kokte jeg opp, skrudde stekeplata ned på nest minst, men føler da at det umulig kan skje noe i den kjelen 🙈 Anonymkode: 94a5b...bbd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #2 Del Skrevet 28. september 2024 Det skal koke, ja. Anonymkode: 7f158...a57 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #3 Del Skrevet 28. september 2024 Kjøtt har sjelden godt av voldsomt høy temperatur over tid. Stå og trekke lenge er finfint for både får og kål. Anonymkode: ef89e...7f1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #4 Del Skrevet 28. september 2024 Og nå er jeg like klok, med 2 ulike svar 😂 Anonymkode: 94a5b...bbd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #5 Del Skrevet 28. september 2024 Pinnekjøttet skal jo ikke være nede i vannet Anonymkode: b5a38...434 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #6 Del Skrevet 28. september 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Pinnekjøttet skal jo ikke være nede i vannet Anonymkode: b5a38...434 Nei, jeg har ikke pinnekjøttet nede i vannet. Anonymkode: 94a5b...bbd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #7 Del Skrevet 28. september 2024 Det skal ikke fosskoke, men putre godt nedi bunnen av panna. Uansett tror jeg hovedgrunnen til at du får seigt kjøtt er at du ikke koker det lenge nok. Pinnekjøtt og fårikål er ferdig når det slipper beinet, om det så tar to eller fire timer. Anonymkode: 57942...7b6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #8 Del Skrevet 28. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det skal ikke fosskoke, men putre godt nedi bunnen av panna. Uansett tror jeg hovedgrunnen til at du får seigt kjøtt er at du ikke koker det lenge nok. Pinnekjøtt og fårikål er ferdig når det slipper beinet, om det så tar to eller fire timer. Anonymkode: 57942...7b6 Enig. Kjøtt må kokes hardt i kanskje 8 timer før det blir seigt, og da skyldes det at væske har kokt vekk. 4 timer småkoking er ikke uvanlig for noen type kjøttstykker Anonymkode: 2f684...c14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #9 Del Skrevet 28. september 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det skal ikke fosskoke, men putre godt nedi bunnen av panna. Uansett tror jeg hovedgrunnen til at du får seigt kjøtt er at du ikke koker det lenge nok. Pinnekjøtt og fårikål er ferdig når det slipper beinet, om det så tar to eller fire timer. Anonymkode: 57942...7b6 Det kunne man kanskje tro, men når pinnekjøttgryta har stått i 6 timer, og kjøttet fortsatt er seigt, så kan jo ikke det stemme heller. Anonymkode: 94a5b...bbd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #10 Del Skrevet 28. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det kunne man kanskje tro, men når pinnekjøttgryta har stått i 6 timer, og kjøttet fortsatt er seigt, så kan jo ikke det stemme heller. Anonymkode: 94a5b...bbd Da er det mer sannsynlig at det ikke er utvannet lenge nok i forkant. Pinnekjøtt er tørket og trenger lang utvannings- og/eller koketid. Anonymkode: 6de28...143 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #11 Del Skrevet 28. september 2024 Trekke til småputre. Bruker ferskt lam med lite fett. Sau vil jo aldri bli like mørt, for eksempel. Anonymkode: 6ae35...5f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blueberrymuffin Skrevet 28. september 2024 #12 Del Skrevet 28. september 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Pinnekjøttet skal jo ikke være nede i vannet Anonymkode: b5a38...434 Det skal det, pinnekjøtt kan kokes på svak varme i en bulljong frem til det begynner å skli fra beinet, da er det ferdig kokt. Langtidskokes med svak varme, om man bruker for høy varme så vil kun kjøttet gå fra hverandre og bli oppløst. Både Hellstrøm og Skjelde har oppskrifter man kan følge, begge tilfeller skal kjøttet kokes i bulljongen. Da blir det mørere, og smak fra både fettet og bulljongen trekker inn i kjøttet, slik at det blir mer smakfullt og ikke bare smaker tørt og salt. Vi gjør det hjemme hver jul, og alltid fått skryt for kjøttet. Dampe er den gammeldagse måten, og gir kjøttet veldig lite smak utover saltsmaken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annonym89 Skrevet 28. september 2024 #13 Del Skrevet 28. september 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg får ofte seigt kjøtt både på fårikål og pinnekjøtt. Nå har jeg fått et tips om at det skyldes at det står og småputrer/småkoker, men det skal kun trekkes etter oppkok. Gjør dere det sånn? Og blir det virkelig ferdig da? Nå kokte jeg opp, skrudde stekeplata ned på nest minst, men føler da at det umulig kan skje noe i den kjelen 🙈 Anonymkode: 94a5b...bbd Små koka litt 2-2,5 timer har eg lært 😺 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 28. september 2024 #14 Del Skrevet 28. september 2024 Her står det å små koker. Startr på 7 og skrur ned til 2 og lar det putre der. Aldri fått seint kjøtt 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #15 Del Skrevet 28. september 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det kunne man kanskje tro, men når pinnekjøttgryta har stått i 6 timer, og kjøttet fortsatt er seigt, så kan jo ikke det stemme heller. Anonymkode: 94a5b...bbd Da må du skru opp varmen litt og la det stå. Anonymkode: 57942...7b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #16 Del Skrevet 28. september 2024 Får i kål må definitivt koke, ikke fosskoke, men det blir ikke ferdig på trekking. Pinnekjøtt kan enten dampes eller kokes. Anonymkode: 4313d...5a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #17 Del Skrevet 28. september 2024 Kan fint "koke" på 80 grader sous vide om man vil, men det tar lengre tid. Det blir ikke seigt av koking, men å koke for lenge kan gjøre det tørt og fjerne "konsistensen". Vanskelig å ikke få til fårikål 😅 Anonymkode: bd941...46a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #18 Del Skrevet 28. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan fint "koke" på 80 grader sous vide om man vil, men det tar lengre tid. Det blir ikke seigt av koking, men å koke for lenge kan gjøre det tørt og fjerne "konsistensen". Vanskelig å ikke få til fårikål 😅 Anonymkode: bd941...46a Bare jeg som klarer å mislykkes med fårikål 😂 TS Anonymkode: 94a5b...bbd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #19 Del Skrevet 28. september 2024 Takker for alle gode råd! 😊 Fårikålen ble ferdig, med det tok over 5 timer! Kan det være at jeg fyller kasserollen for tett/mye? Den ble veldig god, nå er der bare å nyte "godlukta" som sitter i huset i noen dager 🐑😂 Anonymkode: 94a5b...bbd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MegJa Skrevet 28. september 2024 #20 Del Skrevet 28. september 2024 (endret) Fårikål SKAL koke ja. Er vel pinnekjøtt som skal dampes/ kan dampes. Vet ikke så mye om sistnevnte, for har aldri laget det. Men jeg er en racer på å koke fårikål 😊 Endret 28. september 2024 av MegJa Justert 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå