AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #1 Skrevet 28. september 2024 Hei. Jeg er en kvinne i midten av 30 årene. Er aktiv og trener en del styrke, og jobber i helsevesenet. Men sliter nå for tiden (hatt det i over en uke) med at jeg om natten våkner med nummenhet/lite følelser i hånden/fingrene (kun hø hånden), følelse av at det strammer rundt fingrene. Det tar litt tid før det går bort (prøver å riste i hånden og holde den ned) men det er smertefullt. På dagtid er fingrene på hø hånd litt stive men ikke de smertene eller nummenhet som jeg har om natten. Har hatt dette i perioder for ett par år siden, men ga seg. Kan det være carpal tunnel syndrom? Flere som opplever det samme? Dro dere til lege, og fikk behandling? Anonymkode: ff2de...8ff
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #2 Skrevet 28. september 2024 Slitt med det samme noen Mnd.nå. Blir nummen i hele underarmen og alle fingrene. Fingrene blir låst av og til,klarer ikke å bevege dem. Må bryte dem opp for å kunne bevege dem igjen. Dette skjer døgnet rundt enten jeg ligger på armen,har den øverst under søvn eller på jobb. Men nå er jeg 50 og har jobbet fysisk hele livet,har derfor aldri "trent" styrke. Om det er slitasjeskader eller noe annet aner jeg ikke.Men uansett ta deg en tur til legen,det skal jeg gjøre en gang.... -usikker når jeg har tid. Anonymkode: ded27...623
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #3 Skrevet 28. september 2024 Flere med erfaringer? ts Anonymkode: ff2de...8ff
F84 Skrevet 28. september 2024 #4 Skrevet 28. september 2024 Høres ut som karpaltunnel syndrom? Nerve som ligger i klem. Jeg har operert venstre håndledd og har blitt helt bra. Jeg opplevde det såpass ille om natten at jeg måtte slå på lyset for å forsikre meg om at fingeren ikke var svart.. Det kan være noe smertelindrende å ha på skinne om natten for da ligger nerven mer i ro. Kjøpes på alle apotek og jeg anbefaler å prøve. Jeg gikk til legen og ble henvist til spesialist hvor nervene i fingrene (?) ble testet og fikk innvilget operasjon. Svarer gjerne på flere spørsmål om dere har noen. Tilstanden er helt ufarlig, men plagsom. 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #5 Skrevet 28. september 2024 Jeg har opplevd dette i mange år; trodde det bare var hånden som sovnet etter å ha vært i klem😄Men den har vært operert tidligere, for seneknute. Anonymkode: 17003...13c
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #6 Skrevet 28. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei. Jeg er en kvinne i midten av 30 årene. Er aktiv og trener en del styrke, og jobber i helsevesenet. Men sliter nå for tiden (hatt det i over en uke) med at jeg om natten våkner med nummenhet/lite følelser i hånden/fingrene (kun hø hånden), følelse av at det strammer rundt fingrene. Det tar litt tid før det går bort (prøver å riste i hånden og holde den ned) men det er smertefullt. På dagtid er fingrene på hø hånd litt stive men ikke de smertene eller nummenhet som jeg har om natten. Har hatt dette i perioder for ett par år siden, men ga seg. Kan det være carpal tunnel syndrom? Flere som opplever det samme? Dro dere til lege, og fikk behandling? Anonymkode: ff2de...8ff Sliter med det samme og det henger sammen med hormonsvingninger i syklus for min del. Jeg får vannansamling i fingrene og mye nummen spesielt om natten. Les om østrogendominans feks. Anonymkode: 6b2b9...072
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #7 Skrevet 28. september 2024 Høres ut som karpaltunnelsyndrom, har slitt med noe lignende. Jeg pleide å sove med bøyde håndledd, og måtte begynne å sove med håndleddstøtte. Anonymkode: d282c...315 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #8 Skrevet 28. september 2024 Hvis det er tommel, peke og lange fingeren som dovner bort og er vond, så kan det være karpel tunnel syndrom. Bestill en time hos legen hvis det ikke blir bedre, så du kan bli henvist til ortoped. Anonymkode: 2f0c0...320
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #9 Skrevet 28. september 2024 Jeg hadde dette en periode. Våknet om natten med at fingrene på ene hånden var "låst" og jeg måtte bruke andre hånden for å få dem på plass. Det gikk over da jeg begynte å sove med hånda under hodeputen. Dvs at jeg sovnet med hånden liggende flat i stedet for at den krummet seg litt (som den gjør naturlig når man slapper av og holder på å sovne). Da unngikk jeg at den naturlige krummingen gikk over til en klo om natten. Anonymkode: 104f1...e5e
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #10 Skrevet 28. september 2024 Skal loggføre i kalender hvor ofte jeg får disse smertene/nummenheten og om det kan ha sammenheng med syklus? Jeg er i pms-fase nå og tror jeg holder på litt vann i kroppen, så kanskje det kan være årsak til at nerven er i klem om natten? Flere som har innspill? ts Anonymkode: ff2de...8ff
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #11 Skrevet 28. september 2024 Jeg må sove med håndleddskinne kjøpt på apoteket i perioder hvor jeg har det sånn du beskriver. Etter 3-4-5 netter med den på er plagene borte igjen Anonymkode: 3536d...fcc
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #12 Skrevet 29. september 2024 Flere med erfaringer? ts Anonymkode: ff2de...8ff
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #13 Skrevet 29. september 2024 Tror 100% det er karpaltunnelsyndrom. Jeg har det litt fram og tilbake, på det verste brukte jeg sånn skinne. Ønsker ikke å operere så lenge plagene ikke er for ille, og for min del forvant det helt etter en stund. Det er litt tilbake nå, men er ikke ille. Har ikke vært hos legen med det men det er helt åpenbart at det er det det er. Mange opereres for det. Tror ikke du trenger så mange flere innspill, egentlig! Sjekk ut det her så kjenner du deg nok igjen 🤷♀️ Anonymkode: 3621a...662
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #14 Skrevet 29. september 2024 Jeg dovner stadig av i fingre om natten, og har også opplevd å dovne av i deler av armen og til og med i hælen. Tok dette opp med legen en gang og fikk til svar at det var helt normalt og kommer av at man ligger på nerver så de kommer i klem. Jeg har merket at dovne fingre ofte kommer av at albuen kommer i klem når jeg sover på siden. Har forresten hørt at man kan bli mer plaget av dette når man kommer i overgangsalderen. Anonymkode: bdd59...37f
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #15 Skrevet 29. september 2024 Hvilke fingre som påvirkes vil fortelle deg hvilken nerve som er problemet. Som oftest sitter problemet i håndledder eller ved albuen, ofte vil en kortisonsprøte gjøre susen. Jeg sliter litt med det men jeg sover mye på hendene/armen, som er grunnen i mitt tilfelle. Anonymkode: df194...4b5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå