Gå til innhold

Eldre feit mann

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Straks 70 og har aldri trent eller vert opptatt av det, har aldri vert inne i et trenings-senter. Men jeg har hatt mye fysisk arbeid tidligere. For noen få år siden fikk jeg et mindre infarkt. Etter det begynte jeg å gå rolige turer i ganske flatt terreng. Synes ikke det har hatt noe effekt, men har innbilt meg at det er farlig for meg å "ta meg ut" liksom. Men her for en drøy uke siden kom jeg på noe jeg ville prøve. Det er en liten bakke i skogen like ved som jeg tenkte var passe bratt for meg til å gå opp/ned noen ganger. Gikk slik at jeg fikk god pust, og bare etter få dager kunne jeg øke ganger jeg gikk opp og ned. Jeg hater å løpe og å gå på trenings-senter kommer ikke på tale, men hva sier dere som har greie på det om slik "trim"? Føler meg jo allerede bedre, og pusten er mye bedre en for ti år siden da jeg røyket i tillegg.

Anonymkode: ca2f2...1eb

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kjempebra! Å gå raskt i bakker (raskt = får opp puls og pust) er knallbra trening. I tillegg er den skånsom mot ledd og muskler, noe som er en fordel når du har blitt såpass voksen. Det er farligere for hjertet å være utrent (og usunn) enn for hjertet å få litt puls tenker jeg, men er du usikker så tar du en prat med legen din, så er du sikker.

Flott at du rører på deg, fortsett i oppoverbakkene 👍

Anonymkode: 60d2c...435

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå i bakker er helt genial trening, som sagt over her så får du bra trening for hjertet og styrke i bein, samtidig som det er skånsomt mot ledd og knær. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her. Takk for at noen omsider svarte. Kunne sikkert fått råd på treningssenter, men føler absolutt ikke for å gå dit for å vise en pesende, svett gammel kropp. Hadde antagelig sendt noen blikk på unge perfekte kropper i syltrange tights, og jeg vil rett og slett ikke bli "tatt" for å gjøre det. Derfor trives jeg best for meg selv. Samtidig er det motiverende å konkurrere med seg selv for da kan jeg måle fremgang med meg selv. Hyggelig å høre at jeg er inne på rette tanker, mine ledd hadde nok ikke tålt løping så mye, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å trene kondisjon som du gjør er helt supert, men jo eldre man blir jo viktigere blir det med styrketrening. Min mor er 65 og har nylig begynt å trene etter et ganske stillesittende liv. Hun startet med styrketrening i vann, for å bygge opp muskler samtidig som skaderisikoen ble minimert (vann er jo veldig avlastende på ledd og muskler, og denne treningen er spesielt tilpasset eldre så det er ingen perfekte kropper i tights der ;))). Hun synes også det er en trygghet å ha instruktører og andre rundt, i tilfelle det skulle skje noe *bank i bordet*.

Anonymkode: 53b50...c09

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kunne sikkert fått råd på treningssenter, men føler absolutt ikke for å gå dit for å vise en pesende, svett gammel kropp. Hadde antagelig sendt noen blikk på unge perfekte kropper i syltrange tights, og jeg vil rett og slett ikke bli "tatt" for å gjøre det.

Du kan få gode helseråd av legen din. 

Når det gjelder treningssenter høres du litt paranoid ut. Du er vel pensjonist, de fleste som trener på senter på dagtid er nettopp pensjonister. På mitt senter har de det veldig sosialt og trivelig i tillegg. 

Men en 70 år gammel mann som glor på småjenter i tights er ikke spesielt sjarmerende, det kan vi være enige om. 

Anonymkode: 262d5...927

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan få gode helseråd av legen din. 

Når det gjelder treningssenter høres du litt paranoid ut. Du er vel pensjonist, de fleste som trener på senter på dagtid er nettopp pensjonister. På mitt senter har de det veldig sosialt og trivelig i tillegg. 

Men en 70 år gammel mann som glor på småjenter i tights er ikke spesielt sjarmerende, det kan vi være enige om. 

Er ikke bare småjenter som går slik da, og hvor står det at jeg er opptatt av småjenter, noe jeg absolutt ikke er. Men som mann er det nesten umulig ikke å sende noen blikk. Hadde kanskje håpet på litt kred for å ta konsekvensen av dette og holde meg borte? Gamle menn skal helst holde seg for seg selv, ja jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.9.2024 den 13.52):

Straks 70 og har aldri trent eller vert opptatt av det, har aldri vert inne i et trenings-senter. Men jeg har hatt mye fysisk arbeid tidligere. For noen få år siden fikk jeg et mindre infarkt. Etter det begynte jeg å gå rolige turer i ganske flatt terreng. Synes ikke det har hatt noe effekt, men har innbilt meg at det er farlig for meg å "ta meg ut" liksom. Men her for en drøy uke siden kom jeg på noe jeg ville prøve. Det er en liten bakke i skogen like ved som jeg tenkte var passe bratt for meg til å gå opp/ned noen ganger. Gikk slik at jeg fikk god pust, og bare etter få dager kunne jeg øke ganger jeg gikk opp og ned. Jeg hater å løpe og å gå på trenings-senter kommer ikke på tale, men hva sier dere som har greie på det om slik "trim"? Føler meg jo allerede bedre, og pusten er mye bedre en for ti år siden da jeg røyket i tillegg.

I din alder er det helt avgjørende å holde seg i form om du ønsker å ha en frisk alderdom. Du trenger overhode ikke å løpe, men å gå slik i bakker og få opp pulsen er bra. Styrke bør du trene selv om det er dritt kjedelig, men noen økter i uka med helkropp der du blir løfter tungt nok til å bli sterkere vil holde liv i den delen av muskelmassen som forringes mest ved alderen;  - de "kjappe" musklene som gjør at du kan holde balanse og holde deg oppreist ordentlig. Den "trege" muskelmassen som du bruker til det daglige ved gange og vanlige aktiviteter holdes uansett ved like. 

Jeg trener forøvrig på morgenen, er ikke så veldig mange under 65 på trening da, de aller fleste som trener er faktisk helt vanlige mennesker i alle aldere.

Anonymkode: 62344...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 29.9.2024 den 21.33):

Ts her. Takk for at noen omsider svarte. Kunne sikkert fått råd på treningssenter, men føler absolutt ikke for å gå dit for å vise en pesende, svett gammel kropp. Hadde antagelig sendt noen blikk på unge perfekte kropper i syltrange tights, og jeg vil rett og slett ikke bli "tatt" for å gjøre det. Derfor trives jeg best for meg selv. Samtidig er det motiverende å konkurrere med seg selv for da kan jeg måle fremgang med meg selv. Hyggelig å høre at jeg er inne på rette tanker, mine ledd hadde nok ikke tålt løping så mye, nei.

Du er absolutt velkommen på treningssenter! Det er ikke meningen at du skal være topptrent når du begynner der, og det er mange pensjonister som trener. Mange sentre har også gruppetimer spesielt for seniorer, som er veldig gode. På mitt senter er det stor deltakelse på disse, og folk i alle aldre både på gruppetimer og i studio

Anonymkode: bf5c3...443

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.9.2024 den 7.50):

Gamle menn skal helst holde seg for seg selv, ja jeg vet.

Den eneste som driver og messer på dette er du. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bakkeintervaller er noe av det beste du kan gjøre for hjertet ditt! 

Vil tipse deg om å kontakte frisklivssentralen dersom det finnes i din kommune. De er gode på treningsveiledning

Anonymkode: a47ee...51d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at du er kjempeflink TS! Stå på ! Ett sted må man begynne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er flink som har kommet i gang! Men nå som det drar seg mot vinter med kulde og snø kan det være greit å kunne være i aktivitet inne også. Svømming er en veldig god måte å trene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det å gå i motbakker er kjempe bra for hjerte helsa! Trolig noe av det beste du kan gjøre for helsa. 

Du burde definitivt også reise på treningssenteret. Det er mange på 60-80 der hvor jeg trener og ingen synes det er rart. 

Anonymkode: edca0...710

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fikk du ikke råd om å få opp pulsen med trening etter infarktet ditt? Her i byen har de hjerteskole for hjertepasienter. Da er det både et sosialt opplegg med litt teori om hjertehelse, samt samlinger med felles trim. 

Anonymkode: 0bac9...6c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det på en måte ikke lov å være usosial? Altså i denne sammenhengen? Skulle tro at det er resultatet som teller, ikke det å vise frem at man er "flink". Å "bli sett" tror jeg kanskje er det viktigste for en del av de som opptrer i super trange tights på treningssenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.10.2024 den 15.15):

Er det på en måte ikke lov å være usosial? Altså i denne sammenhengen? Skulle tro at det er resultatet som teller, ikke det å vise frem at man er "flink". Å "bli sett" tror jeg kanskje er det viktigste for en del av de som opptrer i super trange tights på treningssenter.

Der tar du veldig feil. De fleste som trener, om det er på senter, andre gruppetimer eller i naturen, gjør det for egen helse. Også de som går i trange klær på treningssenter "opptrer" ikke (noen gjør det, men influencere er i så lite mindretall ift til majoriteten som trener på senter, at det ikke er noe å bry seg om en gang)

Uenig med majoriteten her som sier at du burde gjør det og det. Du finner selv utav om du ønsker å spisse treningen etter hvert. Det viktigste for deg nå er at du finner glede i å bevege deg, og at du klarer å komme deg ut mange ganger i uken. Du bygger faktisk styrke i beina ved å gå oppoverbakker, i tillegg til kondisjonen som styrker hjertet ditt. Kardio er viktigere for deg nå når du har hatt utfordringer med hjertet. 

Anonymkode: 20103...c04

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...