Gå til innhold

Min kjæreste sa at han var lettet at jeg hadde en sykdom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært innlagt mange ganger for pankreatitt. Noen ganger har det vært alvorlig. Det er ekstremt smertefullt og 1 av 5 har et alvorlig sykdomsforløp hvor de har multi organ svikt. Jeg er nå utskrevet fra sykehus, men har fremdeles smerter. Kjæresten min sa at han var glad at jeg bare hadde pankreatitt. Jeg ble så lei meg når han sa det. Han vet at et familiemedlem nesten døde av pankreatitt. Vet ikke hvorfor jeg skriver dette, men jeg er så utrolig lei meg og skuffet.

Anonymkode: b3c9d...f16

• Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hæ? Du må jo spørre han hvorfor. Så rart av ham å si. Kanskje han var glad det var noe håndfast så du får riktig hjelp?

Anonymkode: 7d354...926

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hæ? Du må jo spørre han hvorfor. Så rart av ham å si. Kanskje han var glad det var noe håndfast så du får riktig hjelp?

Anonymkode: 7d354...926

Nei, han var glad fordi han ikke ser på det som en skikkelig sykdom. «Det er jo bare pankreatitt» som han sa.

• Hjerte 3
Skrevet

Alternativ 1 død 

alterneriv 2 sykdom 

yey for sykdom 

Anonymkode: 3e782...5a7

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har vært innlagt mange ganger for pankreatitt. Noen ganger har det vært alvorlig. Det er ekstremt smertefullt og 1 av 5 har et alvorlig sykdomsforløp hvor de har multi organ svikt. Jeg er nå utskrevet fra sykehus, men har fremdeles smerter. Kjæresten min sa at han var glad at jeg bare hadde pankreatitt. Jeg ble så lei meg når han sa det. Han vet at et familiemedlem nesten døde av pankreatitt. Vet ikke hvorfor jeg skriver dette, men jeg er så utrolig lei meg og skuffet.

Han sa jo ikke at han var glad (eller lettet) for at du hadde en sykdom - men at du "bare"hadde denne diagnosen. Jeg skjønner at det kan være alvorlig, men han synes kanskje kreft og ALS er verre og er glad det ikke er det du har? 

• Liker 6
  • Nyttig 15
Skrevet

han var vel glad det ikke var terminal kreft da - for en merkelig ting å henge seg opp i

Anonymkode: 3fc6b...019

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, han var glad fordi han ikke ser på det som en skikkelig sykdom. «Det er jo bare pankreatitt» som han sa.

Nå overtolket du i alle retninger og har bare bestemt deg for at dette er negativt fra hans side!

Jeg leser at "pankreatitt kan en sjelden gang være livstruende". Jeg sto i samme situasjon med en annen sykdom for et par år siden, en sykdom som riktignok har ført til dødsfall, og til og med jeg konkluderte med at det var bra det "bare var" akkurat denne sykdommen.

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

han var vel glad det ikke var terminal kreft da - for en merkelig ting å henge seg opp i

Anonymkode: 3fc6b...019

Nei, det er ikke en merkelig ting å henge seg opp i når jeg har en alvorlig sykdom.

Jeg burde visst bedre enn å skrive på KG. Jeg ser om og om igjen at de som skriver svar rotter seg sammen mot TS.

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det er ikke en merkelig ting å henge seg opp i når jeg har en alvorlig sykdom.

Jeg burde visst bedre enn å skrive på KG. Jeg ser om og om igjen at de som skriver svar rotter seg sammen mot TS.

Skjønner deg veldig godt, han virker litt umoden 

Anonymkode: 8022a...855

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Klarer du ikke å forstå at vi forsøker å gi deg et annet perspektiv på ting? At alternative tolkninger kan gi deg et bedre syn av hva kjæresten din faktisk mener, og ikke bare gjør deg lei deg fordi du er sikker på at han avfeier deg? 

Det er ikke å rotte seg sammen, det er bare å ha et annet syn på ting.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Du har noe som det finnes behandling for. Selv om det er alvorlig er det mulighet for at du kan bli frisk. Noen av oss kunne donert kroppsdeler for å få den muligheten, og ikke leve med kronisk sykdom som bare blir verre.

Anonymkode: 79109...765

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Empati er fraværende på KG foruten noen få unntak. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Empati er fraværende på KG foruten noen få unntak. 

Så du mener faktisk at å forsøke å gi TS en alternativ løsning som ikke er så sårende for henne, er mangel på empati? 

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet

Skjønner det kan høres ufølsomt ut hvis man tolker det i ufølsom retning, og det virker som du (særlig pga. familiehistorikken) lett ender opp med å gjøre det.

For meg er dette helt åpenbart bare en litt klønete måte å uttrykke lettelse over at hans aller verste katastrofetanker ikke slo til. Han er nå etter all verdens sannsynlighet også jævlig glad i deg, da har sikkert hans hode også løpt løpsk, og da var dette mindre ille enn verst tenkelige alternativ. Det burde sies på en annen måte, og han burde uttrykke at det likevel er leit og selvfølgelig alvorlig nok i seg selv, men det er formuleringen og ikke budskapet det er noe galt i.

Anonymkode: 2d1c3...09f

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Skjønner deg veldig godt, han virker litt umoden 

Anonymkode: 8022a...855

Takk. ❤️

Du har noe som det finnes behandling for. Selv om det er alvorlig er det mulighet for at du kan bli frisk. Noen av oss kunne donert kroppsdeler for å få den muligheten, og ikke leve med kronisk sykdom som bare blir verre.

Anonymkode: 79109...765

Nei, jeg kan ikke bli frisk av pankreatitt. Det hjelper ikke å få donert kroppsdeler. Når du har kronisk pankreatitt så kan du ikke bli bedre. Du lever med et smertehelvete og dør lenge før du egentlig skal dø.

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skjønner det kan høres ufølsomt ut hvis man tolker det i ufølsom retning, og det virker som du (særlig pga. familiehistorikken) lett ender opp med å gjøre det.

For meg er dette helt åpenbart bare en litt klønete måte å uttrykke lettelse over at hans aller verste katastrofetanker ikke slo til. Han er nå etter all verdens sannsynlighet også jævlig glad i deg, da har sikkert hans hode også løpt løpsk, og da var dette mindre ille enn verst tenkelige alternativ. Det burde sies på en annen måte, og han burde uttrykke at det likevel er leit og selvfølgelig alvorlig nok i seg selv, men det er formuleringen og ikke budskapet det er noe galt i.

Skjønner tankegangen din. Er enig i at det er formuleringen det er noe galt med. Takk for gjennomtenkt svar. ❤️

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet
Mezzosoprena skrev (Akkurat nå):

Så du mener faktisk at å forsøke å gi TS en alternativ løsning som ikke er så sårende for henne, er mangel på empati? 

Det er TS du siterer. Det er hun som mener KG er nær kjemisk fritt for empati.

Lett å forstå at dette traff TS tungt fordi hun er mer plaget av sykdommen enn han ser ut til å forstå, og fordi han kanskje heller ikke skjønner alvoret i sykdommen. Samtidig synes jeg overskriften "lettet over at jeg hadde en sykdom" sier en del om inngangen her. Den beskrivelsen har i hvert fall dekning i det TS forteller at han faktisk sa.

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvis han faktisk sa bare pankreatitt, så har han ikke sagt at han er lettet at du har en sykdom. Han har sagt at han er glad du ikke har noe enda mer alvorlig. Ordet bare er veldig viktig å få med seg i det han sa.

Jeg skjønner at det ikke føles bare for deg, men han mente ikke noe galt med det.

Endret av Hateridioter
  • Liker 9
Skrevet

Takk. ❤️

Nei, jeg kan ikke bli frisk av pankreatitt. Det hjelper ikke å få donert kroppsdeler. Når du har kronisk pankreatitt så kan du ikke bli bedre. Du lever med et smertehelvete og dør lenge før du egentlig skal dø.

Ok. Du har det jævlig. Du har sorg og sinne og ønsker støtte fra din kjære om at du har det jævlig. Du blir sint og føler deg misforstått og ikke ivaretatt når det virker som din kjære sier det er ingenting og bare skyver det unna.

Du er sårbar og søker støtte, og han klarte ikke gi den støtten du ønsker på den måten du ønsket.

Når det er sagt så vil jeg tro kjæresten din egentlig er utrolig glad i deg, er redd for å miste deg, og er lettet over at det ikke er noe som han tolker som mer alvorlig. Kanskje han heller ikke forstår alvorlighetsgraden av det du har? Kanskje han vil muntre deg opp med at det kunne vært verre?

Jeg vil ikke kaste din kjære under en buss bare fordi du er sårbar. Ta vare på deg selv, ta vare på kjærligheten.

Anonymkode: b8da8...051

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er TS du siterer. Det er hun som mener KG er nær kjemisk fritt for empati.

Lett å forstå at dette traff TS tungt fordi hun er mer plaget av sykdommen enn han ser ut til å forstå, og fordi han kanskje heller ikke skjønner alvoret i sykdommen. Samtidig synes jeg overskriften "lettet over at jeg hadde en sykdom" sier en del om inngangen her. Den beskrivelsen har i hvert fall dekning i det TS forteller at han faktisk sa.

Nei, ikke hvis det som står hi er riktig. Da stemmer ikke overskriften med hi.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...