Gå til innhold

Sunne vennskap med folk en er ganske forskjellig fra


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, kloke kvinner og menn på kvinneguiden! 

Jeg er en kvinne på 35 som har litt relasjonsvansker, mye bagasje fra fortiden, og har gått mye i terapi og bygget meg selv opp, og forsøker å bygge opp relasjonene rundt meg så det skal være sunt og oppbyggende for fremtiden. I tiden jeg har gått i terapi har jeg kuttet ut eller blitt kuttet ut av en del venner. Det typiske der en innser at "hvorfor er vi venner egentlig" der det har gått enveis, eller en har akseptert mye som overhodet ikke var OK, alt handlet om å please, osv. Nå ønsker jeg å være mer meg selv i relasjonene, for hvorfor ellers skal en ha relasjoner om ikke begge har glede av dem, ikke sant. Spørsmålet mitt går på hvor grensen går? 

Tidligere ville jeg også tenke at målet var at en skulle være så tett som mulig, kunne snakke om alt, være enig om det meste osv. Nå innser jeg at det også er et usunt mønster, der jeg frykter ulikhet og må ha det intenst for å føle at jeg har kontroll og er trygg. Jeg innser nå at de færreste er slike "bestevenner" en kan snakke om alt med, at folk har ulike styrker og det er uvanlig å matche på alle områder. Så spørsmålet mitt gjelder de som en da f.eks har det hyggelig med, har en felles interesse med, men der det er ting som også er helt krasj. Hvordan ivaretar en seg selv, samtidig som en får noe hyggelig ut av den type vennskap? 

Jeg kan ta et eksempel, men del gjerne egne eksempler. 

En venninne av meg liker jeg å gå fjelltur og klatre med, hender også vi går ut for å spise, teste ny mat. Det er artig å gjøre aktiviteter sammen og jeg ønsker å ivareta det. Samtidig så er hun svært lite ømfiendtlig og en dårlig menneskekjenner, litt sosialt dum kanskje?, hun vet at jeg har vært utenfor arbeidslivet i mange år på grunn av PTSD men sier regelmessig det jeg vil si er "merkelige" ting, ting jeg kan bli såret av, fordi jeg føler at hun er insensitiv. Nå tenker jeg at det voksne er jo å ikke la henne være ansvarlig for mine følelser, at hun er insensitiv handler jo ikke om meg. Det er bare en slik grunnleggende ulik referanseramme for livet som gjør at vi krasjer av og til. Og det er her jeg strever litt, siden mine gamle tanker var at vi måtte være så næææær, og nå vil jeg øve på å bevare det gode der (for hun er jo også flott på mange måter!), og la det kjipe bare ligge til siden på en måte, samtidig som jeg ikke vil undergrave meg selv og mine grenser. 

Bare et eksempel. 

Spørsmålet er vel hvordan en finner den balansen, når er det greit å se gjennom fingrene på at den andre absolutt ikke forstår deg på et stort område av livet ditt, og hvordan gjør en det? Og hvordan dra nytte av de positive tingene likevel? Hvordan tenker dere om dette? Generelt ønsker jeg meg bare tanker rundt dette med å ha et variert knippe venner som en har til ulikt "bruk", fordi folk er forskjellige. 

Anonymkode: 81ac7...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som jeg tenker mer og mer på mine voksne dager (hehe) er at venner skal gi meg noe positivt. Når jeg var yngre godtok jeg mer drama og negativt, fordi det også var fine sider ved vennskapene. Jeg husker spesielt et vennskap som var veldig nært og tidvis veldig bra, men hvor jeg også fikk mye kritikk og motstand. Det hadde jeg aldri godtatt nå. Det hadde ikke vært verdt det. 

Samtidig har jeg nok paradoksalt mer rom for ulikhet og mer toleranse nå enn som ung. Jeg har venner nå som jeg aldri ville hatt før, fordi de ikke har "hele pakken". Eksempelet ditt med klatrevennen er en slik venn. Man må ikke matche perfekt for å henge sammen. 

Jeg har en venninne som er ok i små doser hvor vi gjør noe aktivt sammen. Mye kontakt og lange møter blir slitsomt, men i små doser er hun hyggelig. Som ung ville jeg sikkert droppet henne helt, mens nå møter jeg henne heller innimellom. 

Jeg har nok flere venner, men ikke så kjempedype venner som jeg hadde som tenåring og ung voksen. Og det er helt ok, jeg foretrekker det nå

Anonymkode: 7a25f...611

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det som jeg tenker mer og mer på mine voksne dager (hehe) er at venner skal gi meg noe positivt. Når jeg var yngre godtok jeg mer drama og negativt, fordi det også var fine sider ved vennskapene. Jeg husker spesielt et vennskap som var veldig nært og tidvis veldig bra, men hvor jeg også fikk mye kritikk og motstand. Det hadde jeg aldri godtatt nå. Det hadde ikke vært verdt det. 

Samtidig har jeg nok paradoksalt mer rom for ulikhet og mer toleranse nå enn som ung. Jeg har venner nå som jeg aldri ville hatt før, fordi de ikke har "hele pakken". Eksempelet ditt med klatrevennen er en slik venn. Man må ikke matche perfekt for å henge sammen. 

Jeg har en venninne som er ok i små doser hvor vi gjør noe aktivt sammen. Mye kontakt og lange møter blir slitsomt, men i små doser er hun hyggelig. Som ung ville jeg sikkert droppet henne helt, mens nå møter jeg henne heller innimellom. 

Jeg har nok flere venner, men ikke så kjempedype venner som jeg hadde som tenåring og ung voksen. Og det er helt ok, jeg foretrekker det nå

Anonymkode: 7a25f...611

Tusen takk for at du tok deg tid til å dele dine tanker! Det andre avsnittet er slik jeg ønsker å få det også. Tidligere ville jeg vært mer kategorisk, at "men hun forstår jo ikke x og y og forstår overhodet ikke den delen av meg" og derfor tenkt at jeg måtte på en måte få henne til å forstå eller kutte henne ut. Men så vil jeg prøve å bare ta henne som hun er og nyte det gode, uten å tenke på de tingene vi krasjer.

Tidligere har jeg jo også samtidig som du skrev du gjorde godtatt mer drama. Men da er kanskje det jeg strever litt med å forstå hva er "drama og negativt" og hva er at den andre bare er dårlig sosialt og ikke kan forstå xyz side av den jeg er. Har du noen tydelige grenser for deg selv når det gjelder det, hva du aksepterer av ulikhet, og hva som bikker over i drama? Eller er det kanskje noe som bare har blitt sånn med tiden når du ble tydeligere om hvem du var? 

Jeg tror at noe av det handler om å bli mer robust i meg selv, at jeg kan anerkjenne og validere egne erfaringer selv i møte med mennesker som sier en del insensitive/sosialt dumme ting. Folk trenger ikke være enig. 

TS

Anonymkode: 81ac7...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tidligere har jeg jo også samtidig som du skrev du gjorde godtatt mer drama. Men da er kanskje det jeg strever litt med å forstå hva er "drama og negativt" og hva er at den andre bare er dårlig sosialt og ikke kan forstå xyz side av den jeg er. Har du noen tydelige grenser for deg selv når det gjelder det, hva du aksepterer av ulikhet, og hva som bikker over i drama? Eller er det kanskje noe som bare har blitt sånn med tiden når du ble tydeligere om hvem du var? 

Vet ikke om jeg har noe svar på det, men jeg tror det handler om hvordan jeg føler meg når jeg er sammen med venner. Med min dype venn kunne jeg komme hjem og føle meg dårlig. En uggen følelse av å bli behandlet dårlig. 

Med venner nå kan jeg kjede meg litt, eller føle at de er clueless om visse tema, men de får ikke meg til å føle meg dårlig. 

Jeg kan godta ulikhet, babling, rare meninger og uvitenhet. Men ikke kritikk av meg som person (og jeg kritisere heller ikke dem). 

Så jeg vet ikke. Om du føler deg bra med dem, så er det bra nok vennskap? Hvis du føler deg verre enn du gjorde før du møtte dem, så er det et dårlig vennskap? 

Anonymkode: 7a25f...611

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

 

Jeg tror at noe av det handler om å bli mer robust i meg selv, at jeg kan anerkjenne og validere egne erfaringer selv i møte med mennesker som sier en del insensitive/sosialt dumme ting. Folk trenger ikke være enig. 

TS

Anonymkode: 81ac7...b24

Jeg tror du har mye av svaret selv her. 

Jeg har ganske mange venninner. Noen står meg mer nære enn andre. Men det er slett ikke sånn at alt klaffer mellom oss på alle områder. Jeg kan og være ganske dypt uenige med noen, men jeg ser på dem som venninner for det. Jeg ser på det som en berikelse å ha forskjellige venner i livet mitt. Selv om noen vil jeg bare være sammen med i små doser av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Vet ikke om jeg har noe svar på det, men jeg tror det handler om hvordan jeg føler meg når jeg er sammen med venner. Med min dype venn kunne jeg komme hjem og føle meg dårlig. En uggen følelse av å bli behandlet dårlig. 

Med venner nå kan jeg kjede meg litt, eller føle at de er clueless om visse tema, men de får ikke meg til å føle meg dårlig. 

Jeg kan godta ulikhet, babling, rare meninger og uvitenhet. Men ikke kritikk av meg som person (og jeg kritisere heller ikke dem). 

Så jeg vet ikke. Om du føler deg bra med dem, så er det bra nok vennskap? Hvis du føler deg verre enn du gjorde før du møtte dem, så er det et dårlig vennskap? 

Anonymkode: 7a25f...611

Jeg forstår, takk igjen! Det gir veldig mening når du beskriver det sånn. 

Min utfordring er at jeg nok faktisk kan føle meg dårlig når noen ikke forstår meg, men det er fordi jeg fremdeles bærer litt av den holdningen jeg ønsker å forkaste at andre "må forstå meg" og at de må validere meg for at jeg skal kunne validere meg selv. Da blir ulikhet en trussel mot det. Ikke fordi den andre iboende er kjip eller slem mot meg, men fordi jeg føler meg uvel av deres uenighet. Så jeg tror jeg skal prøve meg litt frem, øve på å fokusere på andre ting i praten når vi møtes. 

TS

Anonymkode: 81ac7...b24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

exictence skrev (24 minutter siden):

Jeg tror du har mye av svaret selv her. 

Jeg har ganske mange venninner. Noen står meg mer nære enn andre. Men det er slett ikke sånn at alt klaffer mellom oss på alle områder. Jeg kan og være ganske dypt uenige med noen, men jeg ser på dem som venninner for det. Jeg ser på det som en berikelse å ha forskjellige venner i livet mitt. Selv om noen vil jeg bare være sammen med i små doser av gangen.

Ja, en ting er å ha svaret på papiret, noe helt annet å få det til i praksis, men jeg øver meg! 💪

Det jeg uthevet er dit jeg vil komme. Tilliten til at selv om en bare kan være sammen i små doser, fordi en deretter må beskytte seg eller at det da forsurner, det betyr ikke at det ikke er positivt eller en berikelse. For tidligere ville jeg tenkt at siden jeg bare liker Mette 1 time om gangen, så passer vi egentlig ikke sammen og jeg burde ikke være venner med henne. Det er rett og slett å tilegne meg mer rolige og nyanserte syn på hva vennskap kan være. 

TS

Anonymkode: 81ac7...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, en ting er å ha svaret på papiret, noe helt annet å få det til i praksis, men jeg øver meg! 💪

Det jeg uthevet er dit jeg vil komme. Tilliten til at selv om en bare kan være sammen i små doser, fordi en deretter må beskytte seg eller at det da forsurner, det betyr ikke at det ikke er positivt eller en berikelse. For tidligere ville jeg tenkt at siden jeg bare liker Mette 1 time om gangen, så passer vi egentlig ikke sammen og jeg burde ikke være venner med henne. Det er rett og slett å tilegne meg mer rolige og nyanserte syn på hva vennskap kan være. 

TS

Anonymkode: 81ac7...b24

Ja, det behøver ikke å være enten eller. Vi mennesker er jo utrolig forskjellige. Selv de vi "matcher" veldig godt med, oppstår det uoverenskommelser. Jeg synes man skal være venner for det.

Det handler om å akseptere og respektere hverandre selv om man har forskjellige syn og meninger. Noen ganger er det beste å ta litt avstand for en stund. Men man kan alltid vise en god tone og dannelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...