AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #1 Del Skrevet 28. september 2024 Hvis man får donert sperm av en noen som man kjenner, noen som vet hvilke rettigheter donor har da ovenfor barnet? Er det sånn at donor kan komme å kreve samvær med nyfødt, eller har vedkommende sagt fra seg rettighetene da? I utgangspunktet ville jeg tenkt at han skulle få være sammen med barnet hvis han ønsker det, men å kreve samvær rettslig og ta med seg ungen uten mitt samtykke, det vil jeg unngå. Eller enda verre, ta over barnet helt… Noen som vet? Anonymkode: 6cdaa...72c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #2 Del Skrevet 28. september 2024 Han er pappa på lik linje som om det hadde vært en one night stand. Så han kan risikere å betale barnebidrag, og kan kreve å få samvær med barnet, i starten med mor så klart. Anonymkode: effbb...7c6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #3 Del Skrevet 28. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han er pappa på lik linje som om det hadde vært en one night stand. Så han kan risikere å betale barnebidrag, og kan kreve å få samvær med barnet, i starten med mor så klart. Anonymkode: effbb...7c6 Hvis avtalen er noe annet? Anonymkode: 6cdaa...72c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #4 Del Skrevet 28. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis avtalen er noe annet? Anonymkode: 6cdaa...72c Finnes ikke noe slik. Anonymkode: effbb...7c6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #5 Del Skrevet 28. september 2024 Tror jeg ville droppet å ha en venn til donor Anonymkode: b2ffc...6c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #6 Del Skrevet 28. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tror jeg ville droppet å ha en venn til donor Anonymkode: b2ffc...6c2 Ja det kan bli katastrofe… Hvis planen er å ikke dele og den andre vil dele Anonymkode: 6cdaa...72c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #7 Del Skrevet 28. september 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvis avtalen er noe annet? Anonymkode: 6cdaa...72c Kan ikke avtale seg bort fra noe som er lovpålagt. Loven trumfer avtaler. Selv om en far sier fra seg samværsrettigheten, kan han når som helst kreve samvær på nytt. Om man vil ha donorsæd uten rettigheter, må man gå via andre kanaler. Anonymkode: e3f50...dac 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #8 Del Skrevet 28. september 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Finnes ikke noe slik. Anonymkode: effbb...7c6 Jo, med anonym donor så. Selv om donoren blir registrert si et register så er donoren anonym for mora🙂 Anonymkode: 6cdaa...72c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #9 Del Skrevet 28. september 2024 En ting er hva som er praktisk for deg som mor, noe annet er barnet sine behov for å vite opphavet sitt slik barnet får en sunn og fin utvikling. Barn som bruker mye tid på å lete etter svar, mening, grubling på hvem de er, de henger ofte etter på skolen, har utfordringer med eget selvbilde og selvverd, slite sosialt osv. Om jeg skulle gått for en slik løsning så hadde jeg måtte vært helt ærlig med barnet om omstendighetene. Og jeg måtte hatt en avtale med vennen om en viss involvering på barnets premisser. Mamma ønsket veldig å få barn/få nettopp deg, men mamma hadde ikke noen kjæreste. Jeg hadde en venn som er veldig glad i mamma som hadde lyst til å hjelpe til. Han bor langt unna (håper det er tilfellet 😅) så vi ble enige om at dere kan bli kjent når du er gammel nok, men han har vært veldig nysgjerrig på hvem du er og hvordan det går med deg. Jeg sender han bilder og forteller hvordan du og vi har det. Han bryr seg om deg og vil du skal ha det bra. Anonymkode: 2f43f...272 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #10 Del Skrevet 28. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo, med anonym donor så. Selv om donoren blir registrert si et register så er donoren anonym for mora🙂 Anonymkode: 6cdaa...72c Da er ikke donor en venn av mor som var problemstillingen her. Anonymkode: eda3d...8c2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #11 Del Skrevet 28. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jo, med anonym donor så. Selv om donoren blir registrert si et register så er donoren anonym for mora🙂 Anonymkode: 6cdaa...72c Her er donor en venn. Så donor kan kreve dna test feks når han ønsker å ha noe med barnet å gjøre. Anonymkode: effbb...7c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #12 Del Skrevet 28. september 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis man får donert sperm av en noen som man kjenner, noen som vet hvilke rettigheter donor har da ovenfor barnet? Er det sånn at donor kan komme å kreve samvær med nyfødt, eller har vedkommende sagt fra seg rettighetene da? I utgangspunktet ville jeg tenkt at han skulle få være sammen med barnet hvis han ønsker det, men å kreve samvær rettslig og ta med seg ungen uten mitt samtykke, det vil jeg unngå. Eller enda verre, ta over barnet helt… Noen som vet? Anonymkode: 6cdaa...72c Han vil ha samme rettigheter som alle andre fedre så lenge noe slikt gjøres privat. Anonymkode: ee643...897 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå